Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Beef Wellingtonvragen

Ik wil dit jaar voor de afwisseling in plaats van een gevederde Vriend een Groot Stuk Vlees op tafel zetten. Lang geleden heb ik eens een Beef Wellington gemaakt en die is bij mijn jongste blijkbaar zo in de smaak gevallen dat hij daarmee op de proppen kwam toen ik iets over een kalkoenloze kerst opperde. Makke is dat zijn broer champigons weerzinwekkend vindt, en een laagje gefruite champignons zijn in dat gerecht nodig om een isolerend laagje om de ossenhaas te leggen en te voorkomen dat de vleessappen het bladerdeeg zompig en de ossenhaas taai en smakeloos wordt. Deze kennis bezat ik tot voor een half uur geleden nog niet, maar dat is wat even googlen tot nu toe opgeleverd heeft. Op een site opperde iemand wat alternatieven voor een absorberende laag : de haas wikkelen in goed drooggekookte spinazie of een laagje gemalen noten en daarop brak meteen de pleures uit. Als je ziet waarover mensen elkaar in de haren kunnen vliegen, dan zijn de zeldzame relletjes op OOL klein bier.

Heeft een van jullie wel eens een paddestoelloze Beef W bereid. En kun je dit gerecht van te voren maken. Mij lijkt van wel, maar man heeft daar zo zijn twijfels over. Die denkt dat je een gerecht in bladerdeeg niet kunt opwarmen.

Amelie

Amelie

19-12-2017 om 21:43

Wat wij doen

Is bladerdeeg, daar bovenop het vlees, vervolgens een schepje kruidenboter, het pakketje dichtvouwen en dan in de oven. Ik ben zelf vegetarisch maar man en kinderen zijn er dol op, het bladerdeeg is krokant gebakken en als het niet te lang in de oven gaat (en dat komt wel nauw) dan is het vlees niet droog.

Alison

Alison

19-12-2017 om 21:43

Spek?

Een laag spek, geeft ook meteen vet en smaak af. Maar of dat goed helpt tegen de zompigheid? En anders misschien bonen. Maar ik heb hem nooit gemaakt, alleen gegeten. Met champignons. Met het bladerdeeg kan ik je ook niet helpen. Worstenbroodjes worden ook weer opgewarmd en dat blijft ook lekker, zou ik denken.
In ieder geval veel succes en vooral vertellen wat je nou gedaan hebt en wat het resultaat was na de kerst.

en een andere oplossing

Flauw misschien, maar is het niet een idee dat de champignonhater de verafschuwde laag gewoon verwijdert?
Behalve champignons gaat er trouwens volgens mij ook nog pate op dat vlees, maar dat is in zijn eentje niet genoeg voor isolatie vermoed ik.
Wacht even, er schiet me iets te binnen. Ik heb éen keer BW gemaakt naar een BBC-recept, en behalve dat er pate en champignons aan te pas kwamen moest je ook twee dunne flensjes bakken en die om het vlees wikkelen. Daar heb je dan isolatie en absorberend vermogen. Zoek eens op de site van de BBC anders, misschien is dat recept nog wel te vinden. Dan vermoed ik dat je de champignons wel ongestraft weg kan laten.

Wat betreft van tevoren maken - je kan het toch helemaal voorbereiden en dan pas later afbakken (zou ik me niet in de koelkast bewaren denk ik) Of is dat niet wat je bedoelt? Ik vermoed dat opwarmen wel kan, maar minder lekker is dan gewoon vers afgebakken opdienen. Maar laten we wel wezen, saucijzenbroodjes die worden opgewarmd zijn ook lekker, dus onmogelijk lijkt het me niet.

En anders zalm in bladerdeeg?

Groeten,

Temet

kenfan

kenfan

19-12-2017 om 22:04 Topicstarter

Ahem

Waar ossenhaas staat moeten jullie rosbief lezen. In elk geval zolang het schip met geld hier nog niet binnengevaren is..........

Bedankt voor de reacties alvast. Ik heb het vermoeden dat het isolerende laagje niet alleen uit vet moet bestaan,maar ook uit iets met een meer korreliger structuur. Die champignons moeten nl eerst vergruisd worden in de keukenmachine. Ik heb al geopperd zoon gewoon in het ongewisse te laten, maar dat vindt mijn wederhelft niet stroken met de kerstgedachte.

kijk hier

Volgens mij was het deze: https://www.bbc.co.uk/food/recipes/beefwellington_2063 (er zijn nog 15 varianten op die site...). Met "shop bought pancakes" overigens.
Als je extra sjalotjes met eventueel iets groens erdoor neemt en de champignons eruit laat zou het toch moeten lukken, zou je denken.

Groeten,

Temet

kenfan

kenfan

19-12-2017 om 22:19 Topicstarter

Temet

Zallem???? herhaalde zij met de holle lach van een waanzinnige?? De champignonhater vermaakt zijn huisgenoten met gruwelverhalen over een zalmterrine van kersten geleden dat ik een keer begroet werd door zo'n vlegel met: aha, u bent die moeder die niet kan koken.

Vandaar dat ik er ook geen been in zou zien om zoon die champignons voor gemalen cashewnoten door te laten gaan. Man heeft me vanmiddag nog verzekerd dat er niets mankeerde aan die zalmterrine, dat hij er juist warme herinneringen aan bewaart, maar blijft het onethisch vinden zoon smokkelchampignons voor te schotelen. De afschraapsuggestie was een van de oorzaken waarop elders op het www de pleures uitbrak: daarmee pers je je gasten in de rol van koppige kleuter en ben je pas echt een waardeloze gastvrouw. Die suggestie werd nog schandelijker bevonden dan een authentiek recept verkrachten met gemalen walnoten.

Dat flensje is inderdaad wel een idee. Ik heb ooit van OOL wel eens een recept gebruikt van een saucijzenbroodje waar je ook het worstje met een soezendeeg moest bekleden. Dat is ook een soort isolatielaagje.

kenfan

kenfan

19-12-2017 om 22:25 Topicstarter

Recept

Dat ziet er goed uit. En er wordt hier niks store bought, ik heb nog net geen koe in mijn stadstuintje staan
We eten vast nog wel een keer pannenkoeken, dan houd ik er eentje achter. En dan maak ik voor Tweede Kerstdag een kippenleverpate voor de kerstlunch met de andere tak. Klinkt heel ingewikkeld, fluitje van een cent
https://mangiare.ntr.nl/2016/02/29/recepten-bij-uitzending-vrijdag-4-maart-2016-pate/

Lente

Lente

20-12-2017 om 07:59

Koud eten

Als je dit gerecht vooraf wil maken, zou ik het niet opnieuw opwarmen in de oven
Dan wordt het vlees te gaar.
Koud eten kan ook

Alvast in elkaar zetten kan ook, maar nog niet bakken kan ook. Dan wel her bladerdeeg goed afdekken met plastic folie.

Ja natuurlijk

Niet bij nagedacht, maar je hebt natuurlijk gelijk:als je iets met rosbief in de oven opwarmt, wordt het vlees waarschijnlijk te gaar. Dat probleem heb je niet bij saucijzenbroodjes...

Groeten,

Temet

Ja hier mijn vijf centen

Ik ben toch echt van 'wat niet weet wat niet deert' maar als je een vochtabsorberend laagje wil, waarom doe je dan geen couscous? Beetje aanmaken met kruiden. En vooral niet opwarmen. In zn deegjashe rollen en in de koelkast of met dit weer kan t ook buiten. Op de bakplaat en eerst plastic folie en dan evt. een handdoek.
Wel n onwijs leuk gerecht! Hier gaat t juist wel n kalkoen worden, en met 21 eters moest dat er eentje van 10-12 kg worden. Voor ik die besteld had! Nee mevrouwtje, die past niet in uw oven. En weet u wel dat hij zeker 12 uur in de oven moet, en dan is hij allang vanzelf uitgeschakeld. Zucht...

dorry

Ik zou gewoon twee van 5 kilo doen en dan verschillend vullen. Hier wordt het gewoon één van 5 kilo.

Silone

Een kalkoen is langwerpig. Soort ovaal. Twee kleine zouden dwars moeten, maar dat past net niet! Een grote wel. Ik heb een hele diepe oven vooral. Maar kalkoen is besteld. Moest wel eerst de slager overtuigen !

Wilgenkatje

Wilgenkatje

26-12-2017 om 13:56

en hoe smaakte de Beef?

de kerst zit er zo'n beetje op, ben benieuwd welke keuze je hebt gemaakt en of de disgenoten hebben genoten.

kenfan

kenfan

01-01-2018 om 20:17 Topicstarter

WIlgenkatje

Ik had twee veganisten aan de kerstdis en met een daarvan heb ik een vegan wellington bereid met portobello's en gemalen noten. Een onbekend gerecht voor een kerstdiner maken vond ik wel ingewikkeld genoeg, dus voor de carnivoren heb ik het gewoon bij de kalkoen gehouden die ik elk jaar met een recept van Nigella Lawson bij de hand klaar maak en onderhand blind kan bakken.

Op derde kerstdag had ik een blije alleseter zonder noten op haar zang aan tafel en heb ik de Wellinggton op de traditionele manier gemaakt. Die smaakte uitstekend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.