Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Behangen €?

Een vraag aan iedereen die recent nog een slaap- of huiskamer behangen heeft: wat kost een rol behang gemiddeld? Ik moet deze maand 3 slaapkamers van behang voorzien, van zowel wit (om overheen te verven) als kleur met motief. Winkels zetten geen prijzen op hun website dus ik kan moeilijk een budget bedenken.
Moet ook lijm en bijbehorende kwast hebben.
Indien iemand zich nog zijn/haar totale kostenplaatje van een kamer kan herinneren (van ongeveer 20 en 12 vierkante meter), hoor ik het graag!

Flavia

Flavia

04-05-2020 om 03:58

wisselend

Dat kan van een paar 100 in totaal zijn tot vele malen meer.
Welke kwaliteit behang ga je gebruiken: varieert van € 7,50 per rol (eenvoudig bij de bouwmarkt) tot € 80 per rol (dure woning inrichter) hoeveel snij-verlies ga je hebben door een eventueel patroon.

Behangplaksel kost zo'n € 10 per pak, hoeveel je nodig hebt hangt weer af van de ondergrond: zuigend of niet. reken dat je met 1 pakje ongeveer 3 rollen behang kunt doen. Moet je de wand nog voorstrijken of niet?

Het aantal vierkante meters zegt niet zo veel, je moet het aantal banen behang weten.

van verbouwkosten.com haal ik de volgende tekst:
Een rol behang van 5 (5,05 meestal) m² kost vanaf 2 euro tot 75 euro en die bepalen een groot deel van de kosten van behang. Als we een gemiddelde rol van 20 euro nemen dan kost het dus 4 euro per m² en neem daar nog 1 euro bij voor lijm en spullen (als je die nog niet hebt) dan zit je op 5 euro per m².

Action

Bij de action hebben ze ook van dat behang wat je kunt verven, dat scheelt vast veel. Ook lijm heb ik daar gehaald.
De motieven varieerden hier van 9 euro per rol tot 17 euro per rol.

Angela67

Angela67

04-05-2020 om 08:25

als je niet zoveel ervaring hebt

zoek dan behang waarvoor je de muur in moet smeren en niet de banen zelf. Is zo rielekst
gr Angela

Kwaliteit

Prijs en kwaliteit hebben wel met elkaar te maken. Als je nu al weet dat je behang wil overschilderen zou ik kiezen voor fleece-behang, Dat is niet het goedkoopste, maar wel handig. je moet de muur insmeren, het behang gaat er gemakkelijk op en daarna kun je het oververvend met latex. Je hebt wel een goede behangspatel nodig (niet duur).
Als je het van filmpjes op internet afkijkt: de eerste baan behang recht krijgen kan, door aan een punaise bovenaan een touwtje te hangen met onderaan een potlood. Het touwtje hangt recht. Muren zijn nooit recht.
Als je behang met figuurtjes erin kiest moet je goed letten op patronen. Patronen moeten doorlopen en dat kan betekenen dat je erg onvoordelig moet snijden. Of je 3 of 4 banen uit een rol haalt maakt veel uit voor de kosten.

Tsjor

Phryne Fisher

Phryne Fisher

04-05-2020 om 09:08

Prijzen

Er zijn best prijzen te vinden voor rollen behang. Ik zag ze net bijv op de site van Hornbach. Overschilderbaar behang vanaf ca € 8 per rol. Ik raad je aan om ook een behangtafel te huren, dat maakt je werk zoveel makkelijker, en een goede schaar en afbreekmesjes.

Pirata

Pirata

04-05-2020 om 09:15

Fleece?

Fleecebehang? Je bedoelt zeker vliesbehang?
Er zijn ladingen behangzaken die alleen online verkopen. Mét prijzen.

Triva

Triva

04-05-2020 om 09:42

Tip

Glasvezelbehang. Dat is er juist om te overschilderen. Ga gewoon even naar een bouwmarkt, daar hebben ze alles en je ziet de prijzen. Daar liggen ook folders en je kunt het vragen.

Glasvezelbehang moet je wel met handschoenen aanpakken, verder smeer je de muur in (die kan echt nooit té nat zijn dus goed smeren) en is het allemaal heel makkelijk voor een leek. Behang is ook een meter breed dus gaat veel vlotter, afknippen is makkelijker etc.

Waarom zou je gewoon behang gaan overschilderen? Dan zit je ook nog eens met naden om de 50 cm?

Pirata

Pirata

04-05-2020 om 09:52

Glasvezelbehang

Glasvezelbehang is geschikt om slechte muren mee te behangen. Slecht gestuukte muren of waar scheurtjes in zitten.
Verder vind ik het erg lelijk en het slurpt verf. Je krijgt het er ook niet zomaar meer af.
Er is ook glasvliesbehang, dat is niet lelijk. Ook voorgeschilderd te krijgen, dan slurpt het iets minder.
Je kunt misschien beter leuk behang in de goede kleur nemen dan gaan overschilderen? Verf is ook niet goedkoop.

Flavia

Flavia

04-05-2020 om 09:56

hihi pirata

ik vind dat glasvliesbehang met die wafeltjes wel zo lelijk, ik heb mijn hele huis geglasvezeld. Lekker strak op de muur. En alleen de eerste keer slurpt het zo, daarna gaat het als een speer afhankelijk van de kleur ondergrond. Dochterlief heeft een tijd gehad dat ze elke 2 - 3 maanden van kleur wisselde op de kleurmuur in haar kamer. voor € 25 was ik dan wel klaar.

Pirata

Pirata

04-05-2020 om 10:05

Flavia

Met die wafeltjes is glasvezel. Het gladde dunne spul is glasvlies.

Triva

Triva

04-05-2020 om 10:28

inderdaad

Je hebt ook vliesbehang, waarschijnlijk nog betere tip. Laat je informeren, daar is zo'n bouwmarkt voor!

Maar idd: waarom zou je het willen verven? Alleen als je een bepaald patroon wil is dat logisch (wij hebben zo eens een hele kasteelkamer geverfd. Maar als je een effen kleur wil, is dat het allemaal wel waard?

Maar idd neem van dat 1 meter breed spul waar je de muren mee insmeert, geen gewoon behang, en dan heb je ook geen behangtafel nodig.

Zwelgje

Zwelgje

04-05-2020 om 11:59 Topicstarter

Oververven

Dank voor jullie reacties! Ik was niet van plan om kleurbehang over te verven, alleen het witte.
Ik heb nu een idee wat het me kan gaan kosten. Ik hoop dat de kinderen hun rol kunnen vinden in de 20€ rekken..

rode krullenbol

rode krullenbol

04-05-2020 om 12:26

Nog een tip

Je kunt stotend behangen - d.w.z. de banen precies lang elkaar heen laten lopen - , maar dat is lastig uit te voeren, terwijl je bovendien het risico loopt dat er kieren tussen de banen ontstaan door krimp van het behang tijdens het drogen. Meestal is het raadzaam de banen enigszins te laten overlappen. Een halve centimeter bijvoorbeeld.

Daarbij is het vanwege de lichtval in de kamer van belang om erop te letten hoe je banen over elkaar drapeert. Schijnt het daglicht van rechts, dan doe je er het beste aan om de rechter banen over de linker banen te plakken en vice versa. Anders accentueert het daglicht het opstaande randje tussen de banen.

Je zou misschien denken: "een kniesoor die daarop let", maar het maakt visueel echt een wereld van verschil voor het eindresultaat.

Rode krullenbol

Triva

Triva

04-05-2020 om 12:45

Zwelgje

Maar waarom zoek je 'een rol' als je het toch gaat oververven? Serieus, vliesbelang is er juist om overheen te verven en is veel goedkoper dan gewoon behang (zit meer op de rol en is breder) en veel makkelijker om te behangen. Je moet alleen een dag of 3 wachten voor je kunt gaan verven.

Rode Krullenbol: over elkaar heen is niet aan te raden en alleen voor slechte behangers en vervolgens kijk je daar alsnog de hele tijd tegenaan. Zolang de eerste baan (midden van de muur) loodrecht hangt (met inderdaad een touwtje met een loodje er aan, hier gewoon een bos sleutels) komt het vanzelf goed. Krimpend behang bestaat niet meer, of wellicht het goedkoopste van de action?)

Pirata

Pirata

04-05-2020 om 12:50

100% eens Triva

Overlappend behangen, werkelijk lelijk. Vooral onmogelijk met patroonbehang.

Hanne

Hanne

04-05-2020 om 12:57

Online behangwinkels

Online behangwinkels staan de prijzen bij en leveren snel.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

04-05-2020 om 13:59

brrr behangen

Vroeger, toen mensen nog kolenkachels in huis hadden, werd er elk voorjaar behangen door ijverige zielen. In de tijd van de Grote Schoonmaak. En aansluitend de keuken gewit.

Ons huidige huis zijn alle wanden ge-hoe-heet-het-ook-alweerd, in elk geval hoeft er nergens meer behangen te worden. Ik heb het vroeger wel gedaan, maar pff wat lastig. Ik heb het scheldwoord l*l de behanger nooit begrepen, want correct behangen is echt een hele kunst (vind ik).

Wilgenkatje.

Jij hebt overal stucwerk.

Na en tijdens het behang was er overigens ook nog granol en structuurverf. Daar ben ik ooit in mijn jonge jaren nog druk mee geweest. Ook een gedoe, maar ik ben niet zo'n klusser.

In de kolenkachel periode werd er ook ijverig met schrootjes afgewerkt, zo handig, kon je afnemen. De vloerbedekking werd gereinigd en over de slijtplekken ging een kleedje. Voorjaarsschoonmaak, het stelt tegenwoordig niet veel meer voor

Anemone

Anemone

04-05-2020 om 16:23

Niet moeilijk

Behangen is echt niet moeilijk tegenwoordig, bijna alle lijm gaat op de muur. Zorg wel dat je behang niet te dun is, dan scheurt het makkelijk en dat is nogal frustrerend. YouTube staat vol met instructievideo’s, dan weet je ook gelijk wat je nodig hebt.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

04-05-2020 om 16:36

behangkwaliteit

Daar zeg je wat Anemone. De kwaliteit van het behang is heel belangrijk. Zwagers die ons in een vorig huis kwamen helpen met behangen tijdens een spoedverhuizing zeiden: niet van dat goedkope spul hoor, dat breekt je bij de handen af.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.