Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Primavera

Primavera

19-06-2010 om 00:38

Bejaarde kat ineens volledig blind

Vanavond belde de buurvrouw aan met onze bejaarde kat van 17 in haar armen. Ze had haar gevonden in de tuin waar ze wat op en neer stond te schudden. De kat voelde vreemd koel aan en kwijlde wat uit haar mondhoek.
Eenmaal binnen wankelde de kat erg, wilde niet drinken, maar likte wel wat gelei van de poezenbrokken af om die vervolgens over te geven. Ze liep steeds naar de muur toe en zodra ze die voor haar voelde bleef ze een beetje op en neer schuddend staan, Ze mauwde klagelijk en had niet eens het benul om te zich om te draaien of te gaan zitten/liggen
Met wat moeite hebe ik haar over kunnen halen om op een beschut plekje te blijven liggen, waar ze twee hier spinnend gelegen heeft.
Nu is ze weer opgestaan, heeft weer wat gegeten wat ze binnen gehouden heeft en loopt nu langzaam, maar niet meer zo schommelend in rondjes de kamer te verkennen. Ze is wel duidelijk volledig blind, maar reageert wel op geluiden en mijn stem.
Ik denk dat ze een beroerte of iets dergelijks heeft (gehad?), maar dat ze de tocht naar een dierenarts van pure stress waarschijnlijk niet overleeft. Dat was hiervoor namelijk ook al een probleem. Ik vraag me ook af wat een dierenarts überhaupt nog kan doen bij een kat van deze leeftijd, maar misschien weet iemand hier nog wat zinnigs over te zeggen.
Primavera

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sabje

sabje

19-06-2010 om 09:32

Hebben wij ook gehad met onze banjer

Banjer kwam niet buiten maar ze was ineens blind.
De dierenarts kon niets doen het gebeurd wel vaker bij oudere katten.
Ik vond het best triest om te zien ze stootte overal tegenaan en de trap aflopen ging moeilijk.
Ze bleef op ook het liefst boven in haar mandje liggen.
Op een gegeven moment kreeg ze ook nog en weer blaasontstekingen en we hebben toen besloten om haar in te laten slapen.
Het is een naar gezicht maar op zich kunnen ze zich prima redden.Ook bij katten komt de ouderdom met gebreken hoe naar soms ook.
Sterkte!

Coco

Coco

19-06-2010 om 09:42

Niets bemoedigends

Het lijkt heel erg op wat onze oude kat (toen al 22) overkwam. Ze heeft een serie van beroertes gehad. De dierenarts heeft haar, staat me bij (het is inmiddels alweer twaalf jaar geleden), een injectie gegeven (geen flauw idee wat voor medicijn). Na de eerste beroerte knapte ze nog aardig op, maar ze was wel incontinent en vond dat zelf verschrikkelijk, na de tweede leek de kwaliteit van leven ook nog redelijk, maar na de derde deed ze niets anders meer dan rondjes lopen en was duidelijk volledig de kluts kwijt (ik denk dat er een maand of vier zat tussen de eerste en de derde).
We hebben haar toen laten inslapen, maar volgens de dierenarts stopte haar hart al toen hij haar de narcoseprik had gegeven. Ze was volledig "op".
Natuurlijk heeft ze een lang en mooi leven gehad, maar het is wel even slikken als je afscheid moet nemen van een gezinslid dat van je veertiende tot je zesendertigste bij je is geweest.
Sterkte ermee.

Primavera

Primavera

19-06-2010 om 11:31

Iets opgeknapt

Onze poes is iets opgekapt. Ze loopt minder onzeker dan gisteren, kan haar eten en slaapplaats vinden, ze doet af en toe een poging om haar vacht wat te likken en is gelukkig niet incontinent. Ze botst niet snel tegen iets aan omdat ze met haar snorharen prima voelt als er een obstakel is. Alleen kleine dingetjes dicht bij de grond voelt ze niet van te voren aan en schopt daar dan met haar poot tegen. De opening naar de trap naar beneden hebben we voorlopig afgeschermd en naar boven gaat ze niet.
Jullie verhalen bevestigen wat ik eigenlijk al dacht. Op dit moment is de kwaliteit van leven niet echt slecht. Ik heb het idee dat ze wel aan het blind zijn went en oefent om zich te oriënteren. We wachten dus maar af er rekening mee houdend dat de kans erin zit dat ze vroeg of laat weer een beroerte krijgt.
Ik ben wel blij dat het in de tuin van de buurvrouw is gebeurd zodat ze naar huis teruggebracht is. Ik zou het heel sneu vinden als het verder weg gebeurd was en ze blind en gedesoriënteerd ergens op straat had lopen te zwalken met al het gevaar van voorbijkomende auto's en fietsers erbij.
Groeten Primavera

Maylise

Maylise

19-06-2010 om 14:46

Blinde kat

Onze vorige kat is ook blind geworden. Het is ons eerst niet opgevallen dat hij slechter ging zien maar toen we het in de gaten hadden was het ook heel vlug gegaan dat hij echt blind was geworden. Hij heeft blind nog zeker 4 jaar geleefd. In huis redde hij zich heel aardig maar hij wilde ook graag naar buiten en dat was lastig natuurlijk want dan kon hij de weg niet goed vinden. We hebben toen onze tuin veel beter afgezet dan eerst. We hadden eerst een soort decoratief hekje aan de achterkant waar hij makkelijk door heen kon maar we zijn toen met stevige hogere hekjes gaan werken waar hij niet door kon glippen. Zo kon hij toch vrij makkelijk de tuin in. Hij moest wel wennen aan zijn gebrek aan vrijheid want het was een echte buiten kat maar ik had verder niet het idee dat hij geen goede kwaliteit van leven had. Het laatste half jaar is hij ook incontinent geworden. Uiteindelijk had ik niet het idee dat hij pijn had of zich slecht voelde. Hij reageerde nog goed op ons en wilde ook altijd wel eten/drinken. Uiteindelijk is hij uit zichzelf gestorven. Heel verdrietig natuurlijk maar hij was echt oud inmiddels.

Maylise

Plotseling blind

komt soms door netvliesbloedingen of netvliesloslating door hoge bloeddruk. Dit kan onderzocht worden dmv bloeddrukmeting, maar de blindheid verdwijnt meestal niet meer, ook al wordt de bloeddruk weer lager.
(en dat het kan onderzocht worden wil niet zeggen dat ik vind dat je het perse moet doen)Het ligt eraan of je kat zich kan redden wat je verder doet. Wel alles op de zelfde plaats laten staan in huis.

Vervelend

maar als ik het zo lees dan is het misschien tijd om afscheid van haar te gaan nemen.

Ik heb mij voorgenomen onze poes niet te willen zien aftakelen en er mee door te modderen, mijn moeder deed dat vroeger met onze poezen, die ging dan nog het laatste jaar af en aan naar de dierenarts, stress, medicijnen, angst, niet leuk ook om aan te zien dat ze maar niet kon stoppen met het 'het diertje nog een kans te geven', nee dat doe ik niet. Zodra ik merk dat de poes hier niet meer haar vertrouwde gedrag vertoont, niet haar zelf schoon kan houden en niet meer vrij door het huis en tuin kan dan is het tijd om haar in te laten slapen.

Overigens, poezen spinnen ook tevreden ogend als ze pijn hebben.

Primavera

Primavera

27-06-2010 om 10:31

We gaan de tuin ook maar eens afzetten

Hallo Allemaal,
Nou, poes schijnt het te overleven, al heb ik het idee dat er meer aan de hand is als alleen blind worden. Ze loopt ook stijver met een achterpoot, heeft ineens een ander stemgeluid (lager), minder evenwichtsgevoel en lijkt minder bij de hand te zijn vergeleken bij eerst. Aan de andere kant lijkt ze geen pijn te hebben, kan ze haar eten en drinken goed vinden en reageert ze nog wel duidelijk op ons.
Wij hebben een ommuurd tuintje met van die sierhekken erin en ook op de scheiding met de tuin van de buurvrouw. Aan de voorkant zijn die al met laag draadwerk dichtgemaakt, omdat de vorige bewoners een klein hondje hadden die er anders tussendoor glipte, dus hoeven we dat alleen nog achter te doen. Op die manier kan de andere kat er nog makkelijk overheen en onze blinde bejaarde poes springt toch niet meer.
Primavera

Primavera

Primavera

01-07-2010 om 19:13

Poes wil niet meer

Was ik 4 dagen geleden nog optimistisch, nu is het toch helemaal mis. Poes weigert te eten en te drinken en heeft er geen zin meer in. Het is wel goed zo, ze is ruim 17, ze mag. Ik hoop alleen dat ze nu vrij snel weg zal glijden anders wordt het morgen toch nog een ritje naar de dierenarts om haar niet te laten lijden.
Een verdrietige Primavera

Guinevere

Guinevere

01-07-2010 om 21:18

Oh nee

Nee toch! Misschien heeft ze pijn? Poes hier heeft nog meer dan 3 maanden rondgehobbeld op pijnstilling. Wellicht krijgt jouw poes er dan ook weer zin in?
Mijn poes is helaas gisteren overleden, zie Basisschoolleeftijd...

Tink

Tink

01-07-2010 om 23:42

Ach jee

Primavera, sterkte! Na 17 jaar een poezevriendje moeten missen valt niet mee. Ik hoop voor de poes dat ze zachtjes weg zal glijden.
Guinevere, jij ook sterkte!

Liefs Tink

mirreke

mirreke

02-07-2010 om 09:05

Ach jee

Wij staan met een nestje aan het begin, jullie aan het einde. Wat een vreugde en liefde kan een kat toch brengen in zo'n leventje. Ik hoop voor jou en je kat dat het goed en snel gaat, Primavera, als het kan fijn bij jou thuis. Overigens, bij ons kwam de dierenarts ook thuis een spuitje geven, hoeft zo'n beestje niet eerst nog zo'n stressritje mee te maken.
Jij ook sterkte, Guinevere, ineens voelt het heel anders in huis zo zonder kat...

Bastet

Bastet

02-07-2010 om 12:01

Ach...

Kan de dierenarts vandaag niet even komen?Deze hitte is ook vast heel oncomfortabel voor haar!Sterkte!!
Bastet

Primavera

Primavera

03-07-2010 om 22:04

Poes heeft zich weer bedacht

Nou, toen ik donderdag mijn berichtje schreef leek het zwaar mis. Kat met ondertemperatuur die weigerde absoluut te eten en te drinken, nauwelijks op haar poten kon staan (ze viel om) en erg versuft was. Ik ben tot twee uur 'snachts bij haar gebleven, maar was toen te moe en ben naar bed gegaan in de verwachting haar de volgende ochtend dood aan te treffen.
Tot mijn stomme verbazing tref ik om 7 uur de ochtend erop een vrij montere kat, die me mauwend vraagt waar haar eten is, want dat beetje dat we voor de nacht nog in haar bak zat had ze op.
Kennelijk was het haar laatste leven nog niet, want ze heeft er weer zin in. Is weer alert, reageert op geluiden, gebiedt dat je haar eten en drinken geeft en vraagt om aangehaald te worden.
Dierenarts deed vrijdag trouwens mee aan één van de zoveelste stakingen in dit land en kwam alleen zou alleen voor noodgevallen komen en dat was het dus niet meer.
Ik snap er geen barst meer van hoe een kat die op sterven na dood lijkt in een paar uur weer helemaal op kan knappen, maar ik ben blij dat ze heeft besloten nog eventjes bij ons te blijven.
Groeten Primavera

Guinevere

Guinevere

04-07-2010 om 22:33

Kuurtje

Misschien moet poes toch een AB-kuurtje en pijnstillers hebben? Dat kan haar door een moeilijke tijd heen helpen, het geeft in elk geval wat respijt. Lastig, zo'n op-en-neer poes. Ik dacht vorig jaar ook al eens dat het "over" was met mijn poes, ze bleek achteraf gewoon te verrekken van de pijn (artrose).

Primavera

Primavera

05-07-2010 om 09:46

Ze is vannacht overleden

Dank je Guinevere, maar ze was gewoon op. Ze is vrijdag en zaterdag nog goed geweest en gisteren ging het weer mis. Maar dan pijn leek het op een soort epilepsie-aanvallen. Ik heb eens een hond gehad met petit mal en dit was net zoiets, ook plotseling een tijd van de wereld en stijf, maar duurde langer.
We zullen haar erg missen. Ik verwacht steeds nog ergens een zwarte kat in huis tegen te komen. Het zal wel wennen. Aan de andere kant ben ik wel opgelucht dat ik haar niet ook nog voor een laatste rit naar de dierenarts heb hoeven te slepen. Ze had daar zo verschrikkelijk de pest aan.
Groeten Primavera

Och

wat hoor je dat toch vaak, nog een opleving en ineens..

Sterkte, wat zul je haar missen!

Bastet

Bastet

05-07-2010 om 11:53

Inderdaad

Inderdaad,nog even een opleving,en dan....veel,veel sterkte!
Bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

05-07-2010 om 11:53

Ach

Wat verdrietig voor jullie. Sterkte ermee.

Ach

dat is verdrietig, fijn dat ze zo'n mooi poezenleven heeft gehad bij jullie ! Sterkte !

Puck

Puck

05-07-2010 om 12:07

Primavera

Wat verdrietig, wat zullen jullie haar missen. Gelukkig heeft ze bij jullie een lang en gelukkig leven gehad.

Vera*

Vera*

05-07-2010 om 13:22

Ach

Altijd heel verdrietig om na lange tijd een heel lief huisvriendje te moeten missen.

Vera

Primavera

Wat verdrietig voor jullie! Sterkte.

Primavera

Primavera

05-07-2010 om 15:13

Wat lief van jullie!

Wat lief van jullie al die berichtjes met medeleven voor het missen van onze bejaarde zwarte dame.
We hebben onze poes vannacht nog op één van haar lievelingsplekjes onder een mooie bloeiende struik in de tuin begraven. Met dit hete weer is het gewoon beter om daar niet te lang mee te wachten.
Primavera

reina

reina

05-07-2010 om 15:54

Ach

Wat zal dat wennen zijn, ze is een stukje van jullie leven. Sterkte!

Bastet

Bastet

05-07-2010 om 18:21

Wat mooi

Wat mooi dat je haar precies op die plek hebt begraven!
Bastet

Guinevere

Guinevere

05-07-2010 om 20:51

Oh, dat is rot. Het is geen beste week voor bejaarde kattendames kennelijk....
Sterkte. Ze kan nu misschien wel samen met mijn Poes muizen vangen in de kattenhemel, wie zal het zeggen...

Tink

Tink

05-07-2010 om 22:53

Ach...

Toch nog opeens. Sterkte Primavera en gezin, met het missen van jullie zwarte poes!

Tirza G.

Tirza G.

06-07-2010 om 21:30

Wat sympathiek

dat ze je de beslissing heeft ontnomen en er gewoon zelf tussenuit gepiept is. Sterkte.

Tirza

mirreke

mirreke

07-07-2010 om 14:26

Och jee, ik lees het nu net...

Wat fijn dat ze nog even een opleving heeft gehad, waarin ze natuurlijk nog even fijn wat lieve aandacht heeft gekregen.
Bijzondere wezens zijn het toch, katten. Ik kan me voorstellen dat je haar zult missen.
Mooi plekje heeft ze...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.