Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wilgenkatje

Wilgenkatje

13-03-2018 om 19:38

Bezichtigen van nieuwe (materiële) aanwinsten


Kleren....

Mijn dochter (16) showt altijd al haar nieuwe kleren aan de vriendin van mijn oudste (20). Nietbop uitnodiging, maar wanneer ze er gewoon ‘is’. Schattig. Vriendin wil ook altijd alles graag zien. Geeft ook gratis advies over welke schoenen eronder, en welk kapsel erbij en zo....

Maar verder niet.

Ingrid

Pennestreek

Pennestreek

14-03-2018 om 12:48

Else

Zit misschien wel wat in, in jouw gedachtegang. Ik weet dat in onze familie dat soort aankopen (auto, nieuwe bank of andere inrichting) vroeger veel meer aandacht kregen, en er werd ook meegeleefd en meegedacht en van advies voorzien. Maar toen spaarden we inderdaad echt voor grotere aankopen, dat is nu veel minder zo. Niet dat we allemaal geld als water hebben, maar we hoeven er minder lang voor te sparen, dus misschien voelt het dan ook wel minder speciaal. Of misschien is het ook omdat je als je ouder wordt vaker dat soort aankopen doet. Je eerste nieuwe bank na je derdehandsje toen je op kamers ging voelt toch anders dan de derde nieuwe vanwege weer een restyling van je huis. En datzelfde geldt voor auto's denk ik. Toen wij voor het eerst (tevens laatst, want zonde van het geld een echt nieuwe auto kochten hebben we die ook aan de familie geshowd. En toen ik onlangs mijn eerste echt eigen auto kocht ook. Maar we melden dit soort aankopen wel aan elkaar en er worden ook foto's uitgewisseld via whatsapp. En als we toch bij elkaar over de vloer komen wordt de nieuwste aanwinst wel altijd belangstellend bekeken.

In onze familie doen we wel uitgebreid aan het bewonderen van rapporten en het behalen van (zwem)diploma's. En dan gaat het niet om de cijfers zozeer, maar om de opbouwende kritieken op die rapporten. En ook als die niet zo lovend zijn wordt er meegeleefd . Maar die rapporten bekijken we als het zo uitkomt, daar gaan we niet speciaal voor langs. We zien elkaar toch regelmatig.

Hangkous

Hangkous

14-03-2018 om 12:48

Else misschien wel

Kom zelf uit een middenstanders gezin. Waar na een slecht jaar echt wrl nagedacht moest worden of de auto nog een jaartje mee moest of dat er een andere/jongere tweedehands gekocht ging worden. Maar kleding kregen we zonder uitstel en een "eerst sparen" mededeling.
Schoonfamilie is uit de arbeidersklasse waar inderdaad langer gespaard moest worden voor een aankoop. Man moest als puber 2 jaar met zijn winterjas doen, ook als dat ding eigenlijk te klein was.
Misschien komt daar inderdaad die overdreven trotsheid op eigen aangeschafte spulletjes vandaan en die dwangmatige drang om onze spulletjes te komen bewonderen.

Ik kom ook uit het westen van het land, Bollenstreek.

Zou best kunnen Else.

Mijn ouders moesten echt flink sparen voor een andere auto of een nieuw bankstel. Op vakantie was bij ons een dagje uit. Geld voor een nieuwe wasmachine was wel gereserveerd
Geen armoede, maar wel oppassen met uitgeven.

Dus die achtergrond hebben wij wel als kinderen. Liever geen schulden en geen koop op afbetaling.

Wij als kinderen zijn niet rijk maar hebben het financiëel allemaal meer dan goed. We werken allemaal met zijn tweeën en kunnen "doen en laten" wat we willen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-03-2018 om 14:15

Niet per se Else

Ik denk inderdaad dat het feit of je zelf meer of minder blase bent, wel meespeelt met het almdan niet showen van iets nieuws.
Zoals Pennestreek het zegt: de eerste zelf bijelkaar gespaarde bank is iets bijzonders. De derde nieuwe bank echt niet meer. Maar ook mijn schoonouders, die in zeer goeden doen zijn, kunnen nog echt genieten van een nieuwe aankoop. En dat is gewoon leuk om te zien.
Ook mensen die veel geld op de bank hebben, kunnen zuinig op hun spulletjes zijn.

bieb63

bieb63

14-03-2018 om 15:16

Wat ik dan wel weer lastig vind

en ook raar, snap het niet en zou het zelf nooit doen.

Als een goede vriendin van mij weet dat ik een bloedhekel heb aan kakkleding. Zij houdt daarvan, ik niet. We zijn wbt kledingstijl totaal tegenpolen. Geen enkel probleem, maar die smaak delen wij dus niet. We delen andere dingen (humor, interesse in bepaalde dingen en gewoon gezelligheid).
Maar dan heeft ze een nieuwe mega kakkineuze outfit gekocht en gaat ze die mij uitgebreid showen met de vraag hoe ik het vind. Vreselijk dus. Maar dat vind ik niet nodig om te zeggen. Maar waarom vráágt ze dat als ze weet dat het totaal mijn smaak niet is. Wat moet ik dan antwoorden? Kennen jullie dat?

Bieb.

Het is niet belangrijk of het jou smaak is. Net zoals een keuken en een nieuwe bank kijk je of het bij je vriendin past.
Een goede vriendin weet dat het jou smaak niet is, maar jij hoeft het ook niet aan.

Wat is "kakkleding"? Een mantelpakje? Hoge hakken.

Tine Winkel

Tine Winkel

14-03-2018 om 16:24

@bieb63

ja, dat herken ik. Maar dan kun je toch zoiets zeggen als: Ja, helemaal jouw stijl! Ik vind het leuk om te zien dat jij er zo blij mee bent. Het staat jou super! Etc.

Hangkous

Hangkous

14-03-2018 om 16:31

ja heel herkenbaar

Ik hou zelf ook wel van kleding met een klassieke touch maar verwacht van mijn samen naar theater vriendin echt geen complimenten over mijn outfit. Zij vind dat vreselijk. Over en weer complimenteren we elkaar wel met mooie muziek die op staat. Dat is ons gezamenlijke ding, daarom zijn we vriendinnen.
Mijn zwemvriendin merkte vanochtend wel dat we een andere auto hebben. Mooie kleur! Maar geen uitgebreide bezichtiging. We hebben dat ding nodig om in het zwembad te komen, klaar.
Zelf sta ik ook wel eens met de mond vol tanden, als mijn zwager zijn nieuwe racefiets last zien en daarbij alle technische snufjes benoemd en aanwijst. Verder dan leuke kleur kom ik niet. Kliksysteem voor de schoenen! O ja? Wat moet je daarmee?
Ik blijf wel positief zal , behalve bij een bontjas, nooit zeggen dat ik het vreselijk/spuuglelijk of walgelijk vind.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-03-2018 om 17:06

Niet materieel

Toen mijn zus en buurvrouw al in de kamer stonden toen we met dochter 1 thuiskwamen na de geboorte was ik níet blij. Maar ik heb keurig mijn mond gehouden,want zij waren wél blij. Het was uiteraard ook echt wel leuk dat ze zo graag wilden koekeloeren.

Het is bij ons in de familie niet zo gewoon om alle bezittingen van elkaar te komen bewonderen, behalve tussen een van mijn zussen en ikzelf. Gewoon omdat ons contact anders is dan met de andere zus of vrienden. Wij vertellen van elke kruimel die op ons pad komt . Maar het is wel gewoon om elkaar rond te leiden in een nieuw huis. Dat vind ik ook leuk. Mijn vader heeft zelf kampeerbusjes van bestelbussen gebouwd en dat is natuurlijk ook iets om trots op te zijn. Dat moest iedereen die bij ons was komen bekijken. En dat snap ik volledig. Dat hij vervolgens deed alsof hij de enige man op aarde was die zoiets gepresteerd had, is dan weer een ander verhaal. Op een busje, de inrichting, heeft hij ook octrooi aangevraagd. Ik dacht octrooi, geen patent in ieder geval. Het was een slimme constructie, dat is zeker.

Wat betreft klassenverschil e.d., dacht ik eigenlijk meteen aan calvinisme, maar ook aan katholiek vs protestant. Even heel generaliserend gezegd, is bezit voor de meer calvinistisch ingestelde mens, toch iets waar je gematigd over hoort te doen. Uiteraard heb je er hard voor gewerkt, héél hard!, maar verder... doe maar gewoon, het gaat in het leven niet om wat je bezit, maar om wat je doet. Bij katholieken mag wat meer pracht en praal en uitbundigheid en is schuldgevoel wat minder aanwezig, dus ook over dat je mooie dingen bezit. Ik doe maar een gooi .

Else

Else

14-03-2018 om 17:19

Kaaskopje

Jij: "Op een busje, de inrichting, heeft hij ook octrooi aangevraagd. Ik dacht octrooi, geen patent in ieder geval. Het was een slimme constructie, dat is zeker."

Octrooi en patent zijn hetzelfde .

bieb63

bieb63

14-03-2018 om 21:54

Wil

Je begrijpt jet niet. Natuuuuurlijk hoeft het niet mijn smask te zijn. En natuuuurlijk vind ik het leuk voor haar als zij er blij mee is. En natuuuuurlijk zeg ik niet dat ik het afschuwelijk vind. Dat spreekt allemaal voor zich. Maar ik zou echt nooit een vriendin in verlegenheid brengen, door te vragen of zij mijn, bijv, nieuwe laarzen mooi vind, of wat ze er vsn vindt, als ik heel goed weet dat zij ze vreselijk vindt. Waarom vraag je zoiets aan kemand als je weet dat de ander dan net moet doen slsof, of iets anders ongemakkelijks? Dat snap ik niet.

Vraag het haar?

Jawel, ik begrijp het wel.
Ik begrijp niet dat jij het gevoel krijgt dat je moet doen alsof of je er ongemakkelijk bij voelt.

"Staat jou prima, hoort bij jou, ik begrijp dat jij er blij mee bent" Zo iets dergelijks, ik herken gewoon het ongemakkelijke niet.
Je hoeft niet te doen of jij ze mooi vindt, dat is liegen.

Een schoonzus van mij heeft ook een totaal andere smaak dan ik. Ze houdt van bling bling. Dan vraagt ze me wat ik van haar nieuwe glimlegging vindt met sweater met panterprint en dan krijgt ze van mij:"Helemaal jou ding, het staat je goed".
Kijk, ik vind kotslelijk, maar ze heeft wel nagedacht over de combi.
En ach, ze kan het hebben...

Kaaskopje

Kaaskopje

15-03-2018 om 00:29

Else

Oeps, ik dacht dat er verschil in zat 😃

Plop

Plop

15-03-2018 om 01:08

Of je maakt er een geintje van

"spuuglelijk maar het staat je zoals altijd fantastisch"

Mijn buurvrouw vindt zichzelf classy en zegt dat ze dat vaak hoort van mannen en vrouwen.
Tja, Vanessa op haar manier is best classy in bepaalde omgevingen
Dus met bovenstaande zin hebben wij altijd wel lol en er wordt geen woord gelogen.

bieb63

bieb63

15-03-2018 om 07:09

Dat is wel een goeie ja
Maar goed, ik zou dat zelf dus nooit vragen als ik weet dat het een ander zn smaak niet is

Dymo

Dymo

15-03-2018 om 10:42

afkraken

Dat bewonderen van dingen ken ik niet zo, behalve dan nieuwe huizen. Baby's, puppy's en kittens worden uiteraard van alle kanten en zo snel mogelijk bewonderd.
Waar ik me meer over verbaas is mensen die ongevraagd van alles afkraken. Zo had mijn dochter een vriendinnetje uit een naburig dorp. Ouders waren altijd druk druk druk dus ik was vaak de klos met rijden. Meisje sliep ook om de haverklap bij ons. Ik vond het een ontzettend leuk kind, dus geen probleem. En zij vond het hier knettergezellig, want hier eten we gewoon aan tafel en doen we ook regelmatig een spelletje.
Op een dag bracht ik haar weer eens thuis en zette mijn 15 jaar oude auto naast de bolide van haar pa. Pa deed de deur open voor zijn dochter, gaf mijn auto een afkeurende blik en zei: "Dat je daar nog mee rond rijdt." Dochter naar binnen, deur dicht. Waarom???

Kaaskopje

Kaaskopje

15-03-2018 om 10:47

Omdat...

ik probeer het van zijn kant te bekijken... omdat hij graag wil dat zijn dochter veilig thuisgebracht wordt en jouw auto niet als 'veilig' bestempelt?

Hangkous

Hangkous

15-03-2018 om 11:18

wat is veilig?

Persoonlijk schuif ik mjn kind liever bij een vader van de club in de auto die al 14 jaar schadevrij rijdt in zijn toen als buitenkansje aangeschafte auto van 1 jaar oud dan bij de vader die al voor de tweede keer in 7 jaar tijd een andere auto heeft wegens total los gereden/nodig aan vervanging toe met die deuk van dat paaltje van laatst. Maar dat is mijn idee.
De auto van eerstgenoemde heb ik ook voor mijn doen "uitgebreid" bewonderd, voorzien van passende opmerkingen. Voor de auto van de tweede was: Een mooi karretje goed genoeg.

Dymo.

O jaaaa, dat herken ik ook. Echt afkraken. Een mening geven zonder dat jij er om vroeg. En zo lekker neerbuigend.

Voor veiligheid doet het jaartal van de auto er niet toe, ik neem aan dat de apk erop zit.

Waarom? Geen idee. Meneer denkt dat je bankrekening samen valt met de leeftijd van je auto, dus hij zit ruimer in de slappe was. Dan weet je dat maar....pffff, zielig.

mijk

mijk

15-03-2018 om 16:51

Moeder van een vriendje van zoon.

Ik bracht zoon toen een jaar of 5 bij een klasgenoot om te spelen. Zegt mijn zoon heel enthousiast. Oh jullie hebben dezelfde vloer als wij. Zegt die moeder zonder te blikken of te blozen: Nee hoor, die van ons is veel duurder!

De grootste grap was; ze was nog nooit bij ons thuisgeweest. Het was wel dezelfde vloer in een groter huis dus de onze was duurder

Vind ik zulk bijzonder gedrag!

Mijk

Volgens mij doe ik dat bekijken en laten bekijken vooral met kringloopvondsten, met vrienden die daar ook lol in hebben. Meer zo van 'kijk eens wat ik nu gevonden heb!"

Nee

Ik ken dat eigenlijk niet. Als we toevallig bij mensen zijn dan laten ze wel eens hun nieuwe keuken of camper zien maar niet dat we er speciaal voor heen zouden gaan.
Ik reageer uiteraard enthousiast maar bij veel voorwerpen maakt het me niet zo uit. Van 90% van mijn vrienden en familie weet ik niet in welke auto ze rijden dus als ze een nieuwe auto hebben zie ik dat ook niet. Maar als ze me er op wijzen wil ik wel enthousiast doen.
Zelfde geldt voor keukens.

Nieuwe huisdieren vind ik wel heel leuk om te bewonderen.

Een nieuw huis vind ik wel iets anders. Dan gaan we wel eens speciaal op bezoek om het nieuwe huis te zien. Maar dat vind ik ook bijzonderder dan een nieuwe keuken of badkamer. Bij een nieuwe keuken/badkamer denk ik meestal ' maar de oude was toch nog prima? ' . Dat zeg ik natuurlijk niet. Ik bewonder gewoon en ben enthousiast. Mensen zitten op zo'n moment niet op mijn mening te wachten.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

15-03-2018 om 18:53

herkenning

'Bij een nieuwe keuken/badkamer denk ik meestal 'maar de oude was toch nog prima?'

Haha, ja, dat hebben wij ook vaak. Een andere keuken/badkamer omdat-ie ouderwets is. Ach ja, maar wat je nu laat plaatsen is over zeven jaar ook ouderwets.

Hier wordt iets pas afgedankt als het niet meer werkt, zelden omdat het uit de mode is of omdat er iets beters op de markt is. De kinderen halen ons soms wel over eerder tot vervanging over te gaan
Een paar jaar terug kwam een van de zonen mee-eten omdat we handig op zijn route van die dag woonden - we keken samen even TV waarop hij zei dat dit toch écht niet meer kon. Jaja, het was nog zo'n ouderwetse (ik weet dat dat bepaald niet energiebewust is)!
Ter plekke bestelde hij in overleg met mij een andere die de volgende dag werd bezorgd. Man was verrast door de aankoop en vond het prima.
Maar ja, zo'n tv is ook alweer snel ingehaald door nieuwere modellen, pas wilde een van de aanhang ons verrassen met een of ander dingetje om het kijkplezier uit te breiden, maar daarvoor bleek ons toestel alweer te oud. Pfoe.

Veel mensen vinden samen winkelen en nieuwe dingen uitzoeken een aangename tijdspassering. Mijn man niet, die vindt alleen een boekwinkel interessant. Alles vindt hij leuker dan je orienteren op een nieuw bankstel/TV/badkamer of wat dan ook. Zo zie je maar, het scheelt enorm hoe je partner tegen het aanschaffen van iets nieuws aankijkt.

Hoe je bent opgegroeid...

Zelf ben ik niet groot gebracht met het afleggen van visite als iemand een nieuwe auto heeft gekocht. Mijn ouders kenden heus het begrip trots zijn bij een nieuwe aanschaf waar hard voor gespaard was, maar dat was geen reden voor bezoek. Bezoek hoefde geen reden te hebben; bezoek deed je uit belangstelling ongeacht een een aankoop.

Maar de familie van mijn man staat er duidelijk anders in. Jaar geleden kochten we een auto, dezelfde dag reed man naar zijn ouders zodat ze ook even konden beleven hoe de nieuwe auto reed. Zo kwam ook zus met een camper langs om te tonen. Ik vind alles prima, maar het is niet nodig om langs te komen wanneer je iets nieuws hebt. Maar het is mij wel duidelijk dat mensen zo verschillend kunnen zijn.

"Hier wordt iets pas afgedankt als het niet meer werkt"

Dat lees ik dan weer graag. En hoe ouder en smeriger, hoe beter. Aan spullen jonger dan 10 jaar begin ik niet: dat is rommel en het blijft rommel.
Zowat mijn gehele inboedel bestaat uit spullen die iemand ooit afgedankt heeft omdat "het niet meer werkte". Er wordt dan even doordringend naar gekeken, er wordt even op getikt, even mee geschud en dan wordt het bij het grof huisvuil gezet. Waar ik het dan ophaal.
Dat zijn dan mijn "nieuwe materiële aanwinsten" en daar durf ik weleens mee te pochen: "ik heb het toch maar mooi weer aan de praat gekregen, hè?!".

Dymo

Dymo

15-03-2018 om 22:51

apk

Tuurlijk zit er apk op mijn auto, én 10 jaar schadevrij rijden. En als pa het niet vertrouwt, kan hij zijn dochter ook komen ophalen in ons nederige stulpje. Maar daar heeft hij natuurlijk geen tijd voor, belangrijk als hij is. Geen probleem, ik breng zijn dochter veilig thuis. Maar ga dan niet mijn auto afkraken.

Dymo.

En zo is het!

Ze leren het van jongs af aan, blijkbaar...

Als ik mijn kleine moet geloven, hebben ze in haar klas allemaal de nieuwste Iphone ("wel wat anders dan jouw Nokia-baksteen, papa"), gaan ze allemaal op vakantie naar Quatar of de VS en dragen ze allemaal peperdure merkkledij.

Als ik navraag hoe dat zit bij haar leraar en de schooldirecteur (die ik beide goed ken) vertellen die een enigszins ander verhaal, dat erop neer komt dat de crisis nog niet over is: zo'n 1/5 van de ouders kan de (nochtans bescheiden) schoolrekeningen nauwelijks betalen en de "sociale kas" (die elke school hier heeft om "moeilijke gevallen te helpen) is leeg.

Die kleine die zogezegd op reis is geweest naar Quatar is vooral uitzonderlijk goed in photoshop en was op reis in Kernissa of Verweghistan. De nieuwste Iphone is eenbescheiden toestelletje in een nephoesje, de merkkledij wel vaker gekocht op de alom gekende sjoemelmarkten.

Maar die snotapen blijven elkaar wel opjutten...

Wilgenkatje

Wilgenkatje

16-03-2018 om 13:49

hoe je bent opgegroeid

ebt onbewust lang na. Daar ontkomt niemand aan denk ik. Ofwel je neemt gewoonten over, of je doet het nadrukkelijk anders.

Goed om al deze bijdragen te lezen, en te zien hoe verschillend de reacties zijn.
Goed om oprechte waardering te tonen voor iets wat je zelf helemaal niet zo mooi/boeiend vindt, en je in te leven in een ander.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.