Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Petr@

Petr@

03-10-2012 om 17:02

Bietjes koken

Ik heb verse bieten gekocht, maar die moeten nog gekookt worden. Als ik google varieert de kooktijd van 15 minuten tot 1 uur.
Twee vragen:
Hoe lang moeten bieten koken?
Wie heeft er een lekker recept?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mijn recept

Ik schil de bietjes en snij ze in blokjes. ( het geeft af dus je hebt nu knalroze handen). Dan kook ik ze tot ze in te prikken zijn met een vork. Afgieten en dan doe je er wat boter en een gesnipperd uitje bij; even bakken/smoren en beetje peper en zout. Ik eet zo'n pan dan altijd helemaal leeg!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Brianna F

Brianna F

03-10-2012 om 18:38

Ligt eraan

Zijn het al voorgekookte bietjes, dan ga je voor het recept van Dorry. Zijn het rauwe knolletjes, dan moet je ze inderdaad een uur koken, dan stropen en het recept van Dorry volgen. Evt. nog een laurierblaadje en wat kaneel erbij met het stoven.

margje van dijk

margje van dijk

03-10-2012 om 19:22

Ben je gek, geen uur

Vroeger stoofde men bieten in hun geheel. En ja, dat kan dan wel een uur duren. Maar als je de bieten klaarmaakt zoals Dorry zegt, dus eerst in blokjes gesneden, dan zijn ze zomaar gaar hoor. Kwartiertje of zo.

Margje

An

An

03-10-2012 om 20:45

Zonde van

de pitamientjes, lijkt mij.(of ben ik nu naief en maakt het niets uit?) Zijn het verse bietjes (met groen loof) en behoorlijk klein dan hoeven ze maar een half uurtje gestoomd of gekookt te worden. Zit er gedroogd loof aan of zijn ze heel groot dan een uur. Dan pas pellen en klaarmaken. Lekker!

Groet, An

Snuggle's

Snuggle's

05-10-2012 om 00:36

Recept

Ik vind bietjes gewoon zo ook heel lekker, maar de kinderen zijn gek op het volgende recept.
Aardappels koken, gekookte bietjes raspen, gehakt rullen. Alles door elkaar stampen met een beetje melk. Dan een potje augurken in stukjes of geraspt en een potje zilveruitjes kleiner gemaakt erdoor roeren. Afmaken met mayo en lauw serveren.

De mayo klinkt mss niet zo lekker, maar maakt het echt af. Zilveruitjes doe ik niet altijd, augurk wel. Soms een potje augurkblokjes als ik lui ben.

margje van dijk

margje van dijk

05-10-2012 om 09:58

Qua pitamientjes: weinig water

Wij koken de bietjes altijd in heel weinig water. Of: mijn man maakte ze altijd (ik vertel het nu alleen maar van horen zeggen). Hij fruit eerst een uitje en een knoflookje, dan voegt hij de bietenblokjes (of -schijfjes) toe, dan een miniem scheutje water erbij. Wat er nog aan water overblijft bindt hij met een beetje maizena. Hij giet niets af, dus er gaan geen vitaminen door het afvoerputje.

Eet smakelijk!

Margje

aga

aga

05-10-2012 om 11:26

Poffen in de oven kan ook

In alu-folie zoals aardappels, duurt wel een uur maar dan zitten alle pitamienen er nog in.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.