Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Suze

Suze

24-01-2014 om 12:23

Bifocale (harde) lenzen

Ik heb al ruim 30 jaar harde zuurstofdoorlatende lenzen, met cilinder.

Ik word een dagje ouder en het lezen kost (soms, m.n. bij slecht licht) wat meer moeite, maar ben nog niet aan de leesbril.

Nu heb ik binnenkort (binnen een half jaar tot jaar) wel nieuwe lenzen nodig. Ik doe meestal lang met mijn harde lenzen, 4-5 jaar, en de verwachting is dat ik binnen die termijn (binnen een jaar of zo?) toch wel echt behoefte ga krijgen aan een leesbril.

Ik kan twee dingen gewoon dezelfde lenzen of bifocale lenzen,zodat ik ze ook als leeslenzen kan gebruiken en met een beetje geluk dus niet een leesbril hoef te gebruiken.

Mijn vragen zijn:
- wie heeft ervaring met bifocale HARDE lenzen? (liefst met cilinder maar evt. zonder)
- wat zijn je ervaringen ermee?

Ik hoor nl. dat je soms wat minder goed ver gaat zien. Aan de andere kant, ik zit ook niet te wachten op gehannes met een leesbril.

Ik heb nogal slechte ogen qua verzien (slechtste -8). Ik weet niet of dat nog uitmaakt.

Graag jullie reacties.

Yura

Yura

24-01-2014 om 13:05

Lees mee

Ik lees mee want zit met hetzelfde. Ik heb overigens nu 3 jaar een leesbril bij mijn lenzen, +1 is die. Dat werkte tot nu toe uitstekend. Ik kon met die sterkte nog veel zonder leesbril, behalve bijvoorbeeld de draad door de naald doen. Nu merk ik dat het allemaal wat lastiger begint te worden. Met name snel schakelen tussen dichtbij en ver weg wordt lastig, ook zie ik 's ochtends niet meteen scherp als ze erin zitten, dat duurt een minuut of 10. Ik moet binnenkort weer voor controle dus ik zit nu ook wel aan die dubbelfocus te denken. Mijn (reserve) bril had ik verder ook niks met dubbelfocus gedaan, die zet ik gewoon af als ik wat dichtbij moet zien.

Achteruit gaan van de ogen

En dan hopen dat als je je lenzen koopt, je ogen niet verder snel achteruit gaan. Ik heb multifocale brillenglazen, met forse cilinder, ultradun en niet goedkoop, maar na 2 jaar kon ik nieuwe kopen omdat het leesgedeelte niet goed meer was...

Stenna

Stenna

24-01-2014 om 23:12

lees ook mee

want heb hetzelfde probleem. Nu nog iemand vinden die al ervaring heeft...!

Hombre

Hombre

25-01-2014 om 14:56

Niet erg tevreden

Ik heb een leesgedeelte van +1 in mijn lenzen, maar veel lijkt het niet te helpen. Ik moet wel heel erg naar beneden kijken om verschil te zien. Nou kan ik nog redelijk lezen zonder leesbril als het licht goed genoeg is.

Maar voor ander werk, waar ik recht op het onderwerp wil kunnen kijken werken die lenzen slecht.

Mijn lenzen hebben het leesgedeelte in de buitenrand, maar ik heb begrepen dat er ook lenzen zijn die lees en veraf afwisselen in concentrische circels. Dat klikt interessant, als je er aan kunt wennen tenminste. Iemand daar ervaring mee?

Tante Tiny

Tante Tiny

25-01-2014 om 18:55

Te vroeg

Als je nu nog zonder leesbril kunt, zou ik nog geen multifocale lenzen nemen. Met een + bril in de buurt, kom je heel ver voor de komende jaren. Ik heb al twee jaar dat ding nauwelijks nodig, alleen voor sommige etiketten. Werk gaat prima op normaal printformaat.
Bovendien zal de sterkte van leesgedeelte langzamerhand afnemen. Dat kun je nu niet bepalen voor meerdere jaren.

Lensje

Lensje

25-01-2014 om 21:38

Herkenning

Ik heb hetzelfde probleem en was laatst bij mijn opticien voor controle. Die begon al meteen over lenzen met een speciaal leesgedeelte die het dubbele moeten kosten van die wat ik nu heb. Dus ben ik gaan nadenken en ik ga het niet doen. Ik red me voorlopig nog prima, soms zet ik de zaklamp op mijn mobiel (heel handig appje)aan om even bij te lichten en als het echt nodig is dan koop ik zo'n goedkope leesbril. Ik heb er zien liggen van 1,50 euro, da's hele andere koek dan lenzen van 500 euro. Die dan ook nog, waarschijnlijk, geregeld vervangen moeten worden omdat ik het idee heb dat het langzaam maar gestaag erger wordt.

Stenna

Stenna

26-01-2014 om 01:08

ik wel

zou het echt wel willen. Want ik zit nu zo te klooien met twee brillen op en af. De ene is voor veraf (t.v. kijken, computer, autorijden etc) maar heeft een niet zo hoge sterkte. Te weinig voor lenzen is mij altijd verteld. Maar nu heb ik nog een leesbril erbij. Zo lastig. Zeker als ik tegelijk zit te lezen en t.v. te kijken (rare gewoonte van mij). Of op het werk op de computer iets schrijf terwijl ik stukken erbij heb liggen die ik moet inkijken (lezen dus). Wordt er gek van.

bifocale maar zachte lenzen met leesgedeelte

2 jaar geleden bij opticien die +1.25 mat bij mijn (zachte) lenzen van -6.75. Voor half jaar bij opticien lenzen gekocht met leesgedeelte, beviel goed, gezocht op internet en voor aanzienlijk minder nu al 2x gekocht voor half jaar. Maar ja, wel zachte lenzen, bevalt uitstekend, geen gedoe met een aparte leesbril bij mijn lenzen en aangezien de sterkte gemakkelijk elk half jaar aangepast kan worden, geen dure investeringen die na half jaar al weg zijn.

Katniss

Katniss

26-01-2014 om 22:32

Leesbril

In mijn omgeving ken ik wel wat mensen die bifocale lenzen hebben geprobeerd maar ze zijn allemaal overgestapt naar een losse leesbril. Mijn vriend draagt zijn lenzen om de dag, en heeft dan een leesbril erbij. Op de dagen dat hij zijn (verkijk-) bril op heeft, leest hij zonder leesbril. Doordat hij -3,5 heeft wordt de bijziendheid van voor het lezen weer wat gecorrigeerd.

Henriette123

Henriette123

27-01-2014 om 13:24

opticien zei

Ik heb het ook overwogen, maar de opticien raadde het af.
Zijn ervaring is dat de meeste mensen inderdaad zoals Katniss zegt, er weer snel op terugkomen. Je hebt maar een klein leesgedeelte, en daardoor leest het gewoon niet lekker. Je moet er zo wie zo ook erg aan wennen. Voor computeren, heb je dan alsnog een andere bril nodig, omdat dat leesgedeelte alleen werkt, als je zeg maar naar beneden kijkt, en die sterkte ook weer anders moet zijn.
Multifocale lenzen zijn voor jou ook geen optie, omdat er een veel te groot verschil is tussen je lees en kijk bril. Als je rond de min zes hebt, en naar plus een of twee moet, dat is een verschil van zeven a acht punten. In theorie kan dat in een lens geslepen worden, maar het kijkt totaal niet comfortabel, omdat er per sterkte, maar heel weinig ruimte beschikbaar is,
Losse brillen wennen wel, als je echt niet meer zonder kunt.

kaatje43

kaatje43

28-01-2014 om 14:24

geen bifocaal maar multifocaal

Ik heb ze nu bijna 2 jaar en ze bevallen mij uitstekend. (Wel zachte) Ik kan alle afstanden perfect zien, ook achter de computer. Ik herken het niet dat je heel erg naar beneden moet kijken. Wel zie je in de verte iets minder scherp, (met name 's avonds, omdat je pupillen dan wijder worden) maar dat went heel snel. En dan merk je het alleen nog maar met de verkeersborden op de snelweg. Mijn sterkte is -2.25/-1.75 met +1.
En inderdaad kun je maandelijks de sterkte aan laten passen.

Hombre

Hombre

28-01-2014 om 15:39

Kaatje

Weet jij merk en type van je lenzen?

Paal

Paal

28-01-2014 om 19:29

Geprobeerd

Maar het lukte niet. Te kleine ogen.
Heb het zo opgelost: 1 van mijn lenzen is minder sterk dan het nodig zou zijn voor veraf. Deze neemt het lezen over. De andere heeft de goede sterkte. In de praktijk merk je hier niets van. Ideaal.

kaatje43

kaatje43

31-01-2014 om 20:51

Hombre

Op de leveringsbon van Eyewish@home staat XR M Diamond. Over een paar weken krijg ik ze weer. Dan zie ik wat er op het doosje staat. Ik had totaal geen gewenningsperiode. Ik had ook eerst de lenzen zoals Paal ze omschreef, via Hans Anders. Dat ging een tijdje goed, maar op een gegeven moment kreeg ik daar hoofdpijn van en het leesgedeelte was op een gegeven moment niet genoeg.

Hombre

Hombre

31-01-2014 om 21:08

@kaatje

Als ik daar op Google krijg ik pagina's vol motorfietsen. Als je het doosje weer binnenkrijgt hou ik me aanbevolen.

kaatje43

kaatje43

10-02-2014 om 23:37

hihi

LOL. Ik houd het in de gaten.

kaatje43

kaatje43

18-02-2014 om 20:16

Hombre, Ik heb ze

Er staat op Comfilcon A (multifocaal)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.