Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

maan.

maan.

12-01-2020 om 12:47

Blazer wassen?

Dochter kwam thuis met een leuke blazer van een zweedse kledingwinkel. Ik heb geen blazers en zij tot nu toe ook niet. Ik kijk in het waslabel en hij blijkt droog gewassen te moeten worden.. Qua materialen lijkt me de wasmachine geen probleem maar blijkbaar is er een reden om dat niet te doen. Zal ik dat ding moeten laten stomen? Dochter zei ik hang hem dan wel uit en als ie ouder is proberen we stiekem toch de wasmachine. Twee keer stomen is duurder dan de blazer zelf.

Wie heeft ervaring met blazers en wassen?

Flavia

Flavia

12-01-2020 om 12:59

niet doen

Er zitten waarschijnlijk heel dunne schoudervullingen in en die vervormen compleet als je het in de was doet.

Als het een ongevoerde blazer is zie je ze wel zitten en kun je ze er eerst uittornen en er dan later weer inzetten.

Maar een blazer hoef je ook niet heel vaak naar de stomerij te brengen als je er een beetje goed voor zorgt en ook afhankelijk van hoeveel je ze draagt natuurlijk.
Hang 'm na het dragen buiten op op een hangertje om te luchten. En je kunt 'm ook in de douche hangen als daar gedoucht wordt, daarna weer goed laten drogen.

Risico.

Vaak gaat zelf wassen verkeerd doordat de voering gaat krimpen, krijg je hobbels en bobbels, kromtrekken en de schoudervullingen komen er opgepropt uit.
Als er geen vlekken inzitten zou ik hem niet wassen, hang hem in de badkamer tijdens een douchebeurt, frist hij door de condens wat op.

Flavia.

We zijn het eens

40er

40er

12-01-2020 om 13:35

Gewoon

Op 30 graden kort programma en niet te hard centrifugeren. Op een hanger hangen, liefst met een handdoek eronder (handdoek over het schouderdeel van de hanger doen).
Doe het al jaren zo, ook bij cliënten en nog geen een verpest.

Trix

Trix

12-01-2020 om 14:23

Zelf stomen

Na het douchen kun je de blazer in de douche uithangen. Dat is natuurlijk niet hetzelfde als een stomerij, maar als je de blazer daarna buiten te drogen hangt, is deze zeker weer opgefrist.

Mia

Mia

12-01-2020 om 14:44

Wassen

Ik was al mijn blazers van H&M en dat is altijd goed gegaan. Ze zijn zo goedkoop dat ik het erop durf te wagen...

Ik was dan zo voorzichtig mogelijk: in de wasmachine, wolwas 30 graden of koud (als er wol in zit, wat meestal niet zo is), binnenstebuiten, met goed fijnwasmiddel, wolwasmiddel of sportwash (als er lycra of elastan in zit), daarna meteen mooi uithangen on de goede vorm op een kleerhanger en zo laten drogen. Eventueel daarna voorzichtig strijken. Is er altijd prima uitgekomen zo.

Blazers die niet gewassen kunnen worden vind ik niets, het is toch snel nodig na niet al te lange tijd.

Kijk goed op het etiket naar de samenstelling van de stof. Wol en zijde voorzichtiger behandelen en alleen met wolwasmiddel.

Lou

Lou

12-01-2020 om 15:22

Eens met dochter

"Dochter zei ik hang hem dan wel uit en als ie ouder is proberen we stiekem toch de wasmachine." Precies, zo zou ik het ook doen.

Mijn ervaring is anders dan die van Mia, namelijk dat blazers juist niet snel vies worden. Maar ik snap dat dat nogal subjectief is. En afhankelijk van wat je ermee doet.

Anemone

Anemone

12-01-2020 om 17:43

Gewoon wassen

En netjes ophangen. Doe ik bij verschillende blazers en nog nooit mis gegaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.