Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Annabel

Annabel

12-01-2019 om 12:03

Bonusartikel AH (en dat artikel dan houden)

Geen idee of ik in deze rubriek goed zit. Ik moet even met jullie sparren over een vreemd aanvoelend geval.

Iemand doet voor mij boodschappen, dat hoort bij haar werk en daar wordt ze voor betaald. Zij haalt ze, ik betaal ze.
Wat zie ik haar nu doen toen ik het bonnetje bekeek: ze houdt artikelen die bij ah in de bonus zijn (2 halen, 1 gratis). Ze had dat al eens tussen neus en lippen door gezegd maar dat is bij mij niet echt geland. Ik weet niet goed of ze het steeds doet. Ben zelf geen controlfreak.
Maar nu bekeek ik dat bonnetje en zie dat ze twee artikelen zelf heeft gehouden.
Iets zegt me 'laat maar het is gratis'. Maar het voélt niet oké. Als ik zelf een boodschap doe, ben ik blij met bonusproducten. Dan ga ik niet naar mijn buurvrouw om het gratis artikel aan haar te geven.
Hoe zouden jullie hiermee omgaan??


Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-01-2019 om 12:06

Raar

Ik vind het een rare aktie. Ze betaald toch met jouw geld, dus zijn de producten ook voor jou.

Milcham

Milcham

12-01-2019 om 12:31

Ik vind

Ik vind het diefstal. Je kan het ook omdraaien: zij heeft het gekochte en door jou betaalde product gepakt en jij hebt het gratis product gekregen. Ik zou haar er op aan spreken en als ze dit blijft doen bij haar werkgever melding van diefstal doen.

Yanea

Yanea

12-01-2019 om 12:42

die gratis artikelen betaal je zelf

AH geeft die artikelen niet écht weg. De aankoopkosten zitten in de andere boodschappen die je als AH-klant hebt aangeschaft, de afgelopen jaren. En in de besparing in marketingkosten omdat je braaf via je bonuskaart laat zien wat je allemaal koopt elke week. Ze zijn dus niet gratis, ze zijn door jou op andere manieren betaald.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-01-2019 om 12:52

Diefstal

Dit is heel raar en ongepast. Ik zou zeggen dat ze ermee moet ophouden en anders een melding doen bij haar werkgever.

40er

40er

12-01-2019 om 12:58

Persoonlijk

Vind ik het ook raar. Ik doe ook wel eens boodschappen voor een cliënt en wat ik koop is voor haar.
Zoals de rest al zegt, voelt als diefstal.

Bezorgdienst

Je kunt je boodschappen ook door AH zelf laten bezorgen, dan ben je er vanaf.

Je staat er soms versteld van wat sommigen in de zorg zich permitteren. Het kan te maken hebben met te lage inkomens, maar ook met jou kwetsbaarheid, je bent afhankelijk van de zorg, je wilt of kunt niet zonder, dus je laat het dan maar om het misbruik aan de kaak te stellen.

Dit kan echt niet. Zorgverleners mogen ook niets aannemen, en nu neemt ze boodschappen uit de bonus van jou aan, terwijl je ze niet eens geeft.

Dit kan tot haar ontslag leiden bij een zorginstelling.

Iemand met deze instelling kun je niet bij patienten laten werken.

Liane

Liane

12-01-2019 om 13:12

Schandalig

AnneJ heeft denk ik je gelijk met misbruik maken van jouw kwetsbaarheid.

Als het "eenvoudige" diefstal zou zijn, wat zou je dan doen? Melden aan organisatie?
Dan zou ik het nu ook doen.

Ik zou het sowieso melden bij de organisatie.

Waarom?

Als je het met haar bespreekt, gaat ze weg bij jou en gaat ze het bij een andere hulpbehoevende ook doen.

Je kunt nog overwegen over je het eerst met haar bespreekt en meld dat je het de organisatie gaat vertellen.

Voordeel: als ze haar fout in ziet, kan ze dat ook ruiterlijk bekennen aan jou en aan de organisatie en heel misschien geven ze haar (na het ruiterlijk bekennen) nog een 2e kans.

Risico: als je het haar eerst vertelt, zoekt ze snel iets anders (voor ze ontslagen wordt) en zit jij misschien (?) even zonder hulp.

Maar ik zou het zeker snel aankaarten. Echt schandalig. Als ze het gevraagd had, zou het iets heel anders geweest zijn.

Ik koop overigens juist regelmatig specifiek bonusproducten OMDAT ze in de bonus zijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-01-2019 om 13:29

Ze wordt ervoor betaald

Dus nee dat kan echt niet.

Anders overigens ook niet hoor. Maar echt zeg, wat een mentaliteit...
Zou je dit van de bezorger van Albert of van Picknick ook accepteren?

Marie

Marie

12-01-2019 om 16:11

Diefstal????

Vreemd, de reacties, dan ga je er wel bij voorbaat van uit dat ts een kwetsbaar iemand is. Als dat zo is dan maakt dat de zaak voor mij wel anders.

Maar op zich? Deze persoon heeft dit gewoon gemeld/gevraagd/gezegd of overlegd, dus ik zie niet per definitie een probleem. Wel mogelijk, afhankelijk dus van de inrichting van de baan, relatie etc.(als deze persoon dit vanuit een professionele zorgrelatie doet zit ze natuurlijk fout, maar ik lees dit niet perse)

En verder gewoon aangeven dat je het niet meer wilt. Klaar, toch?

zebra

zebra

12-01-2019 om 16:13

hoe ik het zou oplossen

weet ik niet maar ik zie het wel als diefstal. Ik let zelf ook bewust op de bonusaanbiedingen (producten die ik altijd al gebruik) en zou het dan beslist niet op prijs stellen als een hulp dat 2e artikel zelf houdt.

Marie

Marie

12-01-2019 om 16:24

Diefstal

zou het zijn als ze vanuit een zorginstelling vanuit een contract werkt. Dan zijn dit soort dingen uiteraard verboden.
Maar is het de werkster die op mondelinge afspraken werkt en daarbij heeft overlegd (!) hoe dit verloopt kun je het hoogstens erg ongepast vinden, maar diefstal is het dan niet.

Floria

Floria

12-01-2019 om 16:29

Lekker

Ik had vorige week boerenkoolstamppot, daarvan waren bijna alle onderdelen 1+1 gratis. Zo iemand zou dan die dag lekker (bijna) gratis eten.
Het komt natuurlijk niet altijd zo uit dat jouw lijstje overeenkomt met de bonus, maar vaak zit er toch wel iets bij. Niet netjes. Alleen als ze het al heft aangegeven en je hebt er toen niets van gezegd is het wel lastig. Misschien kun je dan het beste zeggen dat ze moet overleggen per product.

Vaak is de merkloze versie alsnog goedkoper, zeker als je eigenlijk geen 2 dingen nodig hebt. Moet ze een bepaald merk kopen van jou?

En doet ze.ook voor anderen boodschappen?

Marie

Marie

12-01-2019 om 16:38

Veel bonus aanbiedingen

zijn sowieso diefstal.
En dan gaat het echt niet alleen om merk, maar vaak ook om verpakking, hoeveelheden. (Groente, fruit)
Er klopt vaak niks van als ik het ga narekenen, maarja wie rekent nu alles constant na. Iemand met tijd teveel, maar in die tijd had je ook weer geld kunnen verdienen.

Zelf kan ik ter plekke bij het zien van aanbiedingen nog weleens mijn plannen omgooien en mijn lijstje etc. (oh prei is in aanbieding, hoe krijg ik die extra prei dan op enz)
Maar als je voor iemand anders boodschappen doet ligt dat toch anders.

Annabel

Annabel

12-01-2019 om 16:54

Overname

Dank voor jullie reacties. Ze zorgt bij ons idd. Ik ben op zich niet hulpeloos. Hoogstens in dit soort situaties waarin dingen gebeuren die rottig voelen. Ze neemt de situatie dan over. Ze heeft het eens tussen neus en lippen gezegd. Ik vond het toen al vreemd en wist niet hoe te reageren. Zou zoiets zelf namelijk nooit doen en moet dan erg lang denken wat ik ervan vind. Soms zegt (!) ze ook 'ik neem dit want jij hebt dát van mij gehad' (als ze voor haar koken eens iets uit haar eigen huis mee nam). Maar wat er nu op de bon stond, dat heeft ze gewoon zelf gehouden.
Ik ben te lief. Ik laat het gebeuren. Ik had het even van jullie nodig om mijn mening naar haar toe te uiten. Want ze babbelt ook zo makkelijk lekker overal overheen. Dat ik me van tevoren moet wapenen, voelt niet oké. De dingen die ze verder in huis doet, zijn wel oké hoor.
Iemand in je huis in een zorgrol is verwarrend: hou dat maar eens zakelijk.

Lente

Lente

12-01-2019 om 17:18

Ik zou erop terugkomen

Zo van: Marietje, jij zei laatst ...... Maar ik heb erover nagedacht en ik vind het geen goed idee. Ik wil de bonusaanbiedingen zelf hebben. En de zegels voor de spaaractie ook.
En als ze weer iets meldt tussen neus en lippen door, dan kun je aangeven dat je erover na wilt denken. En dat je nu nog niets wil toezeggen.

Ik zou het zien als een goede oefening in het pakken van je rol. En zo te lezen heb je die oefening hard nodig.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

12-01-2019 om 17:24

Inderdaad, oefenen !

Want dit kan vervelend uit de hand lopen. Een kennis van me heeft een ontzettend aardige en goed werkende hulp - maar ze is in de loop der tijd ook verscheidene sieraden kwijtgeraakt en laat dit maar zo, omdat ze toch echt heel goed werkt em ze er tegenop ziet een ander te zoeken. Hulp in de huishouding is iets heel persoonlijks, zo iemand weet erg veel van je, en dat vertrouwen kan misbruikt worden. Zakelijk houden is niet makkelijk, maar het is belangrijk dat je grenzen stelt. Ook al voelt dat lastig !!

Jan

Jan

12-01-2019 om 17:49

Hoe ik dat noem?

Verduistering.

Jackie

Jackie

12-01-2019 om 18:05

Absoluut wél diefstal

Als de AH twee pakken melk aanbiedt voor 1,50 ipv de gebruikelijke 3,00 dan kost een pak melk dus op dat moment gewoon 75 cent. Ja alleen als je er twee van neemt, maar wie 1,50 betaalt mag dus twee pakkken meenemen. Beide pakken melk zijn bezit van TS, die 1,50 heeft betaald, en als iemand er een meeneemt is dat (helemaal als diegene het niet altijd meldt) zéker diefstal.

Jackie

Jackie

12-01-2019 om 18:08

Annabel

Lijkt me een goed voornemen. Succes!

Liane

Liane

12-01-2019 om 18:23

Annabel

Ze zorgt voor jullie. Betekent dat dat ze jullie hulp in de huishouding is?

En dus niet via een organisatie?

Liane

Liane

12-01-2019 om 18:31

Marie

Raar zoals jij er tegenaan kijkt:
"Vreemd, de reacties, dan ga je er wel bij voorbaat van uit dat ts een kwetsbaar iemand is. Als dat zo is dan maakt dat de zaak voor mij wel anders."

En:
"zou het zijn als ze vanuit een zorginstelling vanuit een contract werkt. Dan zijn dit soort dingen uiteraard verboden.
Maar is het de werkster die op mondelinge afspraken werkt en daarbij heeft overlegd (!) hoe dit verloopt kun je het hoogstens erg ongepast vinden, maar diefstal is het dan niet."

Maar op zich? Deze persoon heeft dit gewoon gemeld/gevraagd/gezegd of overlegd, dus ik zie niet per definitie een probleem. Wel mogelijk, afhankelijk dus van de inrichting van de baan, relatie etc.(als deze persoon dit vanuit een professionele zorgrelatie doet zit ze natuurlijk fout, maar ik lees dit niet perse) "

Als iemand kwetsbaar is, is het wel diefstal en anders niet?
Als iemand het vanuit een professionele zorgrelatie doet is het wel fout/diefstal en anders niet?

Oei, oei, Marie, voor de wet maakt het allemaal echt geen fluit uit (nb ik ben jurist, mocht je nog steeds twijfelen). Een mondelinge overeenkomst is net zo geldig als een schriftelijke (alleen ingewikkelder te bewijzen). En Marie, stelen mag nooit, niet met een schriftelijke overeenkomst, niet met een mondelinge overeenkomst en niet zonder overeenkomst (wat natuurlijk ook erg vaak voorkomt). Moreel kan je het wel meer of minder verwerpelijk vinden als iemand van kwetsbare mensen (ouderen) steelt dan van niet kwetsbare mensen, maar bij beiden is het diefstal.

Het enige wat het zwak maakt (en daar had ik zelf niet goed over nagedacht), is dat ze het een keer gezegd had tussen neus en lippen door en daarmee een soort "toestemming" van TS gecreëerd heeft (hoewel dan weer onduidelijk is waar die toestemming precies voor geldt en je dus niet meer zo duidelijk van diefstal kunt spreken.

Nogmaals, als ze via een organisatie zou werken, zou ik de organisatie inlichten, want anders doet ze het gewoon verder bij anderen. Als ze niet via een organisatie werkt, dan moet je klip en klaar zijn als je haar wilt houden (en als je er dan op vertrouwt dat ze niet ook andere dingen van jou "leent", omdat ze kennelijk vindt dat ze er recht op heeft). Ik zou er denk ik meteen klaar mee zijn (2x oneerlijke hulpen meegemaakt en meteen naar buiten gebonjourd). Het is uiteindelijk toch een kwestie of je iemand vertrouwt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-01-2019 om 18:35

Geen ja zeggen

Het is ook oefenen, maar niet direct ja zeggen is makkelijker dan geen nee zeggen.
Dat je zegt: Nou daar moet ik nog even over nadenken. Vaak haalt dat (voor mij) de druk er een beetje vanaf.

Jan

Jan

12-01-2019 om 19:11

Absoluut geen diefstal

Ze heeft die goederen niet wederrechtelijk weggenomen. Ze heeft het al onder zich, dus verduistering.

Jackie

Jackie

12-01-2019 om 19:45

ethisch

Ja maar ethisch gezien vind ik verduistering net zo goed diefstal. Je houdt iets wat niet jouw bezit is. Je ontneemt het de rechtmatige eigenaar.

Laten bezorgen al voor vijfig euro

https://www.ah.nl/50euro

"Voor elke boodschap. Vanaf €50
Zou je soms een wat kleinere bestelling willen doen? Vaker verse producten willen ontvangen? Of is 70 euro iets teveel voor je? Dan hebben we goed nieuws. Voortaan komen we je bestelling op woensdag en donderdag al vanaf 50 euro thuisbezorgen. "

Tijdig online bestellen, bijvoorbeeld op maandagochtend, de week dat de bonus loopt.

Controleer of ze in jou buurt bestellen, ze bezorgen zo'n beetje in heel Nederland.

Dees

Dees

12-01-2019 om 21:02

Boodschappen

Pffff 50 euro. Laat ze lekker bij picnic bestellen daar kan het voor 25 euro gratis.

Maar goed die bonus artikelen zijn dus voor degene die de boodschappen betaald.

Lente

Lente

12-01-2019 om 21:04

Dan kun je beter bij picnic bestellen

Minimum bedrag is 35 euro en bezorgen is gratis. Moet alleen wet zitten in je woonplaats.
Maar ik vermoed dat de zorg zich niet beperkt tot boodschappen doen.

Liane

Liane

12-01-2019 om 21:21

Boodschappen laten doen

Ik ben het met de voorgangers eens dat als je niet zelf je boodschappen kunt doen, dan je het beter kunt bestellen.

Wat betaal je haar per uur? En hoeveel tijd is ze kwijt met boodschappen doen? Lijkt me een dure grap. Bestellen en bezorgkosten betalen is vast goedkoper!

Dees

Dees

12-01-2019 om 21:34

Lente

Beter lezen ik had al uitgelegd dat hij bij 25 euro gratis is.

Zonde van de tijd.

Boodschappen laten doen door een betaalde hulp is zonde van je geld. Uurtje salaris is meer dan de kosten van boodschappen laten afleveren. En de tijd is hard nodig voor belangrijkere huishoudelijke zaken.

En een antwoord op je vraag, ja, in principe is het diefstal, maar dat heeft ze met die handige babbel ingedekt. Ze heeft het halfslachtig medegedeeld en jou een akkoord ontfrutseld.
Vreemd type, ik hou er niet van. Gewoon alle boodschappen, wisselgeld, bonnetjes en actieprodukten aan jou geven had haar beter gesierd. In dit geval zou ik haar de boodschappen niet meer laten doen, het geeft irritatie en wantrouwen.

Als ze dit bij jou doet, hoe gaat ze dan om met mensen die wat dementerend zijn bijvoorbeeld?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.