Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

molletje

molletje

10-08-2020 om 15:22

borrelhapjes in de warmte

Morgen krijg ik wat mensen op de borrel. Koude drankjes kan ik wel verzinnen, maar wat voor hapjes serveer ik? Afgelopen weekend zagen mijn blokjes kaas met vijgen-port-dip er na een kwartier al niet meer lekker uit. En aan zalmwraps ben ik maar niet eens begonnen...
Iemand goede tips?

Pennestreek

Pennestreek

10-08-2020 om 15:31

Rauwkost en harde worst

lekker, komkommer, tomaatjes, worteltjes, radijsjes, stukjes paprika, kleine augurkjes, al dan niet met een dipsausje. Presenteer het geheel in bakjes in een schaal met ijsklontjes om het fris te houden. Stokbroodje met smeersels. Harde worst (fuet, salami) in plakjes.
Chips en nootjes kunnen er natuurlijk sowieso bij, die doen het ook goed in de warmte. Beetje zout is ook verstandig!
Maak het jezelf met deze hitte vooral ook gemakkelijk zou ik zeggen...

Ik heb

T maar simpel gehouden met watermeloenschijven,komkommerstengels en snackworteltjes met wat heksenkaas in een minibakje die ik snel kon vervangen. Chips en nootjes ook maar weer een keer gedaan.

De rest dreef toch weg 😉dus niet eens aan begonnen. Dan maar simpel,anders gooi ik zo veel weg en dat vind ik zonde..
De meloen was erg in trek. Ik had naast rode ook een gele watermeloen, die was lekker.

rode krullenbol

rode krullenbol

10-08-2020 om 15:35

Wat dacht je van 'bolo'?

Je kunt het op allerlei manieren maken. Zie: https://www.smulweb.nl/recepten/bolo

Rode krullenbol

Lou

Lou

10-08-2020 om 15:35

Direct uit de koelkast serveren

Ik denk dat je met dit weer beter niets een kwartier kunt laten staan. Doe het net als met de drankjes, die serveer je toch ook koel. Dus: lekkere hapjes maken, bewaren in de koelkast, en dan koel serveren. De rest terug in de koelkast. Het staat misschien minder gezellig dan een paar mooie schalen heerlijkheden op tafel, maar dat kan nu gewoon even niet.

Ja, nootjes en zo natuurlijk wel. Maar een gezellige bak nootjes op tafel is coronatechnisch weer niet zo handig.

rode krullenbol

rode krullenbol

10-08-2020 om 15:37

Inderdaad

Beter maar één grote bolo neerzetten. Daar kun je overigens heel wat noten in verwerken!

Rode krullenbol

Vis

(Rauwe) vis blijft minder lang goed met deze warmte. Misschien kun je beter gerookte kip in de salade, of de wrap, doen of zo.
We doen hier ook een krop ijsbergsalade en steeds wat afsnijden. Een zak klaargemaakt is zo verworden tot slappe slierten.

Pennestreek

Pennestreek

10-08-2020 om 15:44

RK - proest

ik ben wel van de experimenten en het exotische, dus ik heb meteen even gespiekt. Mén, wat een caloriënbom! Lijkt me heerlijk hoor, maar TS heeft er niet zoveel aan als je de hele bende 3 weken moet laten fermenteren... En na het bakken nog 2 dagen laten staan ook. En het is meteen voor een heel weeshuis lees ik (oké, bruiloft) dus misschien niet zo geschikt voor 'een paar mensen op de borrel' .

En Lou, het kan best coronaproof als je iedereen een eigen schaaltje geeft, een eigen vorkje en/of een eigen lepeltje.

rode krullenbol

rode krullenbol

10-08-2020 om 15:52

Fermenteren?

Naar mijn weten hoeft dat niet per se. Gewoon een eenvoudiger recept raadplegen!

Rode krullenbol

rode krullenbol

rode krullenbol

10-08-2020 om 15:54

Overigens ...

Zelf zou ik gaan voor linzensoep de luxe. Maar misschien had ik dat al eens vermeld?

Rode krullenbol

wat doen ze in het Zuiden?

Je kan kijken naar wat er in hete landen op tafel komt. Die tip van de harde worst is dan ook een goede: als dat in Granada wordt geserveerd, dan blijft dat hier ook wel eventjes goed. Dingen als hummus en tzatziki etc zijn ook geen gek idee. En olijven natuurlijk: makkelijk, niet bederfelijk, hartig, en vegetarisch - wat wil een mens nog meer.

Quiche kan ook, zelfgemaakt of zelfgekocht.

Behalve fuet oid zou ik verder geen vlees- of viswaren doen. Dat vermindert eventuele risico's aanzienlijk.

Groeten,

Temet

Denk mediterranee

Hapjes bij warmte zou je t beste in de zuid europese keuken kunnen zoeken. De al genoemde olijven, droge worst, maar ook nootjes, chips en kaasstengels. Wil je echt iets zelf maken dan zou je bladerdeeg met daarop een mengsel van uien en salieblaadjes met zout en olijfolie (wat je een paar uur laat trekken op je aanrecht voor je het op t deeg afbakt). Rauwe gerookte ham met meloen is ook perfect. Maak dat van te voren en zet het in de koelkast. Dan kun je de schaal rond laten gaan. Of deel kleine ijsjes uit!
Taco’s met zelf gemaakte tomatensalsa?

rode krullenbol

rode krullenbol

10-08-2020 om 19:55

Ook altijd lekker en veilig

Zoet-zure bonensalades, desgewenst met ansjovis voor de 'finishing touch'.

Rode krullenbol

molletje

molletje

10-08-2020 om 19:58

fijn!

ik zie allemaal leuke ideeën, dank jullie wel. Ik was niet van plan heel lang in de keuken te gaan staan met dit weer, dus ik denk dat ik (watermeloen), rauwkost en zoutjes/kaasstengels doe. Ik heb van die koelelementen in de vriezer, die kan ik in een grotere schaal leggen en daarop dan een kleinere schaal met worteltjes/komkommer/ tomaatjes en een dipje/humus. Koud drankje erbij en klaar. Het is een groepje met veel vegetariërs, dus die worst houd ik in mijn hoofd voor een volgende keer.

Patries

Patries

11-08-2020 om 09:59

kijk wat een leuk voorbeeld van een meloen-plateau

Ik google vaak afbeeldingen van dit soort dingen, (ik krijg er altijd wel inspiratie van)
Hierbij een voorbeeld van een plateau met allerlei lekkere meloen en andere toastjes/kaas erbij. Echt een warm weer plateau : https://www.pinterest.co.uk/pin/59602395054984527/

glutenpaniek Patries

Het ziet er kei leuk uit Patries, maar ik krijg spontaan glutenpaniek hahaha. (ik mag absoluut geen granen, brood of toastjes, en ook geen kruimeltje als het er tegenaan ligt)
Maar mooi opdienen van eenvoudige dingen doet al zoveel! Plank of schaal in de koelkast en dan zo hup op tafel. Koelelementen op tafel op een handdoek en daar de schaal op.

molletje

molletje

15-08-2020 om 11:39

goed gegaan

Het was een succes! Door de koelelementen bleef alles er fris uitzien. Ik had kannen water met leuk gekleurde glazen neergezet naast de schalen met meloen en rauwkost, zodat alles er extra fleurig en gezellig uitzag. Zwoel muziekje erbij. Veel complimenten gekregen.
Dank allemaal!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.