Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tessa

Tessa

15-06-2009 om 13:06

Bouwkundigrapport laten maken na afgesproken koopprijs

Hoi hoi,

Wij hebben een huis gekocht. Mondeling eigenlijk. De verkoopprijs is dus afgesproken maar we hebben nog geen overeenkomst getekend. Nu hebben we een bouwkundige keuring uit laten voeren. We wachten nog op de papieren. Geval blijkt nu dat er uit het rapport zaker naar voren zijn gekomen die niet door de makelaar zijn verteld tegen ons maar waarvan zij wel op de hoogte was. Zo blijkt nu achteraf. We hebben mondeling afgesproken dat als er onvoorziene kosten zijn die hoger zijn dan 5000 euro dat we dan opnieuw gaan onderhandelen.

Vrijdag ontvingen het koopcontract en blijkt ineens die clausule over de 5000 euro er niet in te staan. Er staat gewoon zoiets van we kopen de woning met zichtbare en onzichtbare gekregen. Feit is nu ook dat we dus eigenlijk een te hoge (niet conforme marktwaarde) koopprijs hebben.

Mijn eerste vraag is: Wat zouden we kunnen doen?
En mijn 2e vraag is wat betekend die 5000 euro. Is dat alle kosten boven de 5000 euro. Dus zeg totale kosten extra verbouwen zijn er 8000 dan zijn de 3000 voor ons en de rest voor de verkoper. Over ga je gewoon onderhandelen over hoe die 8000 euro verdeeld gaat worden?
Ik hoop van harte dat jullie me kunnen helpen, uit ervaringen of uit beroep want ik zit hier erg mee in mijn maag...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

15-06-2009 om 13:18

Hard aanpakken

Tessa:
"Vrijdag ontvingen het koopcontract en blijkt ineens die clausule over de 5000 euro er niet in te staan. Er staat gewoon zoiets van we kopen de woning met zichtbare en onzichtbare gekregen. Feit is nu ook dat we dus eigenlijk een te hoge (niet conforme marktwaarde) koopprijs hebben."
Reageer, liefst schriftelijk, dat die 5000 euro clausule er wel in moet. Kijk ook ff hoe het zit met de voorwaarde dat je nog zonder verdere boete etc de koop kunt ontbinden (mag geloof ik tot 3 dagen na tekenen). En bel ff om te zeggen dat je het hard gaat spelen -in deze tijd zijn huizen lastig verkoopbaar dus jij als kope rhebt de macht.

Vic

Vic

15-06-2009 om 13:24

Niet tekenen dus

De gemaakte afspraken zijn niet correct opgenomen in de koopovereenkomst, dus die moet je niet tekenen voordat dat is aangepast. Wij hebben zelf pas getekend nadat de bouwkundige keuring was uitgevoerd. Uit de keuring kwamen geen belemmeringen naar voren, dus toen hebben we getekend. De verkopende makelaar heeft wel een beetje lopen mopperen dat het zo lang duurde maar daardoor hebben we ons niet laten opjutten. Wij hadden overigens geen afspraken over bedragen o.i.d. We hebben gewoon gezegd dat als de keuring daartoe aanleiding gaf, we nogmaals over de prijs wilden onderhandelen (of helemaal afzien van ingeval van een bouwval).

Pluk53

Pluk53

15-06-2009 om 14:06

Verborgen gebrek

Als er zaken zijn die de waarde/woongenot van de woning verminderen, en deze zijn (bewust) niet door de verkopende makelaar genoemd (terwijl ze bij hem wel bekend waren, en deze zaken bij een "normale" inspectie door de koper niet te zien zijn), dan is dat misleiding. Als de koop al gesloten is, dan zal de verkopende partij aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de kosten ( als bewezen kan worden dat men dit heeft geweten en verzwegen). Wie de hoogte van die kosten bepaald: geen idee. Mogelijk dat er daarvoor een arbitrage-commissie is.
Die 5000euro: ik denk dat dat zo bedoeld is (door de verkoper), dat als de kosten onder dat bedrag vallen, de verkoopprijs niet verandert, en jullie de extra kosten dragen. Boven de 5000 wordt opnieuw onderhandeld over de prijs. Maar als de prijs nu vastgesteld wordt is dat lastig; dan hoort er een clausule in dat bijvoorbeeld alle kosten boven de 5000 door de verkoper vergoed worden ( als je het er tenminste mee eens bent dat de basis 5000 voor jullie rekening komt).
Makkelijkst is wat Tinus voorstelt: hard spelen en opnieuw onderhandelen ( en liefst weten op dat moment wat de extra kosten zijn).

De makelaar

Tessa, je schrijft: Geval blijkt nu dat er uit het rapport zaker naar voren zijn gekomen die niet door de makelaar zijn verteld tegen ons maar waarvan zij wel op de hoogte was. Zo blijkt nu achteraf.

De makelaar vervult hiermee een uiterst dubieuze rol in dit geheel. Hiermee heeft ze jullie misleidt en dat is een zeer kwalijke zaak.

Speel het inderdaad keihard en laat het haar op je tanden zien. Leg alle onderhandelingen stil en confronteer de makelaar met haar gedrag. Daarnaast zet je hetgeen uiteen wat je er nu geregeld wilt zien, bevestig je hetgeen is afgesproken en dat je per omgaande dit bevestigd wilt zien. En dit het liefst op papier zodat er geen misverstand kan bestaan over je actie.

Prettig zou ook zijn wanneer je een rechtsbijstandsverzekering zou hebben. Die kan je adviseren op de achtergrond, wat te doen.

Wat slecht zeg, die rol van de makelaar. Ben je mooi klaar mee.

Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt en dat alles alsnog in (jouw) de puntjes geregeld wordt.

Succes, Moppeke

ishtar

ishtar

15-06-2009 om 22:57

Probeer die clausule

over 'je koopt het huis met zichtbare en onzichtbare gebreken' eruit te laten halen. Dat haalt alle mogelijkheid voor aanspraak op verborgen gebreken onderuit.
Tot 3 dagen nadat je de overeenkomst, getekend door zowel jullie als verkoper, hebt teruggekregen, zit je nergens aan vast. Je kunt de hele boel omgooien zoals jij wilt. Als er uit die bouwtechnische keuring 'grote kostenposten' naar voren komen, die niet al duidelijk aangegeven waren (en niet duidelijk zichtbaar) is het zelfs gangbaar om opnieuw over de prijs te praten.

Tessa

Tessa

16-06-2009 om 10:34

Wat we nu doen is...

We hebben gisteren nog een mailtje gekregen als reactie op de onze en daarin werd alles gelukkig (ineens) genuanceerd. Zo kon de clausule over die 5000 euro erin als we dat wilde. Ze schreef dat ze die er niet in had gezet omdat ze dacht dat die niet meer nodig was, we hadden immers de keuring al uit laten voeren. Hmmmm ja niet erg handig als je voor een ander denkt. Nu gaf ze aan dat er nog ruimte is om te onderhandelen als er uit het rapport hoge kosten naar voren komen.

Alleen dan begrijp ik niet waarom ze dan al een clausule verandert zonder over de vraagprijs te praten. Ok het kan natuurlijk dat er niks uit het rapport komt, maar zij wist ook wel beter denk ik zo.

Hopelijk krijgen we vandaag eindelijk eens dat rapport en dan weten we meer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.