Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Breimachine

Hallo, heeft hier iemand een breimachine en hoe bevalt het?

Gebruik je hem veel, wat doe je erop, wat zijn de voor- en nadelen voor jou? Ben benieuwd !


Ik heb er een gehad, maar uiteindelijk niet gebruikt. Ik vond het zo’n klus om uit te zoeken hoe het werkte, kwam er toen niet aan toe.

Op mijn opleiding hadden ze ze ook staan en daar hielp iemand met garen opzetten. Dan kon je er snel hele fijne breiwerken mee maken. Fantastisch om te zien! 

Als ik de tijd zou hebben, zou ik het zeker nog eens willen proberen. En jammer want de machine is vorig jaar weggedaan anders had je hem zo mogen hebben. 

Als de musea weer open zijn, kun je misschien bij het textiellab van het textielmuseum Tilburg te rade gaan. Sowieso een aanrader om te bezoeken! 

Poezie

Poezie

28-02-2021 om 13:43 Topicstarter

Junio schreef op 27-02-2021 om 23:59:

Als de musea weer open zijn, kun je misschien bij het textiellab van het textielmuseum Tilburg te rade gaan. Sowieso een aanrader om te bezoeken!

O leuk, dankjewel voor de tip!

Ik heb vanochtend via marktplaats een Bond Elite over kunnen nemen. Dat is een heel eenvoudige enkelbeds machine, waarmee je door gedeeltelijk handmatig dingen te doen je er eigenlijk alles op kunt breien. 

Ik ben nu de handleiding aan het lezen, later vandaag zet ik hem op en probeer ik hem uit

Leuk! Ben benieuwd hoe het je bevalt. 

Ik ben ook heel benieuwd hoe het je bevalt. Misschien inspireert het me om wat de mijne te doen, dus geef vooral eens een update. Heb je misschien een ravelry account waarop ik je verrichtingen kan volgen?

Ik heb er hier dus  ook eentje staan. Een Knittax. Man is er ooit tegenaan gelopen op koninginnedag voor een appel en een ei. Vervolgens heeft ie jaren op zolder gestaan zonder dat iemand er naar omkeek. Toen we een kondo aanval en hem weg wilden doen,bleek hij nog helemaal compleet te zijn en stonden er zelfs ettelijke tutorials op youtube. Man is er nu mee in de weer,  saaie mannentrui op aan het  maken, van dunne wol in een duffe kleur. Zo'n trui waarvan ik zeg: die koop je maar in de winkel. Model is wel leuk overigens, en geschikt voor de breimachine. https://brooklyntweed.com/products/redford/Woltip: Holst supersoft. Mooie,dunne echte wol,in heel veel kleuren, in een ongekende prijs-kwaliteitsverhouding .

Die Knittax is een heel recht toe recht aan apparaat, gericht op productie. Ik stel me zo een huismoeder uit de jaren 50 voor die in de lange, tv-loze winteravonden het talrijke kroost van warme wolletjes voorziet. Man jaste er in een uurtje een mouw uit, en de volgende avond een pand tot de mouwinzet. Toen stagneerde zijn wolproject.  Je kan er wel wat structuurpatronen inzetten door de naalden te laten verspringen, maar het is echt voor het grote halen,snel thuis werk. Als je er een trui uit wilt krijgen, kan dat op de traditionele manier: van onderaf beginnen en dan panden en mouwen produceren die je later weer aan elkaar moet zetten. Vind ik niet leuk, ben ik ook geen ster in.

Ik brei met een rondbreinaald net zoals hb'ers leren: top down.  Dat wil zeggen dat ik begin bij de schouders en als ik bij de zoom beland misschien nog drie draadjes af moet hechten, maar dan klaar ben. DIe enkelbed Knittax gaat 'm voor mij niet worden. Wel jammer, want ik hoopte eigenlijk ermee door lange saaie tricotstukken heen te kunnen rauzen zodra figuurnaden en mouwinzet handmatig gedaan zijn.

Ik adem bijna wol, en kan het lonken naar machines met meer mogelijkheden op MP niet laten. Want ja, met een dubbelbeds kun je wel rondbreien.  Maar de betere zijn echt flink aan de prijs, nemen veel ruimte in beslag en zien er ook meteen heel ingewikkeld uit. Ik heb me laten vertellen dat ze zo'n  steile leercurve hebben dat je eigenlijk een cursus moet doen,  en dat het uiteindelijk weinig tijdswinst oplevert. Ander motief (pun intended) is dat mijn kleding  weliswaar wat kleurrijker  is dan die van manlief, maar ik ook weer niet van de drukke, bonte patronen ben die de meerwaarde van de machine zijn. En het allerbelangrijkste tegenargument is dat ik eigenlijk liever gezellig  voor de tv met mijn  naaldjes zit dan iin mijn uppie achter een apparaat op zolder.

Krijg ik nu met dit lange verhaal een like-je van alle andere OOLbreifans. Ah toe...

Okay, vooruit dan maar: 1 'like'-je van mij. Omdat je het zo vriendelijk vraagt.

En van mij ook, hoewel ik meer van het haken ben.

En van mij, terwijl mijn meest complete breiresultaat een sjaal was 35 jaar geleden

Ik heb nog een lekker warm vest waar ik in de grijze oudheid aan begon en dat mijn moeder heeft afgemaakt. Maar ik heb leren rondbreien vanwege de mouwen.

Ik zag dat er ook diverse instructie rondbrei-filmpjes op internet staan. Niet alleen met vier pennen, zoals ik het heb geleerd, maar ook met vijf of met een rondbreinaald.

En anders is het wachten op de 3D-printer die breiwerkjes maakt.

Oh ja, een 'like' heb je al gehad. nr. 2 was dat

Kenfan, ik ga mijn moeder eens vragen wat voor merk haar breimachine is. Vast ook een Knittax, waarmee mijn oma inderdaad in de karige wederopbouwjaren haar gezin van truien voorzag. Er kan inderdaad alleen tricotsteek op, boorden moet je er dan apart aanbreien.

Mijn moeder heeft voor mijn kinderen ook aardig wat gebreid op dat ding: achterpand en mouwen rits-rats op de machine, en het voorpand met Thomas de Trein of Mario op de pennen. 

Ik heb ooit een lange sjaal op dat ding gemaakt, maar meer ook niet.

Groeten,

Temet

Poezie

Poezie

02-03-2021 om 10:24 Topicstarter

Ha leuk, jullie reacties!

Ik moet er nog "inkomen", aan weerskanten vallen er bijvoorbeeld steeds steken af dus daar ben ik mee bezig. Verder zijn er verschillende manieren van opzetten dus daar ben ik ook nog mee bezig. (Kortom: ik heb nog geen werkjes om te laten zien LOL)

Het is een heel eenvoudige machine en alles zit er gelukkig bij. Ik merk wel dat ik beter een gewone haaknaald kan gebruiken dan het losse naaldje die erbij zit. Die is te dun, daarmee steek ik steeds in de draad in plaats van door het boogje.

To be continued

Sowieso veel waardering voor iedereen die prachtige kledingstukken van de breinaalden (al dan niet mechanisch)  weet te toveren. Een beetje breien kan ik wel, maar hele kledingstukken waar dan ook nog mouwen in zitten en waarvan de halslijn er keurig uitziet - nee dat is me nooit gelukt. Ik koop liever stof waaruit ik patroondelen knip die in elkaar gezet gaan worden, al dan niet met goed resultaat. 

Ik kan genieten van alle mooie (en soms ook wel wat op de lachspieren wekkende) producten die op social media worden gedeeld. Wie weet vind ik op een dag het geduld om ook iets uitdagenders te maken/haken dan een woondeken of een sjaal. 

Aan mijn Nick te zien kan ik haken maar ook breien en alles wat ik maak heeft keurig symmetrische halslijnen, mouwen enzovoort.  Geen gevallen steken, keurig glad breisel zonder onregelmatige steken.  Ben ik best trots op. 

In september 20 mondkapjes zitten naaien op de naaimachine,  wat een kklus. Ze zijn draagbaar en functioneel maar niet mooi. Net als het schort dat ik het gemaakt. Bruikbaar maar net niet perfect genoeg om ook mooi te zijn. 

Ik ben dan weer vreselijk jaloers op mensen die bloesjes en jurken maken met de naaimachine waar ze echt goed in voor de dag komen. 

Ieder zijn ding. 

Wilgenkatje, ik vind het juist zo dapper dat mensen de schaar in een lap stof durven te zetten. Breiwerk kun je altijd weer uithalen als je de mist in bent gegaan, na de eerste knip is er geen weg meer terug. Ik denk dat het daarom nooit echt iets geworden is tussen mij en de naaimachine + het feit dat je de boel iedere keer moet klaarzetten en weer opruimen. Komt nog bij dat fournituren zo duur zijn dat het ook niet loont, tenzij je er echt heel goed in bent. Net als Haaknaald weet ik dat ik het niveau waarop ik brei van zijn levensdagen niet ga bereiken op de naaimachine.  Die mondkapjes vielen bij mij best aardig uit trouwens, was een kwestie van bij iedere naad de vouw weer openstrijken.

Die Knittax zet je wel zo weg, die doet me denken aan een grote rekenliniaal. Wat slim van je moeder trouwens Temet, om alleen het voorpand met de hand te doen. Ik denk, nee weet, als ik na de mouwinzet  de resterende koker op de machine zou breien de  steken niet naadloos in elkaar over zouden vloeien. Of ik zou een decoratief randje in een siersteek of een andere kleur net onder de boezem moeten breien om de overgang te maskeren. Charmant.

Succes Poezie. En keep posting. Ik was eigenlijk na de grote verbouwing al bijna afgehaakt hier. Had niet zo'n in weer een wie-is-wie ronde. Ik ben blij dat ik hier nog gewoon wat bekende namen tegen kom.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.