Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mel76

Mel76

12-08-2018 om 23:08

Broccoli

Mijn kinderen zijn niet echt dol op groente en als ik eerlijk ben krijgen ze niet elke dag voldoende groente binnen. We leven van een klein budget en daarom struin ik vaak de folders van de supermarkt af. In de folder van de Coop kwam ik net brocolli tegen voor een prikkie (link verwijderd door forumbeheer) Wie heeft er anders dan anders recepten waardoor mijn kinderen zoiets als brocolli wel met plezier eten? Ik ben nieuwsgierig.


Mel76

Mel76

12-08-2018 om 23:12

Oh wat erg

Het is natuurlijk broccoli ipv brocolli, beetje dom. Misschien moet ik gewoon naar bed gaan ipv nog op Internet zitten struinen...

Klaar

Klaar

12-08-2018 om 23:15

Zelf

ben ik helemaal niet dol op broccoli maar soep gaat er altijd wel in.

Jesse_1

Jesse_1

12-08-2018 om 23:17

Vanwaar...

... die link?
(Naar de folder van de Coop?)

Broccolitaart

Broccoli in roosjes snijden en in 10 minuten beetgaar koken. Ondertussen een vlaaivorm invetten en bekleden met bladerdeeg of hartigetaartdeeg. In een kom 2 eieren klutsen met twee pakjes kruidenroomkaas en kruiden naar smaak. Als de broccoli gaar is, afgieten en in de kom bij de eieren en roomkaas doen, even gied doorhusselen en in de vlaaivorm doen. Wat parmezaanse kaas er over strooien en in een minuut of 20 op 280 graden bakken in de oven.

skik

Klaar

Klaar

12-08-2018 om 23:38

Oh ja skik

Helemaal vergeten maar zo is broccoli idd heerlijk!
(maar lekkerder nog vind ik als je het mengt met flink wat andere groente)
Maar 280 graden?

Broccoli kun je in kleine hoeveelheden ook prima 'verstoppen' gepureerd in sauzen en beslag voor pannekoek oid.

Pesto

Broccoli pesto, recept ff googelen, met pasta

Guppie

Guppie

13-08-2018 om 09:36

Roerbakken

Koolsoorten kunnen tegenstaan, zeker bij kinderen, en zijn zwaarder verteerbaar. Zou zelf andere groentes kiezen. De vorm waarin kan uitmaken. Geroerbakt, bijvoorbeeld. Zelf maak ik groente met een stukje witte vis klaar in een laagje olie en met een beetje water, in een gesloten pan. Sommige groentes kan je goed rauw eten. Ook op brood trouwens. De kinderen erin betrekken, zou kunnen schelen. Helpen met het eten klaarmaken. In de vensterbank, op het balkon of zelfs in het keukenkastje kan je gewassen kweken.

konijn

konijn

13-08-2018 om 12:28

roosteren in oven

hier is broccoli uit de oven favoriet; in kleine roosjes snijden; knoflook, olijfolie en (zee)zout eroverheen en op een bakplaat in de oven roosteren. Belangrijk is dat de roosjes dus niet te groot zijn, anders verbrandt het aan de buitenkant, terwijl het van binnen nog niet gaar is. Kan ook met bloemkool; beetje garam massala-kruiden erover bijvoorbeeld voor extra smaak.

konijn

konijn

13-08-2018 om 12:49

oja

ook lekker en simpel: kleine roosjes broccoli met ansjovis, knoflook en olijfolie roerbakken, door spaghetti (gekookt in goed gezouten water), met geschaafde, geroosterde amandelen en/of parmezaanse kaas.

bieb63

bieb63

13-08-2018 om 12:59

surinaamse variant, makkelijk en lekker ook voor kinderen

Broccoli in (hele) kleine roosjes snijden. In een hapjes pan uitje fruiten in wat olie. Broccoli toevoegen en een klein beetje water (niet teveel, want je gooit het water niet weg, maar net genoeg dat de broccoli kan smoren) met wat peper en zout (ik doe bouillonpoeder). Deksel op de pan en gaar smoren. Als de broccoli gaar is er een paar eieren door doen en roeren totdat de eieren stollen en er een soort roerei is ontstaan.

Zoiets kun je ook maken met paprika en dan een Italiaanse methode:
Paar paprika's in hele kleine blokjes snijden. In een wok (of hapjespan, maar deksel is niet nodig) en veel (echt best veel, want dat geeft een lekkere smaak aan het gerecht) goede (extra vierge) olijfolie warmen. Dan de paprika stukjes hierin smoren met wat peper, zout en oregano (geen water, de olie is voldoende). Als de paprika's zacht genoeg zijn hier een paar eieren door doen en roeren totdat er een soort roerei ontstaat.

zebra

zebra

13-08-2018 om 14:12

hier

gaat broccoli regelmatig door de soep, eventueel gecombineerd met courgette of prei.
Een quiche met restjes en broccoli is ook niet mis. En verder gaat het hier door de risotto of pasta. Om een of andere reden vind ik de combinatie van broccoli met aardappels niet echt lekker.

Niki73

Niki73

13-08-2018 om 15:04

Met rode paprika

Ik vind broccoli met rode paprika een lekkere en mooie combinatie, het oog wil ook wat tenslotte. In een quiche, zoals #5, of door de pasta. Mijn kinderen smullen ervan! Ik vind het lekker in combinatie met cashewnoten, maar ik zal amandel ook eens proberen.

180 graden inderdaad

280 was een tikfoutje, zo het wordt mijn oven niet eens

skik

Kaori

Kaori

13-08-2018 om 18:01

Eenvoudig

De manier waarop hier broccoli het best wordt gegeten is beetgaar koken en wat geraspte kaas er over.

Of anders in een ovenschotel met pasta, brie (de goedkoopste werkt prima) en een handje walnootjes.
Pasta koken, gekookte broccoli eropp plakjes brie en daar de walnootjes over. Je kunt er ook nog tijm over doen. Dan 20 minuten in de oven bij 200 graden.

Paasei

Paasei

13-08-2018 om 18:55

Spaghetti broccoli

Ooit van internet geplukt, ook vanwege brocolli-hatende kinderen. Spagetti koken en ondertussen saus maken door ham of gerookte kip reepjes te bakken met champignons. Aanmaken met water en mix voor kerriesaus (zakje Knorr of Maggi of gewoon huismerk). Gekookte brocolli-roosjes erbij, doorroeren et voila; spagettisaus.

Ik maakte wel eens pasta

Met vis in roomsaus en broccoliroosjes erdoor. Zoon was steeds zo aan t mopperen over de broccoli dat ik een keer 3kwart gepureerd heb met de staafmixer en door de saus heb gemikt. Oo mam dit is lekker wat is dat?
Groene vis saus jongen,lekker he whahhaha. Sindsdien maakte ik t regelmatig.

satesaus

Even tappen uit een ander vaatje:broccoli, bloemkool maar ook sommige andere koolsoorten combineren uitstekend met satésaus. Wel een beetje lekkere saus nemen natuurlijk.

Groeten,

Temet

Klaar

Klaar

13-08-2018 om 22:38

Vertel Temet

Hoe maak je lekkere saus?
(ben dol op satésaus en vind die van mij ook lekker, maar inspiratie is altijd welkom)

bieb63

bieb63

13-08-2018 om 22:57

Satesaus

Ik vind zelf dar ik hem erg lekker maak... 😇:

Fijn gesnipperd uitje in beetje zonnebloemolie fruiten ( knoflook nog niet toevoegen anders wordt het bitter!). Pindakaas met stukjes noot toevoegen, paar eetlepels. Dan specerijen toevoegen, mag best scheutig: kettoembar, laos, djahe of verse gember, serehpoeder, klein beetje trassi, paar teentjes knoflook uitgeperst, sambal badjak en een flinke scheut Ketjap manis. San aanlengen met melk. Goed roeren. In eerste instantie wordt het nog dikker door de melk. Blijven roeren en scheujes melk toevoegen tot de gewenste dikte.

maan.

maan.

14-08-2018 om 13:02

Stamppot

Ooit een receptje uitgeknipt en sindsdien regelmatig gegeten. Geschilde aardappels en broccoliroosjes samen in een pan, koken ca 20-25 minuten (tot aardappels gaar zijn.) Giet af.

Pak intussen (een restje) belegen kaas en snijd in kleine blokjes, schaaltje vol.

Stamp aardappel/broccoli met wat jus (of boter) en wat mosterd. Schep vervolgens de kaasblokjes erdoor. Even nog deksel erop dat de kaas iets insmelt, opscheppen en eet smakelijk!

bieb63

bieb63

14-08-2018 om 14:25

ja stamppot!

Dat kan met vele groentes en wordt door veel kinderen lekker gevonden.

OND

OND

14-08-2018 om 16:48

Stamppot in kleurtjes

Het is niet zo moeilijk om een stamppot in verschillende kleuren/tinten te maken: van groen tot gelig met brocoli en/of selderij, van oranje tot rood met tomaat enz.
Kinderen vinden dat vaak "fantastisch", al helemaal als ze zelf aan de slag mogen met de spuitzak om zelf borden te dresseren.
Het recept van skik kan je combineren met wat zalm (rauw en/of gerookt) en/of kabeljauw, zo leren ze ook meteen vis eten. Twee voor de prijs van een.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-08-2018 om 18:43

Het dresseren van borden

Gaat dat net als met honden, een snoepje als ze het goed doen?

Zeetakje

Zeetakje

14-08-2018 om 19:06

Phryne

😂😂😂. Goed zo! Braaf bord!

OND

OND

14-08-2018 om 21:08

In tegenstelling tot sommige anderen

maak ik me niet vrolijk om mijn eigen domheid en ik lach ook niet vettig mee met de andere idioten die het ook niet weten.
Het werkwoord dresseren heeft tal van betekenissen, een ervan is het opmaken van borden.
Zie vb:
- https://koken.vtm.be/kooktips/vijf-manieren-om-puree-mooi-te-dresseren
- https://www.foodinspiration.com/be/2014-09-29-kunst-van-het-dresseren/
- https://dagelijksekost.een.be/kookvragen/wat-zijn-de-regels-om-een-bord-te-dresseren
enz.

En nu in jullie mand

Zeetakje

Zeetakje

14-08-2018 om 21:20

...

Woef!

OND

OND

14-08-2018 om 23:42

Je kan het mensen niet beletten

dat ze zichzelf te kijk zetten, Zeetakje...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-08-2018 om 00:46

Hap

Happen naar de baas?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

19-08-2018 om 11:55

Over de grens o.t.

Goed om wat over de grens te lezen. Ik sprak vorige week een kennis in Belgisch Limburg waar zij in het ziekenhuis werkt. Op Materniteit. Waar Nederlandse ouders haar verbaasd aankijken als ze de baby ' een kostumeke' aantrekt. Zij denken dan aan een driedelig pak met stropdas of verkleedkleding

bieb63

bieb63

19-08-2018 om 14:11

beetje OT (Vlaams)

Ik ben net een boek aan het lezen uit de bieb. Als snel kwam ik er achter dat het een Vlaamse auteur is. Grappig, maar ook wel een beetje 'irritant'. Het is zo Vlaams..... in taalgebruik. Wel apart op zich, want ik heb ook wel eens eerder van een Vlaamse auteur gelezen en daar merkte je het dan eigenlijk weer helemaal niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.