Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Oma

Oma

15-09-2020 om 17:34

Brood bakken voor allergische baby van 9 maanden

Hopelijk in de goede rubriek: mijn kleinzoon is allergisch voor koemelkeiwit, kippeneiwit, pinda, soja en tarwe.
Daar koken we redelijk goed omheen maar met brood is dit lastiger.
Veel brood kan sporen van melk, noten, sesam enz bevatten.
Hij reageert met mininaal eczeem, maar vooral met buikklachten als pijn, gassen, veel huilen, geprikkeld, slecht slapen en overbeweeglijk zijn enz.

Daarom wil ik nu zelf brood gaan bakken. In de standaard mixen uit de supermarkt zit of soja lecithine if E322 dat afkomstig is van kippeneiwit of er zit tarwe in.

Ik ben niet in het bezit van een broodbakmachine, wel heb ik een airfryer en oven.

Ik krijg met gekocht brood namelijk nooit al zijn allergenen eruit en wil daarom proberen tot in elk geval zijn eerste verjaardag zelf te bakken.

Wie heeft ervaring met deze allergieën en het bakken van brood?
Voor mijn dochter kon ik vroeger wit plaatbrood kopen maar ook daar zit vandaag de dag teveel in.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
rode krullenbol

rode krullenbol

15-09-2020 om 17:51

Mijn tip

Koop maismeel en bak daar brood van aan de hand van een recept waarin geen melk is verwerkt.

Rode krullenbol

Flavia

Flavia

15-09-2020 om 17:58

Oplossing

neem geen standaard mix, maar maak het helemaal zelf.

Bloem, gist, water meer heb je niet nodig.
In dit geval dus geen tarwe bloem maar maisbloem wat rode krullenbol al suggereerd of rogge of gerstemeel.

Marie

Marie

15-09-2020 om 20:02

Kookboek?

Wellicht vind je geschikte recepten in dit kookboek?

https://www.bol.com/nl/f/basiskookboek-bij-voedselallergie-en-intolerantie/36734294/

En misschien ook bij de Stichting Voedselallergie (of kende je die allang?)

https://www.voedselallergie.nl/

Bakker?

Nou vind ik het echt lovenswaardig om het zelf te doen en het kan.

Zelf had ik het indertijd te druk. Bij mijn plaatselijke bakker kon ik brood zonder ei, melk, noten e.d. bestellen.

Dat kwam van een fabriek in Almere en ik kocht een voorraad voor een week, half brood tot 1 brood was genoeg, en deed het in de vriezer.

Oma

Oma

15-09-2020 om 23:29

Reactie

Bedankt, hier kan ik wel wat mee, al ben ik onervaren met brood bakken.

Ook bedankt voor de linkjes, ik ga ze morgen uitgebreid bekijken.

Ik ben bij bakkerijJongerius en Ammerlaan geweest en het enige brood zonder toevoeging was vers al kurkdroog ( steenovenbrood heet het geloof ik) en dat werd er met invriezen niet beter van.

Trix

Trix

16-09-2020 om 07:58

Geen brood

Geen recept, sorry. Wel een vraag. Is het per se nodig dat het kind brood gaat eten? Als je het leuk vindt om te bakken, dan kan dat natuurlijk, hartstikke lief, maar als je een kind niet aan brood went, zal hij het voorlopig ook niet echt missen, lijkt mij. Wat geven zijn ouders hem?

Nou inderdaad

De who raad de eerste 2 jaar borstvoeding aan.
Nu is dat advies natuurlijk vooral interessant daar waar gewone voeding niet per se voldoende voorradig is (naar het motto beter moedermelk dan bedorven resten).
Maar ook in een land van overvloeden, in het geval van een ernstig allergisch kind,
is er toch ook wat voor te zeggen om het maar bij moedermelk te houden.
En als dat er niet is, de best denkbare vervanger.

Brood is voor een baby van 9 maanden niet nodig.

bicyclette

bicyclette

16-09-2020 om 11:51

broodbakmachine

Als je inderdaad van plan bent brood te bakken, dan is mijn advies: koop een broodbakmachine en koop meel van de molen.

Met een broodbakmachine (op Marktplaats staan er genoeg 2e hands) kost brood bakken geen enkel moeite. Ik ben er hooguit 1 (!) minuut mee bezig. Naar de bakker fietsen kost heel veel meer tijd. Je zet het broodblik op de keukenweegschaal, gooit de ingrediënten erin, that's it. De machine doet het werk.

Veel molens hebben tegenwoordig webshops. Het enige dat je nodig hebt is meel, gist (of desem) en water. Keuze genoeg qua meelsoorten in de molen-webshops.

bieb63

bieb63

16-09-2020 om 14:13

Eens met Miriam en Trix

Voorlopig hoeft hij helemaal geen brood, en eigenlijk helemaal nooit.... Binnenkort gewoon beginnen met wat groente/fruit. En voor wat anders en om te kauwen zijn er zat babykoekjes-achtige dingen te koop die vrij zijn van van alles.

Havervlokken

Gewoon weken met water en eventueel iets van rozijnen ofzo erbij of zonnebloempitten. Geen brood nodig. En anders een simpel pannenkoekje bakken van een goede meelsoort. Overigens is zelf desem brood bakken wel heel erg leuk. Daar zijn hier en daar workshops in te vinden.

Oma

Oma

16-09-2020 om 23:47

Borstvoeding

Hij begon de borst te weigeren en bij mijn dochter stopte alles binnen een week. Ze heeft 6 maanden gevoed en dat heeft haar veel gekost. En nu drinkt hij nog 4 flesjes per dag ( 3 overdag en 1 snachts) en begint ook hier al 2 flessen regelmatig te weigeren of drinkt 60 cc en stopt dan. Vast eten daar valt hij op aan als een bootwerker.
Omdat hij slecht slaapt gaat zijn groei trager al gaat zijn ontwikkeling snel.
Hij is onder behandeling van een kinderarts en dietiste dus in goede handen.
Zijn moeder at ook met 9 maanden normale voeding omdat ze de flesvoeding weigerde en kreeg calciumpoeders.
Gemixt GAV ( of vis, rijst) en fruit daar is hij gek op en eet daar goed van.
Maar dat was de vraag niet, ik heb ideetjes en daar ben ik blij mee!

Hmmm

Wat zal ik zeggen...
Iets algemeens dan maar: er zijn mensen die op zoek zijn naar oplossingen.
Er zijn ook mensen die op zoek zijn naar problemen.

Oma

Oma

17-09-2020 om 09:23

Huh Mlavell

Waar is dat in hemelsnaam voor nodig?

allergoloog

Ik zou toch proberen een verwijzing te vragen naar een allergoloog.

Ik zat zelf ook met een baby van die leeftijd die allergische reacties had (overduidelijk, met braken en slapheid kort na het eten). Ik ging naar de huisarts omdat ik het allergeen niet goed kon identificeren, en dat kwam vooral door een paar verdachte non-reacties bij opa en oma (die niet exact de ingrediëntenlijst konden navertellen). De huisarts dacht niet dat een allergoloog iets nuttigs kon doen voor mij, maar wilde wel verwijzen naar het ziekenhuis voor een bloedtest.

Het probleem is: die bloedtest is volstrekt niet betrouwbaar bij kinderen met eczeem. Die van mij was dus volgens de bloedtest allergisch voor van alles en nog wat. Ik heb veel daarvan naast mij neer kunnen leggen, maar ben toch na die test en op basis van eigen observaties alle vormen van kippenei gaan vermijden.

Een allergoloog had mij in een eerste gesprek zonder wat voor test dan ook kunnen vertellen wat er aan de hand was: kind was allergisch voor bepaalde vormen van ei (tot een bepaalde mate van verhitting), maar was niet allergisch voor de door- en door verhitte vorm die je in koekjes, cake en goed gare pannenkoeken tegenkomt. Dat is de meest voorkomende vorm van ei-allergie; zo werkt het bij 80% van de kinderen. En volgens de meest recente wetenschappelijke inzichten is blootstellen van kinderen aan vormen van ei waar de kinderen niet allergisch zijn goed voor ze; en dat niet doen verhoogt de kans dat de allergie blijvend wordt(!).

Met koemelk schijnt er net zoiets aan de hand te zijn, dat het af hangt van de mate van verhitting van de ingrediënten.

Het had ons een hoop ellende bespaard als we wel waren doorverwezen naar een allergoloog.

Dus ik zou je aanraden om een doorverwijzing te zoeken. Juist als de klachten van je kind nogal (ahum) vaag zijn.

Oma

Oma

17-09-2020 om 21:52

Klopt

Dat was met zijn moeder ook zo, ook met hoofdallergieen/ bijallergieen, bereiding enz.
Ik weet van de blootstelling, dat is ook herhaaldelijk geprobeerd op de voorgeschreven manier.

Dank je wel!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.