Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bruine muur overschilderen: eerst licht grijs?

Dag allemaal
Ik hoop dat iemand ervaring heeft met het volgende. In mijn woonkamer had ik een muur chocoladebruin geschilderd. Op zich een mooie kleur maar te donker voor een woonkamer op het noordoosten. Ik wil het creme over schilderen maar een paar websites raden aan om kleuren waarin rood in zit eerst lichtgrijs te schilderen. Ik vind het gedoe maar wil ook niet riskeren dat na een poosje het bruin door mijn creme komt. Weet iemand raad?
Sini

Flavia

Flavia

28-05-2020 om 13:09

gelijk

ik zou gelijk je creme aanbrengen, verf komt gelijk door en niet na een poosje.

Maar neem een goed dekkende verf en probeer het niet in 1 laag dekkend te laten zijn.
begin met een dunne laag van de kleur die je wil als ondergrond en dan 2 lagen van die je wel door en door opzet. De eerste laag verdun ik de verf verder dan voor de andere twee lagen. Daarmee kom je dan makkelijker in de putjes en gaatjes bij een structuur muur, bij een gladde muur maakt het niet zo veel verschil.

Wij hebben allerlei kleuren getest op een witte muur varierend van bubble gum roze, donker mos groen en bijna zwart grijs en daar heb ik nu 1 laag 9010 over gekwast om de grote verschillen weg te werken en het is omdat ik weet dat 9010 over wit is gegaan dat je het verschil tussen 9010 en wit ziet maar de verschilende testvlakken zie je niet meer.

bij de andere muur bleek de gekozen kleur roze juist weer wat te roze en daar ben ik met een heel dunne laag creme overheen gegaan zodat de gaatjes juist niet opgevuld werden waardoor je nu juist wel die roze waas ziet die gewenst was.

Ja, klopt

Mijn huis is ooit een filmset geweest. De muren werden chocoladebruin geschilderd. Bij het terug schilderen naar onze eigen kleuren (creme) ging er eerst grijs overheen. Dat werd gedaan door een professionele huisschilder/decor schilder.

Flavia “ verf komt gelijk door en niet na een poosje.”
Ja. Na het drogen zie je dat het niet gedekt heeft.
Breng je weer een laag aan..... weer niet gedekt, etc.

Als je eerst grijs doet en dan creme, dan is dat mogelijk minder werk (minder vaak over schilderen)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.