Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kaaskopje

Kaaskopje

05-06-2016 om 14:58

Budget-opknapbeurt tuin

Door het wateroverlast draadje, kom ik er weer op dat onze tuin opgeknapt moet worden, inclusief een schutting aan de ene kant en een tuindeur tussen de heg aan de andere kant. Nu is alles wel erg frank en vrij openbaar en dat beperkt mij heel erg. Ik vind het niet leuk om in de tuin te zitten. We hebben de afgelopen jaren zo'n metalen paviljoen in de tuin gehad, die allebei door storm zijn omgegaan. Dat doen we niet weer. Zonde! Dus denk ik nu aan een mat van wilgentakken o.i.d. direct om het 'terras' (aan die kant mogen we geen schutting) en over de kant waar we wel een schutting mogen, zit ik na te denken. De tuin zelf is een zooitje ongeregeld. Een deel van de bloemen valt onder 'onkruid', er woekert gras daar waar het niet hoort, de tegels moeten er uit en moeten óf opnieuw gelegd worden óf vervangen worden door iets anders.

Nu de vraag: meer dan 300 euro mag het eigenlijk niet kosten. Hoe bereiken we dat? Oh ja, man en ik kunnen zeer beperkt zelf de handen uit de mouwen steken.


Kaaskopje

Kaaskopje

05-06-2016 om 15:08

Oh ja, belangrijk

onderdeel is dat we twee honden hebben die onaangelijnd in de tuin moeten kunnen rondlopen. Dus de omheining moet echt dusdanig gesloten zijn dat de honden er niet door kunnen en om die reden zijn er dus ook twee tuinhekken van minimaal 1.20 m. hoog nodig, ideaal zouden drie hekken zijn. Wij hebben een tuin rondom het huis (3 kanten).

lennest

lennest

05-06-2016 om 15:09

kijk eens goed rond

Ga eens naar een nieuwbouwwijk; praktisch iedereen gooit de bouw-bestrating weg, vaak gratis op te halen. Met een ander legpatroon, ziet het er heel ander uit. Vraag bij buren/kennissen of je planten kun scheiden. Verzamel zaden (is wel voor volgend jaar), zaai nieuw gras in plaats van graszoden. Kijk op de Facebookcommunity's van Stadruilt of gratis/geeft weg. Echt, er wordt zo veel weg gegooid, doe er je voordeel mee! En als je zelf niet zo handig bent in tuin-dingen, is er iets ander waar je wel goed in bent? Ruil dan diensten. Dan kom je heel ver met 300 euro!Succes!

Dienstenruil lijkt me handig

Goed idee van Lennest. Misschien kun je als tegenbeweging het een en ander bakken voor een feestje of zo?

Weggegooide spullen ophalen is een goeie tip - ook een Facebook weggeefhoek kan helpen- maar tuinmatriaal verplaatsen zonder auto is niet eenvoudig.

Is een afrastering met palen met ertussen stevig gaas waartegen je klimop laat groeien een idee?

Hebben je dochters vrienden die zoiets kunnen? Via de scouting misschien? Onze tuin is ook van een nieuw element voorzien door vrienden van een van onze zonen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-06-2016 om 17:36

Twee tips

1. Marktplaats

2. En investeer een deel van die 300 euro in een bbq voor de buurt = hulp.

Daar kom je al een heel eind mee.

Wij hebben trouwens geen terras maar antiworteldoek met daarop boomschors.

Oh en nog een derde tip: kijk of je het kunt faseren. Dus voor nu de basis en wat graszaad en dan volgend jaar her en der wat mooie planten in dat gras?

Lusithania

Lusithania

05-06-2016 om 18:00

prioriteiten

Volgens mij is je belangrijkste punt een schutting/tuinafscheiding. Ik denk dat palen in de grond en dan gaas ertussen het goedkoopst is. Je honden blijven dan in de tuin en je kunt klimop of doek tegen het gaas zetten tegen de inkijk.
Gaas is in vele hoogtes leverbaar.

Marktplaats is handig hiervoor.

Googelen op 'goedkope tuinafscheiding' geeft ook goede ideeen.

Franka

Franka

05-06-2016 om 18:25

duur

Drie hekken maakt het onnodig duur. Weet je wel zeker dat dat nodig is? Wat bedoel je met een plek waar geen schutting mag? Waarom mogen daar wel wilgentakken? Lopen die honden dan niet weg?

Vakantieganger

Vakantieganger

05-06-2016 om 19:00

Tegels

wij hebben onlangs onze tuin opgeknapt. De grindtegels hebben we allemaal omgedraaid, dus grijze kant naar boven! Perfect. Met gekleurde pasblokjes is een leuk patroon gelegd.
Vaak zijn die tegels gratos af te halen, want ze zijn niet meer hip.
Nou omgedraaid vind ik ze hip zat, hihi!

Omdat we goedkoop uit waren met de tegels, hadden we geld over, wat toch naar de plantjes is gegaan. Daar kan ik je geen tips voor geven.

Franka

Franka

05-06-2016 om 19:16

toch

gewoon die schutting aanpakken en dan verder sparen voor andere zaken die in mijn ogen veel minder belangrijk zijn. Je kunt toch zelf wel onkruid wieden en wat is er nu mis met de tegels? Laat lekker liggen.

Vraag in facebookgroepen van je dorp of iemand wil komen helpen voor een zacht prijsje. Misschien kun je wel voor een hond van iemand anders zorgen als die op vakantie gaat of als iemand werkt. Bied iets aan wat je in retour kunt doen wat je wel kan.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-06-2016 om 20:57

Schutting

De schutting moet niet doorzichtig zijn, anders mist het een deel van zijn doel.

Franka, we moeten vanuit het raam buiten de tuin kunnen kijken. Als we een wandje rond of naast het stukje terras plaatsen, staat dat niet in ons uitzicht op buiten de tuin, maar zitten we wel meer uit beeld. Ik krijg het makkelijk in mijn rug, het schiet snel verkeerd in mijn polsen en ik kan absoluut niet op mijn knieën zitten helaas. In een ideale tuin zou ik bakken willen waar ik staand bij kan. Mijn man is na kort tuinieren al moe, dus daar kan ik ook niet veel aan vragen. Toen we de tuin kregen heb ik in mijn eentje de tuin omgeploegd, maar helaas ben ik niet meer die stoere van toen. Dat is frustrerend, maar ik moet dat accepteren. Dus de tuin moet licht in onderhoud zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-06-2016 om 21:01

Oh ja tegels. Die liggen ongelijk.

Ze zouden eruit moeten. Laagje nieuw zand en weer betegelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-06-2016 om 21:27

Lusithania en Vakantieganger

Ik moet het nog uitrekenen, maar ik denk dat de prijs van al het materiaal voor een gaashek, niet eens zo voordelig is t.o.v. voordelige schuttingdelen. Zeker niet als je er nog het een en ander bij moet doen voor de inkijk. De schutting wil ik toch wel 1.80 hoog.

Tegels hebben we zat . Dat is het probleem niet. Het is vooral de klus om daar weer wat moois van te maken. Kneusjes als we zijn, zien we dat zelf niet zo zitten.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-06-2016 om 21:36

Ginny

Jouw idee vind ik interessant. Ik heb zelf ook aan die mogelijkheid gedacht. Maar hoe lang gaat dat mee? En hoe dik moet je dat leggen? En zou dat geen kermis worden met honden?

tante Sidonia

tante Sidonia

05-06-2016 om 21:36

hmmm

je wilt voor een dubbeltje op de eerste rij, begrijp ik. Je bent ook nogal kritisch als ik hoor dat de tegels ongelijk liggen. Het wordt moeilijk vrees ik!
Gras inzaaien lijkt mij overigens geen optie hoor.met hondjes die los moeten kunnen in de tuin!

Ik heb wel begrepen dat er bijv. in Alkmaar wel een project loopt met mensen die klusjes bij elkaar doen, dus misschien is er een ruil mogelijk.
Het lijkt me overigens nauwelijks in verhouding staan met het bakken van een paar taartjes zoals iemand suggereert.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-06-2016 om 21:40

Bbq en ruildienst

De ruildienst heb ik geprobeerd. Geen enkele reactie! Bbq met dat doel wordt 'm niet in deze wijk. Dan zou ik eerst een bbq moeten organiseren om veel buren überhaupt te leren kennen. Het is niet zo'n close buurt.

schutting

Zo te horen zit het gebrek aan privacy je het meeste dwars. Ik zou dus inderdaad het geld in een schutting steken (en in die wilgentenen matten). De bouwmarkten hebben hun aanbiedingen in schuttingpanelen (standaard 1.80) altijd in het voorjaar, volgens mij is die hausse nu voorbij.

Betongaas met begroeiing kan wel werken, maar het duurt even voor de boel echt dicht zit. Neem dan een snelgroeiende en goed winterharde klimop (niet alle klimop groeit even snel).

Investeer in elk geval wel in degelijke palen en een goede verankering, je wilt niet dat de boel na 3 jaar omkiepert. En kunnen je dochters niet een weekendje meehelpen?

Ik zou geloof ik proberen maling te hebben aan die scheve tegels, want zelf oplossen kun je het denk ik niet als je niet kan knielen, dus dan ben je van anderen afhankelijk. Tenzij een van je dochters een carrière als stratenmaker ambieert zou ik niet zo snel weten waar een vrijwilliger vandaan te halen die het ook nog een beetje netjes kan, zo, dat het de komende jaren knap blijft liggen.

De mooiste oplossing voor de inrichting van de tuin zelf kon wel eens zijn om de tegels eruit te halen, graszoden te leggen en de randen af te werken met rolborders, maar zoden kosten ook geld, en gras kost wel onderhoud. Als je onkruid dat mooi bloeit gewoon tot tuinplant verklaart is dat probleem ook opgelost. Maar zonder dollen: als je nou eerst die schutting kan regelen, dan ga je daarna wat vaker de tuin in en dan is het ook niet meer zo'n probleem om af en toe een half uurtje te wieden. Eerst de schutting etc. dan de rest.

Groeten,

Temet

o ja

Of je kunt je natuurlijk inschrijven voor zo'n tuinmakeoverprogramma. Of laat je dochters je opgeven. Moeten ze wel even wat recent privéleed erbij vermelden, dat verhoogt de kans op succes aanzienlijk. En dan heb je aan het eind een tuin met keurig aangelegde verharding, nette schuttingen, een loungeset en een bbq - en misschien ook nog ergens een pot met een plant erin . Of een verhoogde bak, als je dochters dat bij de aanmelding even vetgedrukt vermelden.

groeten,

Temet

Wonen plus?

Temet, briljant! Je moet er wel tegen kunnen dat het halve land gaat oordelen of je wel zielig genoeg bent voor zoveel moois, maar ja, dat moet je er maar voor over hebben.

Even los van de afscheiding zou je voor je tuin nog kunnen kijken bij http://www.wonenplus-alkmaar.nl/, zij bieden diverse diensten aan, waaronder vrijwilligers die eens in de zoveel tijd (maand? 2 maanden? zoiets) in de tuin kunnen werken bij mensen die dat zelf niet meer kunnen. Gratis als je een minimuminkomen hebt, maar hóe 'minimum' dat moet zijn staat er niet bij. Anders is het 2 (met serviceabonnement vd woningstichting) of zelfs 4 euro per maand, dat wordt alweer een duurder geintje voor af en toe een paar uurtjes hulp.

Hmm, reclame

Nu ik het zie staan lijkt het wel reclame, was niet de bedoeling. Ik heb niets met deze organisatie, behalve dat ik als wijkvpk af en toe mensen naar ze heb doorverwezen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-06-2016 om 22:24

Niet zo dik Kaaskopje

En wij hebben katten... Ooit vind ik wel een stukje in de border maar dat is zo weer teruggemikt.

Ik gooi er wel ieder jaar een nieuwe zak à 10 euro op.

En ja even serieus: zijn jullie dochters niet bereid om een weekendje te komen helpen?

Jo

Jo

05-06-2016 om 22:25

En daarom ben ik blij

Dat ik in een flat woon met een zeer ruim balkon. Ik zit niet naar de rommel te kijken die mijn buren op hun balkon hebben staan. Heb geen inkijk en mijn privacy. Maar, na een renovatie was ook mijn balkon aan een make-over toe. Voor (dikke) bamboe matten, grastapijten, plantenbakken en plantjes was ik toch zeker € 225,- kwijt. Vind het bedrag (€ 300,-) dat je uit wilt/kunt geven heel onrealistisch met de wensen die je hebt.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-06-2016 om 22:39

Ginny, Temet en Paro

Dochter 1 en vriend kunnen helpen, of om eerlijk te zijn... het werk doen. Dochter 2 werkt heel veel. Ik zelf kan op dit moment geen inspannend werk doen.

Ik heb me een tijd terug alweer aan een mail aan Rob's tuinverbouwing gewaagd. Ik vond dat we zoiets best verdienend hadden ). Maar geen reactie. Voor een gratis opknapbeurt kom ik graag op tv.

Paro, ik ga eens kijken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-06-2016 om 22:45

Ga dan voor die schutting

Dat is te doen voor 300 euro en te overzien in tijd. In een weekendje kom je al heel ver.
En laat de rest even voor wat het is.

Als je ze lief aankijkt willen ze volgend jaar misschien wel je terras oppakken en opnieuw leggen. Of bestrijkt dat jullie hele tuin?

Je kunt niet met amper budget jaren verwaarlozing van een tuin in een weekend of wat ongedaan maken.

En wat betreft dat onkruid: iedere dag een polletje?

Franka

Franka

05-06-2016 om 22:59

De schuttingpalen

moet je met die ijzers doen, dan hoef je het niet in beton te gieten, scheelt al heel wat werk en echt het is helemaal niet zo heel erg moeilijk ofzo. Hebben je kinderen dat niet gewoon over voor jullie? Goed meten, paal erin, ijzertjes tussen palen en schutting, schutting ertussen en de volgende. Het is echt niet iets waar je voor doorgeleerd moet hebben, je moet gewoon even zorgen dat de karwei of gamma het even komt brengen.


https://www.youtube.com/watch?v=sscVG3kPMx4

El balconia

El balconia

05-06-2016 om 23:14

als ik zo

op marktplaats kijk zie ik zo al 26 hits voor schuttingdelen van bieden tot gratis af te halen.
http://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-terras/tuinhout-en-palen/m1057787403-schuttingdelen.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=1

weekendje werk

Ik herinner met nog dat mijn ouders een schutting gezet hebben in minder dan een dag. En die timmerden ze zelf. Mijn broer hielp, maar die was toen nog een jaar of 15 ofzo (maar ook toen al beresterk, eerlijk is eerlijk). Palen erin, planken ertegen aan getimmerd, en de boel in de carbolineum gezet, en volgens mij waren ze voor de thee klaar. Een schutting met panelen moet denk ik echt wel in een dag te doen zijn. Beitsen kan je vervolgens zelf, mocht je dat willen, en dat kan in je eigen tempo, desnoods in etappes.

Inderdaad van die ijzeren paalhouders nemen, niet mieren met beton. En vziw moet je dan zorgen dat die houders iets boven de grond uitsteken, zodat het hout niet rechtstreeks in de aarde staat. Nou ja, dat filmpje dat Franka linkt zal het vast wel uitleggen.

Als die tuin eenmaal is omheind kan je af en toe eens een stukje wieden, en dan volgend jaar dat terras aanpakken.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

06-06-2016 om 10:54

Ginny

Waar koop jij boomschors? Ik kom een bedrijf tegen waar je 300 kg voor 121 euro koopt. Plus verzendkosten is dat 150 euro. Worteldoek zie ik voor 19 euro voor 5 x 4 m..

Dit idee lijkt ons echt nog het beste

Hoezo worteldoek?

Ik weet niet of het een optie voor je is, maar wat dacht je van grind in de tuin? Kun je gewoon over je liggende tegels heen storten, is de onderlaag gelijk geregeld, maakt onkruid praktisch geen kans en je kan het grind zelf gelijk harken/schuiven, waardoor het ongelijk liggen wegvalt. Bij de gamma hebben ze van dat grind wat je voor cement gebruikt, dat is rond en goedkoop. Of kan dat niet met de honden?

Je zou van tegels die je over hebt een looppad door het grind kunnen leggen. Dan moet je niet denken aan een aansluitend pad, maar gewoon stenen met bv tien cm ertussen waarover je achterin de tuin kunt komen.

Eventueel hier en daar een uitsparing voor plantenbak of losse potten, klaar.....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-06-2016 om 12:04

Bij een tuincentrum

Was een kuub voor 100 euro (maar wel gekocht tijdens de voordeeldagen). Dat was genoeg om een vlak van 5 bij 3 echt ruim te vullen en nog een kwart over te houden.

Worteldoek zou ik wel doen. Het kost niet zo heel veel, maar voorkomt veel ellende. Onkruid dat tussen je tegels omhoogkomt krijg je anders amper weg.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

06-06-2016 om 12:10

Boomschors

Wij hebben in onze tuin een gedeelte waar de trampoline en de schommel ed. staan. Daar ligt boomschors met worteldoek eronder. Op zich ideaal, maar als het flink waait, waait het toch wel alle kanten op. De buxus die eromheen staat is inmiddels aardig gegroeid, dus dat houdt veel tegen, maar we moeten toch wel regelmatig stukken boomschors uit ons gras halen. Border is geen probleem, daar kan het wel in blijven liggen.

Franka

Franka

06-06-2016 om 12:34

grind

Grind laten brengen is erg duur, want zwaar. Ik vind het ook geen optie om met je tuinstoelen in grof grind te zitten. Ook kun je niet lekker even op blote voeten heen en weer lopen en dat maakt voor mij die boomschors ook geen optie. Begin nu toch eens gewoon met de schutting, dan zit je tenminste privé en valt het wellicht ook wel mee met die tegels. Als dat niet meevalt: zand halen en per tegel met een waterpas aanpakken. Dat kunnen je kinderen gewoon zelf doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.