Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Buren buiten tv kijken

Hallo allemaal,
Ik woon in een rijtjeshuis op de hoek. Mijn buren kijken geregeld buiten tv of andere filmpjes. Dit klinkt nogal hard door  Ik moet dat dan meeluisteren helaas. Liever ga ik met mooi weer dan naar binnen. In hoeverre is het tegenwoordig normaal om dit te doen en je buren ook mee te laten luisteren? Kan ik vragen of ze dit alleen binnen willen doen?


Ik vind het niet normaal. Ik kijk buiten ook tv maar zet dan een koptelefoon op. Ik ben het ook gewend dus ik weet niet beter. Als je met meer mensen bent, is dat natuurlijk minder logisch, een koptelefoon opzetten. Maar ik vind het toch niet oké om je buren lastig te vallen met je muziek of tv, al doen mijn buren aan beide kanten dat met muziek soms wel. Niet zo vaak en lang gelukkig dus ik laat het maar gaan. 

Ik vind het ook wel apart. Maar ja, muziek en of praten buiten is ook geaccepteerd dus je kunt er niet echt iets van zeggen. Misschien kun je ze het idee aan de hand doen om een koptelefoon te gebruiken, misschien als ze bereidwillig zijn heb je toch meer rust in je tuintje.

Heb je daarbij ook last van de flitsende tv- beelden wanneer de avond is ingevallen?
Dat lijkt mij super storend. Je kunt ze daarop uitnodigen zodat ze merken hoe dat jullie tuin in komt.

Ely

Ely

05-09-2023 om 18:04

Oeps, ik kruip even onder mijn steen vandaan want ik had me nog nooit gerealiseerd dat je je tv buiten kan/wil zetten om daar te kijken. Weer wat geleerd 
On topic; kun je misschien het bespreekbaar maken zoals je ook bv feestje/hard praten bespreekbaar zou maken? Rustig aangeven dat je het lastig vindt maar graag zou zien dat het wat minder luid is en vragen of dat kan of dat ze andere oplossing zien (bv timeslots oid)

Ely schreef op 05-09-2023 om 18:04:

Oeps, ik kruip even onder mijn steen vandaan want ik had me nog nooit gerealiseerd dat je je tv buiten kan/wil zetten om daar te kijken. Weer wat geleerd
On topic; kun je misschien het bespreekbaar maken zoals je ook bv feestje/hard praten bespreekbaar zou maken? Rustig aangeven dat je het lastig vindt maar graag zou zien dat het wat minder luid is en vragen of dat kan of dat ze andere oplossing zien (bv timeslots oid)

Ik had er wel van gehoord, een collega heeft ook een tv in de overkapping hangen en kijkt daar vaak tv. Wij hebben wel een overkapping maar geen tv buiten. 

Ely schreef op 05-09-2023 om 18:04:

Oeps, ik kruip even onder mijn steen vandaan want ik had me nog nooit gerealiseerd dat je je tv buiten kan/wil zetten om daar te kijken. Weer wat geleerd
On topic; kun je misschien het bespreekbaar maken zoals je ook bv feestje/hard praten bespreekbaar zou maken? Rustig aangeven dat je het lastig vindt maar graag zou zien dat het wat minder luid is en vragen of dat kan of dat ze andere oplossing zien (bv timeslots oid)

Veel mensen kijken buiten tv op hun tablet of laptop. Ik zelf niet. Mijn buren helaas wel. Uiterst irritant😤 terwijl ik me echt niet snel erger.

 Alles wat de buren kunnen verstaan (praten, bellen, tv, radio) is wat mij betreft te hard en moet binnen blijven. Dat je wat geluid hoort: natuurlijk. Maar gemompel (of druk spelende kinderen) en zachtjes de radio aan vind ik echt wat anders dan hoorbaar Chateau Meiland of Zomergasten bij de buren. Je mag best voorzichtig zeggen dat je het wel erg goed hoort. Of er iets mee gedaan wordt is een tweede. De reactie is toch vaak dat je maar “in een hutje op de hei moet gaan wonen.” Persoonlijk vind ik dat meer van toepassing op mensen die nergens rekening mee wensen te houden. 

Buurvrouw van 2 huizen verder! had de gewoonte om in haar telefoon te gaan kakelen als wij net zaten te eten. Allemaal werkgeorienteerd, en op een gegeven moment bijna elke avond. Je denkt/hoopt dat het zo wel ophoudt.  Een keer  werd het me na dik 20 minuten  te veel en ben ik zou uitgevallen dat ik acheraf zelf maar mijn excuses ben gaan aanbieden. Het gekwek  hield wel op dat wel, maar ik baalde van mezelf dat ik niet over mijn schroom was heen gestapt het van te voren aan te kaarten.

Aan de andere kant denk ik ook wel dat als je niet beseft dat je met je gebel, je tv of je muziek anderen stoort je of aso of oliedom bent.

Zoons hebben in de puberteit in een balorige bui met een generieke afstandsbediening  door de buurt gelopen. Kanalen bij de buren switchen en dan achter de bosjes  gaan staan ginnegappen. Is niet zo netjes, ik hoorde het ook pas jaren later, maar misschien toch een ideetje....
 

kenfan schreef op 06-09-2023 om 08:06:


Zoons hebben in de puberteit in een balorige bui met een generieke afstandsbediening door de buurt gelopen. Kanalen bij de buren switchen en dan achter de bosjes gaan staan ginnegappen. Is niet zo netjes, ik hoorde het ook pas jaren later, maar misschien toch een ideetje....

Bij onze tv buiten zou dat dus niet lukken, die gaat via een Chromecast.

(En nee, we hebben hem nooit te hard, de muziek van de buren komt er nog overheen )

Fourtyfour schreef op 06-09-2023 om 08:45:

[..]

Bij onze tv buiten zou dat dus niet lukken, die gaat via een Chromecast.

(En nee, we hebben hem nooit te hard, de muziek van de buren komt er nog overheen )

Verschrikkelijk, tv en harde muziek. Waar is dat HELmond, HELledoorn, HELvoirt ? 

Een zoon studeert computing sciencse,is zo'n gehaaide computernerd, die weet met zo'n chromecast  misschien ook  nog wel raad

kenfan schreef op 06-09-2023 om 08:06:

Buurvrouw van 2 huizen verder! had de gewoonte om in haar telefoon te gaan kakelen als wij net zaten te eten. Allemaal werkgeorienteerd, en op een gegeven moment bijna elke avond. Je denkt/hoopt dat het zo wel ophoudt. Een keer werd het me na dik 20 minuten te veel en ben ik zou uitgevallen dat ik acheraf zelf maar mijn excuses ben gaan aanbieden. Het gekwek hield wel op dat wel, maar ik baalde van mezelf dat ik niet over mijn schroom was heen gestapt het van te voren aan te kaarten.

Aan de andere kant denk ik ook wel dat als je niet beseft dat je met je gebel, je tv of je muziek anderen stoort je of aso of oliedom bent.

Zoons hebben in de puberteit in een balorige bui met een generieke afstandsbediening door de buurt gelopen. Kanalen bij de buren switchen en dan achter de bosjes gaan staan ginnegappen. Is niet zo netjes, ik hoorde het ook pas jaren later, maar misschien toch een ideetje....

Mwah, dat deed ik vroeger ook met mijn vader maar dan door de ruiten bij mensen die in de woonkamer tv zaten te kijken 

Met de apparatuur van tegenwoordig lijkt het me lastiger, laptops enzo werken niet via een afstandsbediening natuurlijk. 

Verder: ik zou het de buren vragen of ze het niet willen doen of met een koptelefoon op. Ik moet zeggen dat de verleiding groot is om zelf ook buiten tv te kijken als het nog warm is 's avonds en te donker om wat te lezen. Ik zit wel eens in de tuin podcasts te luisteren met oortjes.

Fourtyfour schreef op 06-09-2023 om 08:45:

[..]

Bij onze tv buiten zou dat dus niet lukken, die gaat via een Chromecast.

(En nee, we hebben hem nooit te hard, de muziek van de buren komt er nog overheen )

Als mijn zoon op zijn mobiel die Chromecast kan vinden lukt het hem prima omiets anders te gaan casten op jouw tv. Dat heeft hij vorige week met onze tv gedaan vanaf zijn slaapkamer. 

Mijn achterburen zijn enorme voetbalfans. Ze hebben een paar betaalde voetbalkanalen en elke zomer staat de tv (groot scherm) buiten. Is er een EK of WK, dan nodigen ze al hun vrienden uit om te komen kijken. Veel bier erbij en juichen voor elk doelpunt of bijna-doelpunt. Luidkeels commentaar op de scheidsrechter. De vrouw komt uit een Zuid-Amerikaans voetballand, dus als Nederland uit het toernooi ligt, dan gaan ze gewoon juichen voor haar land. De kinderen die meekomen breken de hele buurt af. Ik barricadeer mijn tuinpad met kliko's, zodat die kinderen niet in mijn tuin komen. Maar je mag er niks van zeggen, dan breekt de hel los. Dan bederf ik hun plezier en krijg ik dronken bedreigingen. Dus ik zit het uit en hoop dat het snel voorbij is.

Ik heb ook een tv in mijn overkapping hangen en wij kijken daar ook wel eens voetbal in.  Meestal doen we de deuren dan dicht maar soms ook open.  Ik heb gelukkig nog geen klachten gehad.  

maar - WETEN de buren dat het je stoort? gewoon eens vragen of het wat zachter kan. Niet verwijtend verhaal gaan halen ('jullie altijd... en nooit...' - niet dat soort werk dus). En uiteraard op een moment dat je niet al witheet bent  

Wij hadden dat hier laatst met het geluid van halsbandparkieten die afkwamen op de voedertafel die de buurvrouw had geinstalleerd. 10 van die dieren, sowieso al lawaaiig, die elkaar dan achterna zitten op die voedertafel, van s ochtends vroeg tot s avonds laat.
Met 30 graden gingen wij binnen zitten vanwege het geluid, ik kreeg gewoon hoofdpijn van het geluid. Ben het gaan vragen/vertellen, dat wij zoveel last hadden van dat geluid. Nou, zegt de buurvrouw, dan haal ik die voedertafel toch gewoon weg, ik wist niet dat jullie er last van hebben. Nu dus geen halsbandparkieten meer in de achtertuin (nu zitten ze in het park = 100 meter = prima plek). en 's winters gaat buurvrouw vast wel weer voeren, maar dan is het geen probleem, want dan willen wij niet buiten zitten en zijn de deuren/ramen dicht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.