Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

knor

knor

24-01-2020 om 17:24

cake met dadels en banaan?

Ivm een poging tot afvallen\niet verder aankomen zoek ik een recept van een gezonde calorie arme cake. Ooit heb ik eens een lekkere cake gegeten die volgens mij banaan, dadels en havermout als belangrijkste ingredienten had. Ik heb al een paar recepten gevonden op internet en uitgeprobeerd maar echt een succes vond ik het niet.
Heeft iemand misschien een lekker recept?

@Emma

@Emma

24-01-2020 om 17:39

cake met dadels en banaan

Havermout moet je malen tot havermeel, dan kan je het gewoon als bloem gebruiken.
Ik heb een heerlijk recept maar ken het niet uit mijn hoofd. Ik zal het morgen hier opschrijven.als ik thuis ben.

Hoezo gezond en caloriearm?

Ik maak me sterk dat een lekkere cake met banaan en dadels etc niet echt caloriearm is. Of het gezond is, hangt af van je definitie van gezond. Misschien zitten er meer vezels en vitaminen in, en minder vet dan in een gewone cake. En vermoedelijk meer koolhydraten. Maar als je wilt afvallen zou ik nog maar eens goed checken hoe caloriearm eventuele alternatieve baksel zijn.

Groeten,

Temet

Pirata

Pirata

24-01-2020 om 18:18

Nou

Temet, jij vindt een banaan niet gezond?
Van der week havermoutkoekjes geprobeerd (1 banaan, 75 gr. havermout). Het werden 8 koekjes. 1 er van vulde me al zo dat ik uren geen trek meer had.
Maar ook mijn recept was niet heel erg geslaagd, het bleef een beetje drabbig. De smaak was prima.

Jahoor

Ik kies vaak recepten van chickslovefood, zij hebben veel gezonde baksel, appelcake zonder suiker bijvoorbeeld

Heb ook wel eens bietencake gemaakt, was ook lekker

Mams

Mams

24-01-2020 om 20:45

Deze is lekker!

I.p.v. de noten kan er ook dadel in.

https://chickslovefood.com/recept/healthy-banana-bread/

Theebrood

Voor 1 theebrood

• 220 gr. licht bruine basterd suiker
• 275 gr. zelfrijzend bakmeel
• 1 ei (los geklopt)
• 300 ml. Earl Grey thee ( van 2 zakjes)
• 300 gr. tutti frutti
• 50 gr. gedroogde cranberry’s
• rasp van 1 citroen
• ½ eetl. baksoda

Vruchten klein snijden en in thee laten wellen. Er staat 6 uur voor maar ik kook ze meestal even in de thee. Dat gaat sneller.

Op www.kookse.tv laten ze t zien.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-01-2020 om 23:49

Kritische noot over dit brood

https://www.volkskrant.nl/cs-bfbe7d97

Maarrr... Op zich kun je een bananenbrood met een gerust geweten eten en ervan genieten. Als je er maar iets anders voor laat staan. Geen nagerecht, een boterham minder, dat werk.

Adelaide

Adelaide

25-01-2020 om 00:18

Afvallen

Als je wil afvallen moet je gewoon geen cake eten. Niet denken dat je recht hebt op iets lekkers. Gewoon niet snoepen. Neem gewoon een appel. 100 gram dadel 315 kilocalorieën, 100 gram appel 60 kilocalorieën, 100 gram banaan 95 kilocalorieën.

Knor

Knor

25-01-2020 om 07:37

Je valt er dus niet van af
Het punt is dat ik o.a door geen koek/snacks/zoetigheid te eten, zo'n vijf kilo ben afgevallen. Dit wil ik graag zo houden maar ik heb af en toe echt zin in iets zoets of iets echt lekkers en zoek dus naar alternatieven omdat ik mezelf kennende anders weer begin met snaaien en dan is de beer los . Een cake zonder geraffineerde suiker en roomboter leek me dan wel een goed alternatief.
Ik begrijp nu dat ik mezelf qua calorieën een beetje voor de gek houdt met de bananen cake...
Ik ga de recepten van mams en Lilian1 wel uitproberen, ze klinken erg lekker!
Dank alvast voor de ideeën en kritische noten.

De suikervrije

Appelcake is wel echt een aanrader, of maak kwarktaart zonder suiker

Pirata

Pirata

25-01-2020 om 09:38

Nou

Natuurlijk maakt het uit waar je jezelf mee volstouwt.
Een banaan en een portie havermout versus een lading suiker, boter en witmeel. Het gaat echt noet alleen maar om calorieeen.

Pirata

Pirata

25-01-2020 om 09:47

Ik ga dus uit...

Ik ga dus uit van mijn havermoutkoekjes van puur banaan en havermout he! Fruit, vitamines en vezels.
Weet iemand hoe ik die iets knapperiger krijg?

@Emma

@Emma

25-01-2020 om 10:01

Recept bananen- dadelbrood

Ik had het gister beloofd

3 rijpe bananen
3 eieren
150 gr havermoutmeel (havermoutvlokken door de keukenmachine)
1,5 theelepel bakpoeder
4 dadels
Scheutje melk
Zout
Eventueel handje noten, rozijnen en/of gedroogde cranberry's

Dadels en bananen eerst pureren, dan de eieren erdoor klutsen en daarna de andere ingrediënten.
Gebruik een cakeblik bekleed met bakpapier, 40 min op 175°.

Ik neem het mee naar werk voor tussendoor. Beter dan de tussendoortjes die collega's uitdelen en die je toch alleen maar neemt omdat je iets zoets wil rond 15u.
Voor mij heeft het geen zin te stoppen met lekkers, zoet en cake want dat lukt toch niet. Dan beter iets met havermout en banaan, die calorieën krijg je toch wel binnen.

Mariet

Mariet

25-01-2020 om 10:36

Bovendien

is het heel goed voor je toch af en toe iets lekkers te eten. Heel gezond en je houdt een gezond patroon dan ook veel beter vol. Dus zeker aan toegeven!
En als je dat dan ook nog gezond en voedzaam kunt maken is dat helemaal leuk toch.
En gezond eten of zelfs maar afvallen draait echt niet alleen om calorieën, zo simpel is het gewoon niet.

zebra

zebra

25-01-2020 om 10:41

zo af en toe

mag je jezelf best iets gunnen hoor en dan zijn bovengenoemde dingen beter dan gewone cake met roomboter, koekjes of chips.

zebra

zebra

25-01-2020 om 10:44

kwarkbollen

die zijn ook lekker en daar kun je ook van alles aan toevoegen. Er zijn genoeg recepten te vinden op internet.

Guera

Guera

27-01-2020 om 21:30

Wortel kokos

Ik maak regelmatig wortel kokoscake met yoghurt, beetje olie en volkoren meel. Geen boter. Zo min mogelijk suiker. Ik doe altijd minder dan het recept zegt
https://www.smulpaapje.nl/blog/smulpaapje-kookt--carrotcake-met-kokos/

Knor

Knor

28-01-2020 om 07:12

Wortelcake

Een wortel cake wil ik ook al tijden maken. Dit recept met kokos klinkt lekker!

Knor

Knor

28-01-2020 om 07:15

Bananenbrood en calorieën

Hier nog even een link over verschillende bananenbrood recepten en de hoeveelheid calorieën...

https://www.foodsisters.nl/gezond-bananenbrood-recept

Geniet, maar wel gedoseerd

Af en toe een plakje gewone cake kan echt geen kwaad.
Roomboter is een natuurproduct. Mits met mate gebruikt is het waarschijnlijk zelfs gezonder dan light bak- en smeerproducten met transvetten.
Dadels, banaan en dat soort dingen zijn gezonder dan geraffineerde suiker, maar bevatten ook de nodige koolhydraten. Geniet er van, maar ook hier geldt: af en toe.
Een snackje? Niet tussendoor, maar als lunch of diner. En af en toe.
Zelfs chips mag af en toe. Liever geen hele zak en zeker niet elke dag, maar zelfs die hele zak zou (héél zelden) best mogelijk kunnen zijn.

Guppie

Guppie

02-02-2020 om 17:41

Vetverbranding

Vergeet de calorietjes. Gaat om de vetverbranding en die zet je aan, door bij elke maaltijd ook eiwit, vet en vezels te eten. Dus zo'n cake bij voorkeur zonder suiker en met een dot slagroom, zonder suiker of met een ietsje rietsuiker. Zo verzadigt het ook meer en ga je minder snel snaaien.

Flavia

Flavia

03-02-2020 om 11:54

suiker is suiker

Het maakt biochemisch voor je lichaam echt niet uit of dat uit geheel natuurlijke suikerbiet komt of uit dadels of banaan. Je lichaam verwerkt het hetzelfde.
De mineralen maken het verschil ook niet echt daarvoor moet je gewoon groenten en fruit puur eten.

Als je jezelf hiermee kunt foppen en daardoor minder andere zoetigheden snaait is dat het voordeel, maar gezonder of lichter is het al met al niet of slechts heel beperkt.

rutiel

rutiel

03-02-2020 om 13:02

Toren C (OT)

Ha ik moest erg aan dit draadje denken toen ik gisteren Toren C zag ( "Dit is echt niet lekker hoor. Dit is geen taart, dit is een taartschep waarmee je zo echte taart naar binnen schuift"). Hilarisch wel

Mariet

Mariet

03-02-2020 om 17:04

Ik geloof er niks van

Suiker is niet altijd suiker.
Zelfs het diabetes fonds geeft aan dat kwaliteit van koolhydraten belangrijker is dan kwantiteit. (om diabetes te voorkomen of behandelen)
En het gaat niet alleen om mineralen etc (hoewel die natuurlijk ook ter plekke hun functie vervullen tav je verbranding en dus ook verwerking/opslag koolhydraten) maar ook om vet en vezels.
Een roombotercake is niet ongezond door de roomboter maar omdat er nauwelijks vezels in zitten. (of andere voedzame stoffen)

Fruit puur eten zal vast het gezondste zijn.
Maarja, dat doen we nu eenmaal met groente ook lang niet altijd.
En is ook niet altijd even handig of gezond.
Kaneel is bijv heel gezond maar niet om zo op te eten. Havermout die ik me ook snel zo droog eten.
Het is ook gewoon superleuk om lekkere dingen te maken. Ik ben er van overtuigd dat dat heel gezond kan, ik zie het dus zeker niet als jezelf voor de gek houden.

Tine Winkel

Tine Winkel

03-02-2020 om 17:10

suikers en diabetesfonds

of suikers nou uit honing, riet of biet komt - dat maakt niet uit. Het diabetesfonds wil dat je langzaamverterende koolhydraten eet, dus geen suikers. Maar bv. volkorendingen, dat is een goede kwaliteit koolhydraten. Kortom, in koolhydraten maakt het dus wel uit, wat je eet. Maar niet in suikers - die ziet je lichaam echt allemaal als hetzelfde.

Flavia

Flavia

03-02-2020 om 17:24

suiker en koolhydraat

een suiker is altijd een koolhydraat, maar een koolhydraat niet altijd een suiker.

koolhydraten zijn niets anders als ketens van suikermoleculen. varierent van 1 = mono sacharide, 2 = disacharide, oligosachariden (3 tot 9 suiker moleculen) en polysachariden (10 of meer suikermoleculen)

Hoe langer de keten hoe moeilijker te verteren. Zetmeel en vezels zijn ook koolhydraten. Opgebouwd uit diezelfde suikermoleculen.

Kortom: suiker is suiker waar het ook vandaan komt. De meeste suikers die wij als suiker benoemen zijn mono of disachariden. Snel verteerbaar.

Mariet

Mariet

03-02-2020 om 17:56

Niet alleen volkoren producten

Maar ook fruit behoort tot gezonde voeding volgens behoorlijk wat consensus. En ook geadviseerd door diabetesfonds.
En de glycemische index varieert natuurlijk ook nogal.

Mama

Mama

05-02-2020 om 11:57

Dochter heeft hypoglykemie

Mijn dochter krijgt na het eten van suiker eerst een korte bloedsuikerpiek, maar daarna een dal, waarna haar bloedsuikerspiegel de rest van de dag blijft fluctueren. Ze moet suiker mijden, en de koolhydraten die ze eet, moeten zoveel mogelijk trage koolhydraten zijn. Fruit mag alleen na het eten, niet als tussendoortje. Ze heeft ook expliciet te horen gekregen dat ze bananen, druiven en dadels moet mijden, omdat die veel snelle suikers bevatten. Snelle suikers stimuleren je hongergevoel, dus cake met bananen en dadels is niet echt aan te raden als je wilt afvallen. Bessen, aardbeien e.d. zijn dan beter. Je kunt je eten ook zoeter maken met stropen met een lage glycemische index (rijst- of agavesiroop geloof ik). De calorieën zijn hetzelfde, maar die stimuleren je hongergevoel niet of niet zo erg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.