Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Centraal stofzuigersysteem

Is wat ik overweeg. Is het handig? In een groot huis. 5 jaar geleden verbouwd, toen hadden we het moeten doen eigenlijk, maja niet gedaan dus. Te duur geloof ik.
Nu weer gezien bij vriendin en het lijkt me toch wel ideaal.
Mijn vraag is : is het in te bouwen in een bestaande woning, en hoe gaat dat, met buizen enzo. Veel breekwerk en troep in huis, dan begin ik er niet eens aan.

Graag hoor ik ervaringsverhalen.

Hombre

Hombre

02-07-2013 om 18:22

Heb er een

Wij hebben eind 2007 een groot huis gekocht met alles erop en er aan. De vorige bewoners namen iedere optie die op het menu stond en dan nog wat erbij.

Ook een centraal stofzuigersysteem, vanaf de bouw dus. Leek ons handig. Maar in de praktijk gebruiken we (ik, mijn vriendin *en* de werkster) eigenlijk allemaal gewoon de 'klassieke' stofzuiger.

Waarom? Ondanks 2 aansluitpunten per verdieping is de slang lang, zwaar en onhandig en dara moet je dan mee gaan slepen. We hebben er nog een extra bijgekocht voor de slaapverdieping. Maar uiteindelijk is de stofzuiger *toch* makkelijker.

Enige voordeel dat ik me voor kan stellen is dat de vieze lucht en het echte fijne stof met zo'n ding echt naar buiten worden geblazen. Dus als je een aanleg voor een bepaalde allergie hebt is er misschien wat voor te zeggen. Maar anders zie ik het voordeel niet.

Ik zou mijn geld beter besteden.

Anneke

Anneke

02-07-2013 om 19:06

Ideaal

Ik vind het ideaal en de hulp ook. Slang is onhandig maar met 1 aansluitpunt kun je de hele verdieping zuigen. Grootste voordeel is dat stof echt weg is. Geen geurtjes. Geen gedoe met vieze zakken. Ik vind ook dat de centrale stofzuiger krachtiger zuigt. Wij pakken echt nooit de kleine stofzuiger. Wel gaan we nog wel eens met een ouderwetse bezem rond voor zand en kruimels omdat de grote slang pakken wel veel gedoe is.
Wij hebben het gedaam ivm allerhande allergieen en astma. Met centrale stofzuiger hebben we veel minder last.
Maar volgens mij kan het niet zonder breekwerk. Een redelijk grote buis voert het stof af naar de ketel. Je moet de ketel een plek geven en ook de slang.

Monique D*

Monique D*

03-07-2013 om 14:50

Hoe zit het met verhuizen?

Hoe zit het als je gaat verhuizen? Kan je alles (de ketel, buizen, etc.) meenemen naar de volgende woning? En kan je dit ook in een huurhuis plaatsen? Het zal wel opnieuw hak- en breekwerk worden..
(het lijkt wel handig, ik heb hier nooit van gehoord.)

Hombre

Hombre

03-07-2013 om 20:56

Nou nee

Het apparaat zelf kost waarschijnlijk een fractie van het arbeidsloon dat nodig is om van die enorme sleuven te hakken en weer netjes dicht te maken. Dus stel je voor dat je eerst alles uit het oude huis sloopt en weer dicht maakt en dan in het nieuwe weer de boel openbreekt, het spul er inzet en weer dichtmaakt.

Dus nee, hoe handig het je ook mag lijken (je mag wel eens komen proefstofzuigen hoor) verhuizen is echt geen optie en als je het in je huurhuis wilt zou ik even overleggen met de verhuurder.

Anneke

Anneke

03-07-2013 om 21:14

Niet verhuisbaar

Nee, zo'n systeem is niet verhuisbaar. Je kunt eventueel de slang en de ketel meenemen en in het nieuwe huis de buizen laten infrezen.

Maar het lijkt mij eigenlijk alleen een optie bij nieuwbouw. Dan kun je, net zoals met electriciteitstoestanden, makkelijk dergelijke buizen installeren. Ik moet er niet aan denken om nu die buizen te moeten installeren qua stof, qua schilderwerk, qua stucwerk, etc. Want die buis moet op een handige plek zitten (qua stofzuigen) maar dat is dus bijna per definitie een centrale plek waar je niet even een buis freest. Heb ook geen idee hoe die buis precies loopt, ik denk bij ons onder de vloer...

Hombre

Hombre

03-07-2013 om 21:51

Anneke

Hoe lang is de slang bij jullie? Bij ons volgens mij een meter of 9 en dat vind ik echt behoorlijk onhandig om te hanteren en het grootste nadeel van het systeem. We hebben per verdieping (4 stuks) een of twee aansluipunten, inderdaad grenzend aan de centrale hal.

Ik denk dat je het i.d.d. wel heel graag moet willen om het achteraf nog in te laten bouwen. Zelfs bij nieuwbouw zal het wel aardig in de papieren lopen als je ziet wat een extra stopcontactje je al kost...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.