Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Chocoladeletters: bittere nasmaak

Gisteren besteedde Tros Radar aandacht aan chocoladeletters en het feit dat het merendeel van de chocoladeletters die in de supermarkt worden verkocht niet duurzaam zijn (lees kinderarbeid). Met name Hema, Lidl en Aldi verkopen letters die 0% duurzaam zijn.

Voor mij reden om er toch eens beter op te letten. Voor jullie ook, of vind je zoiets overdreven, te duur etc.?

Ben benieuwd naar jullie meningen.

Chris


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

17-11-2009 om 10:10

Niet lekker?

Tja, ik heb ook erg onverantwoorde chocola maar dat komt omdat ik al een paar keer (pure) chocola heb gekocht die ik dus niet lekker vond. Wie weet lekkere chocola die wel verantwoord is. Fair trade en Verkade met MAx HAvelaar keurmerk vind ik niet lekker.

Agnet

Agnet

17-11-2009 om 10:19

Nou lorwyn

Jij zegt: Aangezien veel consumenten alleen maar naar hun eigen portemonnee kijken...

Ik zou graag zoveel mogelijk Max Havelaar kopen, maar mijn portemonnee laat dat niet toe. Niet iedereen zit in de luxe positie dat ze kan kiezen tussen de goedkopere Hema-chocoladeletter en de duurdere Max Havelaar.

ChrisH

ChrisH

17-11-2009 om 10:44 Topicstarter

Niet lekker en wat dan wel

Ikzelf heb altijd het liefste de chocoladeletters van Droste, maar die zijn dus helemaal fout, zo blijkt uit het rapport van Oxfam Novib waarop die uitzending van Radar was gebaseerd

(http://www.oxfamnovib.nl/media/plaatjes/2009/Groene%20Sint/Eerlijk%20duurt%20het%20langst_def.pdf)

En ja, wat dan wel... Ik ga toch maar eens die letters van Tony Chocolonely, Fairtrade of Eko-keurmerk proberen. Het valt mij ook tegen van Hema en in mindere mate Jamin. Dat alle chocola van Aldi en Lidl fout is, verbaast me minder, die kijken als prijsvechters alleen naar de prijs.

Ik heb er wel wat meer geld voor over. Die ene keer per jaar dat ik chocoladeletters koop gaat me echt de kop niet kosten. Ook de rest van het jaar koop ik eigenlijk zelden chocola. Overigens is een merk als Mars dan weer 100% duurzaam, dus het kan best wel.

Chris

angel3

angel3

17-11-2009 om 11:21

En je koffie dan?

misschien goed om dan meteen eens op te letten welke koffie je drinkt....
Dat van die chocolade is al onwijs lang bekend. Een paar jaar geleden al enorm in het nieuws met Tonys chocolonely. Het verbaast me een beetje dat mensen nu reageren met: huh? dat wist ik niet...
Marketing technisch qua timing een hele goede zet van Oxam Novib overigens om dit nog eens voor het voetlicht te krijgen....

groet Angel (niet roomser dan de paus want ik koop ook kleding bij h en m samengesteld door kinderhandjes in bangladesh)

angel3

angel3

17-11-2009 om 11:22

Puck2

probeer die tony chocolade eens. Die is echt goed.

Jacoline29

Jacoline29

17-11-2009 om 11:49

Dan zit ik goed

Want ik heb dus verkade in huis gehaald.fair trade
ik ben dus onbewust er al bezig mee geweest,koop altijd verkade voor 5-12.

Puck2

Puck2

17-11-2009 om 11:55

Angel

Is die tony chocola ook een beetje algemeen verkrijgbaar. Ik woon in een uit de klei getrokken boerendurrepie en van fair trade, biologisch, etc. hebben ze hier nog nauwelijks kaas gegeten.
Overigens vind ik de naam Tony chocolony verschrikkelijk. 'k Weet niet, spreekt me totaal niet aan, alleen vanwege de naam zou ik zoiets al kunnen laten liggen.

angel3

angel3

17-11-2009 om 12:13

Puck

je kunt op de site van tony je postcode invoeren. Hier in het durp best goed verkrijgbaar bij bijv fair trade winkels maar ook bij Dirk vd Broek en Super de Boer....

ChrisH

ChrisH

17-11-2009 om 12:17 Topicstarter

Puck, tony

Die Tony-letters zijn bij elke wereldwinkel wel verkrijgbaar. In de dichtstbijzijnde grote stad waar je toch vast wel eens moet zijn omdat de klei nu eenmaal niet alles kan leveren, is ook een wereldwinkel.

Vind de naam ook niet geweldig, maar de verpakking ziet er dan wel weer vrolijk uit (heb net even gegoogled).

Chris

Wat ik vind

alles weren wat door kinderen gemaakt is lijkt mij ook geen oplossing in veel gevallen is een deel kinderarbeid nodig om gezinnen van voldoende inkomsten te voorzien, dus in de zin dat als kinderen die werken niet meer mogen werken er op kleine schaal slechter van af komen. Of misschien wel maar dan moet het via strengere wetgeving op alle producten. Of ergens tussenin met een keurmerk.

maar zoiets als chocola, ik weet niet eens of cote d'or (eet ik regematig) wel 'ok' is.

Nu ik weet dat hema letters door kinderen gemaakt zijn koop ik ze al helemaal niet.

ChrisH

ChrisH

17-11-2009 om 13:58 Topicstarter

Kinderarbeid

Manda, jouw argument is nou precies wat kinderarbeid in stand houdt. Het werd in de rapportage van Radar ook gebruikt door een medewerkster van Jamin om de boel goed te praten. Als je dit soort zaken nooit op grote schaal aanpakt, gaat het op kleine schaal ook niet goedkomen.

Het gaat erom dat cacaoboeren een eerlijke prijs krijgen voor hun waren, zodat hun kinderen niet hoeven te werken om voldoende inkomsten te krijgen. En dat geldt in feite voor alle producten die door kinderen worden gemaakt.

Natuurlijk zit hier slimme marketing achter van Oxfam Novib. En ik ben ook niet roomser dan de paus, dus aan mijn consumentengedrag mankeert ook echt wel het een en ander. Maar als consument heb je met z'n allen heel veel macht. Als wij het niet kopen, zullen fabrikanten het niet meer produceren, zo simpel en tegelijk zo moeilijk is het.

Chris

Tja chris

je zegt niets nieuws voor mij, het is een standpunt die je breed trekt. Ik ben per definitie niet tegen alle vormen van kinderarbeid.

Kinderen kunnen mi best werken vanaf een bepaalde leeftijd, dat gebeurt in nl ook, als ze daarnaast maar de mogelijkheid hebben om te leren en te spelen.

het zwart/wit stellen van slechte productie en eerlijke prijzen is iets wat geen grootschalige verbetering van welvaart in 3e wereldlanden teweeg gaat brengen.

Als 3e wereldlanden geen last zouden hebben van hoge importheffingen uit het westen en de leningen met wurgrentes niet meer hoeven af te betalen hoeven die kinderen niet te werken. Ik zie meer in aanpak op hogere politieke schaal.

Bovendien zou NL als importland dan producten vervaardigd door kinderarbeid moeten weren.

slingertje

slingertje

17-11-2009 om 16:42

Sluit me aan

bij Manda....nee, het is niet goed dat kinderen altijd werken, maar nog niet zo heel lang geleden werden ook in ons land de kinderen thuisgehouden als de aardappels gerooid moesten worden, of het graan of hooi binnengehaald moest worden....dat was gewoon bittere noodzaak.....en zolang heel veel ontwikkelingsgeld nog op de plekken terecht komt waar het NIET hoort(lees corrupte regeringen en hoge pieten), zullen veel gezinnen inderdaad afhankelijk zijn van wat hun kinderen binnenbrengen....daar kun je je vraagtekens bij zetten, maar het levert wel geld op....

Als al dat geld dat de rijke landen naar de Derde Wereld sluizen eens rechtstreeks bij de burgers zelf was gekomen, zouden zij dan niet allang veel beter er voor staan?

Eye-opener

niet dat m'n ogen dichtzaten, want ook ik koop waar mogelijk wel Fairtrade hagelslag bijvoorbeeld. Maar moet eerlijk toegeven dat ik anders wellicht toch weer, zoals vaker gebeurt, in de snelsnel haast bijna vergeten stress op het laatst wat letter bij een V&D bijeen zou graaien als ik er toch langs loop of zo. Zonder er bij na te denken dus.
En dat is wat dit item (dat ik dus ook zag) voor mij deed; weer even reminden wat de achtergrond is. Waardoor voor mij de beslissing was; ok, dit jaar alert zijn en bijtijds op zoek gaan naar Fairtrade, Tony Chocolony of een andere 'ok' letter.

Groet
Mare

amk

amk

18-11-2009 om 09:23

Nog een nadeel

wat ik nog een nadeel vind van de 'goede' letters is dat het aanbod (nog) beperkt is, in smaak, maar ook in letters. Want hoe weet je nu welke letter van wie is als het niet je eigen letter is? (op het doosje zetten natuurlijk) Maar dat is niet zo leuk. Daarbij houden wij niet van kale pure of melkchocolade maar hebben liever iets met nootjes.

Ik heb ze daarom toch van Verkade gekocht, voor mij dan het beste alternatief. De taai-taai, peper- en kruidnoten zijn dan wel weer eko.

Yta Chalne

Yta Chalne

18-11-2009 om 10:00

Valt mee amk

Bij de grote natuurvoedingwinkel om de hoek hier staan alle soorten en letters in het schap. Heb gisteren een prachtig versierde melkletter voor de grote kinderen (hun eigen letters), een sinterklaasje voor de kleuter en een suikervrije letter voor man gekocht, echt veel keus. Verkeerde letter is geen probleem, men herkent de eigen schoen probleemloos

ChrisH

ChrisH

18-11-2009 om 10:20 Topicstarter

Amk, verkade

Amk, je hoeft je niet schuldig te voelen over je Verkade-letters, want hun chocola is 100% duurzaam. Droste (mijn favoriet) en Baronie bijvoorbeeld weer niet. Eet ze

Chris

Ook duurzaam

ik lees net dat cote dór duurzaam wordt geproduceerd (niet het regenwoud belast). Het zegt niets over kinderarbeid (in de Ivoorkust) helaas.

Opvallend dat Droste zich distantieert van de wijze waarop de cacao wordt gewonnen omdat ze een te kleine afnemer zijn maar wel zegt dat haar cacaobonen uit Ghana komen waar de arbeidsomstandigheden beter zijn dan die in de Ivoorkust.

Goed om te weten dat verkade

nu al zijn producten fairtrade produceert !

Puck2

Puck2

18-11-2009 om 11:27

Is dat zo chris

Is alles van Verkade nu 100% duurzaam? Ik dacht dat dat alleen voor die nieuwe lijn gold?

Bastet

Bastet

18-11-2009 om 11:28

Artikel

Ik lees net een artikel op de site van J/M: http://www.jmouders.nl/Nieuwsartikelpagina/DuurzameChocoladeletter.htm
Ik geloof direct dat het allemaal niet zo simpel is als wij denken,maar ik voel me er toch prettiger bij,nadenken over wat ik koop.
Ik kan me niet veroorloven alles biologisch of fairtrade aan te schaffen,maar alle beetjes helpen.
Groetjes,bastet

ChrisH

ChrisH

18-11-2009 om 13:39 Topicstarter

Verkade en fairtrade

Puck, ik had het inderdaad getypt zonder het te checken, maar ik heb het even opgezocht en vond het volgende:

"Sinds 2 weken (week 38 2008) is de totale productie van Verkade chocolade Fairtrade. Verkade is erin geslaagd haar lekkere chocoladeproducten te maken van Fairtrade ingrediënten en op die manier te voldoen aan de strenge eisen van Max Havelaar.

Het bekende Hollandse bedrijf is hiermee de eerste A-merk fabrikant die op zo’n grote schaal chocolade met het Max Havelaar keurmerk op de markt brengt. Verkade voegt hiermee in één klap 20% toe aan de totale wereldmarkt van verkochte Fairtrade cacao!"

Sorry voor de reclame ;-S

Chris

Tango

Tango

18-11-2009 om 21:07

Vandaag

Was ik bij C1000 en wilde wat chocoladeletters halen. Met het fairtrade-verhaal in mijn achterhoofd besloot ik geen eigen-merk letters te nemen, ik ging dus kijken bij Verkade. Inderdaad staat daar duidelijk op dat ze fairtrade zijn. Het assortiment was echter bedroevend. Ik kon werkelijk geen enkele letter vinden die ik nodig had. Tja, dat schiet natuurlijk ook niet op. De kinderen waarderen het echt niet als ze een andere letter dan de eerste letter van hun naam in hun schoen krijgen. Uiteindelijk maar 2 chocolade zwarte pieten gekocht, vast niet fairtrade.

ChrisH

ChrisH

19-11-2009 om 11:21 Topicstarter

Los van fairtrade

Als je nu nog chocoladeletters moet kopen vis je helaas sowieso op veel plekken al achter het net. Verkade is een grote speler, die hebben echt wel een uitgebreid assortiment.

Dat je niet meer alle letters kunt krijgen komt volgens mij vooral doordat die dingen al vanaf september in de winkel liggen. Maar dat is een andere discussie...

Chris

Nou chris

Wat mij betreft heb je wel een punt. Die letterproblematiek kwam voor onze inkoop wel te laat, want door ervaring wijs geworden, zorg ik dat ik in oktober de letters voor ons gezin binnen heb. Zodat ik geen S van Jantje en geen M van Pietje heb...

amk

amk

19-11-2009 om 22:30

Idd

want ik heb gewoon het hele gebruikelijke incomplete alfabet zien staan van Verkade. Ik heb ze dan ook al eind september of begin oktober gekocht.
Idd de fairtraide van de Verkade. Laten ze nu nog even eko worden en ik wordt helemaal blij. Maar dit is een goed begin.

Ik hou trouwens niet

van chocoladeletters, je moet ze doormidden breken of snijden, hakken... mijn moeder had vroeger zo'n kaasding waar ze die letters mee te lijf ging.

Die stomme ribbeltjes zitten er ook altijd op, lelijke lettertypes ook. Als ze nu eens een vrolijk modern lettertype namen

En dan vind ik de smaak niet verfijnd, maar dat kan ook liggen aan de letters die we kopen (verkade), keihard ook dus het smelt veel te langzaam. Ik flikker altijd die letters weg, ik koop ze dus ook niet, dat blijft mijn vriend hardnekkig doen elk jaar.

Oh ja en mijn oudste die vind het leuk als ze een keer een heel alfabet krijgt, prima leuk idee als dat in een handzaam formaat kan dan heeft het ook nog een speel e/o leer aspect...

Ik wil eigenlijk gewoon een keer een uitroepteken, en dan eet ik wel het bolletje op, of een hele grote komma, een hekje #, een + en een -, een ~ of een >.

veel beter dan zo'n suffe hoofdletter A, geldverspilling is het.

reina

reina

20-11-2009 om 10:13

Heerlijk

Ik ben geen snoeper, maar een pure chocoladeletter, daar ga ik me elk jaar aan te buiten, heerlijk!

Lol manda....

Hoofdletter A????? Je moet ook een M vragen!

Ingrid (als je een I hebt, krijg je er meestal 2! De kinderen zijn altijd jaloers op mij....)

Twéé i's?

Krijg je de puntjes op de i's er dan ook nog bij? Helemaal terecht dat je kinders jaloers op je zijn, want een I weegt evenveel als willekeurig welke andere letter...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.