Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anna

Anna

18-12-2011 om 22:35

Combimagnetron of gasfornuis met oven

Wij gaan verhuizen naar woning met een veel kleinere keuken. Ik bak nu af en toe een cake ofzo. De magnetron wordt voornamelijk gebruikt om even wat brood te ontdooien of wat op te warmen.
Wat is nou handiger: een gasfornuis kopen met een oven er in en een magnetron of kan ik alles doen in een combimagnetron? Die laatste heb ik nog nooit gehad dus ik heb geen idee of dat wat is. Qua ruimte zou ik het liefst een combimagnetron kopen, scheelt toch weer.
Wat is een goed merk?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

18-12-2011 om 22:57

Géén combi

Ik zou zeggen absoluut geen combi.

wat ik aan combi's tegen ben gekomen zijn het over het algemeen magnetrons met ook de mogelijkheid om iets te verwarmen.

In de praktijk is dat een soort grilstand. De afbakbroodjes zijn dan zwartgegrild van boven en lelieblank aan de onderkant.

Ik zou absoluut voor een goede oven en (evt) een magnetron gaan. Of de magnetron gewoon skippen. Brood is in 10 minuten ontdooid. Opwarmen kan op het vuur (au bain marie of gewoon in een pannetje)

Combi

Wij hebben een combi magnetron van Siemens en die geeft echt een volwaardige hete lucht grill en bakoven. Formaat is wel aan de kleine kant, maar de oven is echt prima. Ik ga verhuizen en kijk nu naar een combi stoomoven, maar dat is alleen omdat ik de magnetron weinig gebruik en dat stomen me handig lijkt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Ook combi

De mijne heeft magnetron, hete luchtoven en grillstand. Ik gebruik `m iedere dag. Ik heb een lekkere ruime, hij is net zo breed als mijn koelkast en is een inbouw. Het is een Bauknecht. De broodjes worden heerlijk bruin, cake`s, appeltaarten, zelf plaatpizza maken, alles past erin.
Een losse oven heeft wel voordelen. Hij is (nog) groter. En ik vind de combi lastiger schoonhouden. Als je de oven hebt gebruikt moet je `m eigenlijk goed schoonmaken en dan pas de magnetronstand gebruiken anders brand het sneller en erger in.
Maar daar gun ik me geen tijd voor als ik een broodje wil afbakken (ovenstand) en chocomel wil verwarmen( magnetronstand)
Eventueel kan er nog een functie op de combi zitten en dat is "crispie".
Als de broodjes aan de onderkant nog wittig zijn zoals Hanne zegt worden de broodjes op de bakplaat gelegd, ze horen op een rooster zodat de hete lucht goed zijn werk kan doen. Hete lucht werkt juist extra goed, je moet dan ook altijd zo`n 10% minder baktijd gebruiken als bij een gewone oven.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2011 om 00:59

Combi

Ik heb een prima combi magnetron, waar je volwaardig in kunt bakken en braden. Kwaliteit mag misschien een beetje meer kosten, maar het is de investering waard vind ik. Ik zou dus eens goed vergelijken en testresultaten opzoeken.

Inge M

Inge M

19-12-2011 om 08:09

Combi is best goed maar ik wil liever een oven

Ik vind de combi veel te klein. De combinatiefunctie wordt weinig gebruikt. Het enige voordeel is dat het minder plek inneemt.
Ik mis een grote oven waar grote schalen in kunnen of waar je meerdere cakes tegelijk in kunt bakken.
Als ik nog eens mag kiezen, zou ik een aparte oven nemen en een aparte magnetroncombi

Anonix

Anonix

19-12-2011 om 08:33

Gewoon

Hier zat in huis een goede combimagnetron toen we hier kwamen wonen, maar die hebben we binen het jaar eruit gehaald en een gewone oven voor teruggezet. Magnetron werd eigenlijk alleen gebruikt voor het ontdooien van brood en het opwarmen van kliekjes. Dat kan prima op andere manieren.

Nu kan ik tenminste weer gewoon 3 pizza's tegelijk bakken, en past m'n muffintin weer in de oven (die paste niet in de combi ). De magnetron wordt niet gemist.

sinas

sinas

19-12-2011 om 08:44

Al jaren combi

en nog nooit een alleenstaande oven gehad, en het bevalt mij prima.

marie

marie

19-12-2011 om 12:41

Wel combi

Hallo
Wij hadden eerst een Whirlpool combi en nu een Siemens combi (verhuizing) en die bevallen prima! Vooral omdat er geen draaischijf inzit. En de ovenruimte is groot genoeg voor het bakken van 3 pizza's boven elkaar. In de Whirlpool konden zelfs wel 4 pizza's of 4 cakes (niet dat ik dat deed trouwens).
En met volwaardige grill en ovenstand dus.
Voordeel van de combi is dat alles veel sneller gaar is. Dus lekker grillen met magnetron, zodat de kip niet uitdroogt maar lekker mals blijft.
Maar zorg dus vooral voor een combi zonder draaischijf, omdat daar veel meer inpast.
succes

Belle Époque

Belle Époque

19-12-2011 om 12:44

Combi

Ik had in mijn huwelijk al een combi van Sharp en heb na de scheiding exact dezelfde gekocht! En hij is klein, maar voor ons groot genoeg!
Straks na de verhuizing moet ik een gasstel (heb wel keramisch nu, maar er is een pit stuk, en gas is prettiger). Ik heb even lopen twijfelen of het een fornuis zal worden, maar ik denk dat ik het toch bij mijn combi hou, en dan een kooktoestel zonder oven. Dit ook vanwege de ruimte: zo'n combi neemt minder plek in.

Primavera

Primavera

19-12-2011 om 15:35

Combi met crisp

Als je klein behuist bent zou ik absoluut voor een combi gaan. Mijn oude Whirlpool is al bijna 15 jaar oud en is één van mijn beste aankopen geweest. Hoewel wij in ons huidige huis meer ruimte hebben en nu ook een grote oven erbij hebben ga ik als deze combi-magnetron stuk gaat weer een combi kopen.
Ik heb indertijd degene gekocht met de grootste inhoud die ik kon vinden. Een ovenschaal past er prima in en het draaiplateau kan uitgeschakeld of eruit gehaald worden. Met de crispi-functie en bijbehoorende plaat kon ik er heerlijke pizza's en patat in bakken. Tegenwoordig gebruik ik hem nog veel voor hartige taarten, omdat ik met de combi tenminste geen tijd kwijt ben met voorverwarmen en de taart al klaar is in dezelfde tijd dat een elektrische oven erover doet om warm te worden.
Ook de ontdooifunctie gebruik ik veel, omdat je daarmee diepgevroren spul kan ontdooien zonder dat het gelijk aan de buitenkant gekookt wordt. Niet alleen brood, maar ook als ik ploteseling het menu om een één of andere reden om wil gooien en bijv. een flink blok diepgevroeren vlees panklaar moet krijgen.
Groeten Primavera

Kari1

Kari1

19-12-2011 om 18:55

Combi or combi, that's the question

Met een "combi" wordt meestal een combimagnetron bedoeld, da's een magnetron die daarbij ook oven en/of grill en/of crisp functies heeft. Zoals hierboven beschreven kunnen de bak-resultaten wisselen.
Er bestaan ook ovens die, behalve dat ze volwaardig oven zijn en alles even goed kunnen wat een losse oven ook kan, ook een magnetron-element hebben. Dat element zit bovenin en draait. Ze hebben dus geen draaiplateau en dat scheelt binnenruimte, je kunt er grote rechthoekige bakvormen in kwijt.
Ga eens kijken in witgoedwinkels.
Kari

Rosase

Rosase

19-12-2011 om 20:23

Wel combi

Ik heb een Philips-Whirlpool combimagnetronoven (nog uit de tijd dat dat een merk was, kun je dus nagaan hoe oud dat ding inmiddels al weer is) en ik vind hem gewoon geweldig.

Ik heb mijn gasoven ervoor opgegeven en mis deze werkelijk niet. Sterker nog de magnetronoven vind ik veel gemakkelijker. Is veel sneller op temperatuur en heeft allerlei sensoren en programma's en combistanden waardoor alles een eitje wordt. Voorbeeldje: Pizza eten is bijvoorbeeld pizza op de speciale crispplaat, oven op de crispstand en binnen 10 minuten heb ik een gloeiend hete en knapperige pizza op tafel staan. Bij mijn oude oven duurde dit wel 45 minuten. Kan voor de rest ook niets bedenken dat ik er niet mee klaar kan maken.

De truc is denk ik dus om een dure uitgebreide combimagnetron te kopen.

Rosase

Rosase

19-12-2011 om 20:29

Enige nadeel is

Dat ik dus niet kan magnetronnen als ik de oven in gebruik heb en dus moet plannen. En dat alles gloeiend heet is als de oven aangestaan heeft. Dan moet je dus niet meteen een plastic flesje met bv ofzo ontdooien, want dat flesje smelt zo ongeveer waar je bij staat.

Ander nadeel is dat je maar een schaal per keer in de oven kunt zetten. Normaal geen probleem, maar bij feestjes wel wat ingewikkelder.

Moontje

Moontje

25-12-2011 om 19:44

Oven!

Ik zou nooit kiezen voor een combi, en ik spreek uit ervaring want ik heb nl. een combi én ik ben de gelukkige bezitter van een fornuis met een goede electrische oven.

Wij hebben nu een nieuwe keuken met een nieuwe inbouw kookplaat; maar onze oude keuken heeft een tweede leven gekregen in de schuur, daar staat dus ook ons oude fornuis met oven. In onze nieuwe keuken had dat fornuis geen goede mooie plek meer (L-vormig loopt allemaal door), maar ik wilde mijn fijne oven niet missen!
Heb me nu een paar x beholpen met mijn combi dingetje maar de broodjes zijn inderdaad allemaal maar half gebakken en afwisselend bruin en vooral veel wit, das gewoon niks.

Dus als je de keuze hebt... zorg voor een goede oven, en gebruik de magnetron i.d.d. voor opwarmen of ontdooien.

"combi-dingetje"

Ik heb het idee dat sommige hier een magnetron(netje) hebben met vage ovenfunctie. Een goede combimagnetron heeft een volwaardige hete-luchtoven functie. Is ook gewoon 60cm. breed en er kan met gemak een pizza of appeltaart in. Ze zijn ook veel duurder als een eenvoudige magnetron en niet te vergelijken dus.
Goed laten voorlichten dus. En een combi-magnetron heeft veel verschillende functies die ook te combineren zijn. Mijn schoonmoeder kreeg ook altijd bleke broodjes, maar je moet ook niet bakken met de magnetronstand. Ze wist niet eens dat de oven moest voorverwarmen.

Tink

Tink

25-12-2011 om 22:20

Zoals kari

En dat heet dan een combi-oven, geen combimagnetron.

Een combi-oven is een oven die ook magnetronfunctie heeft, een combimagnetron is een magnetron waarin je ook iets kunt bakken.

Hier al jaren naar volle tevredenheid een Bosch combi-oven. Kan bakken, grillen, magnetronnen en alle combinaties van die 3 die je maar kunt verzinnen.

Rosase

Rosase

25-12-2011 om 23:49

Wat je dan dus moet hebben is

Een combi met een volwaardige heteluchtoven. Dat heeft de mijne. En witte broodjes? Nee nog nooit last van gehad.

Mamvantwee

Mamvantwee

26-12-2011 om 00:39

Precies

Uit onze combi kwam vandaag een prima kerstgans. Na acht uur, knapperig en mals. Niks 'combi-dingetje', maar heteluchtoven die het magnetrontrucje ook beheerst.

Groet, Mamvantwee

Precies

Uit onze combi (Siemens) kwam gisteren een prima kerstkalkoen van 3.9 kilo. Na bijna 4 uur en ook knapperig en mals. Laatste kwartier nog even de grill erbij aan voor extra knapperig velletje en smullen maar.
G

Mamvantwee

Mamvantwee

26-12-2011 om 15:40

Leuk hè galaxias....

....om zoiets op tafel te toveren!

Groet, Mamvantwee

Anna

Ik sluit me geheel hierbij aan. Ik heb een combi oven en daarnaast nog een gewone oven, de twee ovens doen niet voor elkaar onder, het enige is dat de kleinere combi oven sneller op temperatuur is.

Ilva

Ilva

27-12-2011 om 09:48

Let op bij combi

Ik heb jaren een combi gehad. Geweldig ding. Nu een inbouwkeuken met combi en oven. Gelukkig allebei genomen want de oven in de combi is echt niets(AEG). De oven kan namelijk niet hoger dan 200 graden. Te laag dus om broodje op te warmen. De grill is ook niet heel sterk dus eigenlijk gebruik ik hem alleen maar als magnetron. Gelukkig is m'n oven geweldig (dat is eigenlijk ook een combi maar dan met een geweldige grill, en hij is zelfreinigend, ook fantastisch). Maar let met de combi dus wel op hoe sterk hij is.

Mamvantwee

Mamvantwee

27-12-2011 om 10:57

Onze bosch

Wij hebben een Bosch inbouwcombimagnetronoven (past niet eens op het scrabblebord!) met volwaardige heteluchtoven, grill in drie standen, ontooistanden die ik nooit gebruik, magnetron in standen te gebruiken en allerlei timer/voorprogrammeerfuncties. Super ding, meer dan genoeg vermogen en de oven gaat tot 250 graden.
En het was geen luxe of extra duur model. Sowieso een tip: vraag naar het model van het afgelopen jaar. Over een maand ofzo naar modelletje 2011 vragen: scheelde ons een paar honderd euro.

Groet,
Mamvantwee

Anna

Anna

27-12-2011 om 15:26

Twijfel

Hmm, ik blijf twijfelen. Jullie reacties zijn gemend. De een zweert bij haar combimagnetron en de ander bij haar oven
We gaan dus verhuizen naar een huurhuis maar hebben nog niks op het oog. Ik laat de beslissing maar afhangen van de ruimte. Als de keuken groot genoeg is dan neem ik een gasfornuis met een oven en een combimagnetron en als de keuken te klein is alleen een combimagnetron. Dan kan ik alle kanten uit. Ik hou dan zeker jullie tips in mijn achterhoofd bij het kopen van al dat nieuw spul.
In ieder geval bedankt voor de tips.

Nee anna

Ik denk dat we proberen duidelijk te maken dat er verschillen zijn tussen A) een combi-magnetron = magnetron met oven functie en een combi-oven = oven met magnetron functie . B heeft een oven vergelijkbaar met een "normale" oven en is een stuk duurde dan A. Dus als je een keuze moet maken ivm plaatsgebrek moet je voor de duurdere combi-oven gaan.

Biene M.

Biene M.

28-12-2011 om 08:04

Ervaring

Wij hebben een jaar of 4 geleden een los staande combi oven gekocht, voor veel geld. Binnen een jaar was één van de verwarmingselementen kapot. De monteur die toen kwam zei dat een combi apparaat nooit zo goed is als een losse oven of magnetron. Het apparaat is vervangen (Bosch) en iets meer dan 2 jaar later was de ovenfunctie weer kapot, niet reparabel. Dit was ons laatste combi apparaat.

Biene M.

Biene M.

28-12-2011 om 09:15

Tja

Wij dachten ook dat het pech was, maar doordat die monteur dat zei, gaan we toch maar niet weer zo'n apparaat kopen.

Oven met magnetronfunctie

Hier een combimagnetron van Siemens, ben er meer dan tevreden mee. Voor de goede orde, het is dus een oven met magnetronfunctie, niet andersom.

Chris

Tink

Tink

28-12-2011 om 13:10

Die van ons

... doet het al ruim 17 jaar prima. Ik weet niet wat voor merk jj hebt Biene, de onze is een Bosch. De winkel waar we hem kochten was juist over dit merk onverdeeld positief.
Onlangs voor het eerst trubbel ermee gehad, er was een schakelaartje doorgebrand. Voor 2 tientjes was ie weer opgelapt en kan hopelijk weer minstens 17 jaar mee. Ik heb hem in die 5 dagen deerlijk gemist, hij wordt hier dagelijks gebruikt. Even iets ontdooien, opwarmen, ovenschotels maken. Als ie niet te repareren was geweest, was er de volgende dag een nieuwe gekomen. En die kosten dan inderdaad rond de 900 euro geloof ik. Niet goedkoop, maar zijn geld echt heel erg waard.
En de bediening is supersimpel, dat was voor ons een voorwaarde na jaren het getob van mijn moeder met haar combi te hebben aangezien. Zij was constant aan het rekenen met percentages en wattages, simpel werd je ervan. Bij Bosch doe ik gewoon 1 en start, en dan magnetront ie 1 minuut op vol vermogen, voila .
Het is trouwens inderdaad een heteluchtoven, erg handig, ik doe er gewoon 2 pizza's tegelijk in, boven elkaar. Heb er een extra bakplaat bij, dat is wel erg handig in zo'n geval.

Voor de draadstartster nog een keer: als je moet kiezen, neem dan de combi-OVEN en niet de combi-MAGNETRON. Echt, heb je veel meer aan. Hij is een stuk duurder maar je kunt er zoveel meer mee.

(Overigens, wie het zei weet ik niet, maar 200 graden niet genoeg om een broodje op te warmen?? Dat doe ik op 150. En afbakbroodjes op 180 of 190, een heteluchtoven kun je altijd iets minder warm instellen dan de verpakking van het afbakbrood aangeeft.)

Tink

Tink

28-12-2011 om 13:14

Ohja

Nog een voordeel: omdat een combi-OVEN geen draaiplateau heeft, kun je er veel grotere ovenschalen in kwijt. Ik heb er eentje gevonden die echt kantje-randje in mijn oven past, daar maak ik met gemak een 8-persoons lasagna in.

En over de Bosch nog even: de ontdooifunctie is erg goed. Op de laagste stand gehakt ontdooien, en dan heb ik geen deels al bruingebakken stukjes erin zitten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.