Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Condens droger of warmte droger?

Hallo,

Ik ben zo ver.....ik koop een wasdroger.

Ik heb jaren een condensdrogers gehad omdat er toen nog geen warmte drogers waren. Nu moet ik kiezen tussen deze 2 soorten.

Wat ik heb gelezen is dat de condensdrogers meer energie vraagt.

De warmte droger doet er langer over om de was te drogen, duurder in aanschaf en pas bij 3 wassen in de week verdien je na ongeveer 7 jaar het verschil terug.

Wat ik wil is een droger die de was kurk droog maakt en snel.

Ik ga hem gebruiken voor de sokken/ondergoed was en het beddengoed. Wellicht ook de handdoeken maar ik wil zoveel mogelijk blijven ophangen.

Wie weet is dit een illusie maar na jaren zonder droger te hebben gezeten denk ik dat dat toch zal blijven doen.

Het merk dat ik wil kopen is een aeg. Dus dat maakt de selectie ook al kleiner.

Kan iemand mij uitleggen wat nu de echte voordelen zijn van een warmte droger? Als hij idd lang duurt zie ik daar nl geen voordeel in

Graag hoor ik jullie reacties.

En mocht je een goede machine voor me weten......maak het me maar makkelijk en zet maar een type nummer neer. Ik vind dit uitpluizen niet leuk en sta zeker open voor tips.

marie

marie

23-11-2015 om 20:45

beddengoed niet

Ik doe beddengoed juist niet in de droger - gaat het vreselijk van kreuken!

Trouwens onze dekbedhoezen van 240 x 220 cm worden niet eens droog en zitten dan ook nog eens vol kreukels.

Handdoeken doe ik er in de winter juist wel in, want dan worden ze zo lekker zacht. Zomers hang ik die buiten.

Ondergoed doe ik er ook niet altijd in, heb het idee dat het elastiek gauw gaat "lubberen". Vooral van de boxers van de meiden.

Over condens- of warmtedrogers weet ik eigenlijk niks. Onze Miele droger met afvoer van 17 jaar oud, doet het nog steeds prima.

Katniss

Katniss

23-11-2015 om 20:51

Condensdroger

Ik heb altijd een condensdroger gehad en mijn was is altijd snel droog. Kleding doe ik er niet in omdat het dan teveel slijt, maar beddengoed en handdoeken wel. Hij wordt ongeveer een keer per week gebruikt. Warmtedrogers ken ik niet.

neteret mut

neteret mut

23-11-2015 om 23:10

hier een condensdroger

wat een warmtedroger is weet ik niet. Vroeger wel een droger gehad met zo'n afvoer slurf en een gat in de muur naar buiten. De keus voor een condens was omdat bij een verhuizing er geen plek was voor een afvoer. Ik gebruik de droger dagelijks, geen t-shirts of sweaters, wel ondergoed en beddengoed, handdoeken en sokken. Het programma "tegen kreuk" is de meest gebruikte stand. Ik heb een miele

Jamie

Jamie

24-11-2015 om 06:07

neteret

Wat heb jij veel was dan als je de droger elke dag gebruikt en er geen bovenkleding instopt?

Hier ook condensdroger

Alleen voor de handdoeken eigenlijk, want die worden zo lekker zacht inderdaad. En soms het beddengoed. Eigenlijk nooit bovenkleding en ondergoed, dat hang ik braaf op, ook met dit weer. En zelfs de handdoeken en beddengoed laat ik meestal tot 'strijkdroog' of zo drogen, en het laatste restje op het rek.
Hier een Bosch overigens, en die is net zo oud als oudste zoon, dus wordt binnenkort 16.

neteret mut

neteret mut

24-11-2015 om 12:30

re jamie

groot gezin, ikzelf , echtgenoot en 6 thuiswonende kinderen.

hier een warmtepompdroger

Hier een warmtepompdroger. Die is zuiniger, maar doet er inderdaad best lang over. Voordeel is wel dat er op een lagere temperatuur wordt gedroogd waardoor je geen last hebt van krimp. Maar snel is-ie niet, een hele was doet er zo'n twee uur over tot kastdroog.
Beddengoed in de droger vind ik overigens geen succes, want dat draait vaak helemaal in elkaar en dan krijg je zo'n dikke knoedel die aan de buitenkant droog maar binnenin nog vochtig is. Dus dat moet of in etappes, of deels aan de lijn.

Kurkdroog is overigens vaak ook kreukelig, dus ik zet m op de stand kastdroog.

het allersnelst, vziw, is een gasdroger. Maar die zijn moeilijk te krijgen en je moet een gasaansluiting hebben. Mijn ouders hebben zo'n ding en zijn er erg tevreden over. Was droog in een half uur, naar ik begrijp.

Groeten,

Temet

Juno

Juno

24-11-2015 om 22:11

Ook een warmtepompdroger

En volgens mij van AEG. Was droogt redelijk snel en ik ben er stiktevreden mee.

Ook condensdrogerr

Ik koos voor de condensdroger vanwege de tijd. De wasmachine en droger staan jammergenoeg op één schakelaar, dus moet het om de beurt.
Nat als Marie hang ik de beddengoed op aan de lijn. Ik stop ze wel even twee mnuten in de droger zodat ik ze niet uit hoef te slaan bij ophangen maar wel kreukvrij kan opvouwen.
Handdoeken doe ik wel in de droger want anders wordt het wel erg vochtig in huis. Jammergenoeg moet ik na 10 jaar wel nieuwe handdoeken kopen-

Ad Hombre

Ad Hombre

25-11-2015 om 11:22

Flanagan

"De wasmachine en droger staan jammergenoeg op één schakelaar, dus moet het om de beurt."

Laat een extra groep (niet: schakelaar) aanleggen en je bent van het gezeur af. Zo duur is dat niet.

Jasmijn

Jasmijn

25-11-2015 om 11:31

bijna alles erin!!

Ik was 1 keer in de week, 3 hele volle wasmanden. En doe werkelijk 90% in de droger. Alleen mijn stretch spijkerbroeken en bh's niet, die blijven mooier als ik ze er niet in stop....en soms een artikel wat erg duur was, of van hele mooie stof. De rest (veel H&M spul) dat gaat er gewoon in. Ook beddengoed....dat moet ik soms nog even terugdoen, omdat dan de rest van de was op een bol in het overtrek zit, maar na de tweede ronde (die heel snel klaar is) is het prima om op te vouwen. Ik gooi alles vanuit de droger in de wasmand en spreid het gelijk op mijn bed, zodat het niet erger kreukelt. Als ik het opvouw als het nog een beetje warm is, heb ik daar trouwens helemaal geen last van, en ik kan mooi vouwen, vouw het zo strak op (en veel tricot dingetjes hoor) zodat er geen kreukel overblijft. Omdat we zelden overhemden dragen, heb ik verder dus ook geen strijkgoed.
Ik doe alles op extra droog trouwens. Heb ooit ook wel eens gekeken naar zo'n warmtepompdroger, maar vond het rendement dat je hem er pas uit hebt na 7 jaar gewoon te lang duren. (plus, mijn droger doet het nog steeds)

Je schijnt trouwens ook nog een gasdroger te hebben, die is ook zuinig; zie consumentenbond: http://www.consumentenbond.nl/wasdroger/extra/verschil-condensdroger-warmtepompdroger-afvoerdroger/

Ad Hombre

Bedankt voor de tip.

Als er een extra groep komt, wil ik nog liever een extra wasmachine met al die extra lange broeken en trainingsspullen., die ik eerlijk gezegd niet eens lang in de droger kan laten drogen vanwege de krimp.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-11-2015 om 15:49

Flanagan

Dan moet je twee extra groepen laten aanleggen. Als het goed is is dat een stuk goedkoper dan twee keer een extra groep.

k. oekje

k. oekje

25-11-2015 om 19:21 Topicstarter

toch een warmtedroger

Ik heb toch voor een warmte droger gekozen. Met name omdat er nog maar weinig AEG condensdrogers zijn.

Dat hij er lang over doet om de was te drogen maakt mij niet uit. Ik heb er vaak een lange tijd tussen zitten tussen de eerste en tweede was en aangezien ik toch veel ga ophangen kan dat prima.

Ik heb op de site van AEG een paar uitgekozen die mij qua prijs goed uit kwamen. Die heb ik geselecteerd en vervolgens vergeleken met elkaar. Ik heb degene gekozen die het zuinigst bleek te zijn en waar ook goede recensies bij geschreven waren.

Kortom, bedankt voor jullie hulp. Ik ben er inmiddels uit. De droger wordt morgen geleverd. Ik ben benieuwd, kan niet wachten om een wasje te gaan draaien, haha.

Iedereen enorm bedankt!!!

groetjes, K. oekje

K.oekje

Zorg dat je niet alleen de filters schoonhoudt maar ook met enige regelmaat de condensor schoonmaakt. Ik vergeet het steeds maar toen ik het laatst weer eens gedaan had was de volgende lading was een heel stuk sneller droog.

Ik vond trouwens dit filmpje http://www.consumentenbond.nl/wasdroger/extra/reiniging-onderhoud/

maar bij mijn droger (ook een AEG warmtepompdroger) ziet alles er anders uit ...

Groeten,

Temet

k. oekje

k. oekje

27-11-2015 om 07:52 Topicstarter

Temet

Bedankt voor je tip.

Ik vraag me alleen af wat dat precies is en waar het zit.

Bij mijn vorige apparaat zat er een filter in de deur, 1 in de rand van de opening en haalde ik ook vaak een soort la eruit waar ook veel pluizen in zat dat mee kwam met het water (?).

Meer filters ken ik niet.

Gisteren mijn eerste was handdoeken gedroogd. Tjeee, wat fijn zeg. Ben zo tevreden....

Wat een verwennerij.

k. oekje

k. oekje

27-11-2015 om 08:06 Topicstarter

Filmpje

Dat was een goed filmpje, temet, Dank je. Duidelijk verhaal

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.