Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

liora

liora

08-04-2013 om 18:20

Daar is ie weer Kosten dagelijkse boodschappen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
P

P

16-04-2013 om 19:36

Vic

Heb je wel een diepvriesspruitjes gegeten? Mijn mannen houden erg van spruitjes en ik eet dat niet, ze krijgen het dus uit de diepvries en ik eet dan iets van rodekool uit de diepvries (toevallig net nog).

Fiorucci

Ik weet het maar het scheelt ongeveer 20% als ik het in Frankrijk koop
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Liora

nou dat valt wel mee, ik ben eens in de twee weekeinden bij mijn vriend maar hij is ook een of twee keer per 2 weken bij mij. En uiteten doe ik tegenwoordig zeer zelden. Maar het is ook zo dat, als ik alleen thuis eet, genoegen neem aan een kop soep, een paar boterhammen met kaas en een kommetje jogurt. Ik meen me te herinneren dat AMK ook op zo'n budget zat. En... ik gebruik geen luiers meer en (god zij dank!!!) geen tampons/maandverband meer.
Sini

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

amk

amk

16-04-2013 om 21:00

Sini

ik zit op ongeveer 50 per week idd inclusief allerlei non-food dingen. (drogisterij, stomerij)

Maar wij zijn met z'n 2, en ik eet 1 tot 3 dagen per week alleen. En regelmatig bij vrienden.
Ik drink geen wijn of ander alcoholica, weinig vlees en kaas.

Liora is altijd met z'n 3-en en dan kom je toch ruim hoger dan mijn budget uit.

de budget tabel op: http://www.nooitmeerrood.nl/ geeft een mooie leidraad.

Amk

klopt ja, jij en ik zijn een "anderhalf persoon" huishouden. En geen kind meer met luiers, scheelt ook veel.
Eigenlijk heb ik me als doel gesteld om de PA dat ik 5 jaar lang ga ontvangen van mijn ex gewoon op een spaarrekening te zetten. Als ik het meerekende in mijn budget zou ik veel ruimer kunnen leven maar ergens laat ik dat geld liever zitten. Mijn uiteindelijke doel is om genoeg te sparen om over een kleine 10 jaar een huisje in Frankrijk te kunnen kopen, zonder te lenen. Ik heb er ongeveer 70000 ? voor nodig dus het is geen onmogelijke doel, ook omdat ik een deeltje ervan net geërfd heb, maar vraagt wel om een ontzettend strak budgettering.
Sini

Sinilind

liora

liora

16-04-2013 om 22:49

Sini en amk

Ja wij zijn inderdaad altijd met drie personen. Hier relatief veel vlees/vis en ook veel zuivel. Verder geen alcohol en luiers kosten misschien 7,50 per maand want jongste is zo goed als zindelijk.

Ik koop geen pakjes drinken, brood bij de supermarkt, wel dus een Albert bestelling erbij...

Ook wel vrij veel kaas/vleeswaren op brood maar ik eet maar twee boterhammen per dag. Nou ja, ik kan het niet helemaal plaatsen nog...

Liora

Vic

Vic

16-04-2013 om 23:19

Bonnetjes

Heb je al eens een tijdje je bonnetjes van de supermarkt bewaard? Dan zou je kunnen kijken waar je het meeste aan uitgeeft, want 100 euro per week is niet weinig. Je jongste krijgt natuurlijk ook nog eten en drinken van het kdv.

liora

liora

17-04-2013 om 08:17

Bonnetjes

Ja ik bewaar alles nu! Ik weet niet of het niet weinig is, 100 E per week. Als ik dit draadje doorlees lijkt het wel aan de lage kant. Moeilijk te beoordelen...

Budget in de gaten houden

Ik houd het budget als volgt in de 'gaten'. Ik haal de weekboodschappen (aldi en AH en soms Lidell) en tel dat op (b.v. 60 euro). De rest pin ik. Ik ga dan uit van 125 euro. Dus 65 over. Daarvan haal ik nog wat op de markt (niet altijd,maar als ik daar tijd voor heb, het nodig heb) en nog wat aan brood en kaas en vleeswaren. En soms haal ik (nou ja meestal kind) nog een snel-klaar-maaltijd (pizza b.v.). Alle 'rest' betaal ik contant. Daarvan houd ik geheid wat 'over'. Dat gaat over naar het budget van volgende week.
Meestal doe ik op dezelfde dag boodschappen (vrije middag) soms 1 dag later. Dan is mijn budget wederom 125 euro. Daarvan trek ik af wat ik 'over' heb (kan ook b.v. 8 euro zijn dat rond ik af op 10 euro), de rest pin ik wederom.
'Dure dingen' doe ik week voor week. De ene keer kapper, de week erna een grote voorraad drogisterijspullen.
Meestal kan ik op zaterdag goed inschatten wat ik over houd (boodschappen maandagmiddag of dinsdag) dat is praktich ook handig, de pubers hebben tijd voor b.v. de kapper en ook handig of je weet of koffiedrinken in het centrum er nog in zit voor de zondag b.v. en dan hoera! Is er maandag wederom geld
Bezine betaald man in principe (reiskostenvergoeding) en soms ik als ik b.v. moet rijden voor 'iets' als ik moet rijden tank ik meestal ook wat 'bij' en dat is wat mijn budget toelaat (b.v. 25 euro) dat is een grote aanslag op mijn budget dus dan is de kapper of drogisterijspullen die week uitgesloten, dat is vooral omdat ik vind dat dat bij het huishoudbudget hoort. Voor de kerst of pasen of vakantie reken ik wat meer budget. Maar omdat er meestal overblijft en we wat extra geld krijgen in die tijd is dat dan niet zo'n probleem (vakantiegeld en kerstgratificatie). Afgelopen week opeens de zonnebrandcreme erg afgeprijsd bij de drogist dus meteen gekocht voor het hele jaar. Nee kapper, deze week dus niet, ijsje eten kon nog nét 5 euro over. Zonnebrand creme was voor de helft van de prijs, kostte 30 euro, 3 flessen, misschien ook nog voor volgend jaar wat (is houdbaar tot 2015).
groeten albana

En die soep

Ook hier met grote regelmaat soep. Groentesoep, kippesoep, soms tomatensoep. Zelf gemaakt van de rest van de groenten, grote pan, gewoon op fornhuis laten staan. Ideaal met pubers. En gezonder als tussendoortje dan patat en nog goedkoper ook. Ook aanwaaipubers eten het graag en het liefste op de gekste tijden (om 4 uur 's nachts b.v. of om 15.00 uur 's middags na weekendbaantje).
groeten albana

liora

liora

17-04-2013 om 09:04

Ehh

Ik heb nu gewoon die 400 E contant (is dus iets minder dan 100 E per week). Tanken en kapper hoort daar niet bij. IJsje eten ook niet.
Ik had zeker verwacht over te houden maar denk dat nu niet meer. Maar de maand is nog niet voorbij dus afwachten maar!

Overigens moet ik om medische redenen vrij eiwitrijk eten dus een pan soep met alleen groente en brood erbij is voor mij geen geschikte maaltijd.

Liora

Met twee pubers

Wij geven tussen de 80 en 100 euro per week uit, gezin van twee ouders met twee puberjongens. We doen denk ik redelijk sober boodschappen maar dat vinden we ook fijn en op die manier kunnen we duurder op vakantie.

(Zuurdesem)brood bakken we zelf, met een broodbakmachine. Daar besparen we enorm veel geld mee. We hebben de beste/duurste machine die er is, maar als je veel bakt verdien je de aanschaf snel terug. We komen meestal precies uit met één brood per dag. Tijdens groeispurtjes van de jongens komen we net niet uit met één brood en dan ontbijten sommigen van ons een tijdje met havermout (supergoedkoop) of 7-granen energie-ontbijt van Aldi (iets duurder) of basismuesli met yoghurt voor de afwisseling. Het is helemaal niet veel moeite om al je brood zelf te bakken, wel moet je de eerste tijd het bakken in je dagritme zien te verwerken, je moet je daar even op concentreren. Maar zit het in je systeem dan eet je veel lekkerder brood voor veel minder geld. Nog een voordeel is dat je heel makkelijk deeg voor je kan laten kneden door dat ding om bijvoorbeeld een pizza te bakken. Of, helemaal lekker, pizzabroodjes van Teunie: http://eenvoudigleven.blogspot.nl/2008/08/pizzabroodjes.html. Ook zeer geschikt om mee te nemen naar school of werk of picknick. Krentenbrood of krentenbollen kan je dan ook zelf bakken. Veel lekkerder en niet zo boordevol vieze ingrediënten als krentenbrood uit de supermarkt.

We eten niet veel vlees, wel veel kaas, maar we kopen oude kaas van Euroshopper. Die kost weinig en vinden we best lekker. Af en toe een dure Old Amsterdam er tussendoor, waar we dan ook flink van genieten. Er gaan veel eieren doorheen, in het avondeten en in zoete baksels maar de jongens bakken ook weleens een ei bij een aanval van honger. Ze snoepen weinig. Groente en fruit kopen we meestal van het seizoen en/of in de aanbieding. Liefst van Lidl. Ze hebben veel keuze, de kwaliteit is prima en de prijs is laag.

We eten vrij veel pastamaaltijden. Pasta is bij ons meestal van Euroshopper, die heeft een gunstige prijs/kwaliteit-verhouding en ze verkopen het in kilozakken. We hadden altijd ES fusilli maar die is plotseling vreselijk veel duurder geworden dan de elleboogjesmacaroni, dus nemen we die nu maar, afgewisseld met nog goedkopere spaghetti.

Verder koken en bakken we bijna alles zelf. Muffins, eenvoudige taarten, koekjes en nog meer. Sinds kort ook die voortreffelijke no knead focaccia broden die hier onlangs gepost werden. Sauzen en soepen maak ik altijd zelf, met als basis meestal een bechamel van boter en bloem, soms een goedkoop pak gezeefde tomaten.

Er gaat veel koffie doorheen in ons gezin (roken en drinken doen de zoons niet, koffie zuipen wel), maar frisdrank hebben we dan weer zelden in huis. Op brood smeren we roomboter en daar bakken we ook in, of in olijfolie. We gooien vrijwel geen eten weg.

Liora, misschien kan je hier gewoon eens wat van je bonnetjes posten, dan kunnen wij alternatieven bedenken voor de verschillende dingen. Het kan op jaarbasis enorm schelen om één klein veranderingetje aan te brengen dat dagelijks of wekelijks terugkomt.

liora

liora

17-04-2013 om 09:58

Gelatine

Wat eten jullie 's avonds? En wat voor beleg op brood? Hoeveel kilo fruit per week?

Even voor het beeld: hier twee broden per week maximaal, 3-4 rollen beschuit, zuivel 1 liter per dag, 1 kilo aardappels per week, verder rijst en pasta. Wel elke avond stukje vlees of vis, of ei.
Oudste neemt naar school mee als tussendoortje een plakje ontbijtkoek, twee rijstewafels of wat radijsjes. Ik vind het allemaal al best sober eerlijk gezegd!

Ik drink wel wat light sap, drie liter per week denk ik. Koffie: huismerk nescafe, gemiddeld 1-2 kopjes per dag.

Ik snap het niet!

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

17-04-2013 om 10:06

Maar twee broden?

Ik heb zes broden per week en vaak nog aangevuld met crackers of afbakbrood. Vijf personen.

Rosa van der Zanden

Hmm

Wat je hier beschrijft klinkt inderdaad redelijk sober, misschien moet je iets uitgebreider beschrijven wat je precies allemaal koopt. Wat bedoel je met light sap eigenlijk?

Wat aten we bijvoorbeeld gisteren? gekruide aardappelen uit de oven en gehaktballetjes met daarbij een salade. Bij Lidl had ik enkele dagen geleden (voor een euro) een kropje drie kleuren sla gekocht met de worteltjes eraan. Dat kropje staat dan gezellig op het aanrecht in een kommetje water en dat pluk ik in de loop van een paar dagen kaal. Er zaten een paar trostomaten door van Lidl, een paar walnoten, olijfolie, een paar stukjes geitenkaas (ook Lidl) en een restje avocado (AH). Als dessert rijstebrij met krenten (van 1 liter volle melk met 200 gram risottorijst van een B-merk en een handje rozijnen). Serveren met klontje boter, suiker en kaneel. Ik laat dat heel zachtjes gaar worden op een petroleumstelletje, in een pan met dikke bodem.

Een 'stukje vlees' bij het avondeten hebben we zelden! Wat versta je daaronder, hoeveel weegt het pp en wat kost het? Wij eten meestal iets met gehakt (en dan weinig, minder dan 100 g pp) of gewoon geen vlees. Af en toe eens kippenvleugeltjes ofzo. Aardappelen: dat wisselt. Rijst als we het gewoon als rijst eten bij groente ofzo, dan hebben we rondkorrelige zilvervliesrijst van EkoPlaza (een van de weinige dingen die we daar kopen). Rijst in nasi: gewone witte rijst. Rijst in rijstebrij of risotto o.i.d.: risottorijst.

Koffie: koffiebonen die we zelf malen, koffie zetten we in een gewoon apparaat met filterzakje, er gaat geklopte melk bij.

Eén rol beschuit hier per week, van Euroshopper. Ook weleens ES knäckebröd en ES roggebrood.

Op brood eten we dus boter, verder vooral veel kaas (wel dun, met kaasschaaf), af en toe pindakaas (krekeltje, EkoPlaza), jam, honing, hoemoes.

Fruit: ik denk een zak appels, een netje mandarijnen, een tros bananen per week en nog wat sinaasappels.

Ik denk dat er winst te behalen is voor jou door vaker gehakt te eten i.p.v. de stukjes vlees. Je kunt daar zoveel mee! Als wij ballen eten maak ik 300 g aan met een heleboel ES paneermeel en een ei, verder kruiden en een gesnipperd uitje. Daar hebben we dan alle vier een flinke portie aan. Als je vis wil eten, kan je goedkope diepvries koolvis zachtjes smoren en in een pastasaus verwerken.

Van vlees kan je meestal best minder gebruiken zonder dat het al te erg opvalt als je het niet als een stukje serveert. Als je het, zoals bij gehakt, in een saus verwerkt lijkt het altijd genoeg. Of je verwerkt het juist in kleine stukjes in een (maaltijd)salade, dan lijkt weinig al snel redelijk veel. En dus de truc uithalen van gehakt opblazen met paneermeel (de zeer goede en extreem goedkope van ES of Lidl). Mijn kinderen vinden het gehakt er zelfs lekkerder door worden.

Wat enorm scheelt

Is dat ik helemaal gestopt ben kant en klare dingen te kopen. Op 2 uitzonderingen na: een fles cola light Aldi merk en 1 pakje chips per week (eerste is voor mij en tweede voor zoon). Geen koekjes maar af en toe appeltaart maken, brood bak ik tegenwoordig Zelf in de broodbakmachine, geen kant en klaar gesneden groente, geen voorgesneden kaas. Ten eerst is het gezonder want zo maar een snack pakken kan niet meer (stuk fruit wel) en het scheelt ook erg veel in mijn budget. Ik ben natuurlijk elke dag van mijn werk rond 15.30 thuis, geeft me net wat meer lucht om uitgebreider te koken.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liora

liora

17-04-2013 om 11:18

Vlees

Hoi,

Ik moet om medische redenen wel 100 gram vlees eten bij het avondeten en trucs om het meer te laten lijken heb ik dus niet nodig. De kinderen eten minder hoor.

Verder moet ik, ook alweer om medische redenen, altijd mager vlees eten, dus gehakt valt af. Wat eet ik dan: tartaar, magere runderlappen, kipfilet, heel soms een biefstukje. Vis soms diepvries, soms zalm of haring, of verse witte vis die ik opbak.

Vleeswaren ook altijd mager: kipfilet, osseworst, magere filet americain, dat soort dingen. Wij eten geen varkensvlees.

Ik koop geen voorgesneden groenten en ook geen halve kant en klaar producten. Alleen sla koop ik voorgesneden, maar misschien 1 zakje per week.

Met light sap bedoel ik bijvoorbeeld crystal clear. Dat koop ik in pakken van 1,5 liter en daarvan drink ik er 2 per week. Daar zou ik op kunnen bezuinigen maar dat doe ik niet met een goede reden.

Tsja, ik weet het echt niet. Zou het kunnen dat jullie berekening niet helemaal klopt? Gelatine: wel weinig fruit voor vier personen. Ik kom niet op 2 stuks per persoon per dag, klopt dat?

Nou ja, op zich vind ik 400 euro netjes, maar dan doe ik dus echt heel heel goedkoop! Wel koop ik soms een bosje bloemen van bijv 3 euro bij de AH, dat telt ook mee. En dus 1 pak luiers per maand en wat billendoekjes, dat is samen misschien ook 10 euro.

Wat ik zoal eet: gisteren goulash met zilvervliesrijst, eergisteren een tartaartje met zilvervliesrijst en rauwkost, de kinderen euroshopper afbakbroodjes met knakworstjes en dezelfde rauwkost.

Echt niet duur! Vanavond maak ik Spaanse tortilla ( ei met aardappel) en iets van groente erbij...

Kinderen willen heel graag van die 1-persoons toetjes dus de helft van de week eten ze vla als toetje en de andere helft een danoontje (allergoedkoopste merk) of bijvoorbeeld een Paula toetje. Dat is wel duur natuurlijk.

Liora

liora

liora

17-04-2013 om 11:30

Nibud

Net even op de site van het Nibud gekeken en die komen voor mijn kinderen en mij aan voeding op 413 euro per maand.
Dus zonder drogist spullen!

Dan doe ik het toch niet zo slecht denk ik!

Medische redenen

Hoi Liora, kan je die medische redenen beschrijven? Misschien is er met creatief denken wel iets te verzinnen. Bijvoorbeeld, ik noem maar wat, als je vanwege ijzer 100 g vlees per dag wil eten, kan je ook minder vlees gaan eten en meer donkere bladgroenten. Als je mager vlees eet i.v.m. hoeveelheid calorieën kan je ook minder en vetter vlees eten voor hetzelfde totaal.

Wat fruit betreft, wij komen op 1-2 stuks fruit per dag uit. Als je veel groente eet is twee stuks fruit per dag niet per se nodig, wel lekker natuurlijk.

Sinilind, jouw manier van boodschappen doen en koken lijkt erg veel op de mijne. Het is verbluffend om te zien hoeveel je bespaart door zoveel mogelijk zelf klaar te maken. En Liora, misschien kan je je jongens wel verleiden tot het eten van zelfgemaakte toetjes. Pudding zelf maken is makkelijk en lekker met melk, maizena en suiker. Voor chocoladepudding gaat er dan cacao doorheen. Voor een gekleurde 'vruchten' pudding limonadesiroop, maar die moet je er dan pas doorheen roeren als het al redelijk is afgekoeld.

Ik vergis me niet met die totale kosten die ik opgeef. Alle boodschappen komen hier uit supermarkten (ik kom nooit op de markt) en het jaarbedrag dat ik daar uitgeef deel ik door 50. Er zitten ook dingen als wc-papier en wasmiddel bij en een enkele keer een non food ding van bijvoorbeeld Lidl of Aldi dus als het om voeding alleen gaat kom ik misschien nog lager uit.

liora

liora

17-04-2013 om 11:40

Amk

Jouw link geeft zelfs een bedrag van 547 voor voeding en hygiëne per maand voor drie personen!

(maar dan weer 285 voor huur en dat is wel een tikje laag...)

liora

liora

17-04-2013 om 11:45

Gelatine

Nee ik moet echt zoveel vlees uit en het moet echt mager zijn, neem dat maar gewoon even aan.

Volgens mij moet je wel 2 stuks fruit per dag en kan je dat niet vervangen door groente.

zie www.voedingscetrum.nl

Fruit

Tja, het Voedingscentrum. Ik eet zeker niet volgens hun richtlijnen maar toch niet ongezond. Onlangs nog las ik in dit rapport http://www.wageningenur.nl/nl/show/Ook-in-crisissituaties-voldoende-voedsel-voor-iedereen-in-Nederland.htm dat wanneer Nederland zou moeten overschakelen op autarkische voedselproductie, we wel voldoende en gezond zouden kunnen blijven eten, maar het menu zou sterk veranderen. De meest drastische verschuivingen zouden plaatsvinden bij vlees en graan, maar ook bij groente en fruit zou er aardig wat verschuiven.
"De binnenlandse productie is te laag om aan de behoefte van twee stuks fruit per dag per persoon te voldoen. Dit knelpunt kan gemakkelijk worden opgelost door een hogere consumptie van groenten, die vrijwel dezelfde
voedingsstoffen leveren als fruit"

liora

liora

17-04-2013 om 11:59

Correctie

Nibud komt op 349 euro alleen eten. Dan doe ik het nog steeds wel netjes....

Maar ik dacht toch: 400 E en als ik dan heel erg oplet houd ik misschien wel 10-50 euro over...

Nibud

Volgens het Nibud zouden wij aan voeding al 168 euro per week kwijt 'mogen' zijn. Wij zitten op de helft daarvan. Liora, gaat het erom dat je niet rond komt momenteel, of probeer je wat te sparen voor een bijzondere uitgave ofzo? Want ik zou op grond van deze Nibud-cijfers echt niet de conclusie trekken dat er geen rek meer in je budget zit.

(Ik probeer zoals je vraagt zonder uitleg aan te nemen dat iemand op medische gronden biefstuk eet. Ik heb toch de indruk dat er ergens ook een keuzemomentje zit in de overwegingen dat je niet met ons deelt.)

liora

liora

17-04-2013 om 14:54

Sparen

Ik zou wel wat meer willen sparen inderdaad, ik kom wel rond gelukkig!

Biefstuk heb ik in de laatste drie maanden 1 keer gegeten maar ik moet echt op medische gronden mager vlees eten en wel eiwitrijk eten. Als je dat niet gelooft, is dat aan jou verder.

Het Nibud baseert zich overigens op richtlijnen van Het Voedingscentrum. Kijk als jij bijvoorbeeld met 5 mensen 250 gram gehakt eet is dat volgens die richtlijn te weinig.
Idem met 1 stuk fruit per dag.

Liora

Genoeg eiwitten en vruchten

Ik zou als ik jou was dan ook eens gaan experimenteren met peulvruchten. Die zijn goedkoop, eiwitrijk, mager en lekker vullend zonder dat je er direct dik van wordt.

De richtlijnen van het Voedingscentrum zijn een vertaling van noodzakelijke macro- en micronutriënten in hoeveelheden producten, maar daar zit ook een keuze achter om voor zoveel mogelijk consumenten een hanteerbare format te krijgen. Als ik bijvoorbeeld chili con carne maak (ik heb het nu toch over peulvruchten) dan hoeft daar echt geen 100 gram carne per persoon door om iedereen voldoende eiwitten binnen te laten krijgen. Als je ook nog zuivel en eieren eet kan er echt een heleboel vlees uit je menu geschrapt worden zonder dat je tekort komt. Ik doe vaak wat kaas, ei, peulvruchten door de salade bij het eten, dat telt ook allemaal mee.

Trouwens, als ik gehakt uitbak laat ik vaak wat van het vrij gekomen vet weglopen voordat ik de andere ingrediënten mee ga bakken. Zo tover je goedkoop redelijk vet vlees om in mager vlees dat nog steeds behoorlijk goedkoop is.

En dan dat fruit. Als ik 1 appel of sinaasappel per dag eet, maar ook nog tomaten, avocado's, paprika's, courgettes, aubergines enzovoorts in de avondmaaltijd, voldoe ik ruimschoots aan die rigide richtlijn van twee stuks fruit per dag.

liora

liora

17-04-2013 om 15:35

Gehakt

Gehakt is echt vet en wordt geadviseerd bij uitzondering te eten. Maar je hebt duidelijk zo je eigen ideeen.

HEt is niet de bedoeling dat dit draadje nu over gezonde voeding gaat.

Huh?

Je vraagt tips om goedkoper boodschappen te doen. Ik geef massa's tips, maar jij trekt het gezondheidsgehalte ervan in twijfel. Ik licht mijn tips toe en breid ze nog wat uit overeenkomstig jouw persoonlijke gezondheidsrichtlijnen rond vetgehalte en eiwitconsumptie. Ook reageer ik inhoudelijk op je twijfels wat betreft gezondheid (fruit en groente-richtlijnen). Maar dan krijg ik een sneer dat ik zo mijn eigen ideeën heb en dat dit draadje niet hoeft te gaan over gezonde voeding. Wie begon daar dan over? Als je van tevoren al precies hebt bepaald wat voor soort antwoorden je wil krijgen, heeft het dan wel zin om zo'n draadje te starten?

liora

liora

17-04-2013 om 16:08

Gelatine

Jij trekt in twijfel of ik daadwerkelijk 100 gram vlees/vis/ei moet eten bij mijn avondeten en komt met bonen. Als ik nou zeg dat ik op medisch advies dat moet eten, dan moet je dat gewoon aannemen.

Verder geef ik aan dat het Nibud zich baseert op de voedingsrichtlijn van het Voedingscentrum.

Ik wil graag horen waarop ik kan besparen, maar op vlees/vis kan dat dus niet, geloof dat nou maar.

En verder bedoel ik: als iemand gewoon zegt nou ik eet maar de helft van wat ik nodig heb (gechargeerd), natuurlijk ben je dan goedkoper uit. Maar dat zijn geen tips waarop ik zit te wachten.

neteret mut

neteret mut

17-04-2013 om 17:40

Ot gehakt

zijn alle soorten gehakt vet? Ik gebruik nl liever rundergehakt omdat ik altijd dacht dat een stuk minder vet dan varkens/ halfomhalf- gehakt is. Dan is er ook nog kalfsgehakt dat ik nog nooit gebruikt heb.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.