Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Dakkapel

Inmiddels heb ik wat gespaard om een dakkapel te laten plaatsen. Ik wil graag een dakkapel over de gehele breedte van het huis op de eerste verdieping. Nu weet ik dat ik offertes moet opvragen etc. Hoe hebben jullie dit gedaan? Heb je een bedrijf die je kan aanbevelen? In mijn omgeving ben ik een beetje de enige met een koophuis wat het lastig maakt om in me eigen omgeving rond te vragen. 


Bijtje82

Bijtje82

22-07-2023 om 14:22

De tip die ik heb is grondig onderzoek te doen. 
Mijn zusje heeft afgelopen jaar een dakopbouw laten plaatsen en dat waren echt beunhazen. Zelfs met bijna dodelijke afloop van hun dochtertje. 
Het is dat ze problemen kregen met de ketel en hier een monteur voor kwam. Die heeft toen ontdekt dat de gasafvoerpijp nooit aangesloten was naar het dak en dus doodleuk in de kamer van hun dochter stond te walmen...

Zoek dus niet perse naar de laagste prijs, maar ga voor deugdelijk. 

En vergeet niet om bij de gemeente na te gaan of er een vergunning nodig is. 

Het aanvragen van een dakkapel vergunning kan door het dakkapellen bedrijf worden gedaan. Ze hebben ook vaak een voorbeeld aanvraag vergunning dakkapel.  

De gemeente beoordeelt de aanvraag op basis van:

  • het bestemmingsplan
  • de bouwverordening
  • de eisen uit het bouwbesluit (bijv. brandveiligheid en ventilatie)
  • de welstandsrichtlijnen


De gemeente maakt de aanvraag voor je dakkapel vergunning ook openbaar in het huis-aan-huisblad en op haar website. Omwonenden kunnen zo bezwaar maken tegen de dakkapel vergunning. Daarom is het verstandig om met je buren te overleggen voordat je de aanvraag indient.


Heb je geen collega's die niet al te lang geleden (paar jaar bijvoorbeeld) iets hebben laten uitvoeren aan hun huis? Misschien kun je opletten of je in de omgeving of iets erbuiten vaak bepaalde aannemers aan het werk ziet en die bedrijven opzoeken op internet, vaak zie je ook wel reviews staan.

het hangt natuurlijk nogal af van de regio waar je woont? Zowel voor de aannemers die je zou willen inschakelen als voor het moeten aanvragen van een vergunning voor dit soort zaken.
Maar je schrijft 'over de gehele breedte van het huis'. Ik weet niet of je directe buren hebt, maar zo ja, dan zou ik dit wel overleggen met hen. Want tot hoever loopt jouw opbouw t.o.v. hun muren, waar gaat de hemelwaterafvoer langs, zijn zij akkoord dat er mensen over hun dak lopen voor de werkzaamheden - dat zijn dingen die je zeker wel met hen moet afstemmen.
Jaren geleden hebben wij een dakopbouw laten plaatsen. We hebben toen 3 lokale mensen laten komen voor een offerte (weet niet of dat nu nog te doen is, met hun overvolle agenda's). We hebben gekozen voor het bedrijf dat het meest kritisch meedacht met onze plannen. Met vragen als 'zou u dat wel doen, want...' Een van de eerdere aannemers nam klakkeloos onze ideeën over, maar daar bleken dus best haken en ogen aan te zitten. Of er waren mooiere oplossingen mogelijk.

Bijtje82

Bijtje82

22-07-2023 om 16:45

TineWinkel schreef op 22-07-2023 om 15:36:

het hangt natuurlijk nogal af van de regio waar je woont? Zowel voor de aannemers die je zou willen inschakelen als voor het moeten aanvragen van een vergunning voor dit soort zaken.
Maar je schrijft 'over de gehele breedte van het huis'. Ik weet niet of je directe buren hebt, maar zo ja, dan zou ik dit wel overleggen met hen. Want tot hoever loopt jouw opbouw t.o.v. hun muren, waar gaat de hemelwaterafvoer langs, zijn zij akkoord dat er mensen over hun dak lopen voor de werkzaamheden - dat zijn dingen die je zeker wel met hen moet afstemmen.
Jaren geleden hebben wij een dakopbouw laten plaatsen. We hebben toen 3 lokale mensen laten komen voor een offerte (weet niet of dat nu nog te doen is, met hun overvolle agenda's). We hebben gekozen voor het bedrijf dat het meest kritisch meedacht met onze plannen. Met vragen als 'zou u dat wel doen, want...' Een van de eerdere aannemers nam klakkeloos onze ideeën over, maar daar bleken dus best haken en ogen aan te zitten. Of er waren mooiere oplossingen mogelijk.

TO had het over een dakkapel. Niet over een opbouw. 

Ook dan moet je rekening houden met buren, maar niet met hun dak. Het is immers je eigen dak. Er zal waarschijnlijk niemand over hun dak lopen. 

Maar idd, ga over een goede aannemer met een goede reputatie. 

Bijtje82 schreef op 22-07-2023 om 16:45:

[..]

TO had het over een dakkapel. Niet over een opbouw.

Ook dan moet je rekening houden met buren, maar niet met hun dak. Het is immers je eigen dak. Er zal waarschijnlijk niemand over hun dak lopen.

Maar idd, ga over een goede aannemer met een goede reputatie.

maar als die dakkapel er eenmaal op staat, dan moet ie toch aan de buitenkant nog worden afgewerkt, ook aan de zijkanten. Dat doe je dan toch vanaf het dak van de buren? 

Bijtje82

Bijtje82

22-07-2023 om 21:37

TineWinkel schreef op 22-07-2023 om 21:14:

[..]

maar als die dakkapel er eenmaal op staat, dan moet ie toch aan de buitenkant nog worden afgewerkt, ook aan de zijkanten. Dat doe je dan toch vanaf het dak van de buren?

Een dakkapel gaat nooit helemaal over de hele breedte van het huis. 

Tegenwoordig worden ze ook vaak al bijna compleet afgewerkt geplaatst En is de afwerking op het dak minimaal. Het meeste gebeurt van binnenuit. 

dakkapel-betuwe.jpg

Je kunt online een paar offertes aanvragen. Die komen dan langs en dan kun je degene nemen waar je een goed gevoel bij hebt. Hebben wij destijds ook gedaan. We zijn toen niet voor de goedkoopste gegaan, omdat we daar geen goed gevoel bij hadden.

Wij hebben vorige week een nieuwe dakkapel over vrijwel de gehele breedte van het huis laten plaatsten. Dakkapel komt idd al compleet aan en de werkmannen hoefden niet op het dak van de buren voor de afwerking van onze dakkapel.
Wij hadden ook meerdere offertes opgevraagd en 'm uiteindelijk besteld bij dakkapellen warenhuis en een goede ervaring dus

De enige regel die geldt, is dat de dakkapel 0,5 meter van de erfgrens moet zijn.

Bijtje82

Bijtje82

24-07-2023 om 10:45

ReneVerbeek schreef op 24-07-2023 om 09:19:

De enige regel die geldt, is dat de dakkapel 0,5 meter van de erfgrens moet zijn.

Zeker niet! 

Als je informatie geeft, misschien is het dan handig als je deze onderbouwd ipv lukraak foutieve informatie te geven en te roepen dat dit het enige is. 

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Geer omgevingsvergunning voor het bouwen nodig
Voor het vergunningvrij mogen plaatsen van een dakkapel gelden de volgende voorwaarden:


  1. 1. de dakkapel wordt op het achterdakvlak of op een zijdakvlak gebouwd; dit zijdakvlak mag echter niet naar openbaar toegankelijk gebied (de weg, groen) gekeerd zijn;
  1. 2. de dakkapel heeft een plat dak;
  1. 3. de dakkapel is, gemeten vanaf de voet van de dakkapel, niet hoger dan 1,75 meter;
  1. 4. de onderkant van de dakkapel ligt meer dan 0,5 meter, maar minder dan 1 meter boven de dakvoet';
  1. 5. de bovenkant van de dakkapel ligt meer dan 0,5 meter onder de daknok2;
  1. 6. de zijkanten liggen meer dan 0,5 meter van de zijkanten van het dakvlak3;

Blij dat jij er wel verstand van hebt en dat het bouwbesluit er helemaal naast zit





Bijtje82

Bijtje82

24-07-2023 om 11:27

ReneVerbeek schreef op 24-07-2023 om 11:15:

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Geer omgevingsvergunning voor het bouwen nodig
Voor het vergunningvrij mogen plaatsen van een dakkapel gelden de volgende voorwaarden:


  1. 1. de dakkapel wordt op het achterdakvlak of op een zijdakvlak gebouwd; dit zijdakvlak mag echter niet naar openbaar toegankelijk gebied (de weg, groen) gekeerd zijn;
  1. 2. de dakkapel heeft een plat dak;
  1. 3. de dakkapel is, gemeten vanaf de voet van de dakkapel, niet hoger dan 1,75 meter;
  1. 4. de onderkant van de dakkapel ligt meer dan 0,5 meter, maar minder dan 1 meter boven de dakvoet';
  1. 5. de bovenkant van de dakkapel ligt meer dan 0,5 meter onder de daknok2;
  1. 6. de zijkanten liggen meer dan 0,5 meter van de zijkanten van het dakvlak3;

Blij dat jij er wel verstand van hebt en dat het bouwbesluit er helemaal naast zit





Dan nog is je informatie onvolledig, want een bouwbesluit staat los van gemeentelijke besluiten. Omgeving, aangezicht van een bepaalde wijk. 

Je kunt niet klakkeloos stellen dat TO geen vergunning nodig heeft voor haar dakkapel. Of mag ze bij jou aankloppen als de gemeente besluit dat er toch een vergunning nodig was..

Ook met vergunning moet je 0.5 m van je buren blijven maar JIJ zal het wel beter weten.

Of er een vergunning nodig is ligt aan de gemeente waar je woont, maar ook aan wat voor huis je hebt. Als het een woning betreft die is aangemerkt als een monument of onderdeel is van beschermd stads/dorpsgezicht zijn de eisen veel strenger. Over het algemeen is het zo dat een dakkapel aan de achterkant van een woning vergunningsvrij gebouwd mag worden indien deze voldoet aan het bouwbesluit.

Afwijken van het bouwbesluit is naar mijn weten meestal vergunningsplichtig, waarbij er goed gekeken gaat worden naar de technische uitvoering.

Natuurlijk kan het per gemeente verschillen, maar bij de 2 gemeentes waarbij wij het hebben uitgezocht waren de regels hetzelfde. Daarbij hebben de meeste gemeentes een mogelijkheid op hun website om te controleren of een vergunning nodig is.

Verder zou ik verschillende bedrijven opzoeken die in jullie omgeving werken en daar een offerte opvragen. Vraag er ook niet teveel, want dan is het moeilijk kiezen. Misschien ook even kijken of er reviews zijn. Persoonlijk kijk ik dan als eerste naar de negatieve reviews.

Hopelijk kunnen jullie een fijn bedrijf vinden die jullie helpt bij de keuzes die jullie moeten maken.

0,5 meter van de zijkant van het dakvlak is alleen bij een tussenwoning 0,5 meter van de erfgrens. Dus dat je 0,5 meter van de erfgrens moet blijven klopt niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.