Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

De capsule garderobe - werkt dat?

Zijn jullie weleens bezig geweest met het indelen/beheren van je beschikbare kleding volgens het plan van de 'capsule garderobe'? Ik heb een prettig geschreven boek uit de bieb gehaald - uitgave 2020 - en deze dag vol overvloedige buien leek me heel geschikt ermee aan de gang te gaan. Alles hangt en ligt er nu overzichtelijk bij, ben benieuwd of het bevalt. Heb de volgende 'capsuledag' vast in de agenda genoteerd voor als de herfst in aantocht is. 

Misschien heb je hier iets aan https://www.viafora.nl/forum/beauty-en-fashion/capsule-wardrobe#content

Niet mijn ding in ieder geval. Ik heb net mijn kledingkast uit mijn slaapkamer gegooid en een lege slaapkamer helemaal vol met kledingrekken gezet. Heerlijk al mijn kleren de ruimte 😁 

werkt voor mij al jaren prima. Ik heb 2 bakken met kleding op de zolder staan en 2-3x per jaar wissel ik daar mee. Dan gang ik wat andere jurkjes en bovenkleding in de kast en ik kan er weer een seizoen tegen. 
Ik heb een aantal jaar behalve ondergoed en sokken niets bijgekocht en toch vind ik dat ik nu nog steeds erg veel kleding heb. 
Geen idee of dit volgens de regelen de capsule wardrobe kunst is. Ik draag gewoon vaak hetzelfde. 
Ik heb nu 4 lange broeken, 3 jurkjes en 2 korte broeken en dan nog 6 T-shirt/longsleeves en 2 vesten in gebruik. En ik denk dat ik daar effectief 70% echt van gebruik. 
Nu ik dit schrijf tijd om die kast toch maar weer eens leger te maken.

ik ken het niet echt. Maar probeer al jaren te minimaliseren, alleen te kopen wat ik echt wil, veel gedragen wordt, makkelijk matcht etc. En liefst iets dat langer mee gaat. (En als het even kan ook duurzaam en verantwoord geproduceerd is) 
Ik heb geen super grote kast dus ik wissel zomer en winter goed af. 
Het lukt me steeds beter en ik doe steeds minder miskopen. 

Ik heb er op Pinterest veel plaatjes van gedownload. Combinatie voorbeelden en zo. Het lijkt me wel wat, maar ben er nog niet aan begonnen. Ik heb ooit eens een kleurenanalyse gedaan en ben er inmiddels wel achter wat een beetje 'mijn kleuren' zijn, dus die rust zit al wel in mijn garderobe, de tinten kloppen al bij elkaar en inderdaad, dan passen kledingstukken al gauw bij elkaar (en dat buitenbeetje wat ik dan soms koop, en inderdaad zelden tot nooit draag, eerder een miskoop dus) die valt meteen op tussen de andere kleuren. Ik heb geen grote kast, dus wisselen met kleding doe ik niet (ben ik ook van huis uit niet gewend en veel kleding draag ik het hele jaar door) alleen de korte broeken niet (jurken draag ik alleen op hoogtijdagen zoals een bruiloft, die hangen dus te verstoffen in een andere kast waar ik nooit kom en doen niet echt mee in de garderobe) Dus ik lees mee, ben benieuwd hoe 'echt' te starten?  

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

27-07-2021 om 12:31 Topicstarter

Ik vind het praktisch dat je na het opzij hangen/wegleggen van kleding die niet in dit seizoen past, daar niet door wordt afgeleid. Meer lucht in je kast en je ziet ook meteen wat er eventueel ontbreekt. Ook ga je je kleding anders bekijken, merk ik. Meer waardering/ aandacht of zo. Het boek waarmee ik bezig ben is van Leoni Huisman. Ze heeft ook oog voor duurzaamheid (en maakt meteen duidelijk hoe lastig dat thema is. Katoen bv draagt niet bij aan het grote probleem van de 'plastic soup' maar heeft wel veel impact aan de bron.)

dan

dan

27-07-2021 om 12:38

ik heb eigenlijk weinig echte seizoenskleding, veel dingen draag ik het hele jaar door zoals shirts, bij wat kouder weer dan een vestje erover. Ik heb wel 1 jurkje en 2 rokken voor als het warm is. Vaak pak ik toch naar dezelfde kleuren omdat ik weet dat die me goed staan, dus best veel blauw en grijstinten in mijn kast. 

Ik weet niet of mijn garderobe als capsule garderobe geldt, maar ik heb alleen maar effen kleding, dus bijna alles past bij alles. Daarom heb ik ook niet zo heel veel nodig, ik kan zomer- en winterkleding allemaal tegelijk in de kast hebben hangen. En aangezien ik voor mezelf niet van printjes houd, ben je op een gegeven moment wel uitgekocht, ik kan weinig verzinnen dat ik nog zou willen. 

https://www.lidathiry.nl/
Heeft duidelijke stukken geschreven over de garderobe samenstelling!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.