Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

MamavanSenH

MamavanSenH

03-03-2016 om 20:09

De eeuwige discussie: het wassen van groente en fruit

Al sinds het begin van onze relatie hebben we bijna dagelijks dezelfde discussie: hoeveel zin heeft het om groente en fruit af te spoelen met water voor je het opeet/kookt?
Ik was altijd alles, van huis uit meegekregen dus alles gaat hier onder de kraan en goed wrijven voor ik het opeet, aan mijn kinderen geef of in de pan doe om te koken. Mijn vrouw eet echter gewoon alles rechtstreeks uit de supermarkt op en iedere keer als ik het ga staan wassen vind ze dat onzin want "in andere landen eten de mensen het gewoon van de boom en daar krijgen ze ook niets van." Als ik vervolgens zeg dat daar geen bestrijdingsmiddelen op het groente en fruit zitten en hier in Nederland wel is haar reactie: "Die was je er met wat water toch niet af dus wassen is zinloos." Ze gelooft ook niet dat vrijwel iedereen in Nederland groente en fruit eerst wast.

Dus nu om voor eens en altijd een einde te maken aan die dagelijkse discussies over het onder de kraan houden van een appel of tomaat: is het echt zinloos om het af te spoelen met koud water? Ben ik dan een rare gek die het niet opeet zonder het te hebben afgespoeld? Wat doen jullie, afspoelen, nog iets meer, of gewoon zo uit de winkel opeten?


Als het niet om het pesticidenresidu gaat

(want dat spoel je er vziw niet zomaar af idd), dan wel om de bacteriën die er door andere oorzaken op zitten. De groenteboer peutert vast wel eens in zijn neus/oor/bilnaad tussen het afwegen van de spruitjes door. Mij niet gezien.

Sarah

Sarah

03-03-2016 om 20:21

volgens mij

hebben jullie beiden gelijk.
Ik doe het ook met koud water, maar in feite is dat vrij zinloos.
Eigenlijk moet het grondig met warm water, liefst nog azijn.
En zo mogelijk schillen.
Ik ga toch steeds meer voor biologisch, scheelt toch iets.

Wel wassen

"Tomaten die er schoon uitzien hoef je niet te wassen voor het eten volgens mij"
Niet waar. Ook op groenten en fruit, zoals tomaten, kunnen schadelijke bacteriën voorkomen, zoals E.coli en salmonella. Het maakt niet uit hoe schoon ze eruit zien. Was daarom groente en fruit altijd grondig onder stromend water voordat je ze gaat eten.
Op groenten en fruit kunnen schadelijke bacteriën voorkomen, zoals E.Coli, salmonella en listeria. Bij de teelt worden groenten en fruit namelijk besproeid met water. Soms gebeurt dat met water uit de sloot of grondwater. Het kan voorkomen dat dat water besmet raakt door dieren die de schadelijke bacteriën bij zich dragen. De mest van die dieren kan dan het water weer besmetten.

Erg vaak komt dit niet voor, maar je kunt voedselinfecties wel voor zijn door je groenten en fruit te wassen voor je het opeet.

Was groenten en fruit ook als je ze nog gaat schillen als het wordt verhit in een gerecht. Zo verwijder je vuil en stof. Dat geldt ook voor voorverpakte groenten, tenzij er op staat dat het al gewassen is, zoals bij voorgesneden sla.
http://www.voedingscentrum.nl/nl/thema-s/dewaarheidoptafel/Veilig-eten/tomaten-hoef-je-niet-te-wassen.aspx
En ik ben het niet eens met alles wat het Voedingscentrum beweert maar dit is ook gewoon logisch denken.

bieb63

bieb63

03-03-2016 om 21:14

een deurklink

maak je toch ook schoon....? Iedereen zit er met z'n handen aan. Net als je handen wassen voor je gaat eten of voedsel bereiden. Dus mij lijkt het zeer logisch dat als je iets met schil/vel en al eet, je het eerst wast. Velen hebben er met hun handen aan gezeten en wellicht heeft er tijdens de groei nog een beest over gepiest...
Overigens is het waarschijnlijk wat minder belangrijk als je iets niet rauw eet, maar kookt.

Half a twin

Half a twin

03-03-2016 om 21:25

Wassen!!!

Ik had hier gisteren een royale kilo andijvie, moet er niet aan denken dat te eten zonder het te wassen! Eerst aan de krop wassen, toen snijden en nog 2 keer wassen en toen het op mijn bord lag knarste het nog tussen mijn tanden.
Ik koop sowieso weinig voorgesneden groenten, dus was ik alles, om bacteriën en zand weg te spoelen. Bestijdingsmiddelen geloof ik niet dat ik die er af was met alleen spoelen maar alle beetjes zijn meegenomen.

Ook wassen.

Ik was mijn appel ook voor ik er een hap uit neem. Inderdaad, de appel is al door veel handen gegaan. Of ik er ook de bestrijdingsmiddelen door afspoel, geen idee, maar wat er af is, is er maar af.

Ik was alle groente en fruit.

Citroentje

Citroentje

04-03-2016 om 00:18

ik niet

Ik was zelden iets eigenlijk, zeker niet als ik het erna kook. Die van de deurklink gaat in mijn gedachten niet op, die was je namelijk niet elke keer als je die aanraakt en je handen was je ook niet na elke aanraking van voorwerpen; je houdt geen handen meer over van dat wassen, alle goede bacterietjes was je weg.
Zit best wat in hoor, om het te wassen, maar wil je alles wegkrijgen moet er misschien wel een heel agressief goedje overheen; met koud water bereik je denk ik niet zoveel.

Vogel

Vogel

04-03-2016 om 09:00

Volgens de Volkskrant

van afgelopen zaterdag (artikel van Rineke Voogt, zoek even op de site):
Hoogleraar Toxicologie van universiteit Wageningen zegt:
Restjes bestrijdingsmiddelen zijn verwaarloosbaar klein, ruim onder de normen. Bovendien niet met water afwasbaar of door de schil gedrongen. Verhitting zorgt bovendien soms ook nog voor afbraak.
Maar baat het niet dan schaadt het niet. De hoogleraar zelf houdt haar appeltje wel altijd even onder de kraan, tegen vuil en stof en alle vieze handen waar het wellicht door gegaan is voor het op jouw fruitschaal belandt.

Dus: lekker blijven afspoelen, en je partner loopt geen gevaar als ze het niet doet.

Nimbo

Nimbo

04-03-2016 om 09:39

brrrrrrr

nee hoor lekker afspoelen en daarna goed schoon wrijven doe ik altijd. Met een schone doek ook nog die in de was gaat daarna.

Je weet nooit wie er met zijn tengels aan je appeltjes gezeten heeft!

bieb63

bieb63

04-03-2016 om 11:33

ik vind het persoonlijk ook volkomen logisch

Je stop het per slot van rekening in je mond.... Iedereen kan het in z'n handen gehad hebben, ook de vakkenvuller die misschien na toiletbezoek z'n handen niet heeft gewassen. M.i. is dat wat anders dan wanneer je een appeltje zelf van de boom plukt. Alhoewel daar ook een vogel op gepoept of geplast kan hebben (dat kan overigens ook gebeurd zijn met de appels uit de winkel). Dus ja, wij zijn hier wellicht meer hygiëne bewust dan het land waar je vrouw vandaan komt (en waar wellicht ook veel ziektes voorkomen door o.a. verkeerde of gebrek aan hygiëne).

Waarom discussie?

Ik zou het gewoon zo laten. Jij wast wel de groenten en het fruit en je vrouw doet het niet. En daar dan niet tegen elkaar over zeuren. Of zijn je kinderen vaak ziek door ongewassen groenten of fruit? Zal wel meevallen toch?

MamavanSenH

MamavanSenH

04-03-2016 om 12:55

Zo is ze

Ze wil altijd over alles discussiëren. En vooral gelijk hebben. Iedere keer als ik een tomaat onder de kraan stop is het weer: "waarom doe je dat?" gevolgd door steeds weer dezelfde discussie.

Maar goed, nu heb ik genoeg antwoorden om deze discussie eens af te kappen. In Nederland wassen mensen hun voedsel, dat doen we gewoon. Niet meer zeuren

spoel mijn fruit af... maar wat doe je met champignons?

Die schil ik dus altijd. Ik vind t zo'n naar idee dat ik mijn handen goed was en dan champignons die op mest gekweekt worden alleen af zou borstelen? ( wat ik trouwens helemaal niet goed kan)

bieb63

bieb63

04-03-2016 om 14:11

ja, die champignons......

Die kun je beter niet afspoelen want dat zuigen ze op (en dat klopt want dan worden ze sompig bij het bakken). Dus ik veeg ze maar af met keukepapiertje (of borstelen, maar inderdaad, dat lukt helemaal niet), maar hou altijd het idee, dat dat toch eigenlijk wel viezig is. Maar goed, ik bak ze altijd en zodra ze in de pan zitten vergeet ik het maar weer.

Moni

Moni

04-03-2016 om 14:27

Ik was champignons gewoon

Daarna zet ik ze in de magnetron om ze voor te koken.
Daarna afgieten en dan bakken of grillen. Zo worden zo niet sompig en lijken ze meer smaak te hebben.

neteret mut

neteret mut

04-03-2016 om 14:33

en ijsbergsla?

Wat doen jullie daarmee? Ik haal een enkel blad eraf en snij het verder maar was niet. Tomaten was ik meestal niet. Prei wel want daar zit wel zand in. Champignons snij ik hier en daar een stukje af, evt. als er bruine plekjes opzitten wat schillen en dan in de pan. Appels schil ik, eet ik zelf niet maar gebruik ze voor appelcake/taart

ijsbergsla en kolen

Daarvan was ik de buitenkant. Verder snij ik hem gewoon op.

MK

MK

04-03-2016 om 15:18

voorgesneden

Ik koop vooral voorgesneden groenten en die hoef je niet te wassen. Anders zou ik het zeker wel doen, ook tomaten e.d. was ik.

Ik had ooit een buitenlandse collega en die vond het heel normaal om haar vlees te wassen voor het bakken. Ik vond dat raar en doe het nooit, maar in haar omgeving (Hindoestaans) was dat normaal zei ze. Zij vond mij weer raar.

Dus: wassen jullie vlees???

Stenna

Stenna

04-03-2016 om 15:19

afspoelen

niet vanwege bacterieen, maar vanwege pesticiden en weekmakers van het verpakkingsplastic

Half a twin

Half a twin

04-03-2016 om 15:23

Tip

Als je echt van de discussie af wil dan haal je een kilo spinazie op de markt, die bereid je zonder te wassen en je presenteert dat als avondeten. Wedden dat je nooit meer discussie hebt?

tip2

Werkt ook fantastisch bij postelein: dan blijf je tandenknarsend nagenieten van je stampotje.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-03-2016 om 15:44

Ja hier ook verschil van mening

Man wast als het even kan niet veel af. Ik wil graag dat het toch even afgespoeld wordt. Inderdaad 'baat het niet dan schaadt het ook niet'. We zullen vast nooit weten wie gelijk had. Er staat meestal geen bordje 'komt door het ongewassen fruit!' als je de laatste adem uitgeblazen hebt.

Groente of champignons die gebakken worden, hoeven naar mijn idee niet persé gewassen te worden. Toch doe ik het bij veel wel. Tomaten, courgette, paprika... het gaat even onder de koude kraan. Voorgesneden groenten vertrouw ik maar op hun groene ogen. Dat gaat machinaal, neem ik aan. Sinds ik weet dat je champignons beter droog kunt houden doe ik dat.

Moni, wat maak jij een werk van champignons! Waarom gaan ze eerst ook nog in de magnetron? Champignons zijn zo snel goed als je ze bakt, dat heeft geen voorbehandeling nodig.

Wel grappig dat je vrouw fruit van een privéboom, of boom in de natuur vergelijkt met producten uit de akker/tuinbouw. Dat is toch wel andere koek. Ook op bio-fruit of -groente, stel dat ze daarmee aankomt, zitten bestrijdingsmiddelen en vieze handjes.

bieb63

bieb63

04-03-2016 om 15:53

vlees

Ik lees tegenwoordig regelmatig in een recept dat het vlees (meestal kip) en vis even afgespoeld moet worden onder de kraan. Voor mij was dat nieuw... Maar ik depte wel altijd het vlees/vis even af ivm vocht dat niet bevorderlijk is voor het bakken. En eerlijk gezegd denk ik nu (ivm de recepten waar ik dat tegenwoordig regelmatig lees), het zou best kunnen dat aan de buitenkant van een stukje vlees/kip/vis in dat beetje sap mega veel bacterien zitten. Dus heel eerlijk gezegd doe ik het nu wel (en dep het daarna goed droog)

MK

MK

04-03-2016 om 16:05

bieb

Ja wat jij doet, vlees afdeppen, dat doe ik ook. Maar wassen niet. Hoewel ik ook laatst van een collega met glutenallergie hoorde dat zij het vlees ook altijd wast i.v.m. kruisbesmetting. Bij de slager weet ze nooit precies wat ervoor op het plankje heeft gelegen.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-03-2016 om 16:14

En wat doen jullie met blikgroente?

Als wij chili eten, of kapucijnerschotel, gooit mijn man het vocht uit het blik weg en vervangt dat (volgens het recept) door kraanwater. Ik geloof dat ik hem nu wel overtuigd heb dat dat zonde is.

Sperziebonen vind ik sowieso niet lekker uit blik. Ik las ergens anders dat iemand groente uit blik afspoelt om het zout eraf te wassen, maar dat lijkt mij ijdele hoop. Dat zout is doorgedrongen in de groente, dus zout blijft het. Als je dan toch niet-vers haalt, kun je beter diepvries kopen, vind ik.

MamavanSenH

MamavanSenH

04-03-2016 om 16:22

Ongewassen spinazie

Dat zou ze gewoon opeten hoor . Ze komt uit een dorp waar het voedsel inderdaad gewoon direct van het land op de markt lag en zo van de markt op het bord. Zand? Geeft niet. Beestje? Pluk je er gewoon tussenuit. Vieze handen? Ach, goed voor de weerstand.

Ze vind het blijkbaar erg raar dat wij hier in Nederland alles zo schoon willen hebben want zelf heeft ze nooit wat gekregen van ongewassen voedsel en dús is wassen onzinnig. Ik geloof dat zo'n discussie nooit een einde kent. Zolang ze maar ophoud met steeds commentaar hebben als ik mijn eten wel was. Want zo te lezen doet toch bijna iedereen dat en ben ik heus niet raar of afwijkend zoals zij denkt .

Vogel

Vogel

04-03-2016 om 17:57

Champignons schillen?!

Ik heb er een borsteltje voor, dat gaat goed genoeg. En verder spoel ik als ik kook, maar een appeltje gaat wel eens ongewassen naar binnen. We zijn hier niet zo van de hygiëne.
Jongste zoon verheugt zich enorm op zijn verjaardagscadeau: een bidon met filter waardoor hij eindelijk water uit de sloot kan drinken. Hij is ook een fervent wildplukker, en snaait regelmatig wat uit tuin of park.
Ooit verkocht hij zelf geraapte hazelnoten in de buurt. Een buurvrouw vond het een verbijsterend vies idee: heb je die gewoon hier uit de buurt van straat geraapt?! Alsof hazelnoten uit de winkel uit een steriel laboratorium komen.
En ter info: we hebben hier echt nooit buikgriep of andere maag-darmproblemen.

Surinamers doen dat volgens mij standaard, vlees wassen. Of in elk geval kip. Ik heb het meer gezien. Eerst ruim zout erover, volgens mij, daarna afspoelen.

Er staat me trouwens iets van bij dat ook Amerikanen dat doen, vlees afspoelen. Ik denk er niet over, het spettert zo al genoeg.

Bij champignons snij ik een stukje van de steel af, maar de rest was ik gewoon (in de zeef en dan onder de kraan). Ze bestaan al vrijwel geheel uit water, ze zuigen zich echt niet extra vol als je ze even afspoelt. Bakken op hoog vuur, en al het water verdampt er weer vrolijk uit.

Mama van S en H, wacht maar tot je kinderen een schooltuin hebben. Zal mij benieuwen of je vrouw dan nog steeds geen groenten wil wassen. Nooit geweten dat er zoveel zand aan en in een prei kon zitten!

Groeten,

Temet

Even laten lezen

http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/eten-drinken/zin-en-onzin-van-groente-wassen/

"Een krop sla barst van de bacteriën, parasieten en virussen. Niet zo gek dus dat je behoorlijk ziek kunt worden als je groente niet wast. De Nederlandse privékeukens zijn goed voor de meeste voedselvergiftigingen en -infecties. Ongeveer een miljoen Nederlanders lopen jaarlijks een voedselvergiftiging op door zich niet te houden aan hygiënische maatregelen."

Een miljoen dus. Met name jonge kinderen, zieke mensen en ouderen hebben daar veel last mee.

Triva

Triva

05-03-2016 om 05:48

snap het niet

Ze vind het blijkbaar erg raar dat wij hier in Nederland alles zo schoon willen hebben want zelf heeft ze nooit wat gekregen van ongewassen voedsel en dús is wassen onzinnig.

-

Ik snap het niet. Gooien ze daar ook gif over het voedsel want dat is de reden dat ik was en natuurlijk ook voor eventueel zand in de sla. Goit ze ook een handje zand over groente uit een potje? Anders is ze niet consequent...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.