Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Laurien Witteman

Laurien Witteman

02-11-2008 om 23:08

De gevaren van een trampoline, vertel het mij!

Beste mede-trampoline-eigenaars,
Wij hebben sinds de zomer een ruime trampoline -3,10m- en zijn daar erg gelukkig mee. Hij staat in een weilandje, midden in het gras en onze twee kinderen (5&8) springen er zo vaak op als het weer het maar toestaat. En de tijd, want het weilandje is bij ons weekendhuis, dus op schooldagen zijn wij er niet.
Volgens de voorschriften maar er één persoon tegelijk op en tot 100 kg. Dat eerste voorschrift wordt natuurlijk voortdurend overtreden, want er zijn vaak wel zes kinderen op de trampo te zien. Dan doen ze ook geen gekke dingen, want te vol. Maar als er minder dan vier kinderen zijn, dan gaan ze wel hele stoere stunten uithalen. Ze lanceren elkaar, doen salto's, achterwaardse flikflaks en andere capriolen (ze zijn door oefening inmiddels erg behendig).
Zo lang ik niet kijk ben ik nog steeds erg blij met de trampoline; ik hoor voortdurend vrolijk gejoel en veel gegiechel en gejuich. Maar ik kan eigenlijk niet goed kijken zonder mijn hart vast te houden.
Blessures zijn er ook wel degelijk: de eerste week stijve nekken en ruggen, later blauwe ogen, zere neuzen en andere beurse plekken. Blessures waar ik mee kan leven, want die hebben ze anders ook wel van het fietsen, radslag doen, of over molshopen struikelen.
Nu heb ik op deze site al heel wat voors en tegens gelezen over de trampoline en zijn veiligheid, en ook verwijzingen naar statistieken over EHBO (SEH) bezoek naar aanleiding van trampolinegebruik. Maar vreemd genoeg niet één eerste-hands verhaal van een Echt Erg Ongeluk. Terwijl ik weet dat hier heel veel mensen schrijven en nog veel mensen lezen.
Dus bij deze mijn oproep aan jullie allen om jullie allerergste trampoline-ongeval op papier (beeldscherm) te zetten. Tweede-hands verhaal vind ik ook nog interessant. (Er stond hier namelijk toch wel 1 indrukwekkend verhaal over een neefje).
Mijn oproep is puur eigenbelang, want ik gun mijn kinderen en hun vriendjes de trampo heel graag, maar ik zie ook de gevaren en wil weten hoe serieus ik die moet nemen en waar de gevaren hem werkelijk in zitten.
Alvast bedankt,
Laurien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mirreke

mirreke

02-11-2008 om 23:33

Valt tot nu toe mee

Wij hebben hem nu ongeveer een half jaar staan, en er is niets vreselijk of een beetje ernstigs gebeurd. Ook hier zitten ze er vaak met zijn vieren op, halen allerlei capriolen en kunsten uit, maar tot nu toe gaat alles goed. Een enkele keer valt er iemand af in het gras, maar dat is alles. Ik heb de indruk dat ze heel goed opletten, elkaar in de gaten houden en geen risico's nemen. Ze maken bv. nooit allemaal tegelijk een salto of andere hoge sprongen, want daarvoor is met meer tegelijk geen ruimte. Dat gaat in een soort spel om de beurt. En als ze echt hoog willen springen gaan ze ook om de beurt.
Dus, ik kan je gelukkig niet helpen
Mirjam

Bij ons

Wij hebben de trampo al 4 jaar en de kids 12-14 zijn er nog steeds gek mee.Bij ons is het wel streng verboden om met meer dan 2 erop te zijn.
er is hier nooit een ernstig ongeluk gebeurd maar ik ken wel 2 enge verhalen. ! van een kindje (3.5)dat zijn nek brak op de trampoline maar naar lang revalideren kan hij wel weer lopen enzo en een meisje 12 die haar knie zo akelig brak dat ze een half jaar in een revalidatie centrum moest verblijven.

Deze ongelukken gebeurde allebei op een ingegraven trampoline mijn kinderen vinden dat ook eng. Volgens hun kan je op een staande trampo als je mis springt nog corrigeren voor je de grond raakt en op een ingegraven trampo zit je zo dicht bij de grond dat je dat niet meer kan.

Maar schrijf alle verhalen over fietsongelukken of andere speel ongelukken eens op dan schrik je ook wat er allemaal gebeurt.

3,5 jaar

3,5 jaar hebben wij de trampoline nu en tot nu toe 1 gekneusde enkel van oudste....that's all.(even afkloppen)
en oudste liep die gewoon op toen ze (heel bewust) er van af wilde springen, dus niet per ongeluk ofzo...ze kwam verkeerd terecht.niet in een 'sprong', ze stond al op de rand. dat had dus net zo goed bij een ander verhoginkje kunnen gebeuren....de rand van het speeltuintje hier is net zo hoog als onze trampoline b.v.
maar ook ik ben streng met aantallen kinderen. niet meer dan 2 erop. dat voorral ter bescherming van kinderen die onbekend zijn met de trampoline. als het onze eigen of buurkinderen die hier wel vaker springen zijn dan weet ik wel dat ze met 4 of 4 ook wel 'kunnen'.
ook hier de gekste capriolen. baranie en salto achterover zijn de nieuwste items in 't rijtje. de 'rest' kennen ze al zo goed daar zit geen uitdaging meer in.
hier is het een veelbespeeld speelgoed, topper dus qua aankopen.
groeten albana

Buurmeisje

Toen we net de tramp hadden was ik nog niet mondig genoeg dat er geen vreemde kinderen op de tramp mochten. Een meisje dat verder in de wijk woonde kwam met een vriendinnetje van mijn dochter en dochterlief op de tramp. De regel 1 voor 1 is allang ingesteld, zij sprong en sprong... totdat we duidelijk knap hoorde. Ze viel niet, maar kwam gewoon netjes op haar beentjes terecht. Gevolg: gebroken bovenbeentje. Sindsdien mogen er geen "vreemde" kinderen meer op de tramp. Van buurkinderen weet ik inmiddels wel dat de ouders het goed vinden (eerst toestemming van je ouders).

Nog eventjes: mijn neef werkt als arts op de SEH. En daar staat kinderletsel met de tramp op 1!!

Succes, groetjes Vannie

steffie G

steffie G

03-11-2008 om 09:17

Regels stellen

hier al 5 jaar een trampo... nog nooit iets dramatisch gebeurt.. maar strenge regels. Alleen 2 kinderen tegelijk, voor echte sprongen hier eentje, zandloper erbij, dan weer wisselen.
Wij hebben hem sinds 2 jaar ingegraven en vind het ik het veiliger.

Trix

Trix

03-11-2008 om 11:42

3,1 ruim?

En naast alle bovengenoemde argumebovendien vind ik persoonlijk 3 meter en 10 cm. echt geen ruime trampoline. Wij hebben er één van 4,3 meter en daar hebben we een netconstructie omheen. Het is een enorm gevaarte, maar alleen zo vind ik het veilg genoeg. Ik denk zelfs, dat als we 'm zouden ingraven, we het net er nog steeds omheen zoduden doen. Deze zorgt er nl. ook voor dat je niet bij de veren kan komen.
Ik vrees dat het tijd wordt om je poot stijf te houden en je aanvankelijk gestelde, zeer terechte regel weer in ere te herstellen. Maximaal 2 op de trampoline, anders is het einde oefening...

Trix

Trix

03-11-2008 om 11:45

Oeps

Was nog bezig met het aanpassen van mijn bericht toen hij ineens verdween... Maar het is wel duidelijk, denk ik. Behalve dan die eerste zin. Het moest zijn: En naast alle bovengenoemde argumenten vind ik persoonlijk 3,1 meter echt geen ruime trampoline, zeker niet voor meer dan 2 kinderen.

Bijna 5000 p/j , gelezen op veiligheid.nl

Veel ongelukken met trampolines

Het aantal ongevallen met trampolines is de laatste jaren verdubbeld. Jaarlijks worden gemiddeld 4900 trampolinespringers behandeld op de Spoedeisende Hulpafdeling (SEH) van een ziekenhuis.

Veel ongelukken met trampolines
De tuintrampoline is populair. Vooral bij kinderen. In de periode 2002 tot en met 2006 was dan ook bijna de helft van de slachtoffers jonger dan 9 jaar.

Vooral onveilig gebruik en verkeerde plaatsing van de trampolines zijn belangrijke oorzaken van ongevallen.

Van de slachtoffers is 7 procent na behandeling op de SEH in het ziekenhuis opgenomen. Bijna de helft van alle slachtoffers liep een fractuur op. 7 procent had letsel aan hoofd en hals en 3 procent aan de romp en de wervelkolom.

De tuintrampoline is populair. Vooral bij kinderen. In de periode 2002 tot en met 2006 was dan ook bijna de helft van de slachtoffers jonger dan 9 jaar.

Vooral onveilig gebruik en verkeerde plaatsing van de trampolines zijn belangrijke oorzaken van ongevallen.

Van de slachtoffers is 7 procent na behandeling op de SEH in het ziekenhuis opgenomen. Bijna de helft van alle slachtoffers liep een fractuur op. 7 procent had letsel aan hoofd en hals en 3 procent aan de romp en de wervelkolom.

brigges

brigges

03-11-2008 om 13:44

Minimale grootte?

We overwegen onze dochter die in januari 7 wordt een trampoline te geven voor haar verjaardag. Wat is volgens jullie de minimale grootte? We hebben niet zo'n gigantisch grote tuin dus ik wil liever niet zo'n hele grote...

alvast bedankt,
brigges

Ernstig...

In mijn vrijwilligerswerk kwam ik ouders tegen wiens kind in coma lag na een val van de trampoline... (en, ter relativering, veel kinderen wiens kind om een andere reden in coma ligt)

Voorlopig heb ik dus geen goed gevoel bij een trampoline. Gelukkig zijn de kinderen hier nog zo jong dat het nog geen discussiepunt is. En ik snap heel goed dat het erg leuk is, ik vond (vind ) het zelf ook altijd erg leuk.

Chantelle

Chantelle

03-11-2008 om 14:01

Traumachirurg

Ik ken twee traumachirurgen die absoluut geen trampoline in de tuin willen hebben.

mirreke

mirreke

03-11-2008 om 14:17

Orthopedisch chirurg en aanvulling

Ik ken een orthopedisch chirurg die er wel een in de tuin heeft... zonder net. Beetje flauw wel, maar ik kon het even niet laten.
Aanvulling: als het even kan, zou ik trouwens een zo groot mogelijke trampo kopen. De onze is 3,50 maar ik ben aan het sparen voor eentje van minimaal 4 meter en van een beter merk.
Overigens is bij ons de regel bij aanvang geweest ieder om de beurt. Nu ze wat meer ervaring hebben mogen ze met meerderen erop, omdat het werkelijk waar bijzonder goed gaat. Ze houden echt rekening met elkaar. Komen er vriendjes/vriendinntetjes dan is het maximaal met twee. Als ze te baldadig worden is het weer een poos terug naar één. Maar het valt heel erg mee. Net zoals ze bv. ook niet baldadig doen op de fiets.

Net erom heen

Wij hebben een Berg van 3.50 doorsnede. Wel hebben we er een net omheen gekocht (tjee, wat zijn die duur!). Dit omdat onze tuin bestraat is en we alleen ingraven niet veilig genoeg vonden en er ook geen zin in hadden

Tot nu toe is er nog niets gebeurd, maar we hebben 'm dan ook nog maar 5 maanden.

Mijn zoon speelt regelmatig bij een vriendje die er één hebben op bestrating, zonder net én niet ingegraven...vind dat eerlijk gezegd een naar idee...als ze eraf vallen gaat dat dus behoorlijk hard.

Ik kan iedereen een net aanraden, vooral als ik zie wat voor capriolen onze oudste van 9 jaar uit haalt.

Groetjes Milou

Hier vanwege ongelukken geen trampoline

Wij zijn vorig jaar verhuist en ik wilde ook met alle geweld een trampoline. Totdat het zoontje van mijn beste vriendin zijn been op meerdere plekken had gebroken en zowat een week of 8 in het ziekenhuis heeft gelegen vanwegen een gecompliceerde breuk. Ze waren met meerdere kinderen op de trampoline en er is een ander kind op zijn been gesprongen.
Een dochter van een kennis van mij heeft weken in een rolstoel gezeten, ook vanwege een beenbreuk.
Dus hier voor mij geen trampoline en als ze er bij andere op spelen mogen ze er alleen maar op als ze er alleen op springen.
Tuurlijk er kunnen overal ongelukken mee gebeuren, maar het heeft mij toch wel afgeschrokken.
Groetjes Lied.

Laurien Witteman

Laurien Witteman

04-11-2008 om 20:43

Geen ongelukken uit de eerste hand?

Dank jullie wel voor de reacties.
Gezien de statistieken over Spoedeisende Hulp na trampoline-ongevallen, verbaast het me wel dat geen van de reacties een ongeluk in eigen gezin heeft meegemaakt. Zou het dan wel meevallen?
Het lijkt me dat ik de gevaren toch serieus moet nemen en de regels beter moet gaan naleven. Maar ik vroeg me bijvoorbeeld af, of we wel of niet de trampoline moeten ingraven. Helemaal ingraven maakt dat de veerkracht van de trampo flink vermindert. Half ingraven doe ik liever niet, want mijn grootste angst is dat er een kind ónder de trampoline zit, zonder dat het op tijd gezien wordt.
Als de kinderen echt willen stunten, dan willen ze sowieso één voor één, want dat stunt gewoon lekkerder. Dat met zes tegelijk op de trampo, dat is meer een soort deinende conversatie; veel springen is er dan niet bij.
Moeilijk moeilijk. Als ik het hier (en op andere sites) zo lees, komen de ongevallen vooral voor bij (semi-) professioneel gebruik in turnzalen en bij de val over de rand, waarbij dan vreemd genoeg een lage (ingegraven) trampo voor meer ellende zorgt. Elkaar raken bij multispeler-gebruik geeft blijkbaar ook problemen, maar die had ik zelf al opgemerkt.
Tsja, blauwe ogen, bloedneuzen, gekneusde polsen en dergelijken accepteer ik als "kan gebeuren" bij buitenspeelgedrag. Echt bang ben ik voor gebroken nekken en ruggen. Dwarsleasie.
Is er echt niet één medelezer die in eigen gezin een ernstig ongeluk heeft meegemaakt? Dat ik er van kan leren?
Nogmaals dank,
Laurien

Laurien,

ook hier al 5 of 6 jaar een trampo, en op een enkele bloedneus of tand door de lip nog geen ongelukken.

Overigens hebben wij onze trampoline (rond, 3 1/2 meter of zo)) half ingegraven, en er daarna een soort mini-omheininkje van dunne houten paaltjes omheen getimmerd. Paaltjes zijn net zo hoog als de trampoline, als je snapt wat ik bedoel. Staat hartstikke leuk, en er kan niemand onder de trampoline.

Renate

Renate

05-11-2008 om 10:41

Toekomst

Hier geen trampoline niet vanwege het mogelijk iets breken. Maar op een trampoline wordt veel gesprongen kinderen kunnen bij ons niet elders spelen. (We wonen buiten). Dus hij zou intensief gebruikt worden aangezien de leeftijd varieërt van de kids van 1 tot 8.

En ik vraag me na een opmerking van een kinderarts af wat de gevolgen zijn voor de kids over 30 jaar.
Die ruggetjes en tussenwerveltjes krijgen continue optaters. En de gevolgen daarvan komen pas over 10 tallen jaren naar voren. Rugklachten,nekklachten.
Daarom hier geen trampoline in de tuin.
Wil niet zeggen dat ze nooit op een trampoline springen maar ik wil zo'n ding gewoon niet omdat ik de gevolgen er van niet kan overzien en niet wil dragen.

Renate

2 kinderen tegelijk is ook gevaarlijk

want als er een kind springt kan de ander door de kracht van het neerkomen zijn been breken, echt gebeurd!!! Hier een trampo van 1.80 meter. Niet zo groot, maar de tuin is ook niet groot. Ze mogen er maar met 1 tegelijk op en mogen alleen maar springen. Buurtkinderen willen nog wel eens stunten, maar dan gaat resoluut het zeil erover. Geen ongelukken in mijn tuin!

Goed opletten

Wij hebben sinds dit jaar een trampoline in de tuin. Wel een met een net er omheen. Ik vindt een trampoline zonder net echt niet kunnen!!! Ook let ik er altijd op dat ze het net ook echt dicht hebben, en mag er maar 1 kind tegelijk. Ook moeten ze altijd even vragen of ze erop mogen, zodat ik weet dat de trampoline in gebruik is, en ik extra oplet. Buurtvriendjes mogen er alleen op als het van hun ouders mag.
Mijn zoon heeft wel eens bij een vriendje op de trampoline gespeeld met 3 kinedern tegelijk, zonder net en vlak voor het raam........daar kan ik echt heeeel boos om worden

Jade

Jade

05-11-2008 om 20:38

Ook..

Wij hebben een trampoline van ruim 3.00 m. in doorsnee, gekocht in 2003.

Er is welgeteld 1x iets gebeurd in 2004 (uiteraard 1x teveel): mijn dochter was met een vriendje aan het springen (qua gewicht ongeveer hetzelfde) en mijn zoon kwam thuis en hoppa, sprong zo op de trampoline. Mijn dochter werd gelanceerd......elleboog gebroken (en oh wat voelde mijn zoon zich schuldig)

Wij hebben vanaf het begin regels opgesteld: niet meer dan 2 kinderen (ongeveer hetzelfde gewicht) tegelijk en als iemand een kunstje wil laten zien moet de ander eraf. Als de trampoline nat is mogen ze ook niet springen.

Toen ze nog kleiner waren stond of zat ik er altijd bij, nu ze ouder zijn niet meer.

Na het voorval met mijn dochter ben ik een lange tijd nog voorzichtiger geweest ("Pas op", "Niet doen" etc), tot gekmakens toe van zowel mijzelf als mijn dochter

Ik klop het af, maar tot nu toe gaat het erg goed en is er vanaf 2004 niks meer gebeurd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.