Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

de ideale mayonaise

maak je zelf.
Je maakt ze met een olie met laag stolpunt (vb: koolzaadolie).
Dan schift ze niet in de koelkast, waar je ze makkelijk een dag of 4-5 in kan bewaren.
Maar dat wist u natuurlijk al lang.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

04-05-2018 om 17:35

1 lepel mosterd
1 lepel citroensap
een snuif zout
peper naar smaak
een ei
250 ml olie

Doe in de beker van een staafmixer. Doe de staafmixer erin tot op de bodem, zet de staafmixer aan en trek die langzaam omhoog.

Simpel als dat.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-05-2018 om 17:49

En zooo makkelijk te maken!

3 lepels azijn, of 2 azijn en 1 citroensap, een theelepel mosterd en 1 ei (compleet ei), 250 ml olie. Dit doe je in een hoge mengkom. Je zet een staafmixer op de bodem van die mengkom, dan zet je de staafmixer aan en trekt de staafmixer langzaam recht omhoog, dan weer naar de bodem en zo een paar keer herhalen tot je tevreden bent. Daarna doe je naar eigen smaak en fantasie zout en peper door de mayonaise. Je kunt dit verder ook voor andere sausjes gebruiken. Dus kruiden, of knoflook, of paprika, of kerrie.

zebra

zebra

05-05-2018 om 00:00

lekker

dat ga ik zeker weer eens maken, is al een hele tijd geleden.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-05-2018 om 00:27

Sally

Ik zie nu pas dat ik praktisch hetzelfde heb gestuurd. Dat krijg je ervan als je even bij de computer wegloopt

Emmawee

Emmawee

05-05-2018 om 00:56

Zuurder

Die van jou is wel stukken zuurder dan die van Sally, Kaaskopje. Of is Sally de azijn vergeten?

Kaaskopje

Kaaskopje

05-05-2018 om 01:13

Emmawee

Ja, ik vroeg me ook af of dat een vergissing is. Ik vind hoe ik het maak niet zuur.

Yvan

Yvan

05-05-2018 om 01:26 Topicstarter

Ik doe er vrijwel nooit azijn bij

Maar ik gebruik eigenlijk weinig mayonaise. De keren dat ik er wel maak is dat doorgaans om eiersla, kipsla, vissla voor op de boterham te maken. Daarvoor prefereer ik een erg "mosterdachtige" en zoute mayonaise.
Als iemand geïnteresseerd is een bijna 20 jaar gelagerde fles zelfgemaakte kruidenazijn: ik heb er nog wel wat staan. De voorraad krieken, kersen, appel, peer, kiwi, okkernoot, kastanje,... op alcohol, daarentegen .

Kaaskopje

Kaaskopje

05-05-2018 om 14:32

Oh lekker!

Heerlijk, vruchten op alcohol!

Maar je hebt toch een zuur nodig om mayonaise te maken?

Yvan

Yvan

05-05-2018 om 19:06 Topicstarter

Mosterd...

nog nooit

gehoord van azijn in zelfgemaakte mayo. Ik doe er trouwens ook geen eiwit bij, alleen geel (van eigen kipjes, ook dat nog). Zo zie je maar weer, er is niet één waarheid.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-05-2018 om 19:25

Silone

Ik wist ook niet beter dan dat je alleen de eidooiers mag gebruiken, maar mét eiwit kan dus ook.

Yvan

Yvan

05-05-2018 om 19:58 Topicstarter

ja, de twee kunnen

Het voordeel van het gebruik van een volledig ei is dat de bereiding zo veel minder gevoelig lijkt te zijn voor temperatuurverschillen tussen de ingrediënten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.