Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Sunja

Sunja

16-01-2013 om 14:05

Dekbed: dons of synthetisch

Hoi,
Wij hebben eigenlijk al een paar jaar een nieuw dekbed nodig op ons eigen bed maar ik stel het steeds uit omdat ik gewoon niet weet wat nou goed is Nu word ik weer doodgegooid met aanbiedingen dus ik dacht: laat ik er eens werk van maken.
We willen graag een 4-seizoenendekbed, maar wat bevalt jullie nou het best: dons of synthetisch of zo'n half-half? En is dons echt dons in de zin dat daarvoor kleine eendjes zijn doodgemaakt? Ik zag ook ergens wol maar dat zie ik niet zitten, veel te moeilijk schoon te houden in de zin dat het niet in de wasmachine kan vermoed ik.
Ik hoor het dolgraag!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wij hebben dons

Maar ik moet zeggen dat ik onder een synthetisch dekbed ook prima slaap. Als je allergische aanleg hebt, zou je voor synthetisch kunnen kiezen.

Belangrijk is dat je een dekbed neemt dat niet te warm of te koud is. Als je voor dons kiest, moet je dus naar het vulgewicht kijken. Dikker is niet automatisch beter, want als je het snel warm hebt, is een dekbed met een hoog vulgewicht al snel té warm.

Vier-seizoenen is een goed idee, dan kun je afwisselen tussen zomer- en herfstdekbed. Als je man trouwens een koukleum is en jij niet (of andersom) kan het ook handig zijn twee 1-persoonsdekbedden te kopen.

marie

marie

16-01-2013 om 15:14

Katoen

Hoi
Wij slapen al een aantal jaren onder een katoenen dekbed van 240 x 220. Een dunne voor de zomer:
http://www.linolux.nl/linnenshop/Slaapkamer/DEKBEDDEN/?m=Cotton%20Summer
en een dikkere voor de winter (ooit eens bij de Otto besteld), maar zijn er ook wel bij andere webwinkels (niet in "gewone" winkels is me opgevallen).
Wij slapen onder katoen i.v.m. allergie voor wol en dons en synthetisch zweet nogal (vooral in de zomer).
Alleen als het in de winter heel koud is leggen we het zomerdekbed extra over ons heen of een dunne sprei ofzo. Voor de rest is het winterdekbed warm genoeg.
Trouwens ons dekbed is dus zo groot dat het niet in de wasmachine past. Om de paar jaar laat ik ze reinigen bij de stomerij. Ik zie het nut niet zo in van dekbedden geregeld wassen, lost alleen de vulling maar van op.
Succes

Sunja

Sunja

16-01-2013 om 15:20

Marie

haha, 'geregeld wassen' - dat zit er hier ook niet in hoor ) Maar als ze niet in de machine kunnen denk ik dat zelfs het ongeregelde wassen er totaal niet meer van komt
Ik neig na deze twee reacties naar dons denk ik, of toch even die katoenen ook kijken...

P

P

16-01-2013 om 16:53

Hmm

Na heel lang dons te hebben gehad slapen we sinds september onder synthetisch. Eerst vond ik het niet lekker, het werd broeierig maar we waren gewoon te vroeg begonnen met dit dekbed (warmteniveau 3) en nu slaapt het heerlijk. Het kan in de machine en we hebben twee enkelpersoons voor het eerst (wel de xl lange versie). Ik word nu ook echt veel minder vaak wakker als Pman zich omdraait in zijn slaap. Heerlijk, ik wil niet meer anders. Vierseizoenen hebben we niet genomen, als het straks te warm wordt kopen we een niveau 2 dekbed erbij want we hebben nog een goede 2persoons niveau 1. Ik vind twee lagen soms gewoon te dik in mijn dekbedovertrek en het hangt ook niet zo lekker uit.

marie

marie

16-01-2013 om 17:03

2 persoons kan nooit in de wasmachine?

Hoi Sunja,
Zoek je trouwens een (groot) tweepersoons dekbed (240 x 220 cm) of 2 eenpersoons dekbedden? Want dat maakt nogal verschil namelijk voor wat betreft het wassen.
In mijn "gewone" wasmachine van 13 jaar oud, past echt geen groot tweepersoons dekbed namelijk. Met een dikke eenpersoons heeft ie al moeite.
Trouwens kennisje van mij heeft donzen dekbedden en die is daar zo voorzichtig mee, je mag niet eens op het dekbed gaan zitten, omdat dan de veertjes platgedrukt worden (niks voor mij dus).

Merel

Merel

16-01-2013 om 19:43

Wol!

Wij hebben een wollen seizoenendekbed, maar eigenlijk heb ik altijd een enkel deel erop zitten, dubbel vind ik te warm. Man heeft altijd het zomerdeel alleen en ik het winterdeel (of herfstdeel geloof ik dat het heet) we hebben dus 2 losse dekbedden. Dit omdat man heel groot is en ik klein, samen met een deken doen is niet handig want dan lig ik altijd ergens heel koud ( ik rol me graag IN het dekbed)
Ik heb ze trouwens nog nooit laten wassen (alleen lekker luchten regelmatig) er staat op het dekbed dat ik dat trouwens chemisch moet laten reinigen.
Ik vind het ook prettig dat ze net wat zwaarder zijn dan dons en synthetisch (en bij dons vond ik inderdaad het zielig dat die beestjes levend geplukt worden)

Mama5

Mama5

16-01-2013 om 21:23

Wol

Hier ook wol, heerlijk. We zijn inmiddels alweer aan de tweede versie toe, nr1 was echt op na twintig jaar.
Wol is warm in de winter, luchtig in de zomer. Bevalt echt heel erg goed!

Stenna

Stenna

16-01-2013 om 21:26

Wel in mijn wasmachine

Ik was ons tweepersoonsdekbed wel. Het is een vierseizoenen, dus je kunt het zomer of winterdeel apart wassen, dan is het dunner. Al hebben wij er eigenlijk nooit beide delen opliggen, te warm voor man (en ik warm me aan hem). Wasmachine is denk ik nu ongeveer 8 jaar oud.

Nikki

Nikki

16-01-2013 om 21:33

Synthetisch

Wij hebben een synthetisch dekbed en dat bevalt prima. Houdt zich ook erg goed in de wasmachine.
Vanuit diervriendelijk oogpunt zou ik er ook niet over denken om dons te nemen.

Voor mij geen verschil.

Ik heb jaren onder canadees ganzendons gelegen en sinds een jaar onder het vierseizoenendekbed van Ikea. Qua slaapgevoel en comfort geen verschil. Wél enorm in prijs. Ik was eigenlijk nooit dekbedden, maar hang ze regelmatig buiten. Ik heb wel eens een dekbed naar de stomerij gebracht toen de kat erop had geplast.

Jessica O

Jessica O

17-01-2013 om 07:40

Als ik....

nu een nieuwe zou moeten kiezen nam ik dons. Heb nu wol, mijn zoon heeft dons en dat blijft langer warm als je even uit bed bent geweest. Die wollen isoleert lang niet zo goed.
Synthetisch zou beslist afvallen, vindt ik te zweterig. Dons/wol/katoen (natuurlijke materialen) nemen vocht op, synthetisch niet.

Hanne.

Hanne.

17-01-2013 om 08:40

Alles in huis

Wij hebben alle mogelijke dekbed varianten in huis.

Jongste heeft dons. Voordeel is dat het een 'licht' dekbed is. Nadeel is dat ik wel merk dat sinds ik ze een paar keer gewassen heb (plasbedden) ze heel snel minder zijn geworden.

Oudste heeft syntetisch. Net zo 'licht' als dons, maar blijft veel en veel beter bij het wassen. Nadeel is dat het flink zweterig kan worden.

Wij hebben wol. Ligt er nu een jaar op en ik ben er super blij mee. Isoleert als een tierelier zonder dat het zweterig wordt. Nadeel kan zijn dat het wat zwaarder is. Maar als je daar van houdt is het heerlijk. Voordeel vind ik ook dat het 's zomers juist niet heel warm wordt, terwijl ik toch iets over me heen heb.

Dons

ik slaap graag onder dons, voor het eerst in mijn leven (ik ben bijna 38) heb ik onlangs 2 nieuwe dekens gekocht (mijn moeder voorziet normaal altijd in dekens, meestal de oude die zij niet meer willen).

heerlijk, 2 dikke donzen nieuwe dekbedden voor ons. De 2 dunne (die volgens mij 30 jaar zijn) heb ik aan elkaar gemaakt en daar slaapt de oudste nu onder). Ze waren bij Hema in de aanbieding, lekker warm, licht, ze kraken ook fijn. Daarover heen hebben we een heel groot wollen deken en nu trap ik snachts regelmatig die wollen deken eraf omdat ik het anders te warm heb.

P

P

17-01-2013 om 11:25

Nogmaals

Als synthetisch zweterig is heb je gewoon een te warm dekbed voor die tijd van het jaar. Ik heb ook liggen zweten onder ons dure donzen dekbed als ik te laat was met wisselen.

Het is natuurlijk niet zo dat alle donzen dekbed van levende kuikens worden gehaald: http://www.duckydons.nl/service/faq/2/waar-komt-het-meeste-dons-vandaan.html

Jessica O

Jessica O

17-01-2013 om 13:25

Dat maakte hier dus totaal niets uit! Manlief zweet snel en was `s ochtends altijd bezweet. Wollendekbed heeft hij dat nooit meer mee.

Wel moet je zorgen dat je een dekbed van natuurlijke materialen goed lucht. Liefs `s ochtends je dekbed naar achteren slaan en pas `s avonds weer dicht doen. En vaak luchten (vensterbank, over een stoel, waslijn). Dat is een behoud voor een dekbed.
(heb zelf in een beddenzaak gewerkt, vandaar)

Hanne.

Hanne.

17-01-2013 om 13:50

Synthetisch en zweten

Hier is de ervaring dat synthetisch toch echt tot meer zweten leidt.

Mijn zoon ligt nu onder het aller dunste (categorie 1) synthetische dekbed en ik moet 'm 's avonds met enige regelmaat afdrogen omdat het zweet in druppels van z'n rug rolt.

Zodra hij weer onder dons ligt is het over.

Zusenzo

Zusenzo

17-01-2013 om 23:30

Wol

Afgelopen nacht de eerste nacht onder ons nieuwe 4-seizoenen wasbare wollen dekbed geslapen. Ik gebruik alleen het herfstdeel en man nam beiden delen (we hebben beiden eenpersoons dekbedden ivm verschillende behoeftes aan warm en makkelijker op te maken en een twee-persoons dekbed in de wasmachine gaat volgens mij niet lukken). Ons oude donsdekbed was compleet op. Voor wol gekozen omdat dat zo heerlijk slaapt als we bij mijn schoonmoeder logeren. We hebben deze: http://www.beddenhuisonline.nl/artikel/TWDWM4S?lang=nl
Wel duurder dan de synthetische maar ze gaan als het goed is jaren mee. En nu gauw naar bed.

Hoe warm is wol? (zusenzo)

Ik herinner me van heel vroeger als we in de winter bij mijn oma op zolder sliepen waar de ijsbloemen op de ruiten stonden, dat we onder zo'n superzware loden deken lagen. Heerlijk vond ik dat!

Zelf heb ik wel vaker aan een wollen dekbed zitten denken juist omdat het wat zwaarder op je lichaam voelt, maar ik ben bang dat het toch te warm is. Zusenzo, hoe warm is het wollen zomerdekbed in vergelijking met het donzen zomerdekbed?

Chris

Hanne.

Hanne.

18-01-2013 om 14:55

Gek genoeg

Gek genoeg vond ik het wollen dekbed in de zomer juist minder warm en in de winter warmer. Ik ben 2 weken geleden pas van het herfstdeel naar het winterdeel overgestapt terwijl dat anders vaak in oktober al het geval was.

Het lijkt wel of het gewoon beter isoleert. Alsof het in de zomer de zomerwarmte buiten houdt en in de winter mijn warmte binnen houdt. Zou dat kunnen?

Zijde

Na jaren tegelijkertijd rillen en zweten en jeukhuid onder synthetisch IKEA slaap ik eindelijk heerlijk onder een wildzijden dekbed van de HEMA. Dons mag niet van ega, vanwege allergie (al zie ik dus steeds meer artikelen die zeggen dat allergie met synthetisch vaker voorkomt dan met dons omdat allergie makkelijker schimmels oppikt).

En ballonbett

En als ega niet in de buurt is slaap ik ook erg graag onder mijn echt donzen Duitse Ballonbett! Heerlijk dik en licht koel in de zomer warm in de winter. Vooral sinds ik linnen dekbedhoezen aangeschaft heb (wilde mezelf tracteren).

Zusenzo

Zusenzo

19-01-2013 om 21:34

Chrish

In de zomer slaap ik onder een laken. Nu onder het wollen herfstdeel. Inderdaad zwaarder dan dons en voor mij warm genoeg. Waarschijnlijk ga ik al snel over naar het zomerdeel, heb het makkelijk te warm. Ons donzen zomerdekbed was nogal een vod geworden. Vergelijken kan ik niet echt, heb ook nog niet onder het wollen zomerdeel gelegen. Ik denk dat wol wel wat warmer is maar niet echt heel veel -gokje-

Nicky Lohs

Nicky Lohs

19-01-2013 om 21:46

Ikea

Ik heb een wat duurder synthetisch dekbed van ikea. Warm in de winter, koel in de zomer. In het midden zit een rits zodat de delen apart van elkaar in de wasmachine passen. Ik had verwacht dat je die rits goed zou kunnen voelen maar dat is dus totaal niet zo.

Echt dons staat mij een beetje tegen, zonder gegronde reden hoor. Bovendien reageer ik in de hooikoortsperiode ook allergisch op een heleboel andere dingen, zoals dons.

2 dekbedhoezen

Even iets anders. Wij hebben in het voor- en najaar vaak dat je de ene nacht wel aan 1 deel genoeg hebt en de volgende nacht weer 2, dan weer 1 enz. Er lag dus vaak 1 deel los op het bed. Ik heb nu 2 dezelfde hoezen gekocht en in allebei een deel. Ziet het er toch wat leuker uit :o)

Brand

Hoorde laatst een brandweerman op tv zeggen dat de laatste jaren rook veel sneller ontwikkelt in huizen door de hoeveelheid synthetische spullen in huishoudens.

Voor mij een reden om wat bewuster te kopen en minder voor syntetisch kiezen.

Rafelkap

Rafelkap

24-01-2013 om 19:38

Wollen dekbed - allergie?

Daar heb je idd een punt, Dere. Alleen zie ik het niet zo zitten om een gans kaal te laten plukken.
Is een wollen dekbed geschikt voor allergische personen (huisstofmijt) of is alleen dan synthetisch geschikt, weet iemand dit?

Roosje

Roosje

24-01-2013 om 19:57

Not done

Dons vind ik not done. Ik zou altijd voor synthetisch kiezen. Bij hebben een 4 seizoenen dekbed van de Ikea (klasse 1+3) en daarnaast nog een extra warme, klasse 6, voor vriesperioden zoals nu.

Annet

Annet

24-01-2013 om 21:35

Wol en allergie

Hier partner met hooikoorts en allergie voor huisstofmijt. Ik met een wollen dekbed (eenpersoons) ging niet goed.
Dochter met dezelfde klachten: wollen onderdeken ging goed, wollen dekbed niet.

Marie

Marie

25-01-2013 om 14:27

Rafelkap - nee dus

Hoi,
Hier komt er ook geen wol in huis. Man krijgt al jeuk en verstopte neus als hij bij wol in de buurt komt (bij wijze van). Dus geen wollen dekens of dekbedden dus.
Vandaar dat wij dus katoenen dekbedden hebben. Dikkere voor de winter en een dunne voor de zomer - heerlijk!
Groetjes

Rafelkap

Rafelkap

25-01-2013 om 19:32

Marie

Ok, bedankt. Jammer, wollen dekbed klinkt zo lekker warm

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.