Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

17-10-2013 om 23:05

Dekbed of deken?

Na bijna 17 jaar is ons dekbed aan vervanging toe. Ik twijfel enorm tussen iets synthetisch of een wollen deken. Wie heeft tips om het kiezen wat makkelijker te maken, wat zijn de voordelen van het ene materiaal boven het andere? Het is voor een tweepersoonsbed, man heeft het warmer dan ik maar ik wil wel één deken.

Marie

Marie

17-10-2013 om 23:35

katoenen dekbed

Vanwege allergie voor wol en dons slapen wij onder een katoenen dekbed (vulling en tijk). Een dikkere voor de winter en dunne voor de zomer van 240 cm breed en 220 cm lang.

We hebben ook ook wel een sythetisch dekbed gehad, maar dat zweet zo vinden woj, vooral in de zomer.

Een deken met laken zou ik echt niet meer willen. Ik had vroeger altijd "ruzie" met het beddengoed en dan het gekriebel van de deken in mijn gezicht... Ik was heel blij dat destijds de dekbedden uitgevonden werden.

Wij zweren bij wol

Man heeft het altijd warm en ik heb het altijd koud, we zijn beide heel tevreden. Wol ademt goed.

Jessica O

Jessica O

18-10-2013 om 07:34

wol

Hier ook blij met wol, al jaren. Zoon heeft dons, en dat is ook wel heerlijk. Dons heeft als voordeel dat je het makkelijker kunt wassen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-10-2013 om 08:31

Hier ook wol

Wij hebben hier in huis allemaal een wollen dekbed. Die zijn koel in de zomer en warm in de winter.

heb het even nagekeken

Wij hebben 2 jaar terug een nieuwe gekocht bij de Liddle, voor € 50,-, een zomer en een winter, die je aan elkaar kunt ritsen. Wij gebruiken 's zomers de dunne en 's winters de dikke. Allebei is nog niet nodig geweest. Dat hangt van je huis af, wij hebben CV en goede isolatie.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

18-10-2013 om 08:53

Hoe kies je het wolletje?

Snelle reacties, super!
Waar moet ik op letten bij aanschaf? Ik zie vierseizoenen, all uear, zomer dekbed, winterdekbed, lamswol, scheerwol, cassettegestikt, comfort gestikt.....
Hmm laat ik de vraag wat duidelijker maken:
Kan je volstaan met één deken voor het hele jaar?
Welke wol is het beste qua slaapcomfort, diervriendelijkheid en milieu (niet persé in die volgorde)?
Maakt het materiaal van het tijk nog uit? Er gaat immers een hoes omheen.
Is de hoeveelheid vulling van belang?
Vormt de deken zich wel goed om je heen of is hij stijf en krijg je een tochtgat?

Etiket

Merk : Deltex
4 seizoenen/ 2 delen met rits
100% Texelse Scheerwol
Tijk 100% Perkal Katoen
zomerdeel 250gr/m2 warmteklasse 4, licht
herfstdeel 450gr/m2 warmteklasse 3, medium
samen/winterdeel 700gr/m2 warmteklasse 1, zwaar

Brianna F

Brianna F

18-10-2013 om 09:25

2 aparte dekbedden

Ik zweer bij dekbedden, dekens en de daarbij behorende lakens vind ik niks. Altijd gedoe met opnieuw opmaken halverwege de nacht. Maar hier hebben man en ik een apart dekbed. Ik heb het altijd warmer dan hij, dus een 2 persoons- dekbed is geen optie. Ook van die enorme overtrekken zou ik niet blij worden.
Vanwege allergieën een katoenen 4 seizoenen dekbed, het lente gedeelte in de zomer, het herfstgedeelte in koudere jaargetijden en aan elkaar geritst bij "horrorwinter" .

Brianna F

Brianna F

18-10-2013 om 09:30

aanvulling

Zelfs op vakantie vragen we een dekbed bij als er ééntje op het 2 persoonsbed ligt.

krin

krin

18-10-2013 om 09:35

tochtgat

Mijn wollen dekbed plooit zich prima om me heen, geen last van tochtgaten.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

18-10-2013 om 09:36

Brianna

De wolletjes anno 2013 zien er uit als een dekbed .

Charis

Charis

18-10-2013 om 09:51

Oudste zoon

Heeft een wollen dekbed. Hij is er heel tevreden over. Het is een vierseizoenen dekbed van V&D. Afgelopen zomer heeft hij onder het zomerdeel gelegen, dat is nu echt te koud, dus nu ligt het herfstdeel er weer op. Zijn dekbed was in het begin stug, maar werd al snel soepel in het gebruik.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-10-2013 om 10:33

Texel

Wij slapen onder een Texelaar. Ooit gekregen bij een waterbed en toen hebben we voor de kinderen maar dezelfde gekocht. Ze gaan hier al heel lang mee.
Bij Wehkamp is een 4-seizoenentexelaar in de aanbieding.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-10-2013 om 10:34

Aanvulling

Wij hebben trouwens gewoon 1 dekbed, voor ons warm genoeg. Wij wonen in een nieuw goed geisoleerd huis waar het niet snel koud is.

Dendy

Dalarna

Dalarna

18-10-2013 om 20:44

Dendy

Wij wonen ook in een redelijk nieuw huis maar ik merk toch wel verschil als de nachten boven de 18 graden komen. Ik heb graag wat over mij heen dus we hebben een dun zomerdekbed en een dekbed voor de rest van het jaar.

Charis

Charis

19-10-2013 om 17:42

Ramen open

Wij slapen altijd met de ramen open. Dan merk je ook wel verschil tussen zomer en winter.

Puck

Puck

29-10-2013 om 14:44

synthetisch

Wij hebben een 4 seizoenen dekbed, anti-allergisch synthetisch. Wol is voor mij een ramp, daar ben ik allergisch voor en dan wordt ik iedere morgen wakker met een hoofd vol snot.

Fiorucci

Fiorucci

29-10-2013 om 18:18

En hier....

Mijn man zweert bij dekbedden, zelfs als het bloedheet is. Dus hebben we twee aparte dekbedden, en in de zomer gebruik ik een zomerdeken voor mijzelf.

bibi63

bibi63

29-10-2013 om 22:06

persoonlijk

Ik haat wol, ook wbt kleding, dus ik zou dat nooooit kiezen. Katoen is voor mij de beste optie (en zeker geen deken meer anno nu). Wij hebben een 'standaard' katoenen dekbed. Nooit verwarming aan in de slaapkamer, altijd raampje open (of op z'n minst ventilatierooster als het heel koud is). Bij heel warm weer gaat het dekbed uit de hoes en slapen we alleen onder de hoes. Voor ons volstaat dat prima.
Bibi

amk

amk

30-10-2013 om 14:13

diervriendelijkheid

Dons

Dons bestaat uit de kleine, pluizige veren die dicht tegen het lichaam van een vogel aan groeien. De veren zijn lekker zacht en worden veel gebruikt in kussens en dekens. Dit is meestal eenden- en ganzendons. In West-Europa wordt dons van de eend of gans geplukt nadat deze gedood is. Maar dat is niet overal zo. In Azië en Oost-Europa worden de dieren nog tijdens hun leven meerdere malen geplukt. Dit is zeer pijnlijk en veroorzaakt veel stress. Daarna gaan de dieren naar de slacht voor vleesconsumptie.

Dons van meerdere leveranciers wordt op een hoop gegooid, waardoor niet meer te herleiden valt waar de eenden of ganzen geleefd hebben. Je kunt daardoor niet controleren of het dons op diervriendelijke wijze geplukt is. Het kan dan ook goed zijn dat jouw dekbed gevuld is met levend geplukt dons. Er is nog geen keurmerk.

Alternatieven:

Koop een synthetisch, katoenen of een (biologisch) wollen dekbed. Wil je per se dons? Koop dan dons van Nederlandse eenden. Deze worden niet levend geplukt en de eenden worden niet gebruikt voor de productie van foie gras. De eenden komen wel uit de vee-industrie.

Wol

Wol is de vacht van een schaap. Deze vacht wordt in de lente afgeschoren. Het schaap wordt daarvoor niet gedood en het zou deze dichte wintervacht ook van nature kwijt zijn geraakt. In ons land worden schapen voornamelijk gehouden voor hun vlees. De wol van deze schapen is te grof voor de kledingindustrie. Daarom komt tachtig procent van alle schapenwol uit Australië. Daar staat dierenwelzijn echter niet hoog op de agenda.

De lammetjes worden onverdoofd gecastreerd en hun staart wordt afgeknipt of afgekneld. Om te voorkomen dat vliegen eitjes leggen in de vieze wol rond de billen van het schaap, snijden boeren de huid weg. Dit noemt men mulesing. Er ontstaan dan gladde littekens waar geen wol op groeit. Mulesing gebeurt zonder verdoving of nazorg. Bij biologische wol vindt er geen castreren, afknippen van staarten of mulesing plaats.

Alternatieven:

Kies voor diervriendelijke wol met een EKO Keurmerk, een GOTS keurmerk, een Demeter-keurmerk of van het Duitse merk IVN.

De prijzen zijn er dan ook naar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.