Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Didam

Wij zijn vanuit de Randstad in de regio Arnhem aan het zoeken naar een nieuw huis.
Eén vd plaatsen waar wij aan denken is Didam.
Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?
Is het bijvoorbeeld een hechte gemeenschap, hoe zijn de voorzieningen voor kleine kinderen, etc. etc.
Alvast dank voor de reacties!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
hvsteentje

hvsteentje

11-10-2008 om 17:17 Topicstarter

...en doesburg?

Hiervoor dezelfde vragen.

Ex didammer

Ex didammer

11-10-2008 om 20:54

Didam

is op zich een mooie plek. We hebben er jaren gewoond. De voorzieningen zijn goed: veel basisscholen, een zwembad, middelbare scholen in de omgeving (onderbouw kan waarschijnlijk nog steeds gewoon in Didam, de rest in Zevenaar) en een centrum met aardige winkels. Er is veel verenigingsleven en er zijn sportclubs. Er is een kinderdagverblijf waar wij goede ervaringen hebben. In onze tijd was er ook een leuke markt op vrijdag en die zal er nog wel zijn. De verbindingen met de rest van de wereld zijn goed (ligt aan de A12 en de A18), er is een treinstation. Een paar steden in de nabije omgeving: Zevenaar (niet erg groot), Arnhem, Doetinchem, allemaal leuk. Nijmegen ook niet te ver weg.
De laatste jaren is er echter met name in het centrum veel bijgebouwd. Ik vind het foei-lijk geworden, maar dat is een kwestie van smaak, natuurlijk.
Er is in de loop van de tijd veel import gekomen, maar onze ervaring was dat de autochtone bevolking gesloten was, vooral in de twee omliggende dorpen Loil en Nieuw-Dijk. Daar zou ik dus als buitenstaander dus echt nooit willen wonen. In de omgeving staan de Didammers van oudsher bekend als messenstekers en in mijn ogen komt die mentaliteit soms nog steeds boven drijven: ook al wordt er tegenwoordig niet meer gegrepen naar het mes, als men het ergens niet mee eens is wordt meteen hoog op gespeeld, kunnen de reacties bot zijn, soms op het ruzieachtige af.
Wij hebben het meestentijds goed gehad in Didam. Ik kom er nog regelmatig, maar ben wel blij dat ik er weg ben.
Van wonen in Doesburg weet ik niets.
Succes met de keuze

Waarom niet een andere plaats?

Doetinchem zou ik dan liever naartoe gaan.Daar heb je alle voorzieningen.

Doesburg staat niet heel goed bekend, van vroeger uit dan, weet niet hoe het nu is...

Maar je kan ook kijken naar bijvoorbeeld Dieren, of Rheden.
succes met je keuze

Mea

Mea

12-10-2008 om 15:02

Toevallig

Ik kom met man en kinderen zomer volgend jaar (terug) verhuizen naar nederland naar jaren in het buitenland te hebben gewoond. Omdat we kunnen kiezen waarheen we willen kwamen ook wij uit op omgeving Arnhem. Toch buiten de Randstad en er toch ook weer dicht genoeg bij. Ik ben helemaal verliefd geworden op Zevenaar. Klein genoeg voor knus, groot genoeg dat alle voorzieningen er zijn incl. ziekenhuis en theater. Prima dus. Ik lees iig even met je mee.
Groet; Mea

Dropke

Dropke

12-10-2008 om 17:40

Voorzieningen

zijn er in Didam voldoende. Scholen, winkels enz. Zevenaar heeft weer net iets meer idd, maar dat is maar een paar km verder op. Heb je de beschikking over een auto ? Zoek je rust en ruimte ? Didam ligt dicht bij Doetinchem en Arnhem en die zijn dan makkelijk te bereiken. Doesburg is volgens mij een veel kleinere gemeenschap en ligt niet zo centraal.

gr Dropke

hvsteentje

hvsteentje

12-10-2008 om 19:58 Topicstarter

Didam enzo..!

Dank voor reacties tot nu toe.
Gisteren de hele dag besteed aan sfeer proeven. Voornamelijk Doesburg. Van Didam waren wij niet zo onder de indruk - ik hoop dat ik nu niemand beledig..
Andere plaatsen, natuurlijk, maar ik vond het zo 'hebberig' staan om de hele omgeving meteen maar te bevragen..! Zevenaar staat ook op ons lijstje, net als Doetinchem, maar voor deze 2 plaatsen geldt ook dat wij eerst nog eens goed moeten gaan kijken wat we ervan vinden.
De Veluwezoom, ja, ook daar al veel gezien. Maar het centrum van Dieren heeft weliswaar alle winkels die je maar wensen kan, maar geen knusheid vinden wij.
Wij zoeken voort!

Dropke

Dropke

12-10-2008 om 20:08

Knusheid en winkels

Ik weet niet echt hoe ik me dat moet voorstellen. Doetinchem vind ik ook een leuke plaats, maar dan moet je eigenlijk wel weten welke wijk. Daar zit weer erg veel verschil in. Kijk ook eens op de sites van de woningbouw verenigingen. Vaak staat er veel informatie over de plaatsen en wijken. Ik ben zelf meer een dorp-mens en zou dus liever niet in Zevenaar of Doetinchem wonen, maar juist liever in een kleiner dorp dicht bij een van deze plaatsen,

succes Dropke

Ex didammer

Ex didammer

12-10-2008 om 21:32

Omgeving

Een van de goede dingen van Didam vonden wij dat een goed deel van het land zo ontzettend makkelijk bereibaar is: via A12 en A18.
Wat betreft voorzieningen vonden we het ook echt helemaal prima. Het aantal winkels is ook na ons vertrek (ruim 5 jaar geleden) nog beter geworden, je hoeft niet eens meer naar Zevenaar of Doetinchem om naar de Hema te kunnen. Maar door alle nieuwbouw is de sfeer uit het centrum helemaal weg. Vreselijk hoe er op een groot aantal plekken pal aan de weg is gebouwd. Je wordt er haast claustrofobisch van. Zelfs de markthal in ingebouwd. Jammer, jammer, jammer.
In Doetinchem is het centrum ook leuk. Een aantal (nieuwbouw)wijken ook, maar lang niet allemaal. Daar moet je goed kijken naar wat je wel en niet trekt. Qua overige voorzieningen vind ik Doetinchem nog niet eens zo veel beter dan in Didam. Er is wel een bioscoop, een schouwburg en een filmhuis, maar persoonlijk maak ik daar zo weinig gebruik van dat ik er ook wel een paar kilometer voor wil rijden.
Ik zou vooral goed kijken naar de afstand tot waar jullie werken. Hoe ver wil je reizen naar je werk.
Let trouwens wel op dat rond Didam de scheiding tussen twee vakantie regio's loopt. Didam en Zevenaar horen bij Zuid, ga je richting Doetinchem en 's Heerenberg dan hoor je bij regio Midden. Als je kinderen hebt op verschillende vormen van onderwijs is het goed rekening te houden met hoe die scheiding loopt.
Ben benieuwd wat het wordt.

groene specht

groene specht

16-10-2008 om 11:52

Liemerse geslotenheid

Als je uit het westen komt, zou ik kiezen voor een grotere plaats in de Liemers, zoals Zevenaar of Doetinchem. De 'oosterlingen' zijn best gesloten, maar dat geldt in Gelderland ook voor de Veluwe (nog stijver) en de Veluwezoom. In de grotere plaatsjes heb je door de import wat meer aansluiting en sneller aanspraak, maar in de kleinere dorpjes kom je er uiteindelijk ook wel tussen 'als je geen praatjes hebt en hard werkt' (mijn familie van moeders kant komt er vandaan, volgens mij is het inmiddels ook in onze genen gaan zitten, die malle eigenschap om mensen op deze manier de maat te nemen).

De voorzieningen in Doetinchem (vooral op cultureel gebied) zijn het best. Ook is de gemeenteraad minder boertig dan Zevenaar. Doesburg vind ik zelf ook erg mooi, met een oude kern (Hanzestadje) maar heeft veel minder voorzieningen.
Als je erg hecht aan stadse voorzieningen kun je het best in een dorp in de gemeente Rheden gaan wonen, om dicht bij Arnhem te blijven, maar dan heb je wel weer een dikkere portomonnee nodig.

Diem

In het Achterhoeks wordt Didam uitgesproken als Diem (beetje langgerekt uitspreken). Mijn zus fietste een keer met een klasgenoot langs een huis waar 'carpe diem' opstond. Die jongen vroeg: Heee, ie sprekt toch Frans (!) wat heft dat huus nou met Diem te moaken?

Ha, ha, geen antwoord op je vraag maar ik vond het wel een leuke anekdote.

Zelf trouwens van mijn 4e tot mijn 19e met veel plezier in Doetinchem gewoond.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.