Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Die canvas schoolrugzakken uit de jaren '80...

Veertigers weten misschien waar ik het over heb. In de jaren '80 gingen middelbare scholieren ineens rugzakken dragen. Daarvoor waren rugzakken belachelijk, iets voor de generatie van onze ouders, de paden op de lanen in zeg maar. Maar ergens in de jaren '80 dus begonnen scholieren met rugzakken te lopen, die ze dan nonchalant over één schouder droegen. Om precies te zijn, je droeg de linker schouderband over je rechter schouder. Het waren ook voor die tijd ouderwetse canvas rugzakken die deden denken aan de jaren '50, met leren riemen en een wit koord door gaatjes aan de bovenkant. Je kon ze zo dragen dat ze zichzelf dicht trokken. Ze waren in allerlei kleuren te koop in o.a. de Damstraat in Amsterdam en ze waren gemaakt in Tsjechoslowakije. Weet iemand waar ik het over had? Ik kan werkelijk nergens op internet een foto vinden van die dingen. Ik heb dan ook weinig hoop dat ze nog te koop zijn. Maar ze waren zo leuk. Wie weet waar ik het over heb en nog beter, weet iemand of ze nog gemaakt en verkocht worden?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ilsepilse

ilsepilse

29-04-2013 om 12:56

Haha

ja ik ken ze nog van die slappe rugzakjes waren dat he, ikhad ze helemaal volgekrabbeld ...
misschien wat voor mijn man om ze te maken, hij is nu bezig zijn eigen zelfgemaakte handtassen te promoten...

Sukran

Sukran

29-04-2013 om 13:17

Pukkel?

Jemig, allerlei herinneringen komen terug, van viltstiften, agenda's en permanent in m'n haar Weet alleen niet zo 1-2-3 welke je bedoelt, kan alleen nog de leren schooltas herinneren en De Pukkel. Funest voor je boeken, maar zo cool! Of staat-ie misschien hier: http://www.rtl.nl/components/actueel/editienl/nieuws/2013/w12/rugzak-is-terug.xml
Succes met zoeken!

Tijgeroog

Tijgeroog

29-04-2013 om 13:20

Ik heb ze nog

Tenminste, voor de laatste opruimactie (een week of drie geleden dus) hadden we nog een stuk op drie van die rugzakken. Misschien zijn er nog wel een of meer overgebleven.
Heetten die dingen niet bagsac ofzo? Of javelin als ze van de v&d waren?

Berber.

Berber.

29-04-2013 om 13:52

O ja

Ik had een grote roze en een iets kleiner model in het geel. En dan alle leuke jongens op school iets op mijn tas laten schrijven... Those where the days.

Ik heb helaas geen idee of ze ook een naam hadden.

**Chrissie**

**Chrissie**

29-04-2013 om 15:10

Bij de primark

Een paar weken geleden zag ik ze in grote aantallen bij de Primark hangen!

Merel

Merel

29-04-2013 om 15:45

Ja die van tijgeroog

Die van de link van Tijgeroog bedoel je denk ik, ik had er ook eentje (donkerblauw) en een grote kans dat ik 'm van V&D had. Leuk, jeugdsentiment!!!

neteret mut

neteret mut

29-04-2013 om 17:28

Nee

ik herken die rugzakken niet, wel een soort grote pukkel en nog iets later liepen er veel met een canvasshopper achtig iets ( zonder schouderbanden ofzo maar wel lekker recht en dus redelijk goed voor je boeken). Zo,n rugzak herken ik idd van vakantie, mijn vader had er 1. Ikzelf had een witte, ligt nog ergens hier in huis want bijna nooit gebruikt ( vond en vind het super onhandig dat alles aan dat witte touw vastzit), een kleiner model dan de link die tijgeroog gaf.

Tijgeroog

Tijgeroog

29-04-2013 om 17:45

Die canvasshopper

Van neteret mut is denk ik deze: http://www.vostrendytassen.nl/index.php?main_page=product_info&products_id=93

Toen ik in '89 begon op de middelbare schoo (Betuwe)l had bijna iedereen zo'n tas. Na een paar jaar kwamen de rugzakken van Geerke, en die waren nog steeds erg populair toen ik in '97 eindexamen deed.

neteret mut

neteret mut

29-04-2013 om 19:33

Tijgeroog

helemaal de juiste, die bedoelde ik. Heel veel liepen daarmee, ik had een bruin gestreepte. (en ik ben idd net ietsje ouder)

Berber.

Berber.

29-04-2013 om 19:48

Grappig

Want ik had de rugzak van Tijgeroog (de eerste link dus) zo rond 1987 (Rotterdam).

Merel

Merel

29-04-2013 om 20:08

Canvasshopper

Die canvasshopper had mijn vriendin, we zaten samen in de klas (dus zelfde jaar) iets van 1986. Ik vond zo'n tas niet handig, want die moest je echt in de hand houden, rugzak ging inderdaad met een hengsel over je schouder.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

29-04-2013 om 20:09

Ja hier ook

Die van tijgeroog. Zwart met een rood geruite klep Ik ben in 1990 begonnen, maar pas 2 jaar later aan de rugzak gegaan (moest eerst een stomme, oerdegelijke rugzak...maar ja, beter voor de boeken was ie wel haha).

Sneeuwitje

Tijgeroog

Tijgeroog

29-04-2013 om 20:18

Die canvasshopper

De heb ik zelf nooit gehad. Maar ik weet nog dat ik op de middelbare school kwam en me verbaasde over die enorme stapel van die tassen die in elke hoek van de aula lag. Vooral zwarten, soms een blauwe of andere kleur ertussen. Ik had geen idee hoe je daar nou je eigen tas tussenuit moest halen.

Merel

Merel

29-04-2013 om 20:28

Sneeuwwitje

Sneeuwitje, hier nog erger. Ik ben begonnen met een echte schooltas. En dan blijkbaar een kindermodel in rood leer. Ik kwam er in de eerste school week achter dat het een kindermodel was, want hij was een stuk dunner. (er paste dus veel te weinig in) En dat ie rood was, leek me vóórdat ik naar de middelbare school ging nog wel leuk, maar toen ik daar de eerste week rondliep met mijn rode schooltasje heb ik hem heel erg snel ingeruild voor een bruine schooltas (daar liep iedereen trouwens mee) pas na een jaar of 2-3 kwamen er andere tassen 'in'. Eerder mocht het ook niet van mijn moeder want dan zouden de boeken stuk gaan. Maar blijkbaar hadden we daarna gewoon maling aan wat onze ouders vonden want ineens had iedereen andere tassen en was de schooltas ineens heel erg uit!

gelatine

gelatine

29-04-2013 om 21:20 Topicstarter

Haha. ja!

Ik kom net thuis en ik blijk een lontje te hebben aangestoken van jeugdherinneringen. Mijn rugzakje heb ik er nog niet tussen gezien. Die ik bedoel waren redelijk klein met één voorvakje-met-gesp, dat niet bol was zoals op de foto's van jullie. Maar die canvas-shopper, ja die had ik ook een paar jaar! Daar kon heel veel in, fijne tassen waren dat. Naar school met een boodschappentas en dan niet voor lul lopen, dat waren nog eens tijden!

Die canvas rugzakjes die wij hadden waren misschien niet overal te koop. In Amsterdam liep iedereen ermee, maar iedereen kocht ze volgens mij in de Damstraat. Ze waren lek als een mandje en werden snel vuil. Als je de vergissing beging om ze in de wasmachine te stoppen veranderden de leren riemen in kruimelig karton. Er kon ook niet veel in, maar de schoolboeken waren toen ook nog klein en licht.

Tijgeroog

Tijgeroog

29-04-2013 om 21:41

Maar gelatine

Dat is dezelfde als ik had gevonden, alleen een maatje kleiner. (jouw variant heb ik nooit gezien, maar m'n spullen zouden er ook in gepast hebben)

gelatine

gelatine

29-04-2013 om 21:52 Topicstarter

Tijgeroog

Die jij toonde is anders, die heeft twee bolle voorvakken en is een stuk groter. Ik ken dat type wel hoor, maar ik bedoel die kleineren, simpelere, van mijn link.

Berber.

Berber.

29-04-2013 om 22:11

Gelatine

Die bedoelde ik dus toen ik het had over het kleinere model. Die grotere (van Tijgeroog) had ik later omdat mijn tekenmap te groot was voor die kleine.

Berber.

Berber.

29-04-2013 om 22:21

Die shopper

Had mijn vriendje destijds. Nooit begrepen, onhandig en lelijk. De tas dus, niet het vriendje.

Tango

Tango

29-04-2013 om 23:00

Ha, merel

Rode schooltas?! Die had ik ook in de brugklas. En inderdaad had iedereen een bruine. Mijn moeder dacht echter me een plezier te doen met een rode. Niet dus. Het ding was nog van mindere kwaliteit ook, want ging redelijk snel kapot. Dat vond ik natuurlijk niet zo erg. Toen inderdaad op een rugzak over gegaan volgens mij.

Tink

Tink

29-04-2013 om 23:14

Merel

Nee, die shoppers droeg je niet in je hand, die pakte je vast en dan hing je je hand met handvat van de tas erin, over je schouder (ik hoop dat ik het duidelijk omschrijf). De tas hing dus eigenlijk op je rug en je hield je hand op je schouder.
Er kon heel veel in die dingen en dat was meteen het nadeel, ze waren al snel érg zwaar!

Tihama

Tihama

29-04-2013 om 23:20

Buttons

"Vooral zwarten, soms een blauwe of andere kleur ertussen. Ik had geen idee hoe je daar nou je eigen tas tussenuit moest halen. "

Heel simpel: die herkende je aan de buttons. Ik had buttons van U2 en Joy Division.

Al googlend vind ik dit net: http://jeugdjournaal.nl/item/488932-schooltassen-in-het-museum.html
In Tassenmuseum Hendrikje in Amsterdam loopt tot september een tentoonstelling van schooltassen.

Tihama

Ik had een pukkel

Weet niet of de link werkt maar ik had deze: http://www.google.nl/imgres?q=leger+pukkel&sa=X&rls=com.microsoft:nl:IE-SearchBox&rlz=1I7MXGB_nlNL523&biw=1024&bih=600&tbm=isch&tbnid=Egul448sq6mSbM:&imgrefurl=http://www.benscore.com/Pukkel-tas-canvas-mini-groen-p-27638.html&docid=JSGuHs-A4aKkHM&imgurl=http://www.benscore.com/images/P/353636-pukkeltas-mini-groen.jpg&w=1001&h=1000&ei=anF_UZrbLMP30gXa-YAQ&zoom=1&iact=hc&vpx=427&vpy=190&dur=1922&hovh=224&hovw=225&tx=118&ty=131&page=2&tbnh=133&tbnw=145&start=16&ndsp=25&ved=1t:429,r:38,s:0,i:203
(beetje erg lange link, maar kon geen kortere vinden).
De legerpukkel van mijn vader Ik maakte er helemaal de blits mee. Meiden hadden wel zo'n rugtas als jullie aangeven en jongens vaak zo'n boodchappentas (wat ik overigens belachelijk vond lijken). Maar mijn pukkel werd erg bewonderd, later hadden er nog een paar 'm van hun vader ingepikt . Toen die van mijn vader versleten was, kreeg ik een nieuwe (oude) van mijn stiefvader Toch wel handig 2 vaders....
groeten albana

gelatine

gelatine

30-04-2013 om 17:14 Topicstarter

Ja, die koffertjes!

Die koffertjes had je in de jaren '70. De rugzakjes kwamen een jaar of 10 later volgens mij. Een pukkel heb ik trouwens ook gehad, een legergroene. Eigenlijk onhandige ondiepe dingen met rare gespen zonder prikkers.

Tijgeroog

Tijgeroog

30-04-2013 om 18:37

Dat koffertje

Dat had ik al jong kind, begin jaren 80. En die is netjes bewaard gebleven en heb ik eind middelbare school (eind jaren 90) ook nog voor school gebruikt. Vind ik wel apart, nooit geweten dat ze eerder in de mode waren. ik denk dat ik 'm nog steeds heb liggen.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

02-05-2013 om 10:11

Merel

Haha, Merel! Een vriendin van mij had ook een rode, oerdegelijke boekentas. Eerlijk gezegd weet ik niet hoe lang ze er mee gedaan heeft, want ik ben na de 3e van school gegaan daar. Volgens mij was ze het op enig moment ook zat

En ja die bruine schooltassen, daar liepen er veel van rond. Die canvas shoppers ook wel, maar bij ons zag je toch wel een tweedeling: bij de mavo'ers meer shoppers, bij de vwo'ers meer van die schooltassen. Geen idee waarom eigenlijk.

Sneeuwitje

Haha

Hier begonnen met zo'n oerdegelijke leren ouderwetse tas. Dat moest, wij hadden boekenfonds. Als je niet zo'n tas had moest je de boeken inleveren en tja dan had je een probleem. Eerst nieuwe leren tas en dan weer je boeken terug. Alleen dit deden alleen de brugklassers en va de tweede had iedereen zo'n rugzak idd. Ik had een groene (donker groene) en later van het zelfde spul een grijze met een schouderband. Die vond ik fijner.
Je kon er altijd feilloos de brugklassers uithalen. Voor hen niet leuk, werden ze aardig mee gepest !
Gr Rymcke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.