Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

sita

sita

16-02-2010 om 21:17

Do en don'ts in de sauna, ongeschreven saunaregels..

Wat vinden jullie nu typisch wel en juist not done in de sauna?
Dat vroeg ik me weer eens af na een lang weekend in een appartement met sauna.
Mensen die de krant lezen ( met bijbehorend papiergeritsel) of een boek lezen....Keek ik wel even raar tegenaan.
Mensen die hun flesje water meenemen en opslurpen in de sauna, vond ik ook wel storend (blijft ook kouder buiten de sauna)
Groeten als je ergens een paar dagen bent, vond ik wel normaal, maar is dat ook zo?
Wat zijn jullie ongeschreven saunaregels ?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Badpak aan in de sauna

Volgens mij hoor je bloot in de sauna.

Bastet

Bastet

17-02-2010 om 07:37

Even denken.....

Oeverloos gekakel in de sauna,net een voliere,vreselijk.
Ik ga dus nooit naar damesdagen..
Bastet

Biene M.

Biene M.

17-02-2010 om 09:35

Scheren en nagels knippen

Ja, die dingen dus, brrrrr.

Lou

Lou

17-02-2010 om 13:45

Alles

Ik vind alles not done in de sauna, behalve stil genieten. Naakt uiteraard. Okee, eventueel met boek, maar dat heb ik nog nooit gezien.

Lou1

Lou1

17-02-2010 om 17:15

Fladderbeestje

"Ik stoor me eigenlijk meer aan mensen die zich al storen aan een beschaafd gesprek op zachte toon"

Als het verder stil is, zit ik met ik jouw beschaafde gesprek toch woord voor woord mee te luisteren, en dat vind ik inderdaad niet prettig. Het is anders als er een soort algemeen zacht geroezemoes heerst, dan hoor je niet letterlijk wat mensen tegen elkaar zeggen. Het hangt er wat mij betreft dus vanaf, of het storend is of niet. In de sauna waar ik meestal kom, is het haast altijd stil en zit er dus soms een heel groepje mensen naar één (zacht, beschaafd) gesprek te luisteren. Volgens mij vindt niemand dat prettig. Behalve de praters wellicht, die hebben het niet in de gaten.

Vic

Vic

17-02-2010 om 17:33

Zwijgen

Hoe gaat dat dan precies? Ik ben één keer in de sauna geweest met een vriendin, en toen hebben we gewoon gepraat en gelachen. Wat moet je dan doen, als je niet mag praten? Dan ga je volgens mij al snel een beetje om je heen kijken, en lijkt het alweer of je mensen bekijkt.

Sancy

Sancy

17-02-2010 om 18:00

Inderdaad lou1

Een beschaafd gesprek op zachte toon kan door alle mensen gevolgd worden die zwijgen, zo ongeveer. Ik heb dat liever ook niet, in de daadwerkelijke sauna. Daar zit ik trouwens altijd in meditatie, met mijn ogen dicht. Ik begrijp niet dat mensen niet even 10 tot 15 minuten hun mond kunnen houden als ze in een saunacabine zitten. Er is daarbuiten genoeg tijd en gelegenheid om te praten met elkaar.
Een boek of krant neem ik niet mee de cabine in, maar aan een boek zal ik me ook niet snel storen.

Margriet*

Margriet*

17-02-2010 om 18:07

Tja

Ik was pas in een sauna waar meerdere cabines waren. Een sauna was een stilte sauna, prima uitvinding lijkt me. Ik vind het juist heerlijk een beetje kleppen en verbaas me dat andere mensen dat als hoogstorend vinden. Ik ga nl ook voor de gezelligheid naar de sauna, uiteraard praat ik beschaafd op zachte toon. Ik vind het juist ontspannend om naar iemand anders zijn gekeuvel te luisteren, komt wel bij dat ik zeer nieuwsgierig van aard ben....

Margriet*

Margriet*

17-02-2010 om 18:08

Overigens

wat is er storend als mensen een krant lezen, als je dat al niet kunt hebben.... Ik las vroeger altijd in de sauna van de sportschool alle story's en prive's...

Margriet*

Margriet*

17-02-2010 om 18:09

En water

drinken, waarom stoor je je daaraan? Ik zou zeggen mens erger je niet...

Bastet

Bastet

17-02-2010 om 19:16

Rust

Ik erger me aan luide gesprekken over huwelijksellende,vervelende buren,puberende kinderen..ik kom juist om het leven van alledag even te vergeten,om te ontspannen.Inderdaad,half mediterend.In de sauna zit je hooguit een kwartiertje,dan moet stilte toch kunnen?Van al dat gepraat krijg je het er nog veel warmer lijkt mij.Gekwebbel in het kwadraat heb je op damesdagen,dan is het net een voliere.Daar zie je mij dus nooit.

Jesse_1

Jesse_1

17-02-2010 om 19:24

Stiltesauna

Er gaat weer een wereld voor mij open; nooit geweten dat een rustig gesprek in de sauna storend was. Ik zit ook voor mijn ontspanning in de sauna, maar dat betekent toch niet dat je daar persé stil voor moet zijn?
Waar ik me dan wel weer aan kan irriteren is dat bij de sauna waar ik wel eens kom, er een stiltesauna is, waarbij ook met bordjes staat aangegeven dat je verzocht worden daar binnen niet te praten en dat er dan tòch mensen zijn die daar een uitgebreid (en soms ook nog niet op beschaafde toon) gesprek gaan voeren. Ga dan in één van de andere sauna's zitten denk ik dan.
Jesse

Tijgeroog

Tijgeroog

17-02-2010 om 21:20

Zitten

Met je blote billen altijd op een handdoek ofzo zitten (tuks stoombad uitgezonderd, maar daar hebben ze soms speciale matjes), dus ook bv bij het voetenbad.

Oeps.

Ik weet opeens waarom het helemaal niet erg is dat ik sauna's vervelend heet vindt: Ik vind praten heeeeel ontspannend!

De enige sauna's waar ik ooit heb ingezeten waren van die simpele sportschoolgevallen. En een prive-ding in een fins huisje (wel heel echt) Daar zat ik hooguit met een paar dames uit een van mijn klasjes, of met mijn eigen man, en ik geloof niet dat ik ooit iemand geergerd heb, die drie keer dat ik erin zat. Maar als ik hier allemaal lees wat je fout kunt doen, dan durf ik al bijna niet meer naar een 'echte' sauna!

Annie Tsung

Annie Tsung

17-02-2010 om 21:29

Uitgebreid douchen

Bij de douches waar je je even kunt afspoelen staan sommige mensen zich uitgebreid te wassen met een spons en douche schuim soms. Tussen alle kieren en naden, zal ik maar zeggen. En zelf weleens iemand zich daar zien scheren.Dat vind ik echt een beetje ver gaan en helemaal niet fris, omdat dat haar allemaal lekker in dat putje blijft hangen.Jakkes.
Vraag me ook af waarom je dat niet doet voordat je naar de sauna gaat.
Vind het ook niet lekker als er geen matjes of handdoeken onder de billen gaan.

Wat ik ook heel erg vind is als er iemand aanwezig is die iedereen bekijkt en nakijkt.
ER hangt er altijd wel een in het zwembad ofzo die denkt dat niemand het in de gaten heeft of gewoon onbeschaamd iedereen bekijkt.Ongemakkelijk...

erik smit

erik smit

17-02-2010 om 22:07

Finland

Het bizarre van al die mensen die in de sauna absolute rust willen hebben omdat dit zo hoort, niet weten hoe het er in Finland aan toegaat... en in Zweden, overigens. In die landen (waar de sauna is uitgevonden) is saunabezoek een sociale aangelegenheid, overigens normaal gesproken aan huis maar er zijn ook openbare sauna's, bv. in berghutten en vakantieoorden.

De Finnen, die normaal gesproken de reputatie hebben bijzonder zwijgzaam zijn, kletsen in de sauna aan één stuk door. En de Zweden maken het nog mooier: Die nemen bier en worstjes mee de sauna in.

Nou hebben de meeste sauna's wel een stiltesauna, want het probleem dat er zowel mensen zijn die voor de gezelligheid komen als mensen die voor de rust komen, doet zich overal voor. Mensen die in de stiltesauna om rust verzoeken, staan natuurlijk helemaal in hun recht. Maar in de andere sauna's is er niets tegen op een normaal gesprek. Overigens hebben veel sauna's een club vaste mensen, die elkaar altijd op dezelfde plek ontmoeten en er een gezellige boel van maken...

Verder is alles wat van belang is, volgens mij al wel gezegd. Ik zou nog kunnen melden dat veel sauna's een paar keer per dag een löyly/opgietritueel houden, waarvoor je op tijd moet komen. Als het al begonnen is, mag je er niet meer in. Zo'n löyly bestaat uit 3 ronden, het is de bedoeling dat je de cabine evt. tussen 2 ronden in verlaat en niet tijdens een ronde. Dat wordt meestal ook allemaal keurig uitgelegd, overigens.

Hahaha pelle...

Ik had dit draadje gewoon niet moeten lezen (al wil ik helemaal niet naar een sauna)

Maar hoe kan ik nou ontspannen (of laat staan in een semi-meditatieve staat geraken) als ik me de hele tijd afvraag of mijn lichaamsbeharing OK is, of ik me te intensief schoonsop onder een douche, of juist te summier. Of ik teveel of juist te weinig naar anderen kijk. Of er misschien om welke dubieuze reden dan ook iemand naar mij staart. Al dan niet vanachter een boek of krant, wat op zich ook al weer een vraag is, of dat OK is, een boek of krant. Of ik te veel praat of te weinig. Te hard of te zacht. Over de goede onderwerpen of de foute. Waar ik wel, of juist niet op een handdoekje moet zitten, of er eentje moet omknopen. En ga zo maar door.....

Nee, laat mij maar lekker hardlopen. Krijg je het ook warm van, ga je van zweten, en ja, het heeft zelfs wel iets trance-achtigs ontspannends...

Ingrid (sorry voor deze volstrekt nutteloze bijdrage. Ik gun iedereen zijn sauna plezier, maar als ik dit allemaal lees, denk ik dat het voor mij een goed besluit was dat ik het niet als hobby heb uitgezocht...)

Jesse_1

Jesse_1

17-02-2010 om 22:38

Annie tsung

Volgens mij is het de bedoeling dat je je vóór de eerste saunagang echt wast. Bij 'mijn' sauna heb je enigszins afgeschermde hokjes, waar er juist pompjes met zeep bij zijn!
Scheren is uiteraard vies omdat je haren achterlaat, maar zeep spoelt toch gewoon weg?
Jesse

Margriet*

Margriet*

17-02-2010 om 22:42

Ingrid ot dan!

Right!(ik heb net ook zwetend hardgelopen) Volgens mij gaat het goed met het hardlopen, ik lees het overal...

Lou

Lou

17-02-2010 om 23:21

Douchen

Aan het eind van je saunagang min of meer uitgebreid douchen hoort nu juist weer wel, volgens mij. In elk geval vind ik het logisch, je zit onder het zweet. Daar ga je je schoon van voelen, maar het is wel zweet. En dat zit ook in je haar. Ik vind het niet fijn om helemaal schoon maar met vies haar naar huis te gaan, dus aan het eind was ik wel mijn haar onder de douche. Ik dacht dat iedereen dat deed? Niet dus. Erger ik, de zwijgzame saunaganger, kennelijk toch ook nog iemand.

Lou

Lou

17-02-2010 om 23:27

Erik

Ik weet inderdaad niet hoe het er in Finland en Zweden aan toe gaat, maar dat maakt toch niet uit? Kennelijk is het daar meer een sociaal gebeuren dan hier. Dat zij de sauna's hebben uitgevonden wist ik wel, maar ook dat maakt me eerlijk gezegd niet uit

De stilte die ik zo graag om me heen heb, geldt overigens alleen voor de saunacabines. In de whirlpools en zwembaden en douches is de sfeer toch al anders. Maar die paar minuten in de loeiende hitte, daar past iets in jezelf gekeerds bij, vind ik. In de praktijk ondervind ik daarbij ook geen problemen hoor. Ik ga lekker in de stiltecabine en stoor me nergens aan.

Sancy

Sancy

18-02-2010 om 09:20

Grin berber

Ik ga dan ook graag naar een sauna waar bij álle cabines een bordje hangt waar om stilte verzocht wordt. Dat het maar duidelijk is waar ik voor kom

Ingridt

Kijk, op zich vind ik het verschijnsel sauna best aangenaam, maar jij beschrijft precies waarom ik niet op mijn gemak zou zitten. Lâ mij maar op de motor klimmen, veilig in een pak dat iedere beharing aan het gezicht onttrekt

Genista: een 'do'

In het schaamhaardraadje hierboven noemt Massi het saunabezoek vanaf de vroege jeugd als reden dat men in Finland een wat realistischer beeld van het menselijk lichaam heeft.

In mijn ervaring (ik ga niet zo heel vaak naar de sauna) zie je gewoon echt van alles rondlopen, behaard, onbehaard, dik, dun en alles er tussenin. Heel verhelderend en erg goed voor het relativeringsvermogen. Dus Genista, verstop je niet langer onder dat motorpak, maar rijd naar de dichtstbijzijnde sauna en let it all hang out...

Chris

margje van dijk

margje van dijk

18-02-2010 om 10:15

Wij rouleren speciaal

Ik heb een vriendinnenclubje waarmee ik regelmatig naar de sauna gaan. We zijn braaf stil in de sauna, maar in de overige ruimtes (met name in het bubbelbad) kletsen we honderduit. We zien elkaar elke week bij onze koorrepetitie, maar dan heb je geen tijd om te praten. Dan heb je slechts tijd om elkaar met weinig woorden van wat dingen op de hoogte te brengen maar verder niet. Dus gaan we om de zoveel tijd naar de sauna zodat we daarna weer elk naadje van elke kous weten.

Maar wat echt heel erg is: een paar hoge sopranen (of sonerende alten) bij elkaar die elkaar iets grappigs vertellen. Als dat gaat lachen met z'n allen. Echt, dat moet verschrikkelijk zijn voor het saunabezoek. Hoe we ons ook proberen in te houden.

En dus gaan we nooit naar dezelfde. We rouleren minstens langs zes verschillende sauna's voordat we weer terug komen.

(Overigens kunnen we op deze momenten ook uitgebreid de beharings-, reinigings- en overige rituelen onderling bespreken, zodat WIJ in elk geval geheel ontspannen zijn).

Margje

Openbare sauna's

Ik ben in Nederland nog nooit in een openbare sauna geweest. Mijn ervaring is vooral bij familie, in hotels (daar zit je meestal alleen ) en in Scandinavie (niet met bier en worstjes overigens).

Maar wat ik nu hoor over openbare plekken...brrr. Dan laat ik er liever eentje op zolder installeren geloof ik.

Chrish

Ik ga liever in Finland Het voordeel daarvan is, dat je er een lekker lange tijd op de motor over doet om er te komen

Minet

Minet

18-02-2010 om 20:05

Freak

Deze saunagangster (wekelijks) wil wel vertellen wat ik wel/niet doe in de sauna. Let op, dit is mijn persoonlijke visie, niet de algemene do's/don'ts
Voor mij is de sauna per definitie een sociaal gebeuren, je hebt het dus gezellig met elkaar, en daar hoort een leuk/goed gesprek bij.
Mij zul je dus ook niet heel snel een stiltesauna zien betreden, ik heb er moeite mee om 15/20 minuten mijn snavel dicht te houden. In mijn favoriete sauna zie je mij dan ook regelmatig in de sauna met de naam: goedgespreksauna!
Over aan elkaar frotten zijn de regels in saunacomplexen duidelijk: dat doe je dus niet (al vind ik dat bij tijd en wijle wel erg moeilijk dus frot ook stiekem aan het lekkers dat ik bij me heb in een whirpool)
Badpakdagen zijn voor mij absoluut not done! Je gaat baden, en baden doe je gewoon naakt toch? Na het baden doe je lekker je handdoek om of je badjas aan, maar het baden kán echt niet met badpak of zwembroek aan.

Marieke

Marieke

19-02-2010 om 02:09

Lachwekkend

Mijn voornaamste don't in de sauna betreft met name mannen en wel die mannen die in de sauna rondlopen in een badjas met daaronder nog een enorm badlaken om de heupen geslagen en een blik in de ogen alsof ze Julius Caesar zelf zijn.
Ik moet mij iedere keer beheersen om niet baldadig te gaan vragen welk fabeltastisch gereedschap zo goed verstopt moet worden
In de sauna ben je bloot, dus ga dan niet neurotisch proberen zo min mogelijk bloot te zijn, want dan maak je jezelf belachelijk.

Minet

Minet

19-02-2010 om 10:18

Marieke! (ot)

Dit is nou hetgeen mij ook al jaren bezighoudt als ik in een saunagebeuren ben! Ik snap er niets van, een vaak kletsnat badlaken om die heupen met een droge badjas eromheen..........ik denk altijd maar dat dat DE truuc is om de jongeheer in bedwang te houden

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.