Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Dochter naar de top, maar de kosten en het vervoer....

Mijn dochter heeft genoeg talent om in haar tak van sport heel ver te komen. Ze is onlangs gevraagd om 13 uur per week te komen trainen, verdeeld over 5 dagen.
Helemaal te gek natuurlijk!! Maar ohjee....hoe ga ik dat logistiek aanpakken? Ik ben alleenstaande moeder en werk elke dag. De trainingen die ze nu volgt vallen mooi buiten mijn werktijden maar dat zal straks niet het geval zijn. Er woont ook niemand bij ons in de buurt zodat we omstebeurt zouden kunnen rijden.
Dat is ook niet het enige waar ik tegen aanloop. Ze moet ver buiten onze woonplaats gaan trainen en een kleine rekensom leerde me dat dat ruim €350,- per maand gaat kosten aan contributie en benzine.
Ik verdien helemaal niet slecht maar dat kan ik nooit betalen.
Ik baal als een stekker want mijn dochter wil niets liever dan de top bereiken....
Bestaan er fondsen waar je in zo'n geval een beroep op kunt doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

27-10-2008 om 18:38

Vader?

Ik weet natuurlijk niet of de vader in beeld is. Maar dit lijkt mij (als hij er wel is) typisch een overleg geval.

En ook overleggen bij de vereniging waar ze naar toe gaat, en waar ze vandaan komt. Zij zullen wel vaker met dit bijltje gehakt hebben en misschien tips hebben.

Hoe oud is ze, kan ze bv zelfstandig heen reizen met het ov. En dat jij haar bv halverwege weer ophaalt.

Lastig hoor. Je wil je kind natuurlijk ondersteunen want dit is een unieke kans.

Misschien is er een soort sportfonds bij de gemeente?

groet,
Angela

Merla

Merla

27-10-2008 om 23:05

Ja die bestaan

Informeer eens naar een topsportstatus.
Wij zitten een beetje in een zelfde soort schuitje. Ook hier een dochter die in haar tak van sport enorm uitblinkt en volgend jaar in de nederlandse selectie terecht komt. Daarmee kan ze een topsportstatus aanvragen waarmee ze extra gelegenheid van school kan krijgen om te trainen en of voor wedstrijden. Maar toen ik daar vorige week eens op aan het googlen was ontdekte ik dat er ook speciale fondsen bestaan waar je bepaalde kosten kunt declareren. Hoe het allemaal precies in elkaar steekt ben ik nog niet helemaal achter (ik kan momenteel ook even niet op de betreffende website komen en de link hier neerzetten heeft geen zin omdat het per regio/provincie georganiseerd is), maar misschien is het ook wat voor jouw dochter? Google anders eens op 'topsportstatus'.
Succes!

Sponsor gezocht?

mijn vriendin en man hebben een bedrijf en sponsoren een talentvolle zwemster van ong.14 jaar. hoe e.a. precies is gegaan weet ik niet, maar dit meisje komt ook uit een gezin dat de 'kosten' niet kan betalen. er kwam een aanvraag via een club waar zij lid van zijn (of lionsclub, of een ondernemersclub) voor sponsoring van dit meisje, ingediend door de zwemvereniging van het meisje. de rabo-bank sponsert hier weer een ander 'talent'.
misschien is dat een optie? voor zover ik weet is het meisje een paar keer op de foto geweest met hun voor reclamedoeleinden en dat was het dan. ik hoor vaak van mijn vriendin over het meisje, ze zijn oprecht in haar geïnteresseerd en volgen al haar prestaties en zien haar ook wel eens zo tussendoor, ze voelen zich zelfs een beetje 'trots' op haar.ze krijgt d'r sportkleding ook van dit bedrijf.
volgens vriendin voelt ze zich beter en meer verbonden met sponsoring of met het spekken van de kas van de plaatselijke muziekvereniging, dan met échte doelen (zoals artsen zonder grenzen ofzo). ondernemens kunnen schenkingen weer aftrekken van de belastingen geloof ik.
groeten albana

Suzanne

Suzanne

28-10-2008 om 10:41

Foppefonds?

In ieder geval zou je een mail kunnen sturen aan het Foppefonds. Het Foppefonds is opgericht door Foppe de Haan om kansarme kinderen te laten sporten. Je bent misschien niet helemaal de doelgroep, maar als je in een uitgebreide mail je verhaal uitlegt, kunnen zij je misschien verder helpen. Zij weten vast de wegen die je moet bewandelen. Kijk eens op www.foppefonds.nl
Succes, hoop dat het lukt want het is natuurlijk een prachtkans!

Saartje

Saartje

28-10-2008 om 11:55

Sportbond/noc*nsf/gemeente

Hoi danni

Je eerste aanspreekpunt is de sportbond van de betreffende sport. Deze hebben vaak een topsportconsulent die je kan helpen bij deze vragen. Olympische sporters kunnen bv financiele ondersteuning krijgen via NOC*NSF. Sommige gemeenten hebben ook een sportfonds. Informeren bij de gemeente dus. Verder heb je speciale LOOT scholen deze ondersteunen kinderen vaak in het combineren van sport met de middelbare school.

succes

Saar

Danni

Danni

28-10-2008 om 13:31 Topicstarter

Super zeg!

Ik ben erg blij met de reacties en heb ondertussen al een beetje op internet gekeken of ik iets kon vinden waar we wat aan zouden kunnen hebben.
Ik zie bij het regiosteunpunt dat er voor ondersteuning een bepaalde status is vereist waar ze op dit moment 'nog' niet aan voldoet. Ik ga op mijn gemakje verder speuren.
Bedankt alvast!

Saartje

Saartje

29-10-2008 om 00:05

Kritisch blijven

Hoi danni

De enige raad die ik je nog wil meegeven, blijf zelf kritisch over de wat de trainers/begeleiders zeggen. Zij zijn er bij gebaat dat je dochter zoveel mogelijk traint en beloven soms gouden bergen.
Blijf vooral kritisch en bekijk wat voor jullie haalbaar is. Al vragen ze 5 keer per week bekijk vooral of dat voor jullie ook zo werkt. Vaak overvragen trainers de kinderen en gaat de lol er vanaf. Er zijn veel talenten die veel tijd en energie investeren en er zijn er maar weinig die echt de top halen. Ik wil je niet echt ontmoedigen maar topsport is hard en mededogenloos.

Elke ouder wil het beste voor zijn kind maar je moet steeds blijven afvragen of het beste wel deze topsportcarriere is.

Ik hoop dat je toch de financile middellen zult vinden om je dochter te ondersteunen.

succes

Saar

Verkijk je niet op die status

verkijk je niet op die 'status' die vereist is....vaak gaan statussen over een punt wat op een bepaalde leeftijd vereist is. is jouw dochter jonger dan geld andere status misschien.......als je dochter b.v. zo doorgroeit op de lijn die ze nu volgt....bereikt ze dan die status? dan kan het best nog zijn dat je alsnog in aanmerking komt.
snap je?
altijd bellen en informeren, al is het maar voor de zekerheid.
groeten albana

muppu

muppu

29-10-2008 om 10:22

Voor danni

Ik wil je niet teleurstellen maar aan de steunpunten van NOC/NSF hebben wij totaal niets gehad. Ook hier een topsporter die ons € 700,-- in de maand kost. Als het een individuele sport betreft en ook een olympische sport is kun je wellicht je dochter aanmelden bij Stichting Sporttop van Jochem Uytdehaage. Wellicht kan die stichting iets voor jullie betekenen. Bij ons niet omdat onze zoon een teamsport beoefent. Maak in ieder geval gebruik van de faciliteiten van een LOOT-school, daar is begrip voor topsport. Als je dochter door haar sport in een (sport)internaat verblijft-dus uit huis woont- heb je wellicht recht op dubbele kinderbijslag.
Onze ervaring is in ieder geval dat heel veel vanuit jezelf moet komen (extra werken; extra gaan schoonmaken) wil je het mogelijk maken voor je dochter. Maar de voldoening is er!

Groetjes,

Muppy

Danni

Danni

30-10-2008 om 10:11 Topicstarter

Status, noc/nsf, trainen

Natuurlijk blijf ik kritisch. Voorlopig 'mag' ze komen trainen om te kijken of ze werkelijk de potentie heeft om de top te bereiken. Dat heb ik mijn dochter ook duidelijk gemaakt. Ze zal veel en hard moeten trainen om een plekje bij de top te bereiken, met alleen talent kom je er niet daar zijn we ons bewust van. Ze zal er ook veel voor moeten laten (ik ook trouwens)
We gaan ons nu dan ook concentreren op de belangrijkste dingen, school, sport en natuurlijk haar welzijn.
Als over een tijdje duidelijk is of ze mag blijven kunnen we denk ik ook serieus gaan bekijken welke status ze dan heeft en of er geld vanuit een fonds beschikbaar is om mij te helpen met de kosten.
Ze doet iig een individuele, olympische sport dus wellicht dat het NOC/NSF dan wel iets voor ons kan betekenen.

Karin K.

Karin K.

31-10-2008 om 14:33

Danni

Heeft je dochter al eens deelgenomen aan een nederlands kampioenschap? Heeft ze uberhaupt al eens aan wedstrijden deelgenomen? Voor een status bij het NOC/NSF moet je al wel iets hebben bereikt. Op een leeftijd van 10 jaar helaas krijg je dit nog niet. In de komende jaren kan er nog zoveel gebeuren. je kunt wel talent hebben maar dat moet er dan ook wel uit gaan komen. Hiervoor zijn ook goede trainers nodig. Je kunt wel veel uren per week gaan trainen maar zonder de juiste mensen kun je het ook schudden. Misschien kun je ook iets duidelijker zijn over de sport. In de ene sport is het ook nog makkelijker om de top te halen dan in de andere. Maar je kunt beter van te voren goed bedenken of je het allemaal wel financieel aan kunt dan dat je straks tegen je dochter moet zeggen dat ze moet stoppen omdat je het financieel niet meer trekt. Dat is vele malen erger nl.

Danni

Danni

31-10-2008 om 16:47 Topicstarter

Karin

Het gaat om turnen en ze heeft vorig jaar de finale van het NK gehaald. Ze is trouwens nog maar 8 hoor dus het zal allemaal nog wel even gaan duren dan.
Of ze ooit de top haalt moeten we nog maar gaan zien maar als we het geen kans geven dan zullen we het nooit weten en er misschien later spijt van hebben.
De trainer waar ze straks bij komt mag zich in de wandelgangen 1 van de beste van Nederland noemen dus dat zit wel goed.
Voor wat betreft de financiën ga ik mijn best doen om er een mouw aan te passen.

Merla

Merla

31-10-2008 om 19:36

Oei! Dat is wel heeeeel erg jong zeg!
Mijn dochter is 16, volgend jaar als er bij haar sprake is van Nederlandse selectie en alle trainingen e.d. die daarbij horen, is ze zelfs 17. Maar als zij nog zo jong was zou ik er niet over peinzen om haar al zo'n zwaar trainingsprogramma te laten draaien. Als je daar nu al in mee gaat, waar ben je dan straks nog als zij 17 is? Voor mijn dochter begint het straks pas terwijl ze al een heel aantal jaren bij de top van Nederland hoort.
Weet je het echt heel zeker dat je je dochter dit aan wilt doen? Ja aandoen, sorry maar zo zie ik het. Het lijkt nu wel heel erg mooi allemaal, maar het is loodzwaar en ze heeft nog een heeel lange weg te gaan. Is er geen andere, makkelijkere en minder intensieve weg die je met haar gaan kan en waarmee ze toch misschien ook ooit die top kan bereiken? Dat ze als ze iets ouder is alsnog naar die goede trainer kan gaan? Want naast dat het heel zwaar is ontneem je haar natuurlijk ook heel veel.

Merla

Acht jaar is heel erg jong maar voor een sport als turnen niet ongebruikelijk. Op het internaat van mijn zoon zijn er al turnsters van zes! die dus een hele week hun ouders niet zien. Daar krijg ik dan weer kippevel van. Op zich is veel trainingsarbeid op jonge leeftijd niet erg mits het goed begeleid wordt door trainers die ter zake kundig zijn en weten wat intensieve sport kan doen met een jong lijf. Als ouders moet je daar echt op vertrouwen. Dat betekent bij een onderbuikgevoel: wegwezen.

Groetjes,

Muppy

Merla

Merla

01-11-2008 om 21:00

Ja ik weet het muppy

Muppy, ik weet dat dit bestaat en ik geloof ook best wel dat er goede begeleiding zal zijn, maar ik krijg hier al kippenvel van. 8 jaar! Dan moet je toch nog lekker kínd kunnen zijn!?
Maar goed, het zal wel. Ik heb hier een heel andere mening over blijkbaar. Dat geeft niet hoor, moet iedereen zelf weten. Maar ik vind het echt heel zielig! Arm kind! Zelf kan ze nog niet overzien waar ze aan begint dus nog geen keuze maken hierin. Daar is ze echt nog te jong voor. Maar ze gooit wel haar kindertijd en waarschijnlijk straks ook haar jeugd weg. En waarvoor? Tegen de Chinezen kunnen de Nederlanders toch nooit op.

Merla

Ik kan jou heel goed snappen Merla. Toen onze zoon pas begon met zijn sport hoorden we de verhalen van ouders over trainingskampen in de zomervakantie. We haalden onze schouders op en dachten: hij lekker niet. Gewoon met beide benen bij de grond. Tot hij talent bleek te hebben. Toen kwamen er dus wel trainingskampen. Toen werd er gevraagd of hij extra kon trainen (hij was toen negen). Zoonlief wou wel dus drie keer per week voor school extra. Toen extra krachttraining. Toen de constatering dat hij om zich verder te ontwikkelen naar het buitenland moest.Nu is hij net zestien geworden en woont hij al drie jaar in Duitsland. Wat de toekomst ook brengt: hij heeft dankzij zijn sport vele landen mogen zien ook met het nationaal team. Hij heeft datgene kunnen doen waar hij lol in heeft. Het heeft hem discipline gebracht en zijn lijf en karakter mee gevormd. Of hij de top haalt of niet: zijn jeugd is niet weggegooid. Wat we wel altijd hebben gezegd: meldt ieder pijntje wat je niet vertrouwt. Wees zuinig op je lichaam. Maar een goede trainer zal dat ook meegeven. Je lijf moet straks nog verder.

Groetjes,

Muppy

Merla

Merla

01-11-2008 om 22:01

Muppy

Ik kan natuurlijk niet oordelen over andere kinderen en dus ook niet over jouw zoon. Maar als ik mijn dochter als voorbeeld neem: zij bleek ook al vrij snel nadat ze met haar sport begon over talent te beschikken. Ze doet met haar uitslagen mee in de top van Nederland (maar boekte ook al menigmaal winst in buitenlandse wedstrijden). Maar bij haar begint het dus pas echt in het jaar dat ze 17 wordt, dus volgend jaar. Ik vind dat vroeg genoeg eerlijk gezegd. Misschien maakt het uit wat voor sport je beoefent en wat 'normaal' of gebruikelijk is in die tak van sport. Maar in haar sport is het (gelukkig!) in Nederland zo dat er pas bij 17> meer van de talenten gevraagd wordt. In andere Europese landen (in elk geval Engeland en België) vragen ze al wel veel vroeger veel meer van de sporters en daar hoor ik mijn dochter met anderen onderling ook nog wel eens over mopperen haha. Mijn dochter bijv. kijkt erg uit naar volgend jaar. Als het aan haar gelegen had was ze er al wel eerder mee begonnen.
Maar ook zij kan straks ivm EK en WK en allerlei voorbereidende trainingen daarvoor naar veel plaatsen in het buitenland. En waarschijnlijk gaat ze na volgend jaar ook intern, maar goed daar heeft ze dan ook al een beetje de leeftijd voor. Anders was ze mogelijk op kamers gegaan ivm studie.
Goed, dat was mijn verhaal. Al met al vind ik dit een veel gezondere manier van met sport en toptalent omgaan dan al op zo jonge leeftijd. Maar goed, misschien heb ik ook wel makkelijk praten hoor omdat het a. voor ons geen keuze was of ze zo vroeg zou beginnen, en b. omdat ze er relatief weinig voor hoeft te doen tot nu toe. Ondanks dat ze soms maar 1x in de week traint (in het hoogseizoen) rijdt ze alles aan flarden. Dat wil dus zeggen dat ze nog heel veel progressie kan maken als ze doelbewust gaat trainen straks.
Maar goed, ieder moet doen wat hij/zij denkt dat goed voor hem of haar (kind) is. Ik ben in elk geval blij dat wij deze keuze niet hebben hoeven maken. En al zouden we hem wel gehad hebben, ik denk niet dat ik erin mee was gegaan Er zijn m.i. nl veel belangrijkere dingen in het leven dan alleen sport. Dus ik zou er nooit zoveel om willen laten.

Danni

Danni

01-11-2008 om 23:16 Topicstarter

Andere mening

In de turnsport is het zeker niet ongebruikelijk om zo jong al zoveel te trainen. Sterker nog als je voor je 10e jaar niet al bent gekozen voor deze selectie maak je heel weinig kans er ooit nog bij te komen.
Ik heb er serieus met mijn dochter over gepraat en haar verteld wat ze er allemaal voor op moet geven. Het boeit haar niet, zij wil maar 1 ding en dat is naar de top! Ze mag dan nog maar 8 zijn, het is haar wens en ik zal mijn best doen haar te helpen om haar droom te verwezelijken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.