Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Raiza

Raiza

16-11-2008 om 16:07

Doe ik teveel (huishoudelijke hulp)

Even een vraagje, ik ben net begonnen bij iemand als hulp, voor 3 uurtjes per week. Ik doe in die drie uur eigenlijk het hele huis. (standaard rijtjeswoning, wel erg netjes en opgruimd 'makkelijk'huis) Zolderkamer afnemen en zuigen, wachmachine hok ook zuigen en dweilen, 3 slaapkamers afnemen en zuigen, badkamer soppen (ze wil ook de tegels gedaan hebben) 2 trappen zuigen, beneden alles afnemen, zuigen en dweilen, keuken en wc schoonmaken en dweilen. In die 3 uur heb ik geen tijd gehad om pauze te nemen, en later was ik heeelemaal kapot!
Ben beetje boos op mezelf dat ik zo keihard als een gek tekeer ben gegaan, nu wordt het natuurlijk iedere keer van me verwacht.Het is ook wel wat ze wil dat er gebeurd, maar ik zie er een beetje tegenop.
Ligt het aan mij dat het zoveel is of is dit normaal?

gr Raiza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

16-11-2008 om 16:48

als je 3 uur achter elkaar bezig bent, kan je een hoop doen in een standaard rijtjes huis, zeker als het netjes en opgeruimd is. Moet haalbaar zijn m.i. Wel vind ik dat je halverwege even 10 minuutjes pauze moet kunnen nemen voor een kop koffie.

Minet

Minet

16-11-2008 om 17:11

Mijn hulp doet het ook

en houdt dan vaak nog 10 minuten over waarin ze de ene keer wat ramen zeemt, dan weer wat keukenkastjes uitsopt.
Hier zelfs 2 zolderkamers, de rest is hetzelfde als bij Raiza.
Oja, ze rookt halverwege ook nog even een sigaretje buiten.
Ook onze vorige hulpen deden dit in 3 uur, dus het lijkt met niet te gek Raiza. Je moet even je draai vinden in een nieuw huis, dat kost even wat extra tijd, maar daarna zul je zien dat je ook nog tijd over kunt houden.
Groetjes, Minet

vinkje

vinkje

16-11-2008 om 17:47

Raar hoor!

Biedt je "werkgever" je helemaal geen koffie/thee aan?
Vind ze het normaal dat je 3 uur achter elkaar doorwerkt?
Als ze dit niet doet, zou ik me sowieso niet uit de naad werken, vind dit niet kunnen!
Heb zelf al jaren hulp en waardeer wat ze allemaal doet, zou me dood schamen wanneer ze als een robot gewoon maar door moest werken, terwijl Jouw werkgever misschien zelf wel een broertje dood aan het huishouden heeft!

Karin K.

Karin K.

16-11-2008 om 18:31

Ook raar hoor.

Dat je geneens koffie krijgt aangeboden. En wat je allemaal moet doen lijkt me ook een beetje veel in drie uur. Die van mij hoeft dat niet allemaal te doen hoor in drie uur.
Ik zou zeggen kijk het nog een keer aan en ga anders over naar een andere familie. Genoeg andere werkgevers lijkt me. Je moet ook lekker kunnen werken lijkt me.
Krijg je overigens nog wel redelijk betaald of zit dat er ook niet in!

Kari1

Kari1

16-11-2008 om 18:34

Raiza

Ik denk dat het er meer in zit hóe je de dingen doet dan hoeveel dingen je doet. Als je ergens begint als hulp (of als je een nieuwe hulp krijgt dan is dat altijd even een kwestie van op elkaar afstemmen, wat zijn de verwachtingen.
Ik vind het klinken als best veel, wat je doet. Maar ik houd dan ook van grondig.
Met de laatste hulp die ik had (ben al weer jaren zonder) klikte het niet. Zij kon het hele huis, wat jij in 3 uur doet, in 2 uur doen en dan zeemde ze ook nog de ramen. Ze zwiepte namelijk overal overheen, zoog niet in de hoekjes, schoof geen dingen opzij etc. Dat was absoluut niet mijn manier, bij een hulp wil ik dan liever dat ze een kamer minder doet maar wat ze doet wel heel goed.
Ga met je werkgeefster om tafel en vraag naar haar wensen en geef daarbij aan wat jij daarin kunt doen. Je hebt gemerkt dat het hele huis in 3 uur op jouw manier niet echt haalbaar is. Wil ze liever dat je jouw manier verandert (vraag jezelf eerst af: kún je dat, er iets losser overheen gaan?), of liever een kamer of klus minder?
Succes! Kari

Ardnax

Ardnax

16-11-2008 om 19:09

Best veel

Toen wij vroeger een hulp hadden, deed die de ene week in 3 uur de bovenboel en beneden zuigen en dweilen en de andere week de benedenboel (incluis ramen).
Uiteraard een kwartiertje koffie tussendoor en als ze iets sneller klaar was, pakte ze even de strijkplank. (en streek ook wat uiteraard)
Als ik nu naar mezelf kijk, als ik de badkamer doe, ben ik al 1,5 uur bezig, hoe kan ik dan in vredesnaam in die andere 1,5 uur de rest doen.
Mijn moeder is overigens ook huishoudelijke hulp en die doet in 3 uur het hele huis zuigen en dweilen, planten water geven en de ene week de badkamer, de tweede week de keuken en de derde en vierde week de ramen.
Ik vind het dus heel veel wat je in die 3 uur moet proppen en ik weet ook niet of het geld het waard is (mijn moeder krijgt € 30,00)
Grtz.
Ardnax

Nasha the first

Nasha the first

16-11-2008 om 19:50

Mijn hulp

doet ook heel veel, de keuken, de woonkamer, wc, slaapkamers, badkamer en de strijk....En ik ben daar erg blij mee, en rond 10 uur drinken we meestal samen een bakkie, als ik thuis ben....en ik ga er van uit dat ze dat ook doet als ik er niet ben!

Heel veel

mijn schoonmaakster doet het zelfde als jij echter de zolder niet, slechts 2 slaapkamers en het washok ook niet, 1 trap zuigt ze maar.

Ze neemt geen pauze en heeft altijd zelf eten en drinken bij zich, ze mag van mij best pauze nemen en drinken pakken maar dat regelt ze liever allemaal zelf.

Als ik volgend jaar de zolder en de kleine kamer ook erbij wil laten doen wil ze er nog een half uur bij denk ik. Ik ben verder heel tevreden al zou ik het fijn vinden als ze de bovenkant van de plinten ook zou doen, zeker op de wc en de badkamer vind ik dat wel zo fijn, misschien moet ik dat volgende keer aan haar vragen.

Inge M

Inge M

16-11-2008 om 20:50

Went vanzelf

Hier ook een hulp die in 3 uur heel veel doet (en wel koffie drinkt tussendoor). Maar het duurt wel enkele weken voordat een hulp precies kan beoordelen wat er nodig is, wat maar om de week hoeft, etcetera. Zodra je zelf weet wat haalbaar is, ga je in overleg.
Uiteraard is het niet de bedoeling dat je helemaal doodop bent aan het eind. Maar weer wel de bedoeling dat je lekker doorgewerkt hebt.
Ik heb met mijn hulp toen afgesproken dat ze eerst een aantal weken werkt, daarna doorgeeft wat ze wel en wat ze niet kan doen, dan weten wij wat we zelf moeten doen. Hiervoor hadden we een hulp die slecht schoonmaakte. Ik heb dan liever iemand die wat minder doet maar wel goed.

Nou

niemand gaat dood om een keertje 3 uur op een rij door te werken hoor.
De veronderstelling dat de werkgever in het huis is vind ik raar, ik denk dat deze er vaker niet is dan wel, hoe moet je dan in hemelsnaam koffie/thee aanbieden?

Gewoon afstemmen met elkaar wat ze verwacht van je, hoe grondig, wel of geen pauze. Voor een kantoorbaan heb je meestal 2,3 gesprekken, wordt ook alles doorgenomen, incl secundaire arbeidsvoorwaarden. Gewoon met werkgever doornemen en afspraken maken punt.

In 3 uur

kan je veel doen. Maar je hoeft ook niet met een kloppend hart en zweet op je voorhoofd de voordeur uit. Gewoon stevig doorwerken maar goed is goed. En een pauze van een paar minuten moet kunnen. Al is het maar een glaasje fris.
Ik ben wel zo`n poetshulp die de plinten afstoft als ik stofzuig ( en ja Manda, ook op de badkamer en w.c)en de achter kant van de w.c. pot ook doet en de kraan van de badkamer in de antikal.Spiegels glimmen en fotolijstjes zijn stofvrij.Achter de radiator gaat de plumeau en zelfs de voordeur heeft geen vingerafdrukken meer.
Jij doet echt veel in 3 uur. Dat kan ik ook, maar dan moet ik wel wat steken laten vallen. Het is dus maar net wat de bedoeling is. Alles...of iedere week een gedeelte extra goed.
Huishoudelijk werk is best zwaar werk. Je spaart een dure sportschool uit.....Raiza, je kunt als je de volgende keer komt gewoon even vragen of je werk goed was, of dat er dingen anders moeten. Over een tijdje vraag je gewoon om een "functioneringsgesprek"...tijdens een kopje koffie...

Ik ook!

Ik wil Wil ook !

Haha, cameron

Ik heb 2 poetshuizen per week.Eigenlijk 3, moet thuis ook af en toe wat doen... Ze zijn beide erg blij met me. Ik durf het bijna niet te zeggen... ik vind schoonmaken leuk!Ik kan mijn hele week qua vraag ermee vullen maar ben bang dat het dan niet meer leuk is. Raiza is ook fanatiek en heeft een goede inzet. Da`s duidelijk.

Manda

Jij hebt net een nieuwe hulp. Je gaat haar gewoon op een vriendelijke toon vragen of ze de volgense keer misschien de plintjes mee wil nemen. Dat moet kunnen. Je betaald een hulp, het is geen vrijwilligerswerk. Gelijk als ze de volgende keer komt. "Je hebt vorige week een hoop gedaan, maar zou je het redden om de volgende keer even de plintjes mee te pakken?"
Als ze over het algemeen best goed werk afleverd hoef je het alleen maar bij te schaven.En die plintjes is wel lekker, over een tijdje wordt het bukken zo lastig voor je...hahaha

Raiza

Raiza

17-11-2008 om 10:12

Oke

Ik denk dat ik het te goed wil doen (als dat bestaat). Ik heb dan ook alle plinten, ieder frutseltje en ieder hoekje meegepakt. Gewoon omdat ik het graag goed wil doen. Ik denk dat het wel klopt dat ik ook een beetje mn draai moet vinden in het huis. Wel blij om te horen dat het te doen moet zijn in 3 uur, en dat ik er met een beetje routine beter in kom, en ook wel eens een plintje kan laten zitten. Misschien ben ik een beetje een perfectionist.
Werkgeefster is overigens niet in huis als ik er ben. En over een aantal weken kijken we hoe het gaat. Ik heb overigens jaren geleden ook een aantal jaren als hulp in de thuiszorg gewerkt, maar ik merk als de mensen thuis zijn, dat het dan toch anders gaat. (is er iemand die me even afremt, ha ha)
Nou ja, ik ga er donderdag weer tegenaan en ik zie verder wel. In ieder geval ga ik mn werkvolgorden veranderen, eerst het belangrijste als keuken, wc en badkamer, en dan de rest.

groetjes Raiza

vinkje

vinkje

17-11-2008 om 10:36

Astertje (tuurlijk wel )

Ben vrijwel nooit thuis, als mijn hulp er is, wat uiteraard niet betekent dat ik haar dan geen koffie/thee kan aanbieden!
Middels een briefje attendeer ik haar er regelmatig op aan ook aan zichzelf te denken dmv. koffie en thee en wat lekkers erbij, complimenteer ik haar soms met het schone huis van de verleden keer.
Ik moet er niet aan denken ( werk in de gezondheidszorg) dat ik zelf 3 uur door moet werken zonder pauze en koffie, of ligt dat bij jou anders Astertje?

*bloempje

*bloempje

17-11-2008 om 10:55

Wil ik

Tjee Raiza, je mag zo bij mij komen werken hoor...
Ik had een vrouwtje die alleen de onderverdieping en badkamer moest doen en dan nog was het niet helemaal schoon....doe het nu zelf, maar als iemand nog wat zoekt in de omgeving zwijndrecht????

Tjeetje

Ik vind dat sommigen wel veel verlangen van een hulp. (Kan prima in 3 uur een heel huis??) Waarom doen je het zelf dan niet even, kost geen tijd, geen moeite en geen energie.........pff. Ik red dat niet in drie uur hoor Raiza. Vind dat je veel doet in die drie uur. En wel even een kwartiertje pauze nemen hoor. (doet je werkgeveefster vast ook op haar werk)

Mamasan

Mamasan

17-11-2008 om 13:48

Grappig

Er wordt alleen gesproken over werkgeefsters. Is het huishouden vrouwendomein en is de hulp dan alleen in dienst van de vrouw des huizes? Overigens ben ik ook degene die de contacten onderhoudt met onze hulp. Dat is zo gegroeid Ze komt ook op mijn vrije dag + een dag dat er niemand thuis is. Ik bied eigenlijk nooit iets aan want op mijn vrije dag komt ze maar 2 uur. En de twee keren dat ik haar wel iets aanbood (eerste keren) was het ramadan dus wilde ze niets. Ik ben wel van plan een eindejaarspakket voor haar te maken (volgens mij viert ze geen Kerst).

Vinkje

Complimenten hier ook, evenals vragen, maar niet elke week weer de nota bene erbij om iets te drinken nee.

Doorwerken langer dan 3 uur komt bij mij regelmatig voor. Is dan kantoorbaan, maar ik zit vandaag al in een crisis sinds 11:00 vanochtend, boterhammen achter PC naar binnen werken, amper een plaspauze tussendoor, en nu net pas avondeten tijdens een conference call.
Heb er vandaag al non stop 12 uur op zitten...

12 uur kantoorwerk non stop lijkt mij toch wel het equivalent van 3 uur fysieke arbeid.

Raiza

Raiza

18-11-2008 om 14:11

Astertje

Ik vind dat je kantoorwerk en schoonmaken niet met elkaar kunt vergelijken. Ik heb ook een kantoorbaan gehad, met soms deadlines die gehaald moesten worden, dat het inderdaad doorploeteren was. Maar daarna had ik geen pijnlijke rug en zere schouder (wel soms hoofdpijn)
Het ene is psychisch zwaar, het andere lichamelijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.