Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Doggy bag

Anerikaanse schoondochter vertelde me pas dat ze nu om een "doggy bag" vraagt in een restaurant. De meest voorkomende hobbel (geen container aanwezig) heeft ze al genomen door zelf een bakje mee te nemen. Nu krijgt ze haar kliekje altijd mee, een lekkere lunch voor de volgende dag.
Wat vinden jullie hiervan ? O ja, ze wonen in Londen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Helaas nog geen gewoonte

Ik durf er nooit om te vragen maar eigenlijk ben ik enorm voor doggiebags. Voorkomt voedselverspilling en extra afval, en dat kan ik alleen maar toejuichen.

Vriend heeft wel eens om een doggiebag gevraagd. Een keer in Amerika waar zoiets gebruikelijk is, en een keer hier in NL bij een Zeedijkchinees die er ook niet van opkeek. En die Chinezen hebben natuurlijk altijd bakjes zat vanwege de afhaal.

Overigens: thuis gaan de restjes van het avondeten ook vaak mee als lunchhapje voor vriend voor de volgende dag.

Groeten,

Temet

bibi63

bibi63

03-02-2012 om 14:42

Ik lunch

regelmatig iets wat overgebleven is van het avondeten. Heerlijk! Veel lekkerder dan een boterham.
Gr. Bibi

Fiorucci

Fiorucci

03-02-2012 om 17:44

Goed idee

Ik vind het zo zonde wat er soms overblijft na een etentje. En ik weet dat amerikanen heel pragmatisch zijn, zij vinden: ik heb er voor betaald. En ze hebben nog gelijk ook. Mijn jongste zoon is dol op ontbijten met kliekjes van het avondeten van de vorige dag, hij eet rustig een bordje chili con carne als ontbijt.

Shonagh

Shonagh

03-02-2012 om 18:10 Topicstarter

Ja, maar..............

Zou je ook met een plastic bakje in je tas naar het restaurant gaan en na afloop om het overgebleven eten durven vragen ?

Doe ik al jaren

ik ben geen grote eter, en zeker al het lekker was neem ik de rest graag mee.
In Indonesie vragen ze standaard al 'bunkus?' als j het niet ophebt.

In Nederland wordt er soms even raar gekeken als ik vraag 'wilt u dit even voor me inpakken?' maar nee heb ik nog nooitbgehoord.
Wel een keer op het matje geroepen door shooldirecteur erover. Stom mens, we hadden etentje met collega's samen n i.v.m. dieet had ik mijn eigen hap besteld i.p.v. Het buffet dat de rest nam. En aangezien het chineesvwas en enorme portie liet ik het inpakken voor thuis. Dat vond zij ongepast. Ach 't is ook nooit goed gekomen met haar, managen kon ze ook al niet.

Laminaat

Laminaat

03-02-2012 om 23:54

Inspectie

Ik was niet zo lang geleden in een uitstekend restaurant, waar ik een heerlijke kalfsentrecote had besteld. Hij was heel goed klaargemaakt, mooi rosé, zoals ik hem graag eet, maar helaas te groot voor mij. Ik weet dat alle resten worden weggegooid in de horeca, dus ik vroeg of ik de rest mee naar huis mocht nemen voor de poes. Ik meende dat serieus, want ik kan zo'n stuk vlees opgewarmd toch niet lekker vinden.
Maar ze deden er heel erg moeilijk over. Moesten met de chef overleggen. De chef heeft het goedgekeurd, maar stond erop het restant vlees eerst zelf professioneel terug te koelen, want lauw in een zakje was niet verantwoord. Ook toen ik bleef herhalen dat het echt echt echt voor de poes was, moest het volgens de regels.
Eigenlijk ook wel netjes, toch?
En het verklaart de Hollandse terughoudendheid omtrent de doggybag.
Laminaat

Maria

Maria

04-02-2012 om 14:16

Verboden

Twee jaar terug of zo met kinderen + aanhang gingen we bowlen en eten : halve kip met fritjes en saladebar. Een halve kip bleek genoeg voor 2 dus we bleven met 3 halve kippen. Maar ik kreeg ze niet mee omdat het niet mag zeiden ze vanwege de hygiene. Mensen vergeten soms het eten in de auto of ergens waar het warm is en worden ervan ziek als ze het later eten. We gaan nog weleens bowlen en nemen dan het arrangement maar ik neem ook een diepvriestas mee en een paar diepvriesdozen en stop er de overgebleven kippen in!

bibi63

bibi63

04-02-2012 om 15:08

Hé, daar zit wat in....

Niet alles is geschikt om nog een keer op te warmen. Daarbij zijn sommige gerechten (bijv. sausen) in een restaurant al eerder klaar gemaakt en evt. ingevroren geweest. Dat kun je daarna dus niet nogmaals invriezen. Zeker in zo'n bowlingcentrum zullen die kippetjes vast rechtstreeks uit de vriezer komen. Hm, nooit over nagedacht, maar ik denk dat de Hollandse restaurants wel een punt hebben.
Gr. Bibi

Fiorucci

Fiorucci

04-02-2012 om 15:36

Tja

Dan doen ze er toch een briefje bij met uitleg. We halen toch ook eten af, is dat altijd supervers? Ik vraag het me af.

Restauranteigenaar

Restauranteigenaar

05-02-2012 om 10:52

Lastig

Wij hebben ons eigen restaurant. Er wordt niet veel om doggybags gevraagd, maar als er om gevraagd wordt zijn wij toch ook wel eens wat terughoudend. Kijk, een salade of iets dergelijks, geen probleem, maar vleesgerechten, liever niet.
In het verleden toen ik nog in loondienst was (eveneens in de horeca) werden eens spareribs meegegeven. Waarschijnlijk niet koel bewaard door de gast, want 3 dagen later hing hij pissig aan de telefoon dat hij er ziek van was geworden en dat hij het woord zou gaan verspreiden over de slechte kwaliteit van het eten. Nu waren de spareribs echt kakelvers (het restaurant in kwestie stond er bekend om de heerlijke spareribs).
Sindsdien ben ik (zeker in mijn eigen zaak) huiverig om vlees mee te geven. En zo'n briefje erbij met bewaar / opwarm-instructies is leuk bedacht, maar nee, daar heeft de chef helaas echt niet altijd tijd voor.

Fiorucci

Fiorucci

05-02-2012 om 11:28

Restauranteigenaar

Maar, ik zei het al eerder, er zijn zat restaurants die ook een afhaalgedeelte hebben. Dan bestaat toch ook het risico dat iemand het eten niet goed bewaart en er ziek van wordt? En van een verkeerd bewaarde salade kun je ook hondsziek worden.

Shonagh

Shonagh

05-02-2012 om 11:45 Topicstarter

Tja

Ik vind het nogal betuttelend overkomen van de restaurant eigenaars. Zelf vraag ik alleen om overgebleven pizza, dat is een lekker lunch hapje ( dozen hebben ze altijd wel).
Chinezen met supergrote porties kennen we hier helaas niet, maar daar zou ik ook geen moeite mee hebben en verder bestel ik niet meer dan ik op kan :o)

Dat lijkt me geen excuus

Volgens mijn informatie is een sla risicovoller dan bereid vlees. Sla wordt wel met (mogelijk vieze) handen aangeraakt, vlees als het bereid is niet.
Je moet al bedorven vlees meegeven als dat de oorzaak van narigheid is.
En inderdaad: de afhaalchinees geeft ook alles mee.
Mij verplaatsend in de restauranthouder: Ik zou het maar een gedoe vinden, aan die tafels, met die zakjes. Het alternatief, je doet het in de keuken in zakjes, geeft weer gedoe op de pas. Krijg je daar ineens half afgegeten borden retour waarvan de rest selectief moet worden ingepakt (de afgekloven botjes niet).
Veel extra werk, zonder winst.
Wie de resten van zijn bord mee wil nemen, neemt zelf maar een zakje mee. Discreet opvegen, niet knoeien svp.
Dat het in Amerika wel gebruikelijk is, hangt volgens mij ook samen met het feit dat daar in de keuken veel onderbetaald en illegaal personeel werkt. Je kunt een doggybag-assistent aanstellen onder die omstandigheden. Laten we zeggen: wat niet wordt meegenomen mag je zelf opeten. De rest van je salaris bestaat uit een slaapzak in de keuken. Als je je best doet krijg je er over twee maanden een kussen bij.
Groet,
Miriam Lavell

Guinevere

Guinevere

05-02-2012 om 12:28

Eigen risico.

Gewoon, alles meegeven, uitdrukkelijk op eigen risico. En zolang je er geen extra gedoe aan hebt.

Dat zei ze

"Kijk, een salade of iets dergelijks, geen probleem, maar vleesgerechten, liever niet. In het verleden toen ik nog in loondienst was (eveneens in de horeca) werden eens spareribs meegegeven. Waarschijnlijk niet koel bewaard door de gast, want 3 dagen later hing hij pissig aan de telefoon dat hij er ziek van was geworden"
Daarmee zegt Restauranteigenaar niet dat ze salades meegeeft. Wel dat dat zou kunnen in haar ogen, met als argumet dat dat voedselveiliger is dan vlees.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci

Fiorucci

05-02-2012 om 13:04

Miriam

Mijn ervaring: Eten bij een goeie Thai in Georgia. Aan de tafel naast ons schuift een echtpaar aan, zij laten de tafel volzetten met eten, bekijken alles even en geven vervolgens opdracht aan de serveerster om het in te pakken, waarna ze huiswaarts gaan..

Shonagh

Shonagh

05-02-2012 om 13:49 Topicstarter

Voedselvergiftiging

Inderdaad geven mensen vaak het restaurant de schuld van hun klachten. In een "vorig" leven werkte ik op een bacteriologisch laboratorium en onderzochten we restaurantkeukens/ voedsel na serieuze klachten van klanten. In maar een fractie (minder dan 1 % ?)van de onderzochte gevallen bleken de klachten gegrond en dan pas komt het in de krant. De rest is roddel :o)

Tirza G.

Tirza G.

05-02-2012 om 23:29

Ga eens kijken

In de states. Er zijn réuze handige opberg- en meeneemsystemen, daar kan de Chinees nog een puntje aan zuigen. Zelfs voor ijs. En als ze nou érgens beducht zijn voor reputaties en schadeclaims, is het daar wel dacht ik zo.

Tirza

Standaardstickertje

Ik ben net in Singapore geweest. Daar zit tegenwoordig op je meeneemdoosje standaard een sticker dat warm voedsel binnen 4 uur geconsumeerd dient te worden, en dat ander voedsel snel vervoerd en direct gekoeld dient te worden.
Zo moeilijk is het niet om een standaardstickertje te maken restauranteigenaar, kun je er meteen nog een disclaimer opzetten dat meenemen op eigen risico gebeurt.

Verder vind ik dt ik heb betaald voor al het eten op mijn bord en dat het daardoor mijn eigendom is geworden.ik kan dan zelf wel bepalenop welk moment het in mijn maag belandt of dat ik het rijp acht voor de prullenbak van het restaurant (in dat laatste geval klaag ik wel over de kwaliteit fan het geleverde)

Tinus_p

Tinus_p

06-02-2012 om 16:33

Cultuurdingetje

Waarom ga je uit eten? Voor de hoeveelheid eten, voor het lekkere eten, of voor de gezelligheid? Waar betaal je voor?
In het eerste geval is een doggy-bag een normale consequentie, maar als je vooral voor de gezelligheid eet, dan is een doggy-bag een soort ontkenning van de reden dat je uit eten bent.

Mwah

Tinus, je kan toch het een doen en het ander niet laten? Ik wil graag en gezelligheid en lekker eten en dan graag ook nog genoeg. En blijkt het lekker en toevallig meer dan genoeg dan vind ik het zonde om weg te gooien.

Je kan het ook zien als een souvenirtje aan een gezellige avond

Ik denk dat Hollanders te bang zijn dat ze krenterig gevonden worden en er daarom niet om durven te vragen. Maar ik blijf erbij: het zou beter zijn als je het gewoon mee zou nemen. Scheelt niet alleen geld voor de eter, maar draagt ook bij aan de vermindering van het afval voor het restaurant.

Groeten,

Temet

Fiorucci

Fiorucci

06-02-2012 om 18:33

Tinus

Het een sluit het ander niet uit..

Voor het lekker

ik ga uit eten voor het lekkere eten. Het feit dat ik hetwil meenemen is een compliment voor de kok, het is zo lekker dat ik het zonde vind dat het weggegooid wordt. Ik ben een kleine eter, een kinderportie is vaak zat voor me.

Tirza G.

Tirza G.

07-02-2012 om 17:39

Cultuurdingetje inderdaad

Europeanen laten zich natuurlijk graag voorstaan op hun verfijnde finesse, op etiquette en tafelmanieren die teruggaan naar grote adellijke hoven in roemruchte jaren. Alles opeten in een restaurant is eígenlijk not-done. Je gaat namelijk niet voor de honger uit eten. Je gaat voor de bijzondere ervaring, de belevenis, het gast-zijn, gezien worden, showen dat je het kunt betalen - enzovoort. Voor de honger ga je naar de snackbar. Chinezen snappen dat niet, die zeggen dat ze restaurant zijn maar bedienen ons als waren zij een snackbar - met idiote hoeveelheden. Dat wordt nooit wat, met de culinaire aspiraties van De Chinees. Die komt maar zeer beperkt en met grote moeite tot een 'echt' restaurant.
Amerikanen zijn een op vraag-en-aanbod pur sang georganiseerde maatschappij zonder pretenties. Als je honger hebt, stap je een eettent binnen en dan ga je eten. En wat je daar koopt: dat is van jou en krijg je dus mee naar huis. Ik was vorig jaar in een rete-sjiek restaurant in Amerika en heb me verbáásd over de manier van wijnverkoop, bediening en vooral gastheer/vrouwschap. Ze zijn superbeleefd en vriendelijk (zoals alle Amerikanen) maar rukken tijdens het dessert zo ongeveer de tafellakens al onder je vandaan terwijl een assistent je de doggybags komt brengen. Die je niet eens besteld had Zelfs de niet opgegane flessen wij: hop, meenemen. Betalen=opeten. En als niet hier, dan maar thuis. Toedeledokie. De Amerikanen in het gezelschap verblikten of verbloosden niet. De Europeanen lagen onder tafel van het lachen.

Tirza

+ Brunette +

+ Brunette +

07-02-2012 om 22:32

Zijdelings ermee te maken.

Hoe wordt er in Nederland tegenwoordig aangekeken tegen één toetje met twee lepeltjes of één pizza voor twee personen? In Spanje wordt daar niet moeilijk over gedaan maar toen ik in de jaren 90 uit Nederland vertrok had ik de indruk dat het not done was, gierig werd gevonden.

Brunette

Weet niet of dit representatief was, maar laatst toen ik met partner uit eten was en slechts éen van ons een toetje bestelde werden er ongevraagd twee lepeltjes bijgeleverd. Vond ik wel sympathiek.

Groeten,

Temet

Extra couvert

in Nederland moet je soms extra betalen voor het tweede lepeltje, staat op jevrekening als 'extra couvert'.
Ik herinner me nog hoe beledigd buitenlandse kennissen waren toen we naar de poffertjeskraam op het Neude gingen en er een rijksdaalder betaald moest worden voor een vork omdat een van hen een poffertje wilde proeven van een van ons.

Nou...

...een rijksdaalder vind ik dan ook wel erg knieperig hoor. In Duitsland betaalde ik maarrrrr liefst 50 pfennig, 20 jaar geleden, voor een extra vorkje.

Hanne.

Hanne.

09-02-2012 om 11:32

Nog nooit

Met 2 volwassenen en 3 kinderen bestellen wij 3 pizza's . Standaard.

Heb nooit het gevoel gehad dat dat niet wenselijk was. Heb ook nog nooit voor de extra vorken, messen en borden hoeven betalen.

Laatst wel 2 euro voor een glaasje kraanwater. Dat vond ik dan weer een beetje overdreven.

Fiorucci

Fiorucci

09-02-2012 om 12:08

Oh?

In Londen bestelde ik bij een italiaans restautrant espresso voor mijzelf en tiramisu voor mijn zoon, en de ober reikte met een grijns een extra vorkje aan...zonder dat ik moest bijbetalen. Zou ik ook idioot vinden, want de portie is toch hetzelfde!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.