Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lusithania

Lusithania

06-09-2019 om 16:23

Donsjes wassen

Het is hoog tijd dat ik twee donsjassen ga wassen. Wat voor wasmiddel gebruiken jullie daarvoor? Ook tennishallen in de wasmachine of ook in de droger? Welk programma. Ik heb er geen voor dons. Hoe krijg ik het beste vieze kragen en manchetten schoon? Meestal gaat dat er beter uit op hogere temperaturen.
Alvast bedankt voor de tips.

Misdreavus

Misdreavus

06-09-2019 om 17:31

vieze kragen

Geen ervaring met donsjassen, maar toen mijn man nog jiujitsu deed maakte ik de kraag van zijn pak schoon met shampoo. Shampoo op de kraag, goed inwrijven en dan in de wasmachine.

rode krullenbol

rode krullenbol

06-09-2019 om 17:35

Mijn tips met betrekking tot donzen wasgoed

Bij het reinigen van met dons gevulde was is het zaak om - net als bij wol - zo veel mogelijk het natuurlijke vet te behouden. Om die reden maak ik daarbij gebruik van een wolwasmiddel en een wasprogramma voor fijne was.

Voor de kragen en manchetten vind ik ossengalzeep ronduit ideaal. Ik breng dit spul zeer ruim aan en wrijf het vervolgens zeer zorgvuldig de stof in, terwijl ik vinyl handschoentjes draag.

Tijdens het drogen schud ik het dons regelmatig op, zodat het zo snel mogelijk droogt en opdat het niet gaat stinken.

Rode krullenbol

Niki73

Niki73

06-09-2019 om 19:35

wolwasmiddel

Ik was ze met wolwasmiddel op het dekbeddenprogramma (=met extra water). Een beetje extra wasmiddel op de kragen en manchetten.

Tennisballen erbij in de droger. Niet in de wasmachine.

Werkt prima.

Dunne donsjas

De droger sloeg steeds af bij mijn dunne donsjas en tennisballen met de melding dat t droog was. Helaas was dat niet zo en plaktede veertjes nog. Na een aantal x tevergeefs weer aangezet te hebben heb ik er een paar handdoeken bijgestopt omdat mn wasmachine klaar was. En warempel....jas droog en fluffy.

Vogel

Vogel

06-09-2019 om 21:36

Donswasmiddel

Dat leek mij het meest geschikt. Van de buitensportzaak.

Die tip van Lilian ga ik gebruiken. Ik heb geen droger, dus drogen doe ik bij de wasserette/drogerette, maar dat jasje droogde dus ook heel slecht. Volgende keer dus ook een versgewassen handdoek mee!

Kaaskopje

Kaaskopje

07-09-2019 om 11:15

Donsjes

Ben ik de enige die zich afvroeg waar de titel heen zou gaan?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-09-2019 om 12:08

Dat soort jassen

doe ik alleen in de wasmachine en niet in de droger. Gewoon ophangen nadien, of bij hele fijne kleding liggend drogen op een handdoek. Wasmiddel van de outdoorwinkel (geen idee meer hoe het heet) en kragen spuit ik in met Shout. Tennisballen heb ik nog nooit gebruikt.

rode krullenbol

rode krullenbol

07-09-2019 om 12:40

Emmanuelle over die tennisballen

Ik begrijp dat het niets voor jou is, Lusithania, om met de Franse slag te werk te gaan. Het antwoord op jouw vraag ten aanzien van het gebruik van tennisballen bij het reinigen van donzen jassen, wordt evenwel aangedragen door een Frans bedrijf, waarvan ik de naam hier wijselijk niet zal noemen teneinde niet de verdenking op mij te laden aan sluikreclame te willen doen, terwijl ik nota bene andere deelnemers aan dit forum nu juist hierop heb berispt.

Bij monde van 'Emmanuelle' - wellicht/ongetwijfeld een gefingeerde persoon - laat de handelsfirma in kwestie weten, dat het adviseert ook tennisballen toe te voegen tijdens het droogproces in de wasdroger. Zie: https://sportadvies.decathlon.nl/tips/tips-voor-het-juiste-onderhoud-van-je-donsjas-hoe-was-je-deze-tp_16

Wellicht ten overvloede wijs ik er nog even op dat er staat dat je schone tennisballen dient te gebruiken. Zoals de Britten en historici plegen te zeggen: "The devil is in the detail(s)".

Rode krullenbol

Kaaskopje

Kaaskopje

07-09-2019 om 13:04

Het is min of meer o.t.

maar ik hoop dat donsdragers en donsslapers zich wel bewust zijn van de praktijken bij het plukken en alleen verantwoord dons kopen? Het kan wel las ik. H&M blijkt gerecyclede veren uit dekbedden te gebruiken voor jassen. In de dekbedden zal het ongetwijfeld niet of minder diervriendelijk zijn geoogst, maar de jassen bieden dat dan tenminste nog een tweede ronde. Uit een artikel in het AD komt naar voren dat zogenaamd diervriendelijk dons ook nogal tegen kan vallen voor de dieren zelf. Ze worden dan wel niet levend en wel gemarteld tijdens het plukken, maar of hun leven zelf een pretje genoemd kan worden?? Het is voor mij echt reden om donsjassen links te laten hangen. Er zijn alternatieven.

Tot zover mijn 'ik moet het toch even kwijt' praatje ).

Lusithania

Lusithania

07-09-2019 om 13:51

Donsjes = donsjas

De titel was een vertyping.
Bedankt voor de tips voor het wassen van dons.
En Kaaskopje: dat ik het vraag doet waarschijnlijk wel vermoeden dat ik verder geen dons heb.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-09-2019 om 00:10

Lusithana

Aha, verschrijven die ik helaas ook te vaak.

Wat betreft de aantallen die je hebt, doet dat er toch niet toe? Of je hebt dons in huis of je hebt het niet.

Libera

Libera

09-09-2019 om 01:11

Apart Kaaskopje

Je schrijft hier toch vaker dat je vlees eet.
Of eet je alleen diervriendelijk vlees?

Kaaskopje

Kaaskopje

09-09-2019 om 01:28

Liberia

Ik vraag toch ook niet of jij rookt als we het over dons hebben? Ik koop geen dons, omdat de kans groot is dat dit dons gewonnen wordt als een eend of gans leeft en niet in de rui is, dus zeer pijnlijk en hardhandig. En ik hoop dat steeds meer mensen zich dat realiseren en eerst uitzoeken waar het dons vandaan komt voor ze iets kopen.

Yvette

Yvette

09-09-2019 om 11:08

geen dons idd

Ik heb geen dons meer hier inderdaad, om deze reden.
Je kunt prima leven met een synthetisch alternatief, ik heb ooit wel een wollen dekbed gekocht, maar dit was van texels wol en niet van mishandelde schaapjes (hoop ik dan maar)
En verder eet ik 99% veganistisch. Los hiervan dat ik het fijner vind dat er geen dieren geslacht worden (diervriendelijk vlees lijkt mij niet te bestaan, ze worden toch een keer doodgemaakt, terwijl ze dit niet willen) voel ik me een stuk fitter zonder vlees en vis, ik eet geen toegevoegde hormonen en allerlei andere dioxines die bijv. in vis zitten.
Ieder zijn ding uiteraard maar ik vind het fijner zo.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-09-2019 om 11:38

Het was niet mijn intentie om het naar vlees door te trekken

Ik draag niet bewust schoenen van een kunststof of textiel, dus algemeen gezien ben ik bepaald niet veganistisch en ook niet vegetarisch. Maar dons is in de huidige tijd net zo onnodig als bont. Dons is bont, welbeschouwd, maar dan in een andere verpakking. Als donsplukken net als een schapenvacht scheren tot de jaarlijkse verzorging zou behoren, zou ik er geen moeite mee hebben, maar dat is niet de praktijk.

Donsje

Donsje

10-09-2019 om 14:21

Kaaskopje

Ik kan je garanderen dat Nederlands eendendons niet van levende eenden wordt geplukt. Er is nl. maar één slachterij in Nederland waar eenden geslacht worden en die worden daar pas geplukt als ze dood zijn.

Vogel

Vogel

10-09-2019 om 14:29

Nederlands eendons

Dat zal best Donsje, maar waar koop je in hemelsnaam in Nederland geproduceerde kleding? Echt alle winkels hangen vol met spul dat in Azië wordt gemaakt. Dus de kans dat je Nederlands dons in je jas of dekbed hebt, is verwaarloosbaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.