Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Doortrekken leidingen / kruipruimte -- hellup

Wij willen de stoppenkast uitbreiden van 3 naar 6 stoppen. Daarvoor moeten nieuwe leidingen gelegd worden. Het mooiste is om dat onder het huis door te doen, van de meterkast (naast de voordeur) tot in de keuken (aanbouw achter het huis, in 1 rechte lijn met de meterkast).
Probleem: er is geen luik naar de kruipruimte bij de meterkast in de buurt. Er is er alleen eentje bij de achterdeur in de aangebouwde keuken.
Wij denken nu aan een gat boren in het beton bij de voordeur (17 cm dik) en dan op een of andere manier de leidingen door zien te trekken door de kruipruimte naar de keuken.
Is zoiets mogelijk, of zitten we iets heel stoms te bedenken? Of heeft iemand andere flitsende ideeen? (het alternatief is bovenlangs door de kamer, hm....)
Alvast bedankt, Geerke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoe lopen

die bestaande draden dan ? Die lopen toch ook ergens niet waar... is het niet een kwestie van door een electricien door dezelfde buisjes meer draadjes te laten trekken ?

Maxime

Maxime

19-10-2008 om 17:17

Kan toch?

Hoi,

Ik zou inderdaad een gat boren bij de meterkast en dan de leidingen door trekken. Hier moest er een nieuwe afvoer van de badkamer ergens onder de vloer van de woonkamer aangekoppeld worden. Een grote kerel van het loodgietersbedrijf kroop op zijn rug het gat in en fixte de boel (ik kreeg er acuut claustrofobie van maar hij vond het de gewoonste zaak van de wereld) zelf ben ik trouwens als kind eens de kruipruimte ingestuurd met een snoer aan mijn broek geknoopt om deze weer af te leveren aan mijn vader die aan de andere kant zat. Kan het me nu haast niet voorstellen maar toen vond ik dat harstikke leuk (het was ook prima te kruipen voor een kind van een jaar of 6) misschien kan je een op afstandsbestuurbaar autootje erdoor laten rijden met een touwtje eraan??? (mijn buurjongen heeft een jeep op afstandsbediening, die zou dit prima kunnen

Maxime

Geerke

Geerke

19-10-2008 om 17:26 Topicstarter

Bestaande bedrading

De bestaande bedrading zit ergens in de prachtig gestucte muur van onze woonkamer we hebben niet zoveel zin om dat allemaal open te breken en opnieuw te laten stucen en verven, als het misschien anders kan.
Maxime het was dus een groot gat wat jullie geboord hadden door het beton!! Echt zo groot dat er iemand door kon?!? Het beton is hier 17 cm dik..... waar boor je dan mee???
Buitenom en afstandbestuurbare auto, daar had ik nog niet aan gedacht, zo zie je maar wat handig het forum is

Prulletje

Prulletje

19-10-2008 om 21:34

Bestaande bedrading

Maar die bestaande bedrading zit toch in leidingen in die mooie gestucte muur? Daar kunnen nieuwe draden toch wel bij? Of zeg ik nu iets heel doms?
Maar het idee met de auto is leuker!

Prulletje

Toke

Toke

19-10-2008 om 22:00

Kruipruimte gaat tot?

Tot hoever gaat je kruipruimte onder je aanbouw? Als er verder nergens in huis een luik is naar de kruipruimte, dan zou het zomaar kunnen dat de ruimte onder je huis helemaal niet toegankelijk is. Dan is het bijna onmogelijk om iets van de ene naar de andere kant te krijgen.
Maar 't zou ook kunnen dat je vanuit de keuken helemaal onder je huis door kunt naar de meterkast. En dan zou het zelfs nog kunnen zijn dat je vanuit de meterkast naar beneden kunt, de loze ruimte in.
Als je met een zaklamp in de kruipruimte onder de aanbouw schijnt, wat zie je dan? Hoe zien de muurtjes eruit? Stug beton, of gewoon gestapelde stenen?
Verder kun je volgens mij niet de bedrading voor drie nieuwe groepen door een leiding trekken, volgens mij zit er dan te veel in een buis, met alle gevaren vandien. Is een nieuwe leiding via het plafond een optie? Of is dat ook massief beton?
Ik weet niet in hoeverre je het wilt laten doen, maar ik zou denk ik in jullie geval sowieso wat offertes laten uitbrengen, om te zien hoe de experts het probleem zouden oplossen. Situatie zal zich bij anderen toch ook wel voordoen?

Geerke

Geerke

19-10-2008 om 22:22 Topicstarter

Vanuit de keuken kunnen we alleen onder de keuken komen. Die muurtjes zien eruit als beton, het lijkt ons niet daar doorheen te kunnen komen. Inderdaad heeft onze electricien ook gezegd dat meerdere leidingen niet door 1 buis kunnen. We denken nu toch maar door de gang / woonkamer langs het plafond, maar het is niet de mooiste oplossing. We laten wel verschillende offertes maken.

Prijs

freezen en stucen dan ?
Heb je daar al een prijs voor ? Als het echt niet kan met meerdere draden door de bestaande buizen dan zou ik persoonlijk gaan voor freezen en stucen.

Draden via het plafond/ruimte tussen balken ? Is dat nog een optie, wat voor plafond heb je ?

Maxime

Maxime

21-10-2008 om 00:13

Ooooh

Oh Geerke,

Ik dacht dat je een luik had in de aangebouwde keuken en dat je daardoor wel naar voren kon kruipen, dan volstaat een gat bij de meterkast om alleen de leidingen door te trekken. Wij hebben een houten vloer, dus gat was zo gezaagd. Tja...dan wordt het lastig natuurlijk.

Maxime

Toke

Toke

21-10-2008 om 23:09

Opvallend langs de muur

Nog een ideetje:
als het dan toch zichtbaar door de kamer moet, kun je er ook nog voor kiezen het dan te laten opvallen. Natuurlijk niet de leidingen zelf, maar je kunt ze wel wegwerken achter een brede plint die je een flink stuk onder je plafond op de muur plaats. Kun je er aan de bovenkant mini-lampen in plaatsen (kleine spots of zo) en aan de onderkant mooie lijsten aan hangen. Afhankelijk van je interieur geef je de plint dan een contrasterende kleur of juist een schakering lichter of donkerder dan de kleur van de muur.
Is alleen mooi/haalbaar als het één muur is, maar wie weet, is dat zo en helpt dit je verder denken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.