Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

04-11-2013 om 12:35

droger

Als ik (voor het eerst) een droger plaats; moet er dan een soort afvoer komen daarvoor. Een soort luchtpijp naar buiten?

En wat soorten wasdrogers betreft: heeft iemand een tip? Ik zou graag willen dat de droger milieuvriendelijk is en lage energiekosten geeft. Iemand?

Marie

Marie

04-11-2013 om 13:22

condensdroger

Als je een condensdroger koopt heb je geen aparte luchtafvoer nodig. Het vocht wordt dan in een bak opgevangen die je steeds kunt legen.
Wat je ook wel ziet trouwens is dat de slang van de droger uit het raam gehangen wordt.
Wat is trouwens je budget?

Isabella Caramella

Isabella Caramella

04-11-2013 om 13:27

een milieuvriendelijke droger met lage energiekosten

Kan het niet nalaten: een milieuvriendelijke droger met lage energiekosten is.. een wasrekje! Een wastoren neemt weinig plek in nl. 1 m2) , ook aan de deur gehangen droogt het snel.

Een milieuvriendelijke droger met lage energiekosten bestaat niet

en na dat wasrekje

Minder goedkoop en milieuvriendelijk dan een wasrekje, maar beter dan een gewone droger op dit vlak is een warmtepompdroger. Dat zijn vziw per definitie condensdrogers, dus geen afvoer nodig. Warmtepompdrogers zijn energiezuiniger dan gewone, maar duurder, en ze doen er langer over. Omdat ze op een lagere temperatuur drogen krimpt je was er niet zo snel in.

Groeten,

Temet

amk

amk

04-11-2013 om 15:49

geen afvoer, wel ventilatie

want ondanks dat je geen afvoer nodig hebt komt er best nog wel wat vocht en warmte vrij bij het droogprocess.

Ik zou bijna zeggen kom mijn droger maar halen, want ik gebruik 'm slechts 1 of 2x per jaar.

mirreke

mirreke

04-11-2013 om 16:08

Idd, ventilatie

En het water van onze droger voeren wij af via de afvoer van de wasmachine, op de afvoer een pijp geplaatst met twee ingangen, een soort v-pijp, En daarin de slang gehangen van de afvoer van de droger.

Zorg voor een ventilatiemogelijkheid. En ik gebruik hem ook al jaren zo min mogelijk. Duur, en de was ruikt minder lekker vind ik.

correctie

Ik zei dat een warmtepompdroger geen afvoer nodig heeft maar dat is onzin, hij watert af op de afvoer van de wasmachine, precies zoals Mirreke beschrijft. Je kan volgens mij ook afwateren op een opvangbak.
Maar je hebt dus geen slang uit het raam nodig.

Groeten,

Temet

Juline

Juline

05-11-2013 om 09:35

wasdroger op gas

Mijn ouders hebben een wasdroger op gas. Ik heb me er nooit in verdiept, maar als ik google, lees ik dat die beter is voor het milieu. Ook zijn de energiekosten lager.
Je moet wel even investeren... Daarna verdient het zichzelf terug.

Jesse_1

Jesse_1

05-11-2013 om 10:09

Geen condensdroger meer hier

Eerder hebben wij een condensdroger gehad, omdat wij ergens woonden waar we geen afvoer hadden. (Waterafvoer op de afvoerpijp waar ook het water van de wasmachine heen in).
Ondanks dat wij een goede machine hadden, droogt het zóveel beter nu we een gewone met luchtafvoer hebben! En ook veel sneller.
Als je de slang maar naar buiten kunt leggen, bij mijn ouders staat 'ie in de bijkeuken en gaan de deur een stukje open zodat de slang er door kan als er gedroogd wordt.

Mijn advies is dus; indien mogelijk een afvoerdroger.

lennest

lennest

05-11-2013 om 10:37

gewone droger

Ik heb iets te veel was voor alleen het wasrekje daarom heb ik ook een droger. Sowieso vind ik handdoeken uit de droger een stuk prettiger dan van het wasrekje of buiten; ze zijn dan zo hard, ja, ja, teer huidje? Het is waar: een zuinige droger bestaat niet. Wel kun je bij de aanschaf letten op het energieverbruik; een D-label verbruikt nu eenmaal meer dan een A-label.
Ik heb een droger met een slang naar buiten; gat in de muur laten boren, man heeft pvc-pijp gemaakt waarin de afvoerslag zit, gaat prima. Wel eens in de zoveel tijd het afvoergat schoonmaken.
En voor wat betreft het wasrekje: dat geeft veel vocht in huis, ventileren is dan een absolute noodzaak! Ik hang liever de was buiten op, gelukkig kan dat onder een afdak zodat ik ook bij een buitje de was buiten kan laten hangen. Duurt wel lang voor 't droog is. Vroeger zonder droger hing veel was op de lage zolder, laag omdat je alleen precies in het midden er kunt staan. Dekbedovertrek moest drie/vier keer gevouwen over de lijn hangen, het duurde in de winter soms 3 dagen voor het droog was. Nee, dan is een droger ideaal!

Juline heeft gelijk

Mijn ouders hebben een droger op gas en zijn zeer enthousiast. Snel en inderdaad veel goedkoper dan een gewone droger. Maar bij hen was het makkelijk omdat de droger toch in de keuken moest staan, en daar was al een gasaansluiting. Bij veel mensen staat de droger op een verdieping waar geen gasleiding is, en dan zou je de gasleiding moeten doortrekken om een gasdroger aan te kunnen schaffen.

Groeten,

Temet

Besparingstip

Als je dan toch een droger gebruikt met zo'n opvangbak, dan kun je het water bij de volgende was gooien. Scheelt een heel klein beetje waterverbruik.
Ik heb ook eens gelezen dat het water uit de droger goed gebruikt kan worden voor in de strijkijzer, maar ik heb geen strijkijzer met water dus weet dat niet.

Saucijsje

Saucijsje

06-11-2013 om 18:42

amk

Mijn excuses voor de brutaliteit, maar mocht je echt je condensdroger weg willen geven of voor een heel zacht prijsje van de hand willen doen en je woont omg Rotterdam dan weet ik iemand die er enorm mee geholpen zou zijn!

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

06-11-2013 om 18:53

Warmtepompdroger

Ik sluit me aan: ik heb nu een warmtepompdroger. Hoe het exact technisch werkt weet ik niet meer, heb me er destijds wel in verdiept. Het water uit het wasgoed heeft het apparaat steeds nodig. Aan het eind van de droogbeurt moet je behalve de pluizenzeef ook het waterbakje legen.
Bij een condensdroger kan je de waterafvoer aansluiten op de wasmachine, met een warmtepomp niet. De machine is duurder, maar de verbruikskosten zijn zó veel lager dat je aan het eind van de levensduur van je machine de prijs van een gewone droger goedkoper uitbent. Als je het geld hebt, zou ik het doen.
Wat het mij precies scheelt aan energie weet ik niet omdat ik sinds kort zonnepanelen heb. Nieuwe droger + panelen zorgde bij mij voor een maandelijkse daling van zo'n €60,-.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-11-2013 om 18:59

Kan wel Rosa

De waterafvoer van mijn AEG warmtepompdroger zit aangesloten op de afvoer van de wasmachine. Was relatief eenvoudig te regelen volgens mij.

hier ook

Hier ook een AEG warmtepompdroger die afvoert op de afvoer van de wasmachine. Geen waterbakje dus dat geleegd moet worden.

Groeten,

Temet

amk

amk

06-11-2013 om 22:50

saucijsje

mail me maar op [email protected]

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

07-11-2013 om 12:25

bedankt

voor alle tips. Ik ga een warmtepomp kopen, dus moet even kijken hoe dat met de afvoer moet. maar dat is wel de moeite begrijp ik.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

07-11-2013 om 18:28

Lade!

Ik heb een Bosch en daar zit een joekel van een smalle lade in, zo diep als de machine. Daar wordt het water in opgevangen en na afloop mik ik dat leeg in de gootsteen. Als je geen gootsteen hebt kan je droger op de afvoer van de wasmachine aansluiten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.