Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Snuggle's

Snuggle's

18-04-2012 om 18:40

Duiven nest op balkon

Ik heb net een nest ontdekt net twee eieren van duiven.
Wat moet ik hier nu mee? Kinderen vinden het geweldig. Ik vind het ook wel wat hebben maar lees toch ook dingen over gezondheids gevaren en dat je ze nooit meer kwijt raakt.

Maar weg halen is ook weer zo zielig...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

18-04-2012 om 19:45

Weghalen!

De jongen die uit de eieren komen, komen later terug om er ook weer eieren te leggen. De poep is ongezond voor mensen en moeilijk weg te krijgen. Haal die eieren zo snel mogelijk weg, want anders hal je je mogelijk een hoop narigheid op de hals.

amk

amk

18-04-2012 om 19:59

Weghalen

duiven zijn niets meer dan ratten met vleugels.

Lizelot

Lizelot

18-04-2012 om 20:33

Weghalen?

Tuurlijk niet.Dit is toch geweldig voor de kinderen!Ik zou er trouwens zelf ook van genieten.

Margriet*

Margriet*

18-04-2012 om 20:35

Weghalen!

Genieten,van duiven kun je niet genieten. Een jaar een nest bij het balkon gehad in de blauwe regen (hadden het helaas niet gezien). Werd gek van het gefladder, geroekoe en verder lawaai van de duiven, vlak onder het raam.
Duiven zijn vies!

ishtar

ishtar

18-04-2012 om 20:59

Weghalen!

Ik heb ook eens een nest duiven op mijn balkon gehad. Vond het ook zielig om weg te halen. Nou, ik vond mezelf zieliger daarna;-S Mijn balkon is nooit meer schoon geworden. De poep zat centimeters dik! Spijt als haren op mijn hoofd dat ik het niet al had weggehaald toen het nog maar een ei (of 2) was. Ik heb daarna (en we hebben het hier over 8 hoog) nog wel eens een verdwaald duivenei IN mijn huis gevonden, onder het bed (raam stond open)3 takjes en ze vinden het een 'nest' en in een nest hoort een ei.
Het was best schattig om te zien, jonge duifjes, maar ik zou die rotzooi er zeker niet meer voor over hebben.(en als ik dat toen van te voren geweten had, toen ook niet)
Duiven leggen wel door, die missen dat legsel ook niet, ze maken gewoon ergens anders een nest.

Snuggle's

Snuggle's

18-04-2012 om 21:02

Last

Het is naast mijn slaapkamer raam, maar ik vind het wel gezellig om zo wakker te worden can dat geroekoe en gefladder dus dat is het probleem niet.

Ik lees wel meer dat duiven net als ratten zijn, maar in welk opzicht kan ik nergens vinden. Wanneer brengen ze die ziektes dan over?

Ik las ook dat je een nest eigenlijk niet weg mag halen, pas als de jongen uitgevlogen zijn. Nu verwacht ik geen politie op de stoep,maar goed.

Dochter heeft de eitjes al namen gegeven.

Hoe lang duurt het van nu tot ze weer weg zijn? Zou een keer een nestje kwaad kunnen?

Beeheestjes.... beeheestjes...

Duivennesten worden niet alleen bewoond door duiven maar ook door kleine insectjes. Ik meen duifluizen, maar dat weet ik niet zeker. Ze zijn piepklein, en ze kruipen door kieren in je kozijnen etc je kamer in. Zelf heb ik ze ooit in mijn badkamer gehad, en ik dacht werkelijk even dat ik hallucineerde toen ik die minuscule beestjes op de muur zag lopen. Maar het was niet de drank, het waren echt beestjes...

Die ervaring kwam mij van pas toen jaren later een collega (we hadden kantoorruimtes op de zolder van een oud pand en in de goot nestelden duiven) dezelfde beestjes in haar werkkamer zag krioelen. Nest geruimd, beestjes weg.

Weghalen. Die mest stinkt gruwelijk, en dan die insecten nog...

Groeten,

Temet

Laminaat

Laminaat

18-04-2012 om 22:08

Leuk! lekker laten broeden.

Snuggle's,

Zo'n nest is echt leuk. Ik had het ook vaak in mijn vorige huis. De duiven zijn snel weer klaar met broeden en zijn echt niet schuw. Voor de kinderen is het ook geweldig om mee te maken.
Maar het is wel jouw balkon. Je moet zelf weten of je de duiven met rust moet laten. Je kan ook gewoon je balkon blijven gebruiken zoals je gewend bent en dan moeten de duiven zelf maar weten of dat te druk is. Ze hebben inderdaad de volgende dag een nieuw nest als ze willen, want inderdaad aan drie takjes genoeg.
De stront is behoorlijk veel. Je kan nu het nest verwijderen en vuilniszakken als bodem leggen. Morgen is er dan weer een nest.
En dan ook vaak twee keer per jaar.
Als je het beu bent, kan je alsnog nesten verwijderen, maar probeer het gewoon een keer. De kinderen en ik vonden het heel leuk en we hebben nog steeds geen duivenpoepgekkekuikensziekte.
Groetjes,
Laminaat

Kunnen ook agressief worden

Wij hebben regelmatig een nest in de boom aan de rand van onze tuin. Buiten het geroekoe wat me soms wel eens irriteerd ('s morgens om 5.00 uur tenminste) is de overlast voor ons qua duivenpoep niet groot. We merken er niks van.
De overlast bestaat wél uit agressieve duiven als de eieren eenmaal uitkomen. Jaren terug is dat ons 1 keer overkomen, jongste loopt met buurkinderen tuin in met veel kabaal en ze werden door beide duiven aangevallen, duikvluchten waarbij de de kinderen probeerden te raken.
Doordat ik het zag en hard klappen de tuin inliep trokken ze terug. Maar de groep kinderen was als 'verlamd' en stond stil met de handen op het hoofd. We proberen de duiven nu weg te jagen als we ze zien dat ze willen nestelen. (trekken aan takken, kabaal maken) dat lukt soms, soms niet. En dan proberen we in te schatten of de eieren al uitkomen (kun je horen) en houden dan maar kleine kinderen uit de tuin...Ik heb geen zin in gewonde doodsbange kindertjes.
Tja...
groeten albana

Leuk/niet leuk

Wij hadden in ons vorige stadse huis dertien (13!) duiven op het dak. Als je 's ochtends keek, zag je allemaal grijze bolletjes zitten. Het was reuzegezellig, op de badkamer hoorde ik gekrabbel en gekoer, kletsende duiven. Ik heb nooit poep of beestje gehad. Die beestjes zaten overigens wel in het kantoor waar ik toen werkte, een vrij nieuw groot kantoor aan de rand van de stad. Het zijn bloedluizen en dat is niet alles wat er kruipt op een duif: http://www.duivenplaats.com/bloedluis.htm
Duss, op een dak is het leuk, in een boom in de tuin misschien ook, maar ik kan me voorstellen dat een balkon wel erg dichtbij is. Wacht het evengoed even af. Ik had ooit een nest merels op mijn balkon, ook leuk!

Snuggle's

Snuggle's

19-04-2012 om 10:14

Jeetje...

Enge beestjes, aanvallende duiven... Dat klinkt toch allemaal wat minder leuk.

Ik heb plastic gekocht om onder dat deel van m'n balkon te leggen tegen de poep. Daarvoor zal ik dus het nest op moeten gaan tillen. Geen idee of ze daardoor niet meer komen, maar dat beschouw ik dan maar als het lot.

Dochter is intussen erg benieuwd wanneer Peter en Fleur uit hun ei komen.

amk

amk

19-04-2012 om 14:31

Wizzy

bij je oom zijn tamme duiven te vergelijken met tamme ratjes. Het soort duiven van Snuggle's, die wilde duiven zijn de wilde ratten die je buiten hebt maar dan met vleugels.
Hier komt de gemeente ze gewoon weghalen als ongedierte bestrijding.
In het openbaar groen : prima, bij huizen: ongewenst wegens mogelijke verspreiding van ziekten.

Tango

Tango

19-04-2012 om 16:51

Buren

Wij hebben voorheen in een huisje gewoond waar de buurman duivenmelker (ik vind dat overigens een vreemd woord) was. Overlast hadden we niet echt, af en toe wat gekoer, poep eigenlijk helemaal niet, niet meer dan ergens anders in ieder geval. Overal vliegt immers weleens een vogel over die iets laat vallen. Af en toe zag je de duiven wegvliegen en weer terugkomen. Was best een leuk gezicht.
We hadden overigens wel 'last' van muizen, w.s. kwamen die op het duivenvoer af. Maar onze katten wisten hier gelukkig wel raad mee.
Nu zal een duivennest misschien een ander verhaal zijn, maar aggressieve duiven of duifluizen hebben wij in ieder geval nooit gezien.

Fiorucci

Fiorucci

19-04-2012 om 16:55

Compromis

Ik zou mijn kinderen deze keer de lol gunnen, en daarna de nesten steeds verwijderen etc.

Tirza G.

Tirza G.

19-04-2012 om 20:27

Eieren vervangen

Eieren vervangen door gelijkvormige kiezelstenen of (stenen) nepeieren (zijn te koop). De duiven blijven broeden, maken niet opnieuw een nest met een nieuwe leg en raken het op een gegeven moment wel zat. Voor je kinderen is het dan gewoon sneu
Overigens zou ik het ruimen - en dan wel heel rigoureus.

Tirza

Duivenmelkersziekte

Ja die bestaat ! Een zeer hardnekkige schimmelinfectie van de longen, geen idee of die ook door wilde duiven wordt overgebracht, maar dat zou zo maar kunnen.

Hardnekkig

Het is al weer jaren geleden, maar ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Twee eitjes van familie duif op het balkon van mijn vriend. Hij vond het maar niks, maar ik vond het helemaal leuk. De eieren kwamen allebei uit, wat zijn duivenkuikens lelijk zeg! Zolang de jonkies geel waren vond ik het erg leuk. Maar amai, helaas kan ik alle bovengenoemde nadelen bevestigen. Qua troep en geluid. Al voor dag en dauw waren pa en ma duif in de weer. Het geroeoekoe was niet van de lucht. Leuk achterin de tuin, maar niet de hele dag door op je balkon en zeker niet op de vensterbank in het open slaapkamerraam. En ook het wiekgeluid van de vleugels kan je erg storen. Toen het legsel groot was bleven pa en ma duif vrolijk koerend komen. Er werden opnieuw eieren gelegd die resoluut in de vuilniszak belandden. De duiven gaven het niet op en bleven hardnekkig komen. Heel hardnekkig. Twee jaar hebben we duiven weggejaagd, zolang hebben ze het vol gehouden. Dus ja, een paar weken vond ik het zeker leuk, daarna begon de ergernis, bezint eer ge begint!

Snuggle's

Snuggle's

20-04-2012 om 11:58

Nest verlaten

Ik had een zeil onder het nest gelegd en daarvoor dus het nest en de eieren opgetild, en zo te zien hebben ze het nest verlaten nu.
Ze vliegen hier nog wel rond, maar ik heb ze niet meer op het nest zien zitten.

Stiekem vind ik het wel een beetje jammer. Maar goed, als ik alle verhalen hier lees is het misschien maar het beste.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.