Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tango

Tango

30-01-2020 om 16:29

Duo, buitenlandse stage

Dochter is 18 en gaat stage lopen in het buitenland, van mei t/m september. We hebben via de stagevoorziening een heel overzicht gekregen van wat te regelen. O.a. een en ander bij DUO. Nu komen we daar niet echt uit. Wanneer moet je deze wijzigingen invoeren? Bijvoorbeeld adreswijziging, tegemoetkoming OV reisproduct. En bij adreswijziging staat dat je je uit zou moeten schrijven bij de gemeente en elders inschrijven, maar ergens anders vind ik weer dat dit niet nodig is maar dat hier een uitzonderingsregel voor is.
En hoe zit het met aanvragen van uitwonende beurs? Hoe lang van tevoren doe je dat?
Ik vind het allemaal heel onduidelijk en dochter snapt er al helemaal niets van.
Ze moet ook nog iemand machtigen om zaken te regelen voor DUO, dat ziet er echter ook al heel ingewikkeld uit.
Wie kan ons hierin op weg helpen? Mijn ervaring is als ik zelf ga bellen dat ze dan vragen of dochter zelf kan bellen, want ze is 18. En samen bellen is ook een gepuzzel want zo vaak is ze niet thuis

Stappenplan

https://www.wilweg.nl/hoger-onderwijs/deel-van-je-studie/voorbereiding/uitschrijven-uit-bevolkingsregister

"Als je langer dan acht maanden in het buitenland verblijft, ben je verplicht om je uit te schrijven uit het bevolkingsregister. "

Uitschrijven hoeft dus niet.

Voor algemene informatie, met wat je weet over de situatie van je dochter, kun je ook informatie opvragen bij DUO.

https://duo.nl/particulier/ov-vergoeding-buitenland.jsp
Bij DUO is het gangbaar om 2 maanden vooraf een wijziging door te geven.
"De ovoovee-vergoeding gaat op zijn vroegst in vanaf de maand na uw aanvraag. Vraag daarom op tijd aan, liefst 2 maanden voordat u naar het buitenland gaat."

https://www.studentenreisproduct.nl/detail/studentenreisproduct-stopzetten/
"Zet je studentenreisproduct uiterlijk stop op de tiende dag van de maand waarin je er geen recht meer op hebt. Je mag vanaf de eerste dag van die maand al niet meer met je studentenreisproduct reizen.
Voorbeeld: als augustus de laatste maand is waarin je recht hebt op het studentenreisproduct, dan moet je uiterlijk op 10 september je studentenreisproduct stopzetten."

https://www.studentenreisproduct.nl/checklist/checklist-stopzetten/
Stopzetten reisproduct moet nog wel in Nederland gebeuren. Dat doe je bij een automaat.

Het is wel even een stappenplan zeg! Ik wens je veel succes.

Doenja

Doenja

30-01-2020 om 17:55

Super!

Ik lees dit en mijn kind gaat ook naar het buitenland. Deze info komt als geroepen. Dank je wel.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

30-01-2020 om 21:08

Hier niet goed gegaan

Wij hadden alle formulieren ingevuld, de uni laten invullen en tijdig geüpload, maar uiteindelijk geen OV-vergoeding gekregen. Mijn dochter was er ook nogal laks mee, dus toen ik uiteindelijk ging bellen bleek het niet meer met terugwerkende kracht te kunnen. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op, maar ik was er wel klaar mee dus we hebben verder geen bezwaar gemaakt.
Denk er na thuiskomst ook aan dat het twee weken duurt om de OV-kaart weer actief te krijgen. Als je dat niet tijdig aanvraagt moet je de reiskosten dus zelf betalen.
Ik vind Duo by far de slechtste organisatie die er is en hun website het grootste doolhof dat bestaat.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

30-01-2020 om 21:12

Wat er gebeurde toen ik belde

Wat wel grappig, maar eigenlijk ook niet, is is dat ik heb gebeld uit naam van mijn dochter. Ik deed dus net of ik meisje Fisher was, en de Duo-dame was zo onaardig en onbeschoft. Ze bleef maar herhalen dat ik stom en laks was geweest (wat meisje Fisher natuurlijk was geweest, maar als je moeder dat zegt is toch anders dan als zo’n callcentermiep dat doet). Nee, ik ben wel klaar met Duo.
Ik bedenk net wel dat ik me er toch weer in moet verdiepen want komend schooljaar gaat meisje het hele jaar naar het buitenland. Pfff uitschrijven dus?

Tango

Tango

01-02-2020 om 14:30

Bedankt!

Hier kan ik wel iets mee. Maar wat een gedoe inderdaad. Zal nog wel even puzzelen worden voordat we er helemaal uit zijn.
Phryne Fisher, wat slecht zeg dat jij zo raar te woord werd gestaan door de medewerkster van DUO. Het was tenslotte ook niet helemaal jullie fout, want jullie hadden wel alles ingevuld.
Overigens keken we nog even naar het machtigen (zodat ik dochter haar zaken kan beheren als ze weg is). Lijkt ook al zo ingewikkeld. We hebben maar bedacht dat we haar Digid weer tijdelijk op mijn telefoonnummer zetten (nu ontvangt zij de sms-controle) ik heb de gegevens toch al, want destijds met haar aangemaakt. En voorheen stond het dus ook op mijn telefoonnummer. En voor degene die nu gaat zeggen, daar is ook een digid-app voor. Die wilde dochter dus nooit op haar telefoon, want dat kostte weer opslag. Vandaar dat we nog steeds met sms-controle doen.

Afspraak

Je dochter kan ook een afspraak maken bij een duo-loket. Tijdens een afspraak komen zaken aan bod, waar jullie mogelijk niet aan gedacht hadden, zoals verzekeringen.

Tango

Tango

01-02-2020 om 22:34

Loket?

Nooit geweten dat die bestaan. Dacht dat het allemaal telefonisch moest, als je iets niet weet. Nu nog kijken of er zo'n loket in de buurt zit.

OV-vergoeding is optioneel

Die OV-vergoeding is niet verplicht. Als ze ingeschreven staat bij een Nederlandse onderwijsinstelling, mag ze er ook voor kiezen om het studentenreisproduct te blijven gebruiken en geen vergoeding aan te vragen. Maar die OV-vergoeding is waarschijnlijk aantrekkelijker. Als ze die OV-vergoeding aanvraagt, moet ze bij een Nederlandse automaat het reisproduct stopzetten.

Sawo

Sawo

05-02-2020 om 15:06

op tijd weer aan zetten

mijn zoon is ginds terug van buitenland

OV product weer aanzetten had voor 1 februari gemoeten.

groet
Saar

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.