Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

rokertje

rokertje

09-01-2019 om 11:31

E-sigaret

Ik ben, helaas, een verstokt roker. Nu wil ik toch eens proberen of een e-sigaret mij bevalt. Is iig toch een stuk minder ongezond dan een gewone sigaret.
Probleem is een beetje dat je ze in talloze merken en varianten hebt, maar ze mogen geen reclame maken op de sites. Dus alleen maar info over prijs enz. Ook geen reviews.
Nu vroeg ik mij af of hier meer mensen zijn die ervaring hebben met een e-sigaret, welke bevalt, waarom enz.
Iemand?

Lou

Lou

09-01-2019 om 11:45

Succes

Nee, geen ervaring, alleen even succes wensen. Ik red het sinds vorige week (1-1) zonder sigaretten en ook zonder e-sigaretten, dus dat kan ook. Maar ik snap je overweging hoor, niet roken is zeker in het begin namelijk heel moeilijk. Het wordt wel snel makkelijker. Zet 'm op!

En toch...

Ik tik "e sigaret reviews" in op Google en krijg forums, reviews, best verkocht enz. in beeld. Moest wel aangeven dat ik ouder ben dan 18 jaar. Misschien heb jij beveiliging op je internet zitten voor minderjarigen? Ik heb ook jaren een kinderslot erop gehad.

https://www.esigaretervaring.nl

Kijk maar of deze link werkt bij jou.

Free Willy

Free Willy

09-01-2019 om 12:56

En ik vond het geen goede vervanger van de sigaret.
Ik ben met 12.5 mg begonnen en wilde afbouwen naar nul, maar was al snel weer terug bij de echte sigaret. Degene die het dichtstbij de smaak van tabak moest komen had een nasmaak en die wel te verdragen was ( koffiesmaak) smaakte naar: juist...wie wil een koffiesmaak aan zn sigaret.

Ik ben toen gestopt mbv Champix en dat is 2 jaar en 7 maanden geleden en heb nooit meer gerookt.
Wel nog steeds 1 a 2 keer per dag trek, maar ik weet dat dat moment overgaat.

Rokertje

Rokertje

09-01-2019 om 13:38

Wil

Oh, dan ga ik eens verder zoeken en probeer je link. Nee, geen kinderslot oid.
Thx

Briljant

Ik ben 3 jaar geleden met succes gestopt met het roken van sigaretten door over te stappen op de e-sigaret. Ik was, net als jij, een verstokte roker en had al van alles geprobeerd, maar niets hielp. De e-sigaret hielp wel.

Ik heb een JustFog en die bevalt (ik heb er door de jaren heen meerdere geprobeerd) nog steeds het beste. Ik heb een vloeistof die zou moeten lijken op mijn merk van destijds (Kent); ik heb de variant met 0% nicotine. Uiteraard heb ik meerdere smaakjes geprobeerd, maar die met fruitsmaak vind ik smerig en deze bevalt het beste. Zo merkvast als ik destijds aan de sigaret was, zo merkvast ben ik nu aan de e-liquid .

Ik heb letterlijk vanaf dag 1 niet meer naar sigaretten getaald. Ik vind deze smaak lekker, vind het prettig dat mijn kleding en haar niet meer naar rook stinkt en een bijkomstig voordeel: ik "rook" nu gewoon vaak lekker binnen in huis want de damp die van mijn e-sigaret afkomt is reukloos.

Ik ben dus zeer positief (en nee, ik heb geen aandelen JustFog ).

Persephone.

Neem jij je Foggie ook overal mee naar toe? Ik moet zo wennen aan het idee dat ik dan op een feestje sta, buiten natuurlijk, in gezelschap met dat apparaat. Of rook je gelijk ook stukken minder?
Jou Foggie staat op nr.1 zag ik net op mijn link.

Geen nicotine, wat dan wel? Ook geen teer waar je copd van krijgt en andere enge ziektes? Wat zit er dan wel voor boeiend stofje in die vloeistof?
Vragen, vragen, dit topic van rokertje komt als geroepen.
Ik ben jaren geleden eens begonnen met een e sigaret. Beviel prima, maar toen kwamen er zoveel negatieve berichten over in de media dat ik hem aan de kant heb gelegd.
Nu doe ik het dus zeker niet beter, terug naar de gewone stinksigaret.

Haal ons over met positieve berichten, naast stoppen, dat is het beste natuurlijk.

Wil40

Ha Wil,

In de vloeistoffen zit propyleen glycol, glycerine, aroma en gedestilleerd water. De vloeistof wordt verwarmd, en deze damp inhaleer je. Vergelijk het met een waterpijp.

Er wordt niets verbrand, dus er komen geen akeligheden als teer of koolmonoxide vrij. Als je een liquid met nicotine neemt, is dat dus de enige schadelijke stof (want nicotine vernauwt de bloedvaten). Die nicotine kun je afbouwen en uitkomen op 0% nicotine (zoals ik nu dus al jaren doe).Het is trouwens belangrijk te realiseren dat nicotine op zich niet verslavend is, het is te vergelijken met cafeine. Je kunt dus gemakkelijk een liquid roken zonder nicotine.

Ik neem mijn e-sigaret inderdaad overal mee naar toe. En indien nodig sta ik inderdaad buiten met andere rokers . In het begin vond ik dat heel even stom, inmiddels niet meer en ben ik blij dat ik met mijn e-sigaret buiten sta in plaats van met een echte sigaret. Thuis rook ik trouwens gewoon binnen, en dat deed ik niet toen ik nog sigaretten rookte.

Ik heb nooit last gehad van ontwenningsverschijnselen. Ik realiseer me terdege dat "helemaal niks" waarschijnlijk beter is dan e-roken, maar ik ben enorm blij met de e-sigaret.

Ik zou het echt (nog) eens proberen als ik jou was!

Ad Hombre

Ad Hombre

09-01-2019 om 22:21

Persephone

"Het is trouwens belangrijk te realiseren dat nicotine op zich niet verslavend is, het is te vergelijken met cafeine."

Het is met name belangrijk te realiseren dat mensen op het Internet met het grootste aplomb de grootsts mogelijke onzin debiteren.

Als ik zoek op 'nicotine addictive' vind ik uitsluitend artikelen die mijn indruk bevestigen dat nicotine zeer verslavend is.

https://www.drugabuse.gov/publications/research-reports/tobacco-nicotine-e-cigarettes/nicotine-addictive
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2928221/

Dus waar haal jij in vredesnaam vandaan dat het *niet verslavend is*? Gewauwel van een verslaafde?

AH (nooit gerookt)

Wat een agressieve toon, Ad. Ik hoop dat het je opluchtte.

Deze onderzoeker stelt dat de stelling dat nicotine op zichzelf verslavend is, omstreden is:

https://www.egarage.de/interview-das-suchtpotenzial-beim-dampfen-ist-deutlich-niedriger-im-vergleich-zum-rauchen/

Duidelijk is wel dat nicotine in combinatie met andere stoffen uit tabaksrook verslavend is, maar die stoffen zitten dan weer niet in e-liquids of damp van een e-sigaret.

Zie ook dit artikel:

http://www.stoprokenvandaag.nl/stop-met-roken/nicotine-en-verslaving-wetenschappelijke-studies-addiction-research/

Nicotine in tabaksrook is dus zeer verslavend vanwege de combinatie met andere stoffen in die rook. Nicotine *op zichzelf* naar alle waarschijnlijkheid niet.

Ook gelezen.

Niemand grijpt naar nicotine op zich zelf staande. Daarom liggen de nicotine kauwgoms en pleisters frank en vrij bij de drogist, je koopt ze niet als opkikkertje en je raakt er niet verslaafd aan.
Roken is verslavend door de combinatie nicotine, lekkere toegevoegde stoffen én gewoonte. Als ze de nicotine uit de tabak halen blijven rokers nog steeds roken, het is zo gezellig bij de koffie. Dus ik heb de boodschap van Persephone prima begrepen.
Als je stopt met het roken van tabak is de nicotine binnen enkele dagen uit je lijf, ontwenningsverschijnselen over, maar de hang naar roken kan nog jaren blijven, soms de rest van je leven.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-01-2019 om 11:07

Persephone

Als je opmerkelijke stellingen doet moet je die wel onderbouwen. Onderbouwen met webpagina's die specifiek met (het verheerlijken c.q. verkopen van) e-sigareten te maken hebben is dan bij voorbaat verdacht.

Het geheel ruikt een beetje naar een verslaafde die zijn of haar gedrag probeert te rationaliseren.

Maar op zich is het interessant. Ik heb een collega die al jaren verslaafd is aan nicotinekauwgom maar dat zie je toch niet vaak.

Dit soort quotes uit de propagandapagina van jou geven ook te denken:

"Maar deze mensen gaan meestal wat relaxter met hun e-sigaret om, dan met hun rookverslaving. En lukt het hen meestal makkelijker om de elektrische sigaret een tijdje opzij te laten liggen."

Als het totaal niet verslavend zou zijn zou het niet 'makkelijker lukken', maar gewoon geen enkel probleem zijn.

Ik wil best geloven dat een e-sigaret een goede manier is om op t ehouden met roken. Ik ben er van overtuigd dat er aanzienlijk minder gezondheidsrisico's aan zitten.

Maar ik ben allergisch voor valse argumenten gemotiveerd door een behoefte om eigen gedrag te rationaliseren.

"Maar ik ben allergisch voor valse argumenten gemotiveerd door een behoefte om eigen gedrag te rationaliseren."

Mja, dat doe ik dan ook niet. Zoals ik al schreef damp ik (al jaren) vloeistoffen zonder nicotine. Mij persoonlijk kan het dus niet schelen of nicotine *op zichzelf* nu wel of niet verslavend is .

Soms vergeet ik te dampen, of kom ik er ineens achter dat mijn e-sigaret niet in mijn tas zit. Geen haar op mijn hoofd die er dan aan denkt om snel even sigaretten te kopen. Ik taal er totaal niet meer naar en ben blij dat ik niet meer "hoef".

Teresa

Teresa

10-01-2019 om 12:12

Verslaving is ingewikkeld

We kunnen overal verslaafd aan raken, zeker geestelijk. En die geestelijke verslaving zou ook weer voor lichamelijke toestanden (hormonaal) kunnen zorgen.
We zijn gewoon gewoonte dieren, en de een wat meer dan de ander.
Bij roken spelen een aantal zaken door elkaar, dat maakt de sigaret zo enorm aantrekkelijk.

Net als het gebakje bijv, dat is én lekker vet, én lekker zoet, én de combinatie van een aantal smaakstoffen kan een unieke smaakbeleving geven, én het geeft een speciaal of feestelijk gevoel, én het ziet er aantrekkelijk uit.

Een sigaret heeft weer een hoop verslavende punten bij en door elkaar.
Maar je kunt net zo goed verslaafd raken aan tanden poetsen, dat is meestal ook maar goed ook.
Nicotine zit trouwens (kleine hoeveelheden) ook in voeding.

Tijgeroog

Tijgeroog

10-01-2019 om 16:11

Persephone

"Ik taal er totaal niet meer naar en ben blij dat ik niet meer "hoef"."

Zou je dan niet liever ook stoppen met dampen? En zo nee, waarom niet?

Die collega Ad Hombre.

Is dat een ex roker? Of iemand die zomaar aan de nicotine kauwgom is begonnen omdat hij zich dan prettiger voelde?

Persephone.

Dat gevoel van niet meer hoeven lijkt me fijn, dat niet meer gauw naar de winkel spurten omdat de tabak op is. Ik denk dat ik nog wel spurt als de vloeistof op is dan....gewoonte, gewoonte...

Ad Hombre

Ad Hombre

10-01-2019 om 19:49

wil

Ex-roker. Ik heb ook wel eens zo'n kauwgompje geprobeerd als niet-roker en dat spul is behoorlijk vies. Zonder verslaving wil je dat echt niet...

Ad Hombre

Het lijkt me ook niet te ontkennen dat ook enkel nicotine verslavend is.
Dat andere factoren ook spelen is een ander verhaal en dat mede daardoor roken zeer lastig is om mee te stoppen is klopt ook, maar elke wetenschappelijk onderzoek toont aan dat nicotine verslavend is.

Ik wil trouwens ook stoppen met roken, maar zie daar zoals iedereen nogal tegen op en probeer zoveel mogelijk informatie te vinden over hoe over te stappen naar een e-sigaret, welke te gebruiken etc om de kans te maximaliseren.
Nou valt het me op dat het qua algehele specifieke informatie nog redelijk tegen valt wat er te vinden is.
Ik ben bijvoorbeeld dit tegengekomen https://www.slimroken.nl/kennisbank
Maar ook daar staat niet een specifiek stappenplan of iets dergelijks.

Hebben mensen nog andere goede informatiebronnen?
Of eigen ervaring?

Champ

Champ

29-01-2020 om 11:55

Champix

De e-sigaŕet gaf mij niet het gevoel een vervanger voor een sigaret te zijn. Het gaf met geen enkele sterkte of smaak een bevredigend gevoel.

Ik ben gestopt met Champix, een heftig en duur middel, niet zonder risico's. Ik heb dat ruim 3 maanden geslikt en nooit meer een sigaret aangeraakt. Bij spanning in welke vorm ook, heb ik nog steeds soms psychische trek, maar inmiddels heb ik het vertrouwen dat dat weer wegtrekt.
Over 4 maanden alweer 4 jaar gestopt.

Het enige teleurstellende ( voor mij ) was dat het stoppen geen meetbaar resultaat had behalve +5 kg 😁

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.