Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Een licht dessert gezocht

Op tweede kerstdag eten we bij mijn schoonouders, en ik zorg voor het dessert. Maar omdat we dan waarschijnlijk behoorlijk vol zitten zoek ik een dessert dat niet zo zwaar is.
Vorig jaar had ik een soort ijstaart gemaakt; cakeplakken in een kom, drank erover sprenkelen, vullen met ijs en weer afdekken met cake. Af maken door te bestrijken met stijfgeklopt eiwit en dan bruinen met een brandertje. Wel eerst uit kom halen natuurlijk. Nogal machtig dus en dat wil ik dit jaar dus niet.
Wie heeft er leuke ideëen?

Cakey

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Flensje?

Superdunne flensjes bakken van te voren. Met sinaasappelmarmelade (of ander bijzondere jam) besmeren, in vieren opvouwen bestrooien met poedersuiker, bolletje ijs erbij, klaar.

Daar ben ik weer

Wel even de flensjes weer warm maken voor serveren. Juist de combi warm flensje, koud ijs vind ik zo lekker.

Merel

Merel

06-12-2011 om 11:24

Lekker en makkelijk

Luikse wafels met bramen (of frambozen, of aarbei, wat je lekker vind)
Je koopt die Luikse wafels gewoon (bij AH bijvoorbeeld) doe er de bramen of frambozen of aarbeien op. En daaroverheen witte chocolade saus en wat poedersuiker.
Het is heel makkelijk te maken en het ziet er heel feestelijk uit en het is licht en fris van smaak.
Het enige wat ik je uit moet leggen is hoe je witte chocolade saus maakt: (dit is even voor 4 personen In steelpan met dikke bodem 125 ml slagroom zachtjes verwarmen. 100 g witte chocolade erboven in stukjes breken en in warme slagroom laten smelten. Je kan dit eerder maken, want het blijft gewoon vloeibaar daarna. Je kunt het gerechtje koud serveren. Of je doet de wafels even in de magnetron, daarna het fruit erop en dan de witte chocoladesaus die je ook weer even opwarmt. (ik heb beide varianten gegeten (warm en koud) en vond het allebei lekker, dus je kan doen wat je het meeste aanspreekt)

Fiorucci

Fiorucci

06-12-2011 om 11:38

Gisteren...

Ik heb gisteren superdunne flensjes gebakken, met daardoor heen appel geraspt. Kun je van te voren bakken en daar even opwarmen. Daarbij een bolletje kaneelijs en een toefje slagroom. Was heerlijk en niet te zwaar.

Lichte ijstaart

Je kan zelf ijstaart maken door consumptieijs een beetje zacht te laten worden en dan in een vorm te doen, doe dit met meer soorten ijs (tussendoor in de vriezer) en je kunt meerdere lagen creëren. Als je nou zoiets doet met een paar smaken sorbetijs dan heb je een relatief lichte ijstaart. Je kan m afstrijken en decoreren met (niet te veel) slagroom (en daarna weer in de vriezer), en/of garneren met vruchten oid, maar dat hoeft allemaal niet zo zwaar te zijn.

Groeten,

Temet

wendelien

wendelien

06-12-2011 om 12:37

Fruit

Zelf vind ik fruit heerlijk na een copieuze maaltijd. Rond deze tijd is er vaak mooi en exotisch fruit verkrijgbaar waarmee je veel kanten op kunt. Granaatappel is bijv. prachtig van kleur (ook mooi om borden en salades mee op te leuken).

Puck

Puck

06-12-2011 om 12:51

Merel, licht?

Mijn hemel, Merel, als jij wafels met chocoladesaus en dan ook nog eens flink veel slagroom een licht deseert noemt, wat valt bij jou dan onder de noemer zwaar dessert. In mijn beleving valt daar dan alleen nog een baksteen onder. Als er iets is dat zwaar valt is het wel wafels en dingen met chocolaroom-saus.

merel

merel

06-12-2011 om 13:18

Echt licht puck

Ja die wafels zijn echt lichter dan cake, veel luchtiger. Dan daarop dus het fruit en de chocolade saus dat is echt maar een heel klein beetje. Het is door het slagroom een romig melkachtig sausje en veel gaat er niet op als je deze hoeveelheid door 4 deelt. Meer voor de show dan dat het zwemt in de saus hoor.

Merel

Merel

06-12-2011 om 13:25

Schrijffout

het is natuurlijk de slagroom ipv het slagroom. En Puck, ik las jouw bericht je nog een keer, het is dus geen losse chocolade saus en een daarnaast een hele dot slagroom, het sausje is gemaakt met de room (niet opgeklopt) met een beetje witte chocolade erin.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

06-12-2011 om 14:11

Fruit of kaas

Laatst kreeg ik bij een lunch als toetje een glas met allemaal laagjes fruit, in verschillende kleuren. Anananas, rode besjes, bosbessen, etc. Takje munt erop voor de sier. Eventueel een laagje aardbeienyoghurt ertussen ofzo... Zag er heel feestelijk uit en is natuurlijk ook licht.

Een kaasplankje is ook een optie, helpt nl bij de spijsvertering dus dat is ook wel prettig na een zware maaltijd.

cakey

cakey

08-12-2011 om 06:40 Topicstarter

Dank jullie

Hier krijg ik weer inspiratie van. Ik zal nog eens wat rondkijken op internet en wat in mijn kookboeken snuffelen. Ik weet nu welke richting ik het ga zoeken.
Bedankt.

Cakey

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.