Huis, Tuin en Keuken

Kiki
15-01-2009 om 10:35
Een vraag namens mijn broertje
Mijn broertje kan een huis krijgen (woonboot eigenlijk) op de Lieover in Haarlem.
Ik ken die straat en ik vind het geweldig. Hij is wezen kijken en was heel enthousiast over het mooie uitzicht. Maar minder enthousiast over de locatie.
Maar nu, Hoe praktisch is het eigenlijk daar. Mijn broertje werkt (en woont nu) in Amsterdam en heeft geen auto en geen rijbewijs.
Hij zou dan helemaal aan het einde van de Lieoever wonen, dus hij moet een behoorlijk eind fietsen naar het station van Haarlem. Hij zou dan behoorlijk lang onderweg zijn naar zijn werk. Winkels zijn volgens mij ook (maar dat weet ik niet) niet heel dichtbij.
Zijn er forummers die de Lieoever kennen (of die daar misschien wonen) Hoe makkelijk is dat zonder auto?
Mijn tweede vraag betreft het wonen in een woonboot. Ik denk dat het hetzelfde is als wonen in een gewoon huis, maar mijn broertje is daar niet zo van overtuigt. Hij zegt dat je met een harde wind dan niet stil ligt en dat alles uit je kasten valt. En hoe meer ik zeg dat dat onzin is, hoe meer hij overtuigt is van eigen gelijk.

Genista
15-01-2009 om 11:43
Woonboot
Het leven op een woonboot is niet helemaal hetzelfde als in een gewoon huis. Met harde wind lig je inderdaad niet stil, maar of alles uit je kasten valt, ligt natuurlijk nogal aan je inrichting en hoe consequent je alles terugzet. Op een woonboot moet je je wat aanpassen. Als je het wilt, is het best te doen, als je beslist niet wilt, kan hij beter niet op die boot gaan wonen.

Lietje
15-01-2009 om 12:35
Woonboot
Ik had vroeger een vriendje op een woonboot wonen. Altijd als ik daar was had ik een soort vakantie gevoel. De enige keer dat er spullen uit de kast vielen was toen de boot op de werf werd getrokken ivm onderhoud. Anders hooguit een lichte deining. 's Winters is het wel beter opletten met de waterleiding.
Haarlem ken ik niet, dus daar geen tips over.
Lietje

Temet
15-01-2009 om 14:11
Wat wil broertje?
Krijg de indruk dat broertje niet zo nodig hoeft. En ik geef hem geen ongelijk. Ik ken de locatie niet, maar ik denk dat een auto- en rijbewijsloze er niet verstandig aan doet om te gaan zitten op een plaats met (zo te horen) weinig tot geen ov.
Ik heb nooit op een woonboot gewoond. Wel een keer er geweest, ik vond het laag, en het deinde. Nu kan ik daar toevallig tamelijk slecht tegen, dat hoeft voor jouw broer niet het geval te zijn natuurlijk, en ik weet ook niet of het went als je langer op zo'n boot zit.
Heb zelf eigenlijk het idee dat wonen op een woonboot leuk is als je het mooi en romantisch enzovoort vindt. Zie je vooral praktische nadelen, dan vraag ik me af waarom je er aan zou beginnen, behalve dan voor het mooie uitzicht.
Groeten,
Temet

Kiki
15-01-2009 om 15:00
Hij weet niet of hij het wil
Ik denk het haast niet. Volgens mij wil hij helemaal niet uit Amsterdam weg. Mijn broertje is in korte tijd Amsterdamser geworden als de Amsterdammers en net as ik enorm stads ingesteld.
Maar hij moet zijn huis uit in maart en hij is druk op zoek, maar in Amsterdam is het nogal lastig iets krijgen.
Dit kwam op zijn pad en het is wel een, zoals ik al zei, prachtige locatie. Zeker voor zo'n fietsfreak als mijn broertje.
Mij lijkt het leuk als hij er gaat wonen, kan ik lekker op visite komen en fietsen met de kleine, maar gelukkig is mijn broertje groot genoeg zich niets van mij aan te trekken en zal hij zijn eigen mening vormen.
Ik zelf zou er overigens nooit gaan wonen, want ik zou geen rustig ogenblik hebben met al dat water en mijn zoontje
Ik stelde deze vraag zodat mijn broertje een puntenlijstje kan maken wel of niet, dat is nou eenmaal de gewoonte bij ons (zoals de Gilmore Girls, alleen wij deden dat ervoor al)
Tot nog toe, heb ik hem (heel irritant) dus gelijk moeten geven over het deinen.

Temet
15-01-2009 om 21:23
Kiki
"in Amsterdam is het nogal lastig iets te krijgen"
Koop of huur? De prijzen van koopwoningen dalen weer, en het aanbod stijgt (schreef zij mismoedig, ons huis moet in de verkoop...).
Zowel voor huur als koop geldt vziw dat er een relatief goed aanbod is in ZuidOost, Noord en de Westelijke Tuinsteden. Niet de meest populaire buurten maar daarom is er dus ook nog relatief veel aanbod. Vooral Noord lijkt erg in opkomst te zijn. Jammer dat die Noord-Zuidlijn waarschijnlijk pas wordt afgeleverd tijdens de regering van Koningin Catharina Amalia ...
Groeten,
Temet

Kiki
15-01-2009 om 21:39
Waar in a'dam woon jij, dan stuur ik mijn broertje
Nee hoor geintje. Het zal toch echt huur moeten worden.
Hij is een AIO, dus geen vast contract geloof ik.
Inderdaad in de minder goede wijken is het nog wel te vinden, maar mijn broertje wil toch echt niet in een achterstandswijk gaan wonen. Ik weet niet of die wijken die jij noemt daaronder vallen hoor. Ik ken A'dam zelf nauwelijks.
Hij woont nu aan de rand van A'dam, erg mooi overigens. Met een metrolijn om de hoek die hem voor zijn werk afzet. Zo mooi als waar hij nu zit, vindt hij nooit meer.
Hij heeft overigens het huis op de Lieover afgeslagen, hij zou dan elke dag meer dan een uur onderweg zijn en hij wil niet uit Amsterdam weg.
Typisch mijn broertje, een hoop eisen aan een woning hebben, zonder echt een alternatief. Hij weet prima wat hij niet wil en waar hij niet wil wonen.
Ik had al Oostzanerwerf, Gaasperdam of IJburg geopperd.

Kiki
15-01-2009 om 21:59
Druk ik net op enter, belt mijn broertje op
Hij heeft een huis in zijn geliefde Amsterdam gevonden
toch in een wijk die op zijn minst dubieus is, dus is hij toch een beetje van zijn geloof afgevallen.

Temet
16-01-2009 om 10:11
Kiki
Mooi, gered door de bel! Waar gaat je broer naartoe?
Dubieuze buurten... tja. Het blijft moeilijk. Zelf woon ik in de Dapperbuurt en hoewel dat geen Vogelaarwijk is, heeft ook die buurt soms een dubieuze reputatie. Ik heb me er, hand op het hart, nog nooit een seconde onveilig gevoeld. De Transvaalbuurt staat slecht bekend, ik ken een frele grijze dame die zich daar perfect op haar gemak voelt en een beetje moe(deloos) wordt van al die rampverhalen.
Waar gaat je broer heen?
Groeten,
Temet

Kiki
16-01-2009 om 18:17
Geuzenveld-slotervaart
Bij mijn weten een Vogelaarwijk. Tsja, hij moet het zelf weten natuurlijk.
Maar persoonlijk zou ik liever een uur reistijd hebben en in een mooie, veilige omgeving wonen, dan in een Vogelaarwijk ook al is het dan in je geliefde stad.
Maar goed, zijn zaken. Hij moet er wonen. Ik niet

Temet
16-01-2009 om 18:41
Kijk
Slovervaart is ook zo'n buurt waarover de vreselijkste verhalen de ronde doen, en waarvan ik me heel best kan voorstellen dat het allemaal reuze meevalt.
Echt mooi vind ik het er niet, in het algemeen. Onveilig hoeft het niet per se te zijn. Maar twee uur reistijd extra per dag om - bot gezegd - niet tussen de Marokkanen te hoeven wonen... tja, ik ben geneigd je broer gelijk te geven.
Overigens: Slotervaart is echt groot. De ene buurt is de andere niet. Het kan best dat de ene straat een gribus is, terwijl je drie straten verderop prima kan wonen.
Maar wij hebben dan ook een huis gekocht in Osdorp (minder in het nieuws dan Slotervaart, maar onduidelijk waarom...) dus ik wil graag de goede kanten van dergelijke buurten blijven zien
Nog even over buurten: media hebben de neiging om elkaar en zichzelf steeds na te praten, en zonodig wordt de waarheid een tikje bijgestuurd. Een tijd geleden - herinner je je vast nog wel - was er een hoop te doen over de Diamantbuurt. Op een gegeven moment was er weer gedonder over een of andere jongen 'uit de Diamantbuurt'' die iets had uitgevreten en, als ik me wel herinner, door de politie werd achtervolgd op zijn scooter.
Een collega van mij kende die jongen: hij woonde bij haar in het portiek. En het was inderdaad een etterbakkie. Alleen: zij woont helemaal niet in de Diamantbuurt, maar in een heel ander stuk van De Pijp. Weliswaar niet zo heel ver ervandaan (zo groot is Amsterdam nou ook weer niet) maar het is echt niet de Diamantbuurt, zelfs niet een beetje. Maar ja, het paste zo mooi in het plaatje...
Ach, je broer huurt. Als het hem echt niet bevalt is hij ook zo weer vertrokken...
Groeten,
Temet

Massi Nissa
16-01-2009 om 20:57
Nz-lijn en slotervaart
Temet, ff ot, die NZ-lijn wordt een niet te overziene ramp. Onze vroegere buurman is ingenieur en werkt er al jaren aan. Zijn kostje is voorlopig gekocht, want volgens hem beginnen de echte problemen pas bij het boren van de tunnel.
Slotervaart (ook bekend als 020-Gaza) is een grote, zeer gemeleerde buurt. Het kan echt per straathoek enorm verschillen, zowel qua (vermeende) veiligheid als qua verslonsd/opgeknapt uiterlijk. Dat van die veiligheid heb ik nooit begrepen, ik heb in de Bijlmer gewoond (grens Venserpolder/Ganzenhoek), in Oost (hoek van de Molukkenstraat) en in Osdorp (drie blokken van het winkelcentrum af). Geen enkel noemenswaardig voorval meegemaakt of met eigen ogen gezien.
Ik woon nu trouwens alweer in een Vogelaarbuurt en alweer snap ik de commotie niet. Ik krijg sterk de indruk dat Vogelaarbuurten zijn uitgezocht op lelijke jaren-60-en-70-hoogbouw (check), 1 soort allochtonen (check) en Tokkies (godzijdank geen check in mijn geval).
Groetjes
Massi

Kiki
16-01-2009 om 22:06
Ach nogmaals mijn broertje moet er wonen
Ik had het overigens fout. Het is Geuzenveld-Slotermeer. Niet slotervaart.
Mijn vriendin woont in Transvaal (Den Haag) volgens mij is dat een vergelijkbare wijk. Daar zou ik toch echt van mijn leven niet willen wonen. Wat ze daar allemaal zien en meemaken is onbeschrijflijk. Dat is echt gettovorming. Die kinderen hebben geen enkele kans in de maatschappij, worden niet opgevoed. Wonen met zijn tienen in drie-kamerappartementen. Als je daar over straat loopt in bijvoorbeeld een rokje, word je nagesist, nageroepen in het Arabisch. Uitgemaakt voor alles wat mooi en lelijk is. Als je daar te lang over nadenkt, verlies je het geloof in de mensheid.
Dankzij die wijk, ben ik vervolgens actief geraakt in wat stedelijke (onderwijs)projecten om die kinderen van de straat te halen/houden.
Maar iedere keer als je een stap vooruit doet, moet je gelijk een aantal passen terug doen. Het is heel treurig
Maar het kan ook anders, dat weet ik zelf ook wel. Zelf heb ik jarenlang met veel plezier en zonder problemen in het Laakkwartier gewoond. Ook een achterstandswijk.
Ja inderdaad, de wijk die ze toen belegerd hebben, omdat er met handgranaten naar de politie was gegooid. Heel de wijk de hele dag afgesloten, sluipschutters op de daken.
Iedereen dacht ook minstens dat we in een getto woonde, maar dat was helemaal niet zo.
Er woonde inderdaad wel tokkies en Haags tuig, maar daar hadden we geen last van.
Ik ben opgegroeid in Duindorp, een vergelijkbare wijk. Ook zonder problemen. Nou ben ik wel een geboren Duindorpse met de juiste achternaam , dus dat zal wel meespelen

Temet
17-01-2009 om 12:39
Massi
Ik denk dat je gelijk hebt met die Vogelaarwijken. Wat ik trouwens grappig vind is dat men het vaak heeft over 'de oude wijken'. Kul natuurlijk, de oudste wijken liggen in het stadscentrum en daar is meestal niet zo bar veel aan de hand. In Amsterdam zijn de Vogelaarwijken over het algemeen juist reuze nieuw ivg tot de rijke wijken.
Groeten,
Temet

Massi Nissa
17-01-2009 om 21:16
Temet, kiki
Temet, hier in Amersfoort hetzelfde. De oudste wijk, dat zijn de Muurhuizen. Prijzen niet zelden met zeven cijfers voor de komma. Wat betreft de Vogelaarwijken, ik vraag me wel eens af of al die al even overhaast neergeplempte Vinexwijken ooit ook Prachtwijken zullen worden. Ik krijg het er nu al benauwd als ik er toevallig moet zijn.
Kiki, elke achterbuurt is weer anders, ik heb zelf toevallig in Sterrenwijk in Utrecht gewoond. Was wel vijftien jaar geleden, misschien is er intussen van alles veranderd, maar destijds was het afgrijselijk. Bemoeizuchtige werklozen met het IQ van een garnaal die tijdens Oudejaarsavond per ongeluk hun eigen huis in brand zetten omdat ze te dronken waren om vuurwerk af te steken, een buurman die met een bijl de voorruit van de auto van zijn vriendin bewerkte terwijl zij erin zat omdat er een meningsverschil was ontstaan. Heel fijn. Vandaar dat ik ook enorm bevooroordeeld ben waar het laagopgeleide Hollanders betreft. Ik werd daar zelf trouwens ook nagesist en uitgescholden, ik was namelijk student.
Groetjes
Massi

Kiki
17-01-2009 om 21:45
Ik weet wat je bedoelt hoor massi
Je moet me ook niet verkeerd begrijpen hoor.
Want een groot deel van de Nederlandse tuig, die op oudejaarsavond en bij elk EK en WK de ruiten ingooit of de boel kort en klein slaat is net zo erg.
Ik kom dan zelf uit Duindorp, maar de Magneet (daar in de buurt) is of was (Voor mij ook meer dan 15 jaar geleden) ook een van de ergste delen van Den Haag.
Nou daar is geen Marokkaan te bekennen hoor, alleen lees je daar nauwelijks iets over. Als de Haagse politie zegt dat ze een rustige oudejaarsavond hebben gehad, bedoelen ze volgens mij niet in dat stuk. Want daar gaan ieder jaar steevast een paar auto's in de fik.
En Nederlandse kinderen in dat soort wijken hebben net zo hard een taalachterstand. Ze spreken een soort van straattaal die weinig meer het het gewone Nederlands te maken hebben.
Het is een onderwijsprobleem, maakt niet uit wat je achtergrond is. Kinderen van welke achterbuurt dan ook, met welke achtergrond dan ook, gaan naar hun lokale achterbuurtschool, daarna verdwijnen ze in de lagere regionen van het VMBO als ze het überhaupt al afmaken. Even heel generaliserend en ja ik weet dat er uitzonderingen zijn.
Ik ben, naast mijn gewone baan, heel erg betrokken met onderwijsprojecten voor kinderen in achterstandwijken. Wist je dat meer dan 85% van die kinderen uiteindelijk een VMBO-advies krijgt? Het landelijk gemiddelde ligt dus op 60%
Die kinderen zijn niet dommer, ze hebben alleen minder kansen. Dat betekent dus grofweg dat 25% van die kinderen een HAVO/VWO niveau zouden kunnen halen, maar door hun achterstanden het niet voor elkaar krijgen.
Denk eens aan al die hersens die verspild worden, misschien zou de Nobelprijswinnaar er wel tussen gezeten hebben. Ok en nu draaf ik door, het is ook wel een beetje mijn stokpaardje.
En sorry, ook nog eens volledig ot

Massi Nissa
18-01-2009 om 07:50
Kiki
Ben al dertien jaar VMBO- en VSO-docent en wat ik eigenlijk al jaren denk is dit: bij de invoering van het VMBO is in feite een segregatie ontstaan langs klasselijnen. Veel VMBO's zijn 'zwart' omdat er in bepaalde wijken bijna alleen maar allochtonen wonen (zoals in mijn wijk). Wat mensen een beetje vergeten (de media in elk geval) is dat het VMBO ook een afvoerputje is voor de Nederlandse achterstandskinderen. Onderzoek heeft uitgewezen dat basisschoolleerkrachten (onbewust) discrimineren bij het adviseren van een vervolgopleiding voor allochtone kinderen. Ik vraag me af of niet precies hetzelfde aan de hand is bij de Mitchells en Kaylee's van de samenleving. Misschien dat ze (niet expres, maar toch) ook minder gestimuleerd worden.
Wat ik weet, is dat op de VSO-school waar ik nu werk de meeste kinderen uit een achterstandsmilieu komen. Betekent dat cru gezegd dat laagopgeleide ouders uit het verkeerde milieu niet kunnen opvoeden, of betekent het hun kinderen met een andere bril worden bekeken?
Groetjes
Massi

Kiki
18-01-2009 om 11:49
Ik denk dat het een aantal redenen heeft
Onderschatting van het kind. Kind met een bepaalde achtergrond, uit een bepaalde wijk wordt algauw in een bepaalde hoek gedrukt
Gebrek aan algemene ontwikkeling. Een kind kan nog zo slim zijn, als het van huis uit niets mee krijgt kan je moeilijk een Einstein verwachten
Ouders kunnen kind niet helpen met het huiswerk, omdat ze de taal niet spreken of omdat ze zelf te laag opgeleid zijn.
Totaal gebrek aan opvoeding, bijbrengen normen en waarden. Kinderen kunnen zonder dit niet functioneren in een samenleving.
En je praat vaak over gezinnen die murw geslagen zijn door het leven. Die zo passief zijn als de pl.....
Maar ja, oorzaken zijn er zat te noemen. Nou de oplossingen nog. Want hoe zorg je dat kinderen uit die cirkel komen. Want cru gezegd krijg je in sommige wijken de zoveelste generatie uitkeringstrekkers, omdat ze niet mee kunnen in de maatschappij.
Mijn visie, droom, illusie hoe je het ook wil noemen is dus beter onderwijs op achterstandsscholen. En ik bedoel daar niet alleen mee leren lezen en schrijven. Nee, juist dat soort scholen moeten opvoeden, want kinderen krijgen het van huis uit niets mee.
Je moet gewoon in die wijken zorgen dat die kinderen niet op straat belanden. Dus zorg dat die school nog iets te bieden heeft na half 4.
Wat wij doen is huiswerkbegeleiding geven, naschoolse activiteiten aanbieden. Als kinderen daar geen geld voor hebben/krijgen kunnen ze met klusjes punten verdienen zodat ze toch mee kunnen doen. Bijvoorbeeld een speeltuin schoonmaken.
Als daarna tuig het speeltuintje (weer) vernield hebben ze in die kinderen in ieder geval geen medestanders meer
Maar er is ook een bibliotheek en een speel o theek, we gaan naar stadsboerderijen. Je praat hier over kinderen die nog nooit! een koe gezien hebben. Of weten waar de eieren vandaan komen.
Je krijgt ook veel tegenstand hoor, ik zei al eerder een stap vooruit, betekent meerdere achteruit. Ik heb al meerdere keren overwogen om gewoon me terug te trekken.
En sorry, Nederlands of niet-Nederlands maakt werkelijk niet uit, ik vind die passieve slachtofferrol die veel van die gezinnen zich aanmeten bij tijd en wijle onverdraagbaar. Iedereen is tegen me, iedereen heeft het op mij voorzien. De Nederlanders geven ons geen kans, de Marokkanen bederven hier alles voor ons. De Polen pikken onze banen in. Pfff, kom op actie, vecht voor je bestaan
Maar iedere keer weer ga ik door en waarom? Omdat ik die kinderen op dat onderwijs zal hebben en houden. Want dat is, mijns inziens, de enige oplossing