Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Doenja

Doenja

25-12-2016 om 18:18

Eerste kerstdag

En toen kwamen de frikandellen op tafel....


Lusithania

Lusithania

26-12-2016 om 12:10

En hier

Man en kinderen hebben pizza gegeten met simpel ijs toe. Ze hadden besloten dat het kerstdiner wel een dagje uitgesteld kon worden aangezien ik ziek in bed lag.
Vannacht schrok ik wakker van een harde dreun, zoon was knock-out out in de badkamer gevallen.
Dat werd de rest van de nacht de wekservice.
Ik ben wel op maar nog steeds misselijk.
Met zoon gaat het gelukkig goed.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

26-12-2016 om 12:24

Heerlijk gezinsdagje

Als ik ergens word uitgenodigd waar de frikadellen op tafel staan zal ik daar niet moeilijk over doen (maar als iemand iets zonder te proeven afslaat met "lussiknie" zou ik wel even slikken...)

Ik heb een paar jaar geleden "huispakkendag" (oké, deze keer een goddelijk zittende joggingbroek) ingesteld. Ik leef me uit in de keuken, daar gaat alle energie in zitten maar ik vind het heerlijk om te doen. Dan heb ik geen tijd, geld en energie meer om mezelf op te doffen, en ik vind het gewoon prettiger om in iets makkelijks rond te lopen

Kleedje op tafel, alles op het zondagse servies, bakplaat op tafel.

Met de inmiddels uitwonende kinderen samen rond de tafel, lekker kletsen, herinneringen ophalen, lachen, af en toe even een schermpje aan om de sociale contacten bij te praten, goed gedoseerd. Zij zorgen ook voor een deel van de kerstdis.

Vandaag gaan we naar mijn familie. Ook altijd gezellig, dan trek ik natuurlijk wel wat feestelijkers aan dan mijn joggingbroek en de kinderen willen daar ook altijd graag bij zijn. Ik laat ze zelf kiezen wat ze willen, wil geen verplichtingen, niet naar mij en niet naar de familie.

Ik hou van kerst!

Bakkie

Bakkie

26-12-2016 om 12:25

Christel

Wow, gelijk opgeslagen!! Heb weleens een wraptaart gemaakt maar dit is gaaf, superbedsnkt!
Denk dat ik deze op oudejaarsavond ga maken want dan zit ik ook met 7 man aan tafel.

Christel

Christel

26-12-2016 om 12:33

Bakkie

Ik laat je nog weten of het een succes was!

Tonny

Tonny

26-12-2016 om 12:39

voor het eerst zonder moeder

...en al was het de laatste jaren zo dat ik ergens op de kerstdagen ruimte vond om haar te bezoeken in het verzorgingshuis en er al enige tijd geen sprake meer was van een hoogbejaard iemand bij de kerstmaaltijd - het is toch vreemd. Het voelde plezierig om gisteren kerst te vieren met mijn broer en zijn gezin. Niet dat we nou steeds over onze moeder praatten of zo hoor. Wel hadden we het lichtje ontstoken wat gebrand heeft in de kerkdienst op de laatste zondag van het kerkelijk jaar, als alle overleden gemeenteleden (en anderen die gemist worden) worden herdacht.
Had ze vast flauwekul gevonden, zo'n kaarsje, maar affijn. Ik zet het nu maar in de kast dan

Straks jaarwisseling. Dan begint er een jaar waarvan mijn moeder geen deel uitmaakt. Ik weet nog dat ik vorig jaar op nieuwjaarsdag langs ging en piekerde wat ik moest zeggen qua nieuwjaarswens. Een dan later was ik er weer, en toen zei ze: 'Dan zeggen we: gelukkig nieuwjaar, he' (ze was vergeten dat ik een dag eerder netjes zoals jarenlang gebruik was, was langs geweest.)

Oh ja, en die azijn, dat zal ik nog even doen. Dank voor de tip!

Andrea

Andrea

26-12-2016 om 13:20

Vegan dit keer

Dit keer een veganistisch kerstdiner gemaakt en was super lekker. We waren met zijn tienen en de rest is niet veganistisch, maar vond het leuk om het eens te proberen en vonden het ook erg geslaagd. Mijn ouders (toch wel van de oude stempel) vonden het zelfs lekker, bordjes helemaal leeg.
We hadden aardappelpuree met knoflook en lente uitjes erdoor. Sperzieboontjes met uitjes gebakken en daarna nog gestoofd in kruidenbouillon en nog wat sojasaus erover, en daarbij een Veganistische "roast" met cranberry en appel saus. (dit voor wie geïnteresseerd is : http://www.hotforfoodblog.com/recipes/2016/11/15/thanksgiving-roast)

Heerlijk en diervriendelijk gegeten !

Denker

Denker

26-12-2016 om 13:27

Leuk om te lezen

Wat iedereen zoals doet met kerst. Op kerstavond heerlijk All you need is love gekeken! Hier gisteren lekker gegourmet met ouders, broer en gezin. Nog het dobbelspel gedaan. Erg leuk! Ik geniet daarvan. Bij ons gelukkig nooit gedoe in de familie. Vandaag met eigen gezin. Schoonouders zijn al overleden, anders gingen we daar naar toe.. We hebben besloten om een hapjesbuffet te maken. Dochter en man zijn even op pad. Ik zit te Netflixen en ander kind zit te Skypen. Lekker chil in mijn chiloutfit Heb gewoon de wasmachine aan. Het kan zijn dat man en ik nog gaan wandelen maar het waait best wel hard. We gaan het zien. Morgen krijgen we nog logeetjes dus vandaag lekker lui!

Bal

Bal

26-12-2016 om 13:31

Chaos

Eerste Kerstdag is traditioneel chaos. Mijn hele adhd-familie bij elkaar, dan weet je het wel Met vlagen heel veel lol en met vlagen gedoe. We komen standaard thuis met toeterende oren. Omdat schoonfamilie nooit zo te porren is voor een gezamenlijke kerst zijn we op Tweede Kerstdag altijd heerlijk rustig thuis met z'n viertjes. Heb vanochtend lekker hardgelopen met de hond, terwijl de mannen een heerlijke kerstbrunch maakten. Straks lekker even met z'n allen wandelen, spelletje, gourmet en op de bank met een kerstfilm. Heerlijk!

Ook diervriendelijk, maar...

De adukibonencake ging bijna mis. De bovenkant was al donker, maar een sateprikkee kwam er na drie keer droog uit te zijn gekomen, toch nog was drabbig eruit. Dus besloot ik cake met rooster een niveau lager in de oven te doen. Helaas haakte het rooster ergens achter en schoof de cake van het rooster af op z'n kop op de ovenbodem en.... liep leeg. De cake was niet een beetje vochtig, maar juist nog niet gaar. En het kost best wat voorbereidingstijd, dus even snel een nieuwe maken zit er niet in. Dus zuchtend alles van de ovenbodem geschraapt en weer terug in de vorm gemikt en terug de schoongemaakte oven in. Toen ik verdrietig zat te schelden op deze misser, vond dochter dat ik maar een kort lontje had...
Ze bleek ergens wel gelijk te hebben, want een kwartier later was de cake wel gaar en prima van smaak (over de vorm heb ik het maar even niet).

Marjoleine64

Marjoleine64

26-12-2016 om 13:45

Verjaardag

Eerste kerstdag is mijn nichtje jarig, ze werd 11 gisteren. Traditioneel vieren ze dat met de 3 grootouders en de zus van mijn schoonzusje (met ook 2 jonge kinderen). En komen mijn ouders op 2e kerstdag bij ons. Maar dit jaar hadden mijn ouders besloten om een paar dagen op vakantie te gaan met kerst, en was zus-van-schoonzus met haar gezin bij haar schoonfamilie in Schotland. Wij hebben met ons gezin graag de open plaatsen gevuld voor een gezellige middag/avond. Eerst 's middags verjaardagstaart bij de thee, en 's avonds hapjesbuffet als kerstdiner. Iedereen had wat gemaakt, uiteraard teveel, maar dat komt in de loop van de week wel op. Iedereen vond het gezellig, rustig kunnen bijpraten met broer en schoonzus, nichtjes hingen voor de TV toen het te lang duurde. En vandaag gewoon rustig thuis.

mijk

mijk

26-12-2016 om 14:06

gisteren

Met de kinderen thuis. Kipje gebraden met friet stoofpeertjes sla en tutti fruti gescrabbled gewelandeld en home alone gekeken. Nu onderweg naar mijn ouders voor de gourmet en dan daarvoor nog even kopje koffie bij schoonmama ik verpleeghuis. Dat hangt wel als verdrietje boven de kerst. Vorig jaar gingen we nog bij mijn schoonouders eten ( al regelde ik eten).

Verliefde vijftiger

Verliefde vijftiger

26-12-2016 om 14:20

Samen

Zwaar puberende dochter de deur uit naar mijn zus. Eveneens zwaar puberende dochter van kersverse vriend naar ex. En wij hebben meer dan 24 uur een ongestoord samenzijn (straks, anders zat ik hier niet te typen natuurlijk) )
We trekken voor elkaar onze mooiste kleren aan en we zijn al weken bezig met eten en wijn uitzoeken.
Nog nooit heb ik me echt met het eten beziggehouden met Kerst, maar dit is zo fijn!

Kerst 2017

Kerst 2017

26-12-2016 om 14:28

Familie bezoek

Gisteren kwamen schoonmoeder met vriend bij ons eten, mogelijk voor het laatst omdat mijn schoonmoeder dement begint te worden. Ze moesten worden gehaald en gebracht, wat best wel even een klus was.
Daarnaast kwam onze dochter met man voor het eerst sinds jaren weer met kerst eten, nadat ze dit jarenlang vanwege anorexia niet kon.
Hete eten was daarom eenvoudig en makkelijk naar binnen te werken.
Maar wat fijn dat we zo kerst met een gedeelte van de familie hebben kunnen vieren, vanavond komen de andere kinderen.

Half a twin

Half a twin

26-12-2016 om 14:41

jammer dat je hier geen foto's kunt plakken

Ik haal net een hartig gevuld brood uit de oven. Wat mooi gelukt (al zeg ik het zelf) . Dat zal zeker smaken bij de winter barbecue!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

26-12-2016 om 15:48

Hier

Gisteren broer op bezoek. Gepraat, spelletje gedaan en Turks eten laten bezorgen. Vandaag is man met dochter naar zijn vader in het ziekenhuis. Saaie dag dus. Maar niet erg, want ik heb nooit iets gehad met kerst.

Ik heb veel zin in oud en nieuw volgende week. Lekkere hapjes, spelletje, tv kijken en lekker buiten rommelen met vuurwerk. Dochter van 14 is vuurwerkmoe, maar zoon van 8 vindt het geweldig. Zolang het nog mag knallen we nog lekker met hem mee

Hier ook frikandellen!

Bij het gourmetten hadden wij dus ook frikandellen, er waren 4 kinderen bij en die vonden dat heerlijk. Hier eerste kerstdag gevierd met tante, nicht en aanhang. Het was gezellig en de kinderen waren helemaal blij maar het gourmetten was nogal een zooitje, hoop vettigheid een veel te kleine tafel, veel te veel ingekocht en vandaag nog die stank. Maar al met al goed verlopen. Jarenlang heb ik lopen rennen en vliegen met 3 families inclusief kerstdiners en wij beiden met banen in horeca en gezondheidszorg en nu daarvan het grootste gedeelte is weggevallen kan ik erg genieten van een rustige kerst thuis. Vandaag restjes opgegeten rondom de bank omringd door geurkaarsen, niets mis mee.

Kaneel

Kaneel

26-12-2016 om 19:55

hoezo Dendy? + onze kerst

Hoezo Dendy, zolang het nog mag? Je mag nu geen vuurwerk afsteken. Dat duurt nog dagen.
Jammer dat je vindt dat deze regel niet voor jou geldt en je kind dat ook leert in een moeite door. (Je hoeft niet heiliger te zijn dan de paus, ik zeg het omdat ik er niet van houd).

Okee, nu weer gezellig.
Hier een gezellige kerstmis bij mijn ouders gisteren. Alleen mijn gezin en mijn zus erbij.
Vandaag naar een prachtige jeugdtheatervoorstelling geweest in Leiden - een soort familielid speelde mee en ik zag daar ook nog meer familie of dat het meespelende meisje. Dochter logeert daar nu en ik ben nu met man en andere kind thuis. We eten nooit voor de tv maar we hadden 'The wizard of Oz' opgenomen en hebben dat met een dekentje bij de tv zitten kijken. Is nog niet af: kind vindt het matig interessant evenals ik, mijn man vindt het wel leuk (ik vind het ook bijzonder dat het een 77 jaar oude film is - en toch in kleur!) maar is niet helemaal lekker en viel na een tijdje in slaap. Dus die staat nu op pauze!

Morgen gaan we naar mijn schoonmoeder van 92. Ze is op vakantie in de buurt van Barneveld met andere ouderen. We gaan ergens koffie & taart consumeren.

vlinder72

vlinder72

26-12-2016 om 20:06

Uh kaneel

Met oud en nieuw schrijft Dendy toch. Dan knallen ze lekker met zoon mee. Mijn kinderen zitten er ook met smart op te wachten. Alle vuurwerkfolders zijn stuk gelezen. Maar er wordt geen stuk vuurwerk afgestoken voor het legaal mag en met vuurwerkbril op (en inderdaad voor zolang het nog mag)

Verder fijne kerstdagen gehad.

Kaneel

Kaneel

26-12-2016 om 20:09

sorry

Sorry, ik lees alles nog eens over en uhm, tsja, waarschijnlijk heb je gelijk vlinder. Lekker intolerant van mij, en dat met kerst! Sorry Dendy! Ik neem het helemaal terug.

Jaina

Jaina

26-12-2016 om 20:11

Nou

Frikandellen zouden hier bij een paar gasten ook wel met gejuich ontvangen zijn Maar die hadden we niet.
Wel kalkoen, roast beef en een selectie vegetarische gerechten voor de vegetariërs onder ons.

Het was een redelijk relaxte en rommelige kerst. Gewoon thuis gebleven. Mijn dochter logeert hier met met man en kinderen en dat is super gezellig. Heel fijn om hun hier te hebben met de kerst. Met name natuurlijk de kleinkinderen want die had ik al twee maanden niet gezien.

Alle kinderen waren thuis behalve mijn oudste zoon die helaas niet kon komen. Oudste zoon komt met Oudjaar dus het zal fijn zijn hem dan te zien.

Verder was oudtante er en mijn moeder, een schoonzusje, een vriend van mijn man en nog een collega van mij met haar man. Dus druk, veel mensen maar wel gezellig.

En eigenlijk ook vrij relaxed want een deel van het koken heb ik uitbesteed (cateraar), de rest deed mijn man en een paar van de kinderen. Collega nam ook nog stapels eten mee (terwijl we gezegd hadden dat niet nodig was). Dus ik heb geen seconde in de keuken gestaan eigenlijk.
En we hebben nog voor dagen eten.

Wat cadeaus betreft hebben we het rustig aan gedaan en ik heb vooral via internet besteld en ook amazon gift cards gegeven aan de volwassenen. Uiteraard voor de kleintjes wel speelgoed en een stapel cadeautjes want die geloven nog in de kerstman.

Dus hele minimale voorbereiding eigenlijk en gelukkig allemaal prima verlopen. Spelletjes gespeeld, gepraat, nog even gewandeld (altijd fijn op zo'n in huis dag) met de liefhebbers en gegeten.

Ik ben kerstnacht en kerstochtend naar de kerk geweest, heb daarna nog vlug het urbi en orbi gezien. En vervolgens uitgebreid gegeten (wij doen meestal een late lunch op kerstdag en dan aan het eind van de avond voor de liefhebbers nog een klein souper)

Tweede kerstdag bestaat waar wij wonen niet echt, de feestelijkheden zijn op kerstavond en eerste kerstdag.

Kerstavond ga ik naar de nachtmis en dan na afloop drinken we thuis warme chocolademelk en verder doen wij niet zo veel speciaals.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

26-12-2016 om 21:24

Kaneel

Ik bedoelde zolang particulieren nog vuurwerk mogen afsteken. Ik verwacht dat dat over een paar jaar wel over is.
Wij knallen braaf vanaf 18.00 uur.

Triva

Triva

26-12-2016 om 23:42

Dendy

'Ik bedoelde zolang particulieren nog vuurwerk mogen afsteken. Ik verwacht dat dat over een paar jaar wel over is.'

Ik niet, dat krijgen ze nooit voor elkaar.

Overigens hier een heerlijke kerst gehad al logerend bij mijn zwager en gezin. Spelletjes, dobbelsteenkadootjes, lekker gegeten maar zeker niet met lang in de keukentoestanden en zelfs nog heerlijk de ochtend in joggingbroeken doorgebracht. Het is maar hoe moeilijk je het jezelf maakt

Tango

Tango

27-12-2016 om 00:01

Tweede kerstdag

Ik zat dit draadje vanmorgen te lezen en dacht nog: tjonge wat een geklaag eigenlijk over Kerst met familie etc. Hier hadden we eigenlijk nooit zo'n gedoe. Nou, had ik het maar niet gedacht....
Eerste kerstdag was trouwens heel gezellig met ons eigen gezin. 's Middags naar de bioscoop, overigens naar een beetje matige film van Mees Kees. Daarna kaasfondue gegeten en 's avonds weer een film op Netflix, Achtste groepers huilen niet, omdat dochter die zo mooi vindt. Vriendje van dochter kwam ook nog even meekijken, was heel gezellig.
Vanmiddag naar mijn ouders en werkelijk alles ging mis. Ik had van tevoren geappt dat we bijtijds kwamen en daar nog even wilden wandelen met z'n allen, ouders wonen in een bosrijke omgeving. Toen we kwamen waren mijn ouders en zus met haar zoontje er niet, ze waren wandelen. Mijn moeder had de app dus niet gelezen (de rest wat ik geappt had wel). Mijn moeder had allemaal kadootjes onder de boom, heel leuk, maar zoon van 12 kreeg een boek (en hij houdt helemaal niet van lezen) wat helemaal niet geschikt was voor zijn leeftijd en een stenen kerstengeltje. Oma sloeg de plank dus behoorlijk mis vond ik. Zoon hield overigens keurig zijn mond, maar bedankt heeft hij niet. Vond ik niet erg eigenlijk. Dochter had geen wifi en oma weigerde haar eerst nog de wificode te geven. Dochter wachtte heel geduldig en vroeg er na zeker 3 kwartier zelf maar weer om. Toen mocht ze hem eindelijk. Daarna gingen wij dus met het gezin nog maar even naar buiten. Na een uurtje waren we terug en kregen we commentaar dat we wel erg lang weg waren geweest, want we zouden toch nog sjoelen? Dat hebben we vervolgens nog gewoon gedaan en daarna gegourmet wat allemaal wel redelijk gezellig was maar met toch hier en daar wat gemopper, want alles was allemaal net niet goed.
Toen ik later met neefje aan het spelen was vond mijn moeder weer perse dat ik hem het door haar gegeven boekje moest voorlezen. Heb ik niet gedaan want het was al behoorlijk laat en dochter wilde naar huis. Zoon bleef logeren en voor het eerst liet ik hem er echt met tegenzin achter. Ik dacht altijd dat mijn moeder hem heel goed begreep maar niet echt dus.
Met oud en nieuw komen ze bij ons en voor het eerst heb ik daar dus eigenlijk geen zin in.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2016 om 01:45

Tango

Wat jammer dat het allemaal net niet lekker ging. Van je wandelvoorbeeld kan ik me ook best voorstellen dat je dat echt even van je af moet schudden om weer in de gezellige stand te komen.

Gezamenlijke familiewandelingen werken bij mij op de een of andere manier een beetje op mijn lachspieren, ook omdat ik dat nog van vroeger ken als er familie was en bij mijn vriendin was dat een zondagse gewoonte. Op zondag werd er gewandeld, klaar uit. Dan zie ik zo'n groepje over straat stiefelen, mannetje bij mannetje, vrouwtje bij vrouwtje, éven een frisse neus halen, hoor...

Ik heb één puntje van kritiek op wat je vertelde, dat is dat je het niet erg vond dat je zoon je ouders niet bedankt heeft voor zijn cadeautjes. Ook al hebben ze de plank misgeslagen, ze hebben iets gegeven. Mijn schoonouders kwamen met enorme prullaria aanzetten met verjaardagen. Ze bestelden nog wel eens iets waar een sieraadje of horloge bij weggegeven werd. Nou, dat was leuk voor de kleinkinderen. Niet tussendoor maar op een verjaardag. Ze kregen eigenlijk nooit 'zinnige' cadeautjes voor verjaardagen. Maar dat wisten ze op een gegeven moment, daar spraken we achteraf met elkaar over als 'nou, waar zouden ze dát nu weer bij gekregen hebben?' Maar mijn dochters bedankten wel netjes. Toen we hun huis vorig jaar moesten leeghalen, viel onze mond open. Er bleek zoveel te zijn waar ze mee in zee waren gegaan waar die prulletjes bij cadeau gedaan werden, het was nog erger dan we dachten. Het huis was vergeven van 'gratis' klokjes.

Tango

Tango

27-12-2016 om 10:54

Bedanken

Tja dat bedanken is een beetje een groot ding bij mijn moeder. Er moet altijd bedankt worden, tot in het overdrevene soms. Mijn zus bedankt bijvoorbeeld nooit ergens voor en dat vindt mijn moeder echt vreselijk. En natuurlijk was het netjes geweest als zoon bedankt had, maar normaal moet ik hem al aansporen dat te doen. Ik denk dat als ik dat nu had gedaan, dat hij het niet had begrepen waarom hij moest bedanken. Vond het al heel wat dat hij er redelijk makkelijk overheen stapte en niets zei over de kadootjes die hij duidelijk niet leuk vond.
Dochter bedankte overigens wel voor haar boek en haar beeldje dat volgens mij ook niet echt in de smaak viel. Die is al wel zover dat ze dat dus uit zichzelf doet.
En normaal geeft mijn moeder dus ook meestal wel de juiste kadoos, dus de kinderen zijn dit niet echt gewend. Behalve bij boeken, dan wil ze wel vaker de plank misslaan. Ze vindt dat zoon maar eens iets anders moet lezen dan Koen Kampioen of Dummie de Mummie. Terwijl ik dus al blij ben als hij een boek leuk vindt en een poging waagt om er iets in te lezen....

Reep Milka chocola en een patatje mayo

Dat was mijn kerstdiner op eerste Kerstdag. Mijn moeder lag onverwacht langer in het ziekenhuis na een operatie op 20 december waarbij ze een klaplong opliep.
Ach, ik heb toch niet zoveel met Kerst.
Gisteren gourmetten met gezin en schoonvader (die voor het eerst alleen was tijdens de Kerst omdat schoonmoeder afgelopen 1 januari overleden is). Niet moeilijk, wel gemakkelijk.

Half a twin

Half a twin

27-12-2016 om 12:38

Kwam deze tegen in de kerstbijlage van mijn krant.

http://www.veldhuisenkemper.nl/posts/voltooid
Past wel in deze discussie.

Christel

Christel

27-12-2016 om 13:27

Bakkie (pizzataart)

Iedereen was erg enthousiast over de pizzataart. Ik had het deeg zelf gemaakt en vroeg in de middag de pizza's al voorgebakken. Dat ging prima maar na het beleggen en afbakken (25 min op 200 graden hetelucht) was ie nog wat lauwig. Ik heb 'm even laten staan, ik wist niet dat ie niet heet was, en toen kon ik keurige punten snijden. Appeltaarten vallen uit elkaar, maar dit was echt mooi! Kortom een aanrader!

Bakkie

Bakkie

27-12-2016 om 15:06

Christel

Wat leuk dat je nog terugkoppelt! Heb m opgeslagen en ga m zeker maken! Fijn dat het een succes was!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.