Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

tonny

tonny

29-06-2013 om 12:10

'eet smakelijk'

Het is weer het moment van de dag waarop bewoners van het huis (waar ik als oproepkracht-receptioniste achter de balie zit) naar het restaurant wandelen. Opgewekt wens ik hen 'eet smakelijk, mevrouw /meneer X'.

Ineens schiet me te binnen dat deze wens door sommige mensen ongepast kan worden gevonden al woon ik niet in het Gooi en zal hier niet veel blauw bloed wonen).

Ik google even en ja hoor: ‘Eet smakelijk’ zeggen tegen de gasten mag echt niet volgens de etiquette, het is namelijk een grove belediging voor de kok. Wat je eigenlijk zegt als je iemand smakelijk eten wenst is ‘ik hoop dat het smaakt’. Je moet er vanuit kunnen gaan dat wat de kok heeft bereid smaakt, dus ‘eet smakelijk’ of ‘ik hoop dat het heeft gesmaakt’ kan echt niet.'

Hm, is 'eet smakelijk' niet gewoon van dezelfde orde als 'een prettig weekend', 'een fijne avond' en bij vakantiegangers 'geniet ervan he!'
Niet persé vol inhoud, maar vriendelijk bedoeld.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

29-06-2013 om 12:17

Weer wat geleerd!

Ik heb dan al heel wat koks onbedoeld beledigd...!

Ik moet wel meteen denken aan een cabaretier (Wim Kan? Toon Hermans? Fons Jansen?) die vertelde dat vader voor het eten altijd zei: "Nah... Eerst maar eens bidden." Hij koppelde dat aan de vage kookkunsten van zijn moeder, want "Het is nog nooit voorgekomen dat vader zei: 'Dit kan zó wel opgegeten worden!"

(ik geef toe, als je het opschrijft is het een stuk minder grappig)

Lastig

Want wat moet/mag je dan wel zeggen?
Hier heeft onze 6 jarige e.e.a. verbasterd tot "smakelijke vorkzetting", een uitdrukking die bij ons inmiddels helemaal ingeburgerd is.

Sancy

Sancy

29-06-2013 om 14:02

Ach

Ondanks dat een kok altijd smakelijk kookt, kunnen er genoeg redenen zijn waarom het eten niet altijd smakelijk verorberd wordt. Een hartelijk 'Eet smakelijk' kan daarom best.

Volgens mij...

...zou je dan 'eet lekker' moeten zeggen. Maar ik vind het ook onzin. Hier wensen we elkaar gewoon eet smakelijk.
Trouwens, hoe goed een kok ook kookt, smaken verschillen nou eenmaal.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

P

P

29-06-2013 om 17:27

Tja

Het is zoiets gewoons, ik kan mij niet voorstellen dat iemand zich eraan stoort maar je zou kunnen zeggen: "Geniet van uw maaltijd", maar dan moet je dus wel dubbel veel vertrouwen in de kok hebben

Yta Chalne

Yta Chalne

29-06-2013 om 19:26

Ach

Als mensen langslopen richting eetzaal, is gewoon gedag zeggen prima. En 'eet smakelijk' zeggen kan eventueel wel, als je de kok bent. Anders is het niet zo voorkomend. Maar, als het vriendelijk bedoeld is kan alles, wat mij betreft. Zeuren erover is in elk geval helemaal niet zoals het hoort.

oregano

oregano

29-06-2013 om 21:03

Jippox lol!

Wat grappig!

liora

liora

30-06-2013 om 10:19

Wat niet hoort

Dit lijkt me ook prima!! Wat niet hoort is bij elke gang opnieuw eet smakelijk zeggen, dat heb ik thuis geleerd. Dus niet bij het toetje weer 'eet smakelijk'.

Smakelijk eten!

Wij moesten thuis van mijn moeder die nogal van de etiquette was het andersom zeggen. Dus niet als wens (eet smakelijk) maar als bevestiging: "Smakelijk eten!"
Wat je dan laat klinken als "alstublieft" of "alsjeblieft" (afhankelijk van met wie je te maken hebt je gezin of anderen....)
Dan is het meer een bevestiging waarmee je zegt: alles staat er u kan beginnen.
Mijn moeder was onderwijzeres bij bijzonder onderwijs en behalve gewoon lesgeven aan jongere klassen gaf ze ook huishoudkunde aan de oudere meisjes...á lá huishoudschool vroeger zeg maar. Koken, bakken, tafel dekken dat soort dingen.
Dat was er bij ons zo inge'dramd' (zo zou mijn broer het uitdrukken) dat als iemand nu het andersom zegt (in een restaurant b.v.) ik wel altijd eventjes maar verbaasd ben. Maar ik stoor me er echt niet aan. Het maakt me niet zoveel uit. Hoewel ik het zelf niet zo maar zou zeggen (thuis b.v.).
Mijn kinderen zeggen het dus ook vanzelf andersom, want die hebben het zo geleerd. Maar ze verbeteren als ze het andersom zeggen, nou nee...Zo belangrijk is het toch niet? Je bedoeld er toch niets mee? In het dagelijks leven beantwoord ik ook zo als aangegeven. In een sjiek restaurant denk ik misschien wel: gut wat vreemd dat ze dat niet weten...
groeten albana

Nee ook niet bij elke gang

En 'smakelijke voortzetting' is ook not-done.
En 'dat het u wel moge bekome' ook niet aan het eind. (alsof het zo vies was dat je blij mag zijn dat je er niet misselijk van wordt).
groeten albana

P

P

30-06-2013 om 10:55

Albana

Maar 'smakelijk eten' zeg je weer niet als je zelf ergens achter een balie zit en iemand loopt langs je heen op weg naar de eetzaal.

Eet ze!

Eet ze met hapjes!

Misschien ook niet netjes?

Weet het eerlijk gezegd niet (p)

Eerlijk gezegd heb ik geen idee P. Ik zou het zelf niet zeggen....Ik zou zeggen prettige maaltijd ofzo of goedenmiddag denk ik. Misschien in een jolige bui "veel plezier!" ...
Maar dat is puur gevoelsmatig. En als ik zoiets wél zou zeggen dan is het wederom 'smakelijk eten!'.
Als iedereen zoiets zou zeggen, denk ik dat ik me zou aanpassen aan de normen die er heersen.
Want het eten smáákt daar moet je vanuit gaan. Andersom klinkt mij niet zo netjes in de oren.
groeten albana

bibi63

bibi63

02-07-2013 om 14:55

Streek gebonden?

Hier (ZH) is het de normaalste zaak van de wereld om 'eet smakelijk' te zeggen. Niemand die er iets achter zoekt, sterker nog, het is de meest gangbare opmerking om de maaltijd te beginnen. Het is toch hetzelfde als 'bon appetit', goede maaltijd dus. Dat zeggen ze in Frankrijk en dat zou je ook kunnen opvatten 'ik hoop dat de maaltijd goed is' of zoiets. Nooit geweten dat men 'eet smakelijk' anders zou opvatten...
Gr. Bibi

De spellingpolitie (o.t.)

De spellingpolitie (o.t.)

03-07-2013 om 12:56

Is de streek gebonden, bibi?

Bibi, de streek zal wel niet gebonden zijn, maar je schrijft het wel gebonden.
Het moet dus zijn: streekgebonden.
Groeten, uw spellingpolitie.

Gniffel

als ik tegen iemand zou zeggen (ipv eet smakelijk): ik hoop dat het smaakt....

Klinkt me wat dubieuzer in de oren dan een welgemeend 'eet smakelijk!' 'hopen' doen we op het toilet, zei een docent ooit eens tegen me. Je hoopt nooit, je weet het zeker of je gaat er vanuit. Dat was zijn motto. Moest ik even aan denken bij dit draadje.

Klinkt voor geen meter, 'ik hoop dat het smaakt'.

Grappig draadje trouwens.

Bon appetit?

Is dat niets?

bibi63

bibi63

04-07-2013 om 15:24

Maar dat is toch hetzelfde idee?

Alsof de maaltijd evt. niet 'goed' zou zijn....
Gr. Bibi

Hombre

Hombre

04-07-2013 om 19:51

Bibi

Nee, bon appetit wenst je een goede eetlust toe zodat je optimaal van de dis kunt genieten. Het gaat er dus van uit dat het eten genietbaar is.

bibi63

bibi63

04-07-2013 om 21:30

Maar

dat doe je toch ook met 'eet smakelijk': je wenst dat men genoeg eetlust heeft om smakelijk te eten. Ach, het is maar een uitdrukking die niet negatief is ontstaan laat staan bedoeld, maar met dezelfde bedoeling als bon appetit, in mijn beleving in ieder geval. Have a nice meal in het Engels, zelfde idee volgens mij

Streekgebonden..............

'Eet smakelijk' hoor ik hier ook te pas en te onpas. Dus áls het al streekgebonden is dan is het wel wijd en zijd. Toen ik studeerde (hele andere kant van 't land) idem dito.
Als je googelt op 'hoe het hoort+eet smakelijk' zie je dat het klopt.
groeten albana

T gooi

Ik kom wel uit het Gooi, maar wij zeiden ook altijd eet smakelijk.

B.

B.

06-07-2013 om 23:27

Wat ik heb begrepen

Niet hele draadje gelezen maar ik heb begrepen dat "Eet smakelijk" not done is omdat het een bevel is. "smakelijk eten" is dan wel ok, want een wens...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

mopperkont

mopperkont

07-07-2013 om 18:21

Uitsluit etiquette

Geen smakelijk eten mogen zeggen is een vorm van "etiquette" waaraan bepaalde mensen (adel enzo) elkaar kunnen herkennen. Het is iets uit een standenmaatschappij, om mensen uit te sluiten.
Dat is iets anders dan gewone etiquette die ervoor is om prettig met elkaar om te gaan. Ik pleit er daarom voor om gewoon eet smakelijk te zeggen omdat dat bij de meeste mensen gewoon netjes en vriendelijk is.

sjalot

sjalot

07-07-2013 om 21:23

Niks

In mijn familie wordt geen 'eet smakelijk' gezegd bij het eten. Er werd in dit draadje al een paar keer de vraag gesteld: wat moet je dan zeggen? Nou... niks dus. Je wacht tot iedereen opgeschept heeft en dan begin je te eten.
Ik snap wel dat als je thuis hebt geleerd dat je 'eet smakelijk' (of een variant daarop) hoort te zeggen, dat je dan het gevoel hebt dat er toch iets gezegd moet worden. Maar als je dat niet gewend bent dan mis je het niet.
Ik lees met verbazing de uitleg die er wordt gegeven aan waarom het niet zou mogen, dat het een belediging van de kok zou zijn enzo. Ik weet zeker dat ik dat ik dat van mijn moeder nooit gehoord heb. Het klinkt voor mij een beetje als een achteraf bedachte verklaring. Sommige mensen hebben de gewoonte om 'eet smakelijk' te zeggen, andere mensen hebben de gewoonte om niets te zeggen. Gewoon verschillende gewoontes.

Hombre

Hombre

08-07-2013 om 12:55

Anti-burgerlijk

Volgens mij zijn die adel-regels een eigen variant van anti-burgerlijk. Net zoals pubers behoefte hebben zich tegen de burgerlijkheid af te zetten (dat noemen we dan alternatief) hebben ook anderen die behoefte (dat noemen we dan 'stand'). En ik moet zeggen, het heeft wel wat (niet dat ik enige stand bezit). Dat eeuwige robotachtige 'eet smakelijk' bij iedere maaltijd, het heeft iets irritants.

Net als obers die komen vragen of 'het smaakt'. Mieter op! Als ik klachten heb hoor je het wel.

Net als 'het toilet' i.p.v. WC, dat heeft iets overdreven netjes, 'little girls room' ok zo erg. Plee gaat net weer een beetje te ver.

Niet kleinburgerlijk zijn, da's het streven!

merel

merel

09-07-2013 om 11:12

Vaak ook niet

Ik zit al lezend in dit draadje te denken hoe wij dat doen. Volgens mij zeggen we ook heel vaak helemaal geen 'eet smakelijk' of 'smakelijk eten'. We zijn dan zo druk aan het babbelen dat wanneer iedereen eten heeft, we gewoon gaan eten.
Met bezoek ofzo dan wil ik nog wel eens 'eet smakelijk' zeggen, of 'eet ze'. Wij zijn (bij bezoek) altijd drukker met het proosten met de wijn

Column

http://weblogs.nrc.nl/woordhoek/2008/05/13/eet-smakelijk/

Persoonljk vind ik het onbeleefd om voor het eten elkaar NIET 'eet smakelojk' of iets dergelijks toe te wensen. Omdat ik dat inderdaad als knd geleerd heb. Ik dacht als kleuter dat het deel uitmaakte van het gebed, net als 'welbekometu', omdat het meteen na 'amen' gezegd werd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.