Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Eettafel massief teak vol vlekken.. hoe schoonmaken

Dag allemaal
Ik heb een eettafel dat vol vet- , wijn- en watervlekken is, omdat ik nooit een tafelkleed of placemats gebruik. Nu kan ik beslissen om het zo te laten (geleefd uiterlijk) maar sommige vlekken zijn echt storend. Online vind ik veel informatie (groene zeep, teakolie etc..) maar wie heeft ervaring met het schoonmaken van zo'n tafel?
Alvast bedankt
Sini

bieb63

bieb63

08-05-2020 om 11:02

Sinilid

Je kunt idd kiezen om de tafel een 'geleefd' uiterlijk te laten hebben. Maar anders kun je met fijn-schuurpapier de tafel een beetje opschuren. Heb ik ook wel eens gedaan en gaat prima. Je kunt ook overwegen om het eerst met jif en een schuursponsje te proberen en kijken of dat voldoende resultaat heeft. Daarna kun je overwegen de tafel onbehandeld te laten (wat betekent dat je over een tijdje natuurlijk weer wat vlekken zult hebben), of hem te impregneren oid.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-05-2020 om 11:29

Zeil

Ik heb ook zo’n tafel. Ziet er niet uit en dat komt omdat er van alles op wordt gedaan en ik dat wel gezellig vind.
Ik heb kringen, nagellak, een streep Edding, krassen en een vlek van een vlek die zoon wilde verdoezelen door er met een schuursponsje met Dreft op te gaan schuren.
Het gefröbel aan tafel gaat hier gewoon door, wij zijn niet zulke nette mensen. Dus heb ik een gezellig zeil erop gelegd. Scheelt een hoop gezeur en mijn kamer fleurt er van op.

Sinilind

Sinilind

08-05-2020 om 11:34 Topicstarter

Zeil

is inderdaad en optie maar pas absoluut niet qua stijl in mijn woonkamer. Ik ga proberen de oplossing van bieb en kijken op een onopvallende plek hoe het eruit zit.
Dat ik de tafel af en toe licht op moet schuren vind ik niet echt, maar ik wil het niet beschadigen, het is een super mooie meubel en is eigenlijk ook niet van mij (in bruikleen achtergelaten door ex vriend)
Sini

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-05-2020 om 11:42

Nieuwe kopen

Dan zou ik mijn energie steken in een andere tafel vinden ( nieuw of kringloop) en de tafel aan de eigenaar teruggeven.

Marie

Marie

08-05-2020 om 11:43

doorzichtig zeil

Je kunt ook doorzichtig plastic over de tafel doen om je tafel te beschermen als je hem weer mooi hebt. Dus na schuren en lakken/in de olie.
Het valt mij heel erg mee hoe erg het opvalt dat zeil (hebben wij ook).

Adelaide

Adelaide

08-05-2020 om 12:53

walnoot

waterkringen kun je weg krijgen met walnoot dacht ik. Maar ik lees ook tandpasta:

Hoe kun je de waterkringen verwijderen van een houten tafel? Het is erg simpel. Je smeert gewoonweg de tandpasta op de kringen. Gebruik vervolgens een doekje en masseer het smeersel over de plek heen. Vervolgens kun je een ander doekje pakken om hiermee de resterende tandpasta weg te vegen. Je moet dit wel direct doen, anders blijft de tandpasta er inplakken en zijn de gevolgen misschien nog veel groter. Dan zal je alsnog die dure schuurmachine moeten gebruiken. Op deze manier kun je gemakkelijk en de snel de waterkringen verwijderen van een houten tafel.

Dymphne

Dymphne

08-05-2020 om 13:15

Tafelbeschermer

Je zou eens kunnen kijken of je een tafelbeschermer wat vind. Dat heeft precies de afmeting van je tafel (kan je op maat kopen) , valt bijna niet op en is niet zo lelijk als een plastic kleed. En is gewoon doorzichtig. Is ook gewoon online verkrijgbaar of wellicht bij jou in de buurt. Is in verschillende diktes verkrijgbaar.

Soda

Wij hebben al 17 jaar onbehandelde teakhouten meubels staan. Ik maak het altijd schoon met soda. Daarmee krijg ik de vlekken altijd wel weg. Op de eetkamer tafel hebben we wel zo'n doorzichtig tafelzeil liggen.

Bennikki

Bennikki

08-05-2020 om 14:14

Hier ook

Een teak tafel, een ovale, zag er echt niet uit. Ik heb hem een paar keer met schuurmiddel afgeschrobd en dan in de olie gezet, een keer met schuurpapier, maar uiteindelijk met de schuurmachine en toen 3 laklagen op aangebracht.
Nog elke dag blij mee, nooit meer vlekken.

teruggeven

Geheel eens met Dendy: geef die tafel terug. Andere optie: vraag hem hoeveel hij ervoor wil hebben als jij m overneemt. Als hij dan zegt dat jij hem hebben mag, is het jou tafel. Tot die tijd is het een draadje waarmee je aan je ex vastzit, en dat was dacht ik niet de bedoeling.

On topic: ik gebruik nog wel eens teakolie, maar eigenlijk vooral voor hout dat wel is behandeld, mijn oude donkerbruine piano bijvoorbeeld.

Groeten,

Temet

Ook: teruggeven of overnemen....

T is off topic. Ik weet het. Sorry.. Maar ik herinner me nog zo goed al het gedoe over spullen in bruikleen toen jullie uit elkaar gingen. En nu ga jij ZIJN tafel opschuren/ lakken / behandelen met weet ik wat? Ga je dat eerst met hem overleggen? Moet hij dat goedkeuren? Dat is t soort lijntjes wat je toch niet meer wilt hebben?

Ingrid

Sinilind

Sinilind

08-05-2020 om 16:20 Topicstarter

Tafel

die tafel hoeft hij niet terug, het is een hele grote tafel (2, 5 meter lang) veel te groot voor zijn flatje. Hij heeft nog schulden bij mij dus tafel (samen met 2 Art Deco vazen) heeft hij achtergelaten als onderpand. En ik zie hem het niet terugbetalen. Kortom: ik geloof dat die tafel hier blijft
Maar hoe dan ook: van mij of niet van mij het maakt niet zo veel uit: ik gebruik het dagelijks en hou van mooie dingen dus ik wil het mooi maken. Ook al betaalt hij mij ooit terug en wil hij de tafel weer, dan koop ik het alsnog van hem of geef ik het terug maar heb ik ervan geprofiteerd en goed onderhouden.
Sini

Ok. Dat maakt het verhaal iets anders....

Dan is t idd voorlopig jouw tafel. In dat geval....schuur ze!

Ikea

Ik heb er snijplanken olie van ikea op gedaan. Doe ik ong 4x per jaar. Dan blijft de onbehandelde look in tact en het scheelt vlekken. Maar ik hou verder wel van een doorleefde tafel.

Annelies B.

Annelies B.

10-05-2020 om 14:08

Groene zeep

Onze teakhouten tuintafel wordt 1x per jaar schoongemaakt met groene zeep en een rvs spons. Ook een schrobborstel. Naderhand goed spoelen met water en laten drogen. Dan in smeren met teakolie. Diverse lagen. Maar dan moet je dat wel regelmatig herhalen. Teakhout is hardhout, kan wel wat hebben dus qua schuren.

Schrobben/schuren

Gewoon schrobben of schuren met soda, groene zeep. Lekker in laten trekken en goed schoon maken. Onze tafel is er mooi mat van geworden.
Voor de dagelijkse schoonmaak: Dasty van de Zeeman.
Wij hadden de tafel 10 jaar geleden behandeld met woodfix. Bovenlaag was al bijna helemaal weg. De poten hebben we geschuurd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.