Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-03-2017 om 20:33

Eettafel schuren?

Wij hebben een mooie robuuste eiken eettafel waarvan het blad er echt niet meer uitziet. Er ligt al een hele tijd een tafelzeil op, maar eigenlijk wil ik de tafelpoten een betonkleur geven, het blad schuren en dan lakken oid. Ik heb al mooie nieuwe stoelen op het oog.

De tafel is 6ehands ofzo en ik weet dus niet wat er allemaal op zit aan lak.
Heeft iemand van jullie ervaring met zo'n klus? Hoe doe ik dit het best? Wordt het überhaupt wel mooi of kan ik beter op zoek naar een ander zeil?

Wij hebben

Onze eikenhouten tafel al verschillende looks gegeven. Schuur m gewoon echt helemaal kaal en werk vanuit schoon hout weer verder. Laat genoeg tijd tussen de lagen verf met drogen anders gaat hij plakken..

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-03-2017 om 21:12

Aha

En dat schuren, hoe doe ik dat het handigst?

Met een bandschuurmachine

Hebben wij t gedaan maar daar moet je wel handigheid in hebben anders krijg je strepen en banen. Misschien ieman even laten helpen? Ik kan t zelf niet, gaat te hard.manlief wel.
De poten kun je gewoon schuren alsof je een nieuwe laag verf doet maar met t blad zou ik geen risico nemenen kaal maken. Er bestaat ook een goedje hoor wat je er op kan smeren en dat de verf er af haalt, afbijt maar dat stinkt en moet je echt goed ventileren

Buiten

Ik zou wachten tot het goed weer is en de tafel buiten zetten. Als je hem helemaal kaal wil schuren komt er behoorlijk wat stof vanaf.

Ik ga mijn gegreywashte tafel van de zomer kaalschuren, het grey is een beetje groenig verkleurd en ik wil hem wel weer naturel eiken. Ik zet hem dan in een matte blanke lak. Maar die klus moet dus even wachten op bestendig droog weer.

skik

Martha

Martha

03-03-2017 om 23:11

Buiten

Heb ook eens gedaan. Allemaal pollen en vliegjes op m'n verf

Verder geen tips enkel goed en beter dan dat schuren en ontvetten.

40er

40er

04-03-2017 om 08:29

Salontafel

Hier de salontafel gedaan. Ik heb in de garage staan schuren (deuren open), daar kon hij ook blijven staan met het schilderen. Heb je rechte poten of bewerkte? Het eerste is nml het makkelijkst.
Eerst ontvetten en laten drogen, daarna schuren, eventueel met een vlakschuurmachine en zorgen dat het goed geschuurd is. Daarna goed stofvrij maken en schilderen. Na het drogen licht afschuren, stofvrij maken en weer schilderen. Eventueel aflakken met een goede lak, als je dat wilt.

Buiten

Buiten schuren, binnen lakken natuurlijk.

skik

Martha

Martha

04-03-2017 om 09:16

Daar ben ik door schade en schande achter gekomen met bijna fossielen in de lak

Whahah. Nou idd

Vliegjes.... heel de tijd geen beest te bekennen... en als m'n lak erop zat...hele hordes.

Geen reclame hoor

Ik gebruik graag de kalkverf van Annie Sloan. Niet schuren niet ontvetten echt niet. Gewoon verven. T geeft een beetje rustieke look. Brocante of landelijk. Hoe je t maar wil noemen. Je kunt meerdere lagen en kleuren over elkaar heen aanbrengen en dan een beetje doorschuren. Ik zeg er wel bij dat je van de look moet houden. Als strak en modern je ding is dan is dit niks voor je. Ik heb mijn keuken ermee gedaan en diverse kleine meubels. Na t schilderen afwerken met was die je uitboent met een oude lap. Donkere was geeft een antiek effect bij diverse kleuren. Ik vind t supermakkelijk en een heel mooi effect. Streperig, rustiek, en door de oneffenheden maak je je later niet druk over kleine beschadigingen. Binnen twee uur je tafel als nieuw! Droogt ook razendsnel. Je hoort t al. Ik ben fan.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-03-2017 om 10:20

Dorry

Ik ken deze verf. Wood and wall van de gamma is net zoiets. Ik heb de grenen meubels op dochters kamer hiermee wit gemaakt en het is echt heerlijk spul om mee te werken. Ik had bedacht om bij de eettafel de poten donkergrijs te maken en dan het blad een beetje versleten/oud hout te maken.

Het allerliefst doe ik niet moeilijk en verf ik de tafel met de kalkverf wit ofzo, maar helaas vind mijn man dat een slecht idee.

Niet luisteren

Dendy, niet luisteren naar je man. De mijne geloofde er niets van dat het iets zou worden met de keuken. Maar t vooruitzicht dat het anders een nieuwe keuken ging worden, maakte dat hij snel overstag ging . Nu een keuken die helemaal up to date is en past bij het fornuis en de rest van de inrichting voor 3 x een pot verf en een pot was. Kostte me tussen de bedrijven door wel 6 weken....

creamom

creamom

21-02-2018 om 13:49

eikentafel schuren

jah dat schuren wat een gedoe, ik wilde graag hoogglans meubels, eigenlijk in de stijl van de keuken doortrekken. Uiteindelijk met een gekke bui een dressoir kastje grenen, met zo een oude bruine vieze look beu gezien, oo gaan schuren en zo, was toen het klaar was helemaal in love.Gevolg alles geloofd er nu aan. Maar mijn tafel, pfff
dat tafelblad is geen issue met de vlak schuurder na een anderhalf uurtje gereed. Maar die poten, rond 😰😰 met de schuurmachine, en mijn man heeft vier verschillende apparaten. nu dus al inmiddels vier dagen schuren met rolschuurpapier,ik zou het anders echt niet weten, Tenzij iemand een tip heeft, want mijn vingers amai staan stijf ondertussen.
hihi zei al in gefruatreerde beu tegen mijn man ik maak ze dadelijk recht hoor.
Iemand een tip??

Zonde om een eiken tafelblad

te verbergen onder een laag lak...
Mijn advies: eerst goed blank schuren en dan pas beslissen over de afwerking.
Ik heb daar ervaring mee, ja.

Oud, mishandeld 22e hands hout (geen tikfout) schuur je eerst grondig met droog schuurpapier met erg grove korrel (40 of 60) en een gewoon eenvoudig schuurmachientje, zoals vb. dit: https://www.coolblue.be/nl/product/760545/makita-bo3711.html. Meer en duurder is echt niet nodig.

Schuur methodisch deel per deel van het blad, een strook horizontaal, een strook verticaal, maar laat u niet van de wijs brengen door mensen die emmeren over strepen en banen. Dat zijn er die zelf nog nooit geschuurd hebben en alles hebben van horen zeggen.

Neem, eens het blad volledig geschuurd is, even af met een vochtige (niet kletsnatte!) doek. Dan hebt u al een idee van het potentieel en is het al meteen duidelijk welke gebieden nog wat grondiger moeten bewerkt worden. Herhaal eventueel.

Eens het blad wel OK lijkt, schuur met fijner schuurpapier (korrel 100 - 200). Beslis dan pas over de afwerking.

Als het hout dermate erg zou beschadigd zijn, dat er echt veel materiaal moet verwijderd worden (= 0,5mm, 1 mm of meer), dan is dat mogelijk, maar het valt toch wel buiten het bereik van de gemiddelde burger.
In dat geval moet het blad over de vandiktebank. Aangezien de maximale breedte van een vandiktebank beperkt is tot 40 of 60 cm, wil dat zeggen dat het tafelblad eerst moet verzaagd worden, afgeschaafd op de vandiktebank, vervolgens weer geassembleerd met lamellen of deuvels.
Ik doe zo'n prullen graag, maar ik zal waarschijnlijk wel de enige zijn, hier.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-02-2018 om 16:12

Haha

Ha, daar is mijn tafeldraadje weer. En ik moet zo lachen om mezelf nu. De tafel staat er nog precies zo bij als een jaar geleden

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.