Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

fladderbeestje

fladderbeestje

24-09-2008 om 09:58

Electr fiets binnen 1 jaar stuk... ik ben kwaad!

Even spuien, hoor...! Ik ben zo kwaad! Misschien ten onrechte, maar ik heb het gevoel dat ik ontzettend genept ben.
Een jaar geleden heb ik een electrische fiets gekocht bij een winkel van een rijwielzaken-keten. Niet voor mijn zweetvoeten, zoals jullie weten... Vorige maand werd de accu opeens heel slecht en kwam ik er niet verder mee dan 5 km.
Fiets teruggebracht en vanmorgen hoorde ik dat de accu maar 1/2 jaar garantie had... Die accu wordt nu (op mijn kosten ) naar het hoofdfiliaal gestuurd en de kans is levensgroot aanwezig dat ik financieel mag opdraaien voor een nieuwe, of voor de reparatie.
Accu's zijn duur en IMHO moeten ze langer meegaan dan nog geen jaar...
Heb ik een poot om op te staan?
Ik word hier zo moe van Heb momenteel al de rechtsbijstand ingeschakeld voor een andere zaak (ik sta daar volledig in mijn recht), heb in het voorjaar al een consumenten-akkefietje gehad waarbij ik ze moest inschakelen... En ik zie er tegenop om ze voor een derde keer in korte tijd in te moeten schakelen als ik inderdaad (wat de verwachting is) de portemonnaie mag trekken voor een nieuwe accu (honderden euro's) of reparatie, terwijl de fiets net geen jaar oud is...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Fladderbeestje

Volgens mij heb je zeker recht op compensatie omdat het door jou gekochte product niet de levensduur heeft die je er normaal gesproken van zou mogen verwachten. Een accu moet veel langer mee kunnen dan een half jaar.
Je kunt hier de leverancier op aanspreken. Die verwijzen vaak naar een beperkte 'fabrieksgarantie, maar daar mogen ze het niet op afschuiven. De leverancier is het aanspreekpunt. En ik zou gewoon die rechtsbijstandsverzekering aanspreken. Daar heb je'm toch voor?

Rixt heeft gelijk

Zie de titel. Leverancier is aanspreekpunt, en je mag ervan uitgaan dat een accu langer dan een half jaar leeft. Die 'garantie' is vaak een vruchteloze poging om de aansprakelijkheid te beperken.
Volgens mij hebben die accu's overigens een levensduur van x keer opladen, niet zozeer x jaren. Maar ook dan lijkt het me sterk dat je 'm er al in een half jaar doorheen jast. Op internet is wel wat info te vinden over de verwachte levensduur van accu's, denk ik.

Het zit jou ook werkelijk niet mee he, eerst die autotoestanden en nu dit weer. Toch maar weer de rechtsbijstandsjongens (m/v) bellen, vrees ik. Wel prettig dat je in elk geval nu een leenaccu hebt, blijf je mobiel. En dan maar hopen dat jullie eruit komen.

Sterkte ermee

Temet

Yta Chalne

Yta Chalne

24-09-2008 om 13:24

o jeeeee

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt, ik heb dezelfde fiets als jij...en ik ben juist zo vreselijk blij met mijn hierdoor verworven bewegingsvrijheid. De mijne is al een keer gerepareerd (iets met de bedrading) en die drie dagen was ik al zo droevig. Ik voel met je mee!

Fladder

Ik zou nu de rechtsbijstandmeneer alvast maar benaderen voor overleg over 'wat als eigen accu terugkomt inc. rekening'.

Sterkte ermee

Temet

Pollewop

Pollewop

25-09-2008 om 22:46

Fladderbeestje

Heel veel succes!!!! Ik hoop dat je een nieuwe acu krijgt voor niets!!!!

Fladderbeestje

Ik heb het mijn man eens gevraagd, hij heeft ervaring met fiets'accu's en zijn eerste vraag was of het van die 'rotzooi uit china' was. Dat daargelaten blijft dat het een product is dat het toch zeker 1 à 2 jaar zou moeten doen.

Dus ja, als je niet geholpen wordt, doordrammen! (weer, helaas)

succes,
Jons

Fladderbeestje

hoi,
ondanks dat de kwaliteit van die accu's bekend slecht is, zou het toch niet mogen dat het na een half jaar al niet meer functioneert. Dus toch proberen om er flink op te hameren.
Wellicht, als het anders moet of kan, je kunt de fiets natuurlijk wel houden, je hoeft niet meteen een heel andere fiets te kopen. Wellicht wél een andere accu

Ik wens je sterkte!
Jons

Jons: china en rotzooi

Jons, jij hebt er verstand van. Kan je er in het algemeen vanuit gaan dat bij fietsen (gewoon, bak, electrisch) geldt: China=rotzooi?
Er staat hier in de buurt een meneer met opvallend goedkope (nieuwe) fietsen, vandaar dat ik het vraag.

Groeten,

Temet

If it sounds

too good to be true - it usually is!

Ik wil hier niet zeggen dat china = zooi, maar het gaat vaak wel op. Zeker als er lage prijzen bij staan.

Het is vaak een afweging, voor de kwaliteit die je koopt, kun je dat bedrag rekenen. Laag bedrag, lage kwaliteit. Check dan heel goed alle kwetsbare punten en vraag door naar garantievoorwaarden!

Soms kun je voor je eigen doeleinden best leuk slagen, maar wees je bewust wat je koopt!

Jons

Dure fietsen

Ik zit ook enorm aan te hikken tegen de aanschaf van een electrische fiets.

Heb nu een Spartamet, en dat vind ik superdingen, maar die ik nu nog heb is al bijna op. Van de andere is de carburateur onherstelbaar en volgens die eikels van de plaatselijke fietsenzaak onvervangbaar. Ja, die proberen me al 2 jaar een electrische fiets aan te smeren, maar ik vind 2000 euro voor een ding dat ook nog eens ontzettend diefstalgevoelig is gewoon VEEL te duur. Heb ik ze ook gezegd, maar helaas, in de nabije omgeving zijn zij gewoon de enigen die iets met Spartamets doen.
Spartamets zijn sinds de kentekens wat minder in trek bij fietsendieven, al is er ook al eens eentje gestolen van me die met 5 (VIJF!!!) kettingen vaststond.

Goed hier heb je voor je accuprobleem niets aan, maar ik moest het even kwijt - ik snap je frustratie volledig.

Meetrappen

Ik trap altijd mee op de Spartamet hoor.

Yta Chalne

Yta Chalne

29-09-2008 om 07:33

Fladderbeestje

Naar aanleiding van deze draad ben ik nog even langs 'mijn' fietsenwinkel gewandeld om te vragen naar de kwaliteit en vooral duurzaamheid etc. ten opzichte van de duurdere merken, en ze vertelden dat de keten (Profile) deze fiets pas na een fors testtraject in de verkoop heeft genomen. De ervaringen zijn er goed mee, het grootste verschil zit 'm toch in het fietsen zonder motor, daar is 'onze' fiets niet sterk in (veel te zwaar), dat kunnen de dure zusters/broers wél. De accu is ook van redelijk goede kwaliteit, wel is het essentieel dat je 'm de eerste paar keer helemaal oplaadt én helemaal leegmaakt (dat is lastig, weet ik inmiddels...)
Ze vinden het geen fiets voor lange tochten dagelijks, dat hadden ze er bij de verkoop ook bij verteld. Ik fiets niet veel meer dan hooguit tien minuten per dag, meer zou ook met trapondersteuning niet heel realistisch zijn, dus ik hoop er nog wel een paar jaar mee vooruit te kunnen... Ze hadden er tot nu toe één terug gehad, vertelde de werkplaats, daarvan was de bedrading los gegaan op één plek. Dat klopte, dat was mijn fiets (Kon hij niet weten, hij had mij nog nooit gezien)
Nou ben ik nog wel heel benieuwd naar de verdere afwikkeling natuurlijk.

Hoe is het nu, fladderbeestje?

Ben erg benieuwd hoe het nu gaat, heb je je fiets terug en zo ja, in welke staat?

Is alweer een poosje geleden, maar vroeg het me af...

groetjes,
Jons

Dus

wanneer jij niets meer hoort over je oude accu zullen ze jou niet horen klagen?
Zoals ik je nu leest ben je er alleen maar op vooruit gegaan. Toch?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.