Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

En nog meer grotere en kleinere corona-dilemma’s .....de hulp. De kapper....


Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-03-2020 om 19:34

Kapper

Hier in het dorp zijn alle vier de kapsalons open. Die mensen hebben ook omzet nodig dus ik snap dat wel. Vooralsnog doe ik gewoon mijn ding, maar het is wel saai om elke dag thuis te werken.

Hier ook

Hier is de kapper ook open. Al vond één van de kapsters dat niet fijn, ze vond de risico's te groot.

zebra

zebra

21-03-2020 om 13:24

kapper

hier meerdere kappers in het dorp en ik weet niet of die allemaal open zijn of niet. Bij 1 kapsalon, waar ik zelf heen ga, wordt er nu 1 op 1 gewerkt, slechts 1 kapster in de salon met 1 klant. Afmelden bij verkoudheid.
Gelukkig heb ik zelf nog wel wat haarverf in huis dus zodra ik echt voor schut ga lopen (ben nogal nonchalant dus dat scheelt een hoop), dan verf ik mijn haar zelf nog wel eens tussendoor. En ik durf ook best een paar centimeter van mijn haar te knippen aan de voorkant, valt niet op want heb krullend haar.

Watervrouw

Watervrouw

21-03-2020 om 13:43

Milieustraat

Ik heb weken geleden gepland vandaag naar de milieustraat te gaan maar de gemeente gaf aan dat dit wordt afgeraden, wat ik begrijp, dus ik blijf keurig thuis en laat de troep in een hoek van de tuin liggen. Mijn buren gaan vrolijk samen met hun kinderen het grofvuil wel wegbrengen. En schijnbaar is het er erg druk. Ik begrijp niet dat de gemeente de milieustraat niet gewoon sluit.
Ik acht de kans op besmetting daar wel niet groot maar toch, het zijn onnodige contacten.

Naar de stort

Ik lees net dat vanwege het niet doorgaan van de Paasvuren de milieustraten in in ieder geval het noorden lange rijen heeft (https://www.dvhn.nl/drenthe/Afblazen-paasvuren-zorgt-voor-enorme-rijen-bij-milieustraten-in-het-Noorden-Extreem.-Nog-nooit-zo-druk-gehad-25487461.html).

Luiaard

Luiaard

22-03-2020 om 14:07

Ingewikkeld hoor

Veel buiten de deur doen wij hier in huis sowieso al niet en nu helemaal maar met verschillende huisdieren, een kind en drietal volwassen artsen in huis is de schoonmaakster, thuiskapster en hondenuitlaat de komende maanden zeer gewenst bezoek. Twee van ons staan in de frontline in het ziekenhuis.

Aan de ene kant willen we niet dat het bezoek het van ons krijgt (kans is groot dat wij het via werk oplopen) en we willen ook graag het goede voorbeeld geven.

Aan de andere kant ‘mag’ het nog wel van de regering en moeten we het hier in huis ook leefbaar houden.

Vanmiddag huisberaad hierover.

Anemone

Anemone

22-03-2020 om 16:58

Thuiskapster?

Die kan toch geen anderhalve meter afstand houden?

Pennestreek

Pennestreek

22-03-2020 om 17:07

Dat begrijp ik niet

En al helemaal niet als je artsen in huis hebt. Wie maakt zich nu nog druk over zijn/haar kapsel? Schoonmaken kun je ook zelf, je hebt verder toch geen sociaal leven nu, dus niemand die eventueel stof ziet liggen. En kan de hond niet uit logeren? Lijken me dus allemaal overbodige contacten en risico’s...

Gwen

Gwen

22-03-2020 om 17:29

Met

diensten van misschien wel 12 uur lijken in ieder geval hondenuitlaat en schoonmaakster mij ook zeer wenselijk.

Mea

Mea

23-03-2020 om 00:18

Natuurlijk niet

Waarom zou je een kapper laten komen?
Lijkt me volstrekt overbodig nu.
Als je veel werkt kun je het thuis ook niet heel erg vies maken.
En idd, dan maar wat stoffiger.

Hondenuitlaat lijkt me wel kunnen, die kan met flinke voorzorgsmaatregelen (handschoenen ofzo) veilig binnenkomen. Er is dan toch geen contact met jullie. (nodig)

Mea

'Waarom zou je een kapper laten komen? Lijkt me volstrekt overbodig nu.'

Gelukkig mag iedereen dat zelf bepalen. Corona is toch geen reden om jezelf te laten verslonsen? Als de kapper het geen probleem vindt, gewoon doen!

Gwen

Gwen

23-03-2020 om 09:19

dat, dus. Mogen ze het alsjeblieft zelf bepalen? We verlangen van de zorgmedewerkers dat ze keihard werken. Dan is er dus mogelijk geen tijd of energie meer om de keuken, het toilet en de badkamer te poetsen, maar is het wel belangrijk dat dat gebeurt. En is er minder tijd voor de hond, maar is de afleiding die hij kan bieden wel nodig. En komen ze wel nog onder de mensen, dus voelen ze zich fijner als de haren geknipt zijn. Of is het handiger als de haren niet te lang zijn, wie weet.

Chrono

Chrono

23-03-2020 om 09:54

Verslonzen

Natuurlijk is Corona wél een reden om je te laten "verslonzen". Waarom jezelf blootstellen aan fysiek contact met iemand met "wisselende contacten"? Lig je straks misschien met nette haren in het ziekenhuis....
Mijn zoon ziet er inmiddels uit als een hippie, weet iemand een goede video hoe ik hem zelf toonbaar krijg?

Chrono

'Natuurlijk is Corona wél een reden om je te laten "verslonzen". '

Daar zijn we het dus duidelijk niet over eens.

Chrono

Chrono

23-03-2020 om 10:10

Klopt

Klopt, we zijn het weer niet eens.
Maar weet je toevallig een goede youtubetutorial?

Tijgeroog

Tijgeroog

23-03-2020 om 10:54

Verschil

Het verschil zit er voor mij in dat de kapper dicht bij je in de buurt moet komen, en er dus een serieus besmettingsrisico is, allebei de kanten op. Dat vind ik nu onverantwoord.
De honduitlaatservice en schoonmaakster kunnen/zullen hun werk doen als je zelf niet thuis bent, waardoor er maar een minimaal risico is. (En hebben als belangrijk pluspunt dat ze je tijd en energie besparen)

Ad Hombre

Ad Hombre

23-03-2020 om 11:03

Chrono

Je koopt een tondeuze, zet 'm op 5 mm en de rest is kinderspel.

Zou best kunnen dat de tondeuzes snel uitverkocht raken als meer mensen hierover beginnen na te denken...

Mea

Mea

23-03-2020 om 11:32

Natuurlijk Sydney

Natuurlijk bepalen ze dat zelf. (nog)
Maar ik mag mijn mening toch ook geven?
Ik werk zelf in de zorg en vind het onbegrijpelijk dat mensen zich nu druk maken om hun haar.

Chrono

'Maar weet je toevallig een goede youtubetutorial?'

Nee sorry, ik doe eigenlijk niks met youtube

Tamar

Tamar

23-03-2020 om 12:07

hier ook bij zoon

Ik heb een keukenschaar gepakt, ben achter begonnen en heb in laagjes rondom naar voren gewerkt. Het ziet er best goed uit, alleen de pony is wat te kort, maar op Zoom zie je dat hopelijk niet zo. Dus opletten bij de pony.

Chrono

Chrono

23-03-2020 om 17:27

Filmpje

Ik heb nog steeds het ultieme filmpje voor het knippen niet gevonden, maar ik denk dat ik dan ook maar zoiets probeer, Tamar.
@Ad ik denk niet dat mijn zoon een legerkapsel wil

Ad Hombre

Ad Hombre

23-03-2020 om 17:55

Chrono

Even wennen. Ik heb zo’n idee dat coronakapsel een gevleugelde term gaat worden.

Chrono

Als je nu overal 2 cm vanaf knipt moet t kapsel toch een heel eind t zelfde blijven alleen wat korter.? Er zijn wel mooie instructiefilmpjes te vinden maar ik weet niet wat je zoekt? Kort of iets langer.
Ik knipte zoon vroeger vaak en zal t denk ik over paar weken weer moeten doen nu kappers er niet zijn. Hij wil kort aan de zijkant
Ik schoor m tot net onder de rand waar t hoofd bovenop ronder wordt dat laatste stukje was knippen kijken knippen kijken. En zo steeds weer.
Ik was langzamer kapper whahhaha. Maar soms als ie er ineens achter kwam op zaterdag 17uur of zo dan redde ik t wel dat ie voor ie wegging savonds netjes was

Luiaard

Luiaard

24-03-2020 om 17:44

Oordeel niet (opdat enzo)

Aan het eind van het bericht stond dus heel duidelijk dat er huisberaad zou worden gehouden.

Wij beginnen volgende week inderdaad aan 5 diensten na elkaar van 10-12 uur in niet adequate maskers brillen en schorten. Korter haar was dus fijn geweest maar we doen het vanavond zelf even.

Schoonmaak komt niet, de ene heeft daar zelf voor gekozen de andere vinden we zelf in de risico groep vallen.

Honden uitlaat is zelf gestopt dus hond naar de kennel.

Dit is voor iedereen een moeilijke tijd, spreek vooral je verbazing op een forum uit maar let op jezelf dat je niet gaat (ver)oordelen, daar wordt niemand beter van. Je weet niet wat er achter iemands voordeur speelt dat hun praktische keuzes beïnvloedt.

Supp

Supp

24-03-2020 om 18:07

Kapper staat te dichtbij

Ik ben blij dat er besloten is voor de kappers om dicht te gaan. Cliënten zijn zich er niet van bewust dat er ook nog een persoon achter ze staat die hen kan besmetten. Hadden het alleen over de 2 meter die toch tussen de stoelen zat en dat dat toch volgend de regels was. Uh ja, en ik dan?
Daarbij zijn voor ons geen mondkapjes aan te komen en denk je dat cliënten de regel naleven: verkouden dan niet komen? Nee hoor

Viooltje

Viooltje

26-03-2020 om 14:00

Verplicht werken bij zieke thuis

Ik zit toch ook wel met een dilemma. Heb een secretariële functie in de ouderenzorg, en ben dus nog aan het werk. Sinds maandagmiddag blijkt een van de pubers ziek te zijn. Hoge koorts, droge hoest en buiten adem, beetje keelpijn. Klinkt mij (als leek, dat wel) in de oren als Corona. Dus ik heb dat direct netjes gemeld bij mijn leidinggevende.
Zeker toen de overheid aankondigde dat het hele gezin thuis moet blijven als er iemand thuis koorts heeft dacht ik dat ik dan ook wel thuis zou moeten blijven. Maar nee hoor, ik word geacht gewoon te komen werken. Ik zit nu wel op een andere werkplek, in mijn eentje. Normaal zit ik op een kamer met 5 man/vrouw. Niemand mag mijn kamer in. Maar ik ben dus gewoon aan het werk. Op eigen initiatief neem ik mijn eigen lunch en drinken mee, afval neem ik mee naar huis, ik was regelmatig mijn handen en daarna gebruik ik handalcohol. Ik kom niet van mijn plek. Behalve als ik naar het toilet moet. Om dat te beperken drink ik zo min mogelijk.

Maar ik vind het alles bij elkaar steeds vreemder worden dat ik nog moet werken. Wat zouden jullie doen?

Waarom kan je niet thuiswerken?

Dat moet toch in een secretariële functie prima kunnen? Met een ziek kind moet je gewoon in zelf isolatie. En je wil je ziekte kind natuurlijk ook in de gaten houden en verzorgen.

skik

Viooltje

Viooltje

26-03-2020 om 14:16

Thuiswerken

kan bij onze organisatie sowieso niet. Ja, mail kan ik van op afstand lezen. Maar veel dingen moeten gewoon hier op kantoor gebeuren, zoals het printen op ons eigen briefpapier en zo.
Mijn man is thuis, dus die kan kind in de gaten houden, dat is het punt niet. En ze voelt zich niet ziek dus verzorgen hoeft niet. Hoogstens af en toe roepen dat ze rustig aan moet doen en in bed moet gaan liggen.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-03-2020 om 14:31

Viooltje

Ik begrijp van mijn leidinggevende dat het tegenwoordig gewoon niet toegestaan is om te vragen wat iemand mankeert. Mag niet van de AVG of een of andere privacyregeling.

Dat betekent dat alles wat je meer doet dan je ziekmelden onnodig is. Hoogstens krijg je een bedrijfsarts op bezoek om je te beoordelen. Ik schat ik dat die het, als je hem hoestend te woord staat, niet nodig vindt om je te komen beoordelen. Gewoon als ze bellen of mailen zeggen dat het al beter gaat en dat je eind van de week of volgende week waarschijnlijk weer aan de slag kunt.

Je moet een beetje handig zijn in deze tijden. Van je geweten hoef je geen last te hebben. Het is beter voor iedereen als je je isoleert.

Andrea

Andrea

26-03-2020 om 14:35

Cruciaal

beroep. Dan hoef je niet thuis te blijven als een gezinslid ziek is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.