Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Energieverbruik?

hier net de nieuwe meterstanden moeten doorgeven. Ik ben positief verbaast want ik dacht dat we behoorlijk wat verbruiken maar dat viel mee. Ik heb even gekeken wat het gemiddelde is in Nederland voor een gezin van 4.
Dit is ons verbruik:

electra 3619 kwh per jaar
gas 1222.

En jullie ?

Hier met zijn 4'en in huis, elke dag is er iemand thuis, ons huis heeft 1 kant vrij en dat is te voelen, die muur is ook altijd koud. Computer staat de hele dag aan. Groot bad wat veel gebruikt wordt, regendouche. Wasmachine en droger staan elke dag aan, vaatwasser. Ketel is 3 jaar oud en we stoken het hier vrij warm (nooit lager dan 20 graden, behalve na 22 uur dan slaat de ketel af tot 16 graden).

Op dit moment komt er isolatie op zolder, dus dat is echt nu pas rendement. Het plafond van de woonkamer is geisoleerd, overal dubbel nieuw hr+++ glas.

Muurisolatie ga ik niet laten doen (huis uit 1928 met spouwmuur), dit ivm mogelijke vochtproblemen, idem hebben we ook geen vloerisolatie.

Dus ik zie ook even geen ingreep in het huis meer waardoor we lager uit kunnen komen. Ik ben benieuwd naar jullie verbruik en wat je doet/wil doen om nog minder te verbruiken.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
P

P

19-01-2013 om 16:55

Weinig hoor

Dat is heel weinig voor een huis als dat van jullie. Het gemiddelde ligt op 3800-4000 per maand elektra en 1800 gas.

Wij zitten op 1100 gas en 3800 elektra.

Minder

Elektra: 2804 kWh, wel wat meer gas dan P: 1411. Maar we hebben dan ook geen hoekhuis en geen droger.

We hebben nu offertes lopen voor zonnepanelen. Ik ben benieuwd wat de rekening wordt als die op ons dak liggen.

Ella2007

Ella2007

19-01-2013 om 22:55

Ongeveer hetzelfde

Wij iets meer dan Manda. 3850 elektra en 1250 gas. Ook gezin van 4.
Maar: ik probeer zoveel mogelijk de was op te hangen, i.p.v. in de droger, drie dagen per week zijn we allemaal weg, de verwarming komt hier nauwelijks boven de 19, de douche wordt alles bij elkaar zo'n 8 keer per week gebruikt, het bad zo'n een keer per week. Daarbij wonen we in een tussenwoning met overal HR ++ glas. Je zou zeggen dat dan het verbruik lager moet zijn in vergelijking met Manda.

Ik zit erover te denken om de buitenmuren te isoleren, via de spouw, want ik voel wel kou ervan af komen. Het schijnt mogelijk te zijn met een soort van warmtecamera voor je huis te gaan staan om te kijken waar het warmte "lekt". Dat moet ik nog eens uitzoeken. En weer dikke gordijnen op te hangen in plaats van m'n sfeervolle inbetween vouwgordijnen. Zeker met deze kou scheelt dat volgens mij wel. En m'n voordeur kiert iets. En ik heb altijd de ventilatieroosters open. En we hebben een vijverpomp die de hele zomer draait behalve 's nachts. Daar zitten nog wel wat kansen.

Manda Rijn

Manda Rijn

19-01-2013 om 23:18 Topicstarter

Ja het is erg apart

want we hebben ook nog electrische vloerverwarming in de badkamer. En dus half vrij wat te voelen is. Ik denk dat het komt door de relatief nieuwe ketel en overal dus dat goede glas ? Oh ja en dan hebben we in de erker ook nog dikke gordijnen die s'avonds voor de radiator hangen wat ook niet al te besparend is.

wel gek, ik snap het dus niet zo goed.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-01-2013 om 01:06

Oh wat weinig...

Wij zitten (met gezin van 5) op 4700 kwh ofzo op jaar basis.
Wij letten er op zich best wel op, en hadden vroeger ook flink lage energierekeningen. Echter ergens in de loop der jaren is er iets gebeurd waardoor ons energieverbruik de pan uitstijgt. En nee mijn man heeft geen treinbaan op zolder. En ik heb krullen van mezelf

Geen idee dus waar dat aan ligt.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-01-2013 om 01:13

Ginny

Misschien toch meer elektrische apparaten dan vroeger: computer, smartphones die opgeladen moeten worden, laptop(s), digitale ontvanger, meer tv's?

nathalie

nathalie

20-01-2013 om 09:01

Ja weinig

wij gebruiken echt meer en de wasmachine draait niet elke dag, wasdroger wordt niet gebruikt, computer staat wel bijna de hele dag aan, we zijn snelle douchers en hebben geen bad, geen verdere rare elektrische dingen.
Nou komt er volgende week een andere cvketel en de vloerverwarming gaat eruit (komt houten vloer) hopelijk gaat dat nog schelen.

Gemiddeld gezin van 4 personen

Een huishouden van vier personen verbruikt gemiddeld 4604 kWh aan elektriciteit (volgens Milieu Centraal).

Wij zaten daar vorig jaar iets boven. Vergelijken van warmte vind ik altijd lastig, want wij hebben stadsverwarming.

Ginny

Er zijn apparaatjes ( stroommeters?) die kan je tussen een apparaat en een stopcontact zetten en dan geeft hij het verbruik aan. Zo kan je ieder apparaat testen op stroomverbruik als je het idee hebt dat er ergens iets niet klopt. Eventuele stroomvreters kan je zo opsporen.

Manda Rijn

Manda Rijn

20-01-2013 om 12:13 Topicstarter

Ginny

je moet je ketel eens latne controleren en onderhouden. Wij haden in ons vorige huis een probleem met de cv ketel, toen het verholpen was daalde de energierekening drastisch.

Als de ketel ouder is dan 10 jaar zou ik hem laten vervangen, wij hebben het hier 3 jaar geleden laten doen voor 2000 euro, tip van een oo'er gekregen over een adresje, scheelde behoorlijk tov andere prijzen, goede ketel hebben we trouwens, zeer zuinig blijkbaar

Petr@

Petr@

20-01-2013 om 12:23

Energieverbruik

Situatie hier: 4-en in vrijstaand huis, 3 laptops die vaak aan staan. Wasmachine en droger staan om de dag aan, afwasmachine elke dag. Twee zonen die veel en lang douchen. Ons waterverbruik is van 94 naar 114 gegaan.

Wij hebben sinds 2 jaar een houtkachel en een nieuwe cv-ketel met zonnepaneel en ons gasverbruik is van 2369 (2010) naar 1624 (2012) gegaan.

Electriciteit is 4506.

Pubers/ volwassen kinderen

die veel op hun eigen kamer zitten, lekker warm, TV en laptop aan en inderdaad al die opladers. Toen 2 jaar geleden 1 zoon het huis verliet en dochter 1 jaar elders verbleef konden wij dat dus echt merken aan energieverbruik.

Miepje

Miepje

20-01-2013 om 13:17

Wij gingen ineens

de dubbele hoeveelheid electriciteit gebruiken, nadat er een nieuwe electriciteitsmeter geplaatst was. Bleken we al jaren een niet goed werkende meter te hebben en heel lang veel te weinig te hebben betaald!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-01-2013 om 17:49

Kaaskopje

Wel iets meer ja, maar niet zoveel dat we nu meer dan een kwart hoger zitten dan vroeger. Zeg ik puur op gevoel dan.
Verder hebben we juist onze droger vervangen voor een warmtepompdroger dus eigenlijk zou je dan juist verwachten dat het verbruik zou dalen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-01-2013 om 17:51

Oh chrish

Dan valt het nog wel mee. Wij zitten daar met z'n 5en net boven. Dan zal het al met al wel in de bandbreedte zitten.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-01-2013 om 17:55

En de cv-ketel tip

en het stroomverbruik zal ik eens natrekken.

Wellicht dat daar nog iets uitkomt.

Rafelkap

Rafelkap

20-01-2013 om 18:01

Energieverbruik lager

voor de grap ook eens gekeken, maar we zijn halverwege vorig jaar overgestapt en de overzichten zijn nogal ingewikkeld om te lezen (en niet over het hele jaar). Als ik iets verder terugblader (2011)zaten wij op gasverbruik op ongeveer hetzelfde, maar electriciteit is een stuk minder, op 1610 kWh (359 dagen, dus bijna het jaar rond). Is dat nou zo laag of lijkt dat zo??

Punnikdokter

Punnikdokter

20-01-2013 om 20:27

Meer gas, minder electra

Leuk draadje dit. Wij gebruiken meer gas dan de meesten hier (2100 m3) oud huis, half vrij staand en oude ketel. En minder electra (3000 kwh) 11 zonnepanelen op het dak. We zijn met zijn zessen.

Hier met 4

een hele dag thuis, twee schoolgaande kinderen die nog net geen puber zijn. Huis van 1937 en een van de buren vindt stoken niet nodig. Spouwmuurisolatie en vloerisolatie niet mogelijk.
Gas afgelopen jaar 944 kuub en electra 1948.
Moet ook wel zeggen dat ik een man heb die er een sport van maakt om overal waar we op kunnen bezuinigen uit te rekenen en kijken of het voor ons haalbaar is.
De cv is van 1999 en de thermostaat staat op minimaal 19 graden en in de nacht op 16 graden.

Tesah

Tesah

21-01-2013 om 09:45

Durf het bijna niet te zeggen

hier een groot huis uit 1900, inhoud 1000 m3, hoge plafonds, grote ruimtes. Alles net een half jaar verbouwd. Tussenwoning. Verwarming overdag op 19,5, 's nachts ( vanaf 21.30) op 15. Do en vrij is er tussen 9 en 3 niemand thuis, dan staat de verwarming ook op 15. Ketel is gloednieuw. Wij hebben een Toon, zo'n slimme energiemeter die precies aangeeft wat je verbruikt, per dag, per uur. Aangegeven in euro's of kuub.
Verwarming staat alleen op benedenverdieping (100m2) en badkamer aan. Ik denk dat wij helaas deze wedstrijd winnen. Momenteel in deze kou tussen de 20 en 30 kuub per dag! Per dag is dat rond de 20 euro. Verschrikkelijk. En dan zit ik echt met drie lagen kleren aan, doen we de open haard regelmatig 's avonds aan en staat hij dus op 19,5. De deuren blijven angstvallig dicht, de ensuite deuren ook. In de slaapkamers is geen verwarming aan. Wij alleen jagen de gasbel van Slochteren er in 1 winter doorheen! We hebben een prachtig huis, ik zou nergens anders willen wonen, maar het kost wel wat. We hebben overigens overal gloednieuw dubbelglas. Elektra kost per dag overigens 2 euro. We hebben nog geen zonnepanelen, die komen in het voorjaar

Pfff

Tesah

Manda Rijn

Manda Rijn

21-01-2013 om 12:05 Topicstarter

Oh nog een klein tipje en een vraag

plak van dat reflecterende isolatiefolie achter alle radiatoren, ik heb dat vorige winter gedaan, een enorm gefriemel is het maar het schijnt flink te schelen qua warmteverlies. MAAR ik heb alle stukken kleiner dan de radiatoren geknipt (anders zie je het zitten en dat is lelijk) dus het zal hier vast maar iets schelen, maar toch.

NU mooet ik nog uitzoeken of het iets gaat schelen als ik die buis die uit de cv ketel komt nog kan isoleren, dat ding is erg heet. Hij zit naast de zwarte kunststof buis/schoorsteentje dat uit het dak steekt. En misschien kan ik rondom die cv ketel beter een geisoleerde kast bouwen, scheelt dan nog wat ???

Cv ketel isoleren?

Volgens mij moet zo'n ding lucht hebben, dus als je hem in een kastje inbouwt krijg je problemen denk ik. Misschien kan de installateur je advies geven?

skik

Manda Rijn

Manda Rijn

21-01-2013 om 14:01 Topicstarter

Rookafvoer en toevoer

onze ketel ontrrekt luct van buiten, dus dan kan ik zoiets gaan maken, al blijf ik het wat eng vinden met overhitting en brandveiligheid:

http://www.olino.org/articles/2011/03/28/stand-by-gasverbruik-combi-ketel

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-01-2013 om 16:52

Ombouw kast cv

Hebben wij en is qua brandwerendheid juist aan te bevelen.

Of je ook echt zuiniger gaat stoken waag ik te betwijfelen. Ik denk dat de buis isoleren meer gaat opbrengen. De temperatuurval van zo'n hete buis is veel groter dan van een complete kast. Snap je wat ik bedoel? Ik krijg het niet helemaal goed uitgelegd namelijk.

Manda Rijn

Manda Rijn

21-01-2013 om 22:32 Topicstarter

Hmm

ok ik doe die kast dan maar niet. Gut ik heb eens zitten googlen op zonnepanelen en zonneboiler, maar ik kom er gewoon achter dat het hier geen zin heeft want te weinig m2 op het zuiden (zuidwest in ons geval) en ik wil ze dan ook alleen maar op de platte daken want op dakpannen aan de voorkant vind ik ze lelijk. Maar goed, te weinig m2 dus om panelen op te zetten.

Achter meer dan genoeg ruimte maar daar zitten we op het noordoosten, dus niet geschikt.

ok en verder kan ik even niets verzinnen behalve dat ik een kort stukje (nog geen 30 cm) aan cv buizen kan isoleren wat ik ga kopen zodra ik weer bij de gamma ben.

Toch blijven we het hier gek vinden, die lage electra dus, we hebben een compleet nieuw electranet laten aanleggen 5 jaar geleden, dat ding kan volgens mij niet stuk zijn.

Hombre

Hombre

23-01-2013 om 09:47

En de winnaar is...

Hombre en zijn onzuinige 4-persoonsfamilie met maar liefst 11239 kWh in het afgelopen jaar. Hoofdschuldige zijn waarschijnlijk de computers en media-apparatuur die 24/7 aan staan. We hebben ook wel vrij veel verlichting aan en de doucheboiler loopt deels op stroom (andere deel op een warmtewisselaar wat natuurlijk wel weer heel erg OK is).

Nou ja, als we een keer moeten bezuinigen weten we waar de mogelijkheden liggen. Zonneenergie zou hier ook wel aardig renderen denk ik.

Gefeliciteerd hombre

Heb je spaarlampen? Als je veel licht aan hebt zou dat best veel kunnen schelen.

skik

Hombre

Hombre

23-01-2013 om 11:24

Dankje skik

We hebben wel een paar spaarlampjes. Maar de hoofdmoot van de verlichting in het huis zijn halogeenlampjes. (een stuk of 30, natuurlijk nooit allemaal tegelijk aan)

En 's avonds en 's nachts op de gang is er eentje bijna helemaal gedimd. Maar ik weet nooit of zo'n dimmer nou ook echt het stroomverbruik terugbrengt.

Misschien is zo'n slimme meter wel een goeie aanschaf. Eens kijken waar het 'm nou allemaal in gaat zitten.

Fiorucci

Fiorucci

23-01-2013 om 12:28

Hombre

Dat weet je toch, de krultang natuurlijk! )

Dimmers

Voor het verbruik maakt een dimmer niks uit helaas.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.